ΤΟΠΙΚΑ

«Ταφόπλακα η απάθεια στον τουρισμό»

ταφόπλακα-η-απάθεια-στον-τουρισμό-720028

Μονόδρομος η συνέργεια και οι στοχευμένες δράσεις, τονίζει ο Πρ. της Ενωσης Ξενοδόχων

Υψηλές προσδοκίες έχουν δημιουργήσει τα μηνύματα περί αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα. Στη Μαγνησία όμως οι ξενοδόχοι κρατούν «μικρό καλάθι», αφού αναγνωρίζουν ότι εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον εγχώριο τουρισμό.

Ταυτόχρονα, η αναγκαστική μείωση των τιμών ανά διανυκτέρευση, η έλλειψη υποδομών που να αναδεικνύει τη διαφορετικότητα της περιοχής και η απουσία στοχευμένων δράσεων προβολής, κάνουν τον ξενοδόχο να αισθάνεται ότι πορεύεται με αυτόματο πιλότο χωρίς προορισμό.

Συνέντευξη στην Ελένη Χάνου

«Αν μείνουμε απαθείς παρατηρητές της κατάστασης, θα βάζαμε ταφόπλακα στην τουριστική επιχειρηματικότητα στη Θεσσαλία», τονίζει σε συνέντευξή του στον «Τ», ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας και Αντιπρόεδρος στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, Κων. Λεβέντης και υποστηρίζει ότι η συνέργεια είναι μονόδρομος.

*Κύριε Λεβέντη, για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν είχαν δημιουργηθεί υψηλές προσδοκίες όσον αφορά την αύξηση αφίξεων τουριστών. Συμμερίζεστε το κλίμα αισιοδοξίας που έχει δημιουργηθεί;

Αλλο Ελλάδα, άλλο γνωστοί τουριστικοί προορισμοί που έχουν επενδύσει στοχευμένα στο brandingτης περιοχής τους εκατομμύρια ευρώ και άλλο Θεσσαλία, Μαγνησία, Βόλος, Πήλιο, Σποράδες που το BUGGET για τον τουρισμό αντιστοιχεί με 2-3 δράσεις προβολής του αντίστοιχου της περιοχής Δωδεκανήσου. Άλλο να το λένε οι πολιτικοίμ άλλο να το λένε οι επιχειρηματίες του τουρισμού…

Η αισιοδοξία φέτος είναι δικαιολογημένη αφού πράγματι οι προβλέψεις για το σύνολο των αφίξεων σε ελλαδικό επίπεδο θα είναι 7-10 % τουλάχιστον περισσότερες από πέρσι.
Είναι ευχάριστο, ότι τρεις νέες αγορές της Ρωσίας, της Γαλλίας του Ισραήλ και των Βαλκανίων αναπτύσσονται ραγδαία και δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα.
Οσο για τις παραδοσιακές μας αγορές, την Αγγλία, τη Γερμανία, και την Ιταλία, σύμφωνα με τις ενδείξεις θα έχουν ανοδική τάση.

Η Θεσσαλία για το 2013 δε θα έχει όμως μερίδιο μεγάλο στις αφίξεις του εισερχόμενου τουρισμού, γιατί το προϊόν που προσφέρει έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό, αυτό της εναλλακτικής διαφορετικότητας του, που την κατατάσσει στις περιοχές που δεν εξαρτώνται από τον μαζικό τουρισμό. Η Μαγνησία που είναι και η ναυαρχίδα στον εισερχόμενο θα διατηρήσει τις δυνάμεις της σε σχέση με το 2012 με μικρή αυξητική τάση, η οποία το μέγεθός της θα καταγραφτεί τελικά από τα αποτελέσματα Αυγούστου και Σεπτεμβρίου.

Γενικά όμως εισερχόμενος και εξερχόμενος τουρισμός το ισοζύγιο του θα είναι αρνητικό.

Περιοχές και επιχειρήσεις που έγκαιρα έχουν προβλέψει συνεργασίες και έχουν προσπαθήσει στις νέες αγορές θα ισορροπήσουν απορροφώντας την δραματική μείωση το ελληνικού τουρισμού, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μεμονωμένες θα έχουμε αυξήσεις που δεν θα ξεπεράσουν όμως το 10% κατά την δική μου εκτίμηση.

Είναι όμως επικίνδυνο για την Θεσσαλία η μεγάλη εξάρτηση της από τον εγχώριο τουρισμό όλο τον χρόνο και αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει άμεσα να ασχοληθούμε και να δρομολογήσουμε ουσιαστικές λύσεις τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο σε περιφερειακό επίπεδο. Θα ήταν ταφόπλακα στην τουριστική επιχειρηματικότητα της περιοχής μας αν παραμείνουμε παρατηρητές. Η συνέργεια και η κατεύθυνση πόρων σε από κοινού προσπάθειες με την ιδιωτική πρωτοβουλία είναι το ζητούμενο και άμεσα αυτό θα πρέπει να το αντιληφθούν οι διαχειριζόμενοι πόροι για τον τουρισμό είτε μέσα από προγράμματα υποδομών είτε από δράσεις .

*Το μέγεθος των αφίξεων από μόνο του, πόσο ενδεικτικό του κλίματος είναι;

Η παγκόσμια οικονομική κρίση που έπληξε τα τελευταία χρόνια την Ευρώπη αλλά και η οικονομική κρίση της Ελλάδας μας υποχρέωσε , όπως είναι αυτονόητο να υπογράψουμε συμβόλαια με μειωμένες τιμές, χωρίς αυξήσεις και να διαθέτουμε τα κρεβάτια μας σε χαμηλές τιμές που ξεπερνάν σε σχέση με το 2007 το 40%. Σε συνδυασμό με τη μείωση του μέσου όρου των διανυκτερεύσεων, την έλλειψη ρευστότητας, λόγω του τραπεζικού κλάδου δημιουργήθηκαν έντονες πιέσεις βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Οι ξενοδοχειακές μονάδες αναγκάστηκαν να αμυνθούν μειώνοντας το κόστος τους και το ρυθμό ανάπτυξής τους. Ωστόσο πρέπει να γνωρίζετε ότι, οι ξενοδόχοι νιώθουμε τεράστια ευθύνη απέναντι στους υπαλλήλους – συνεργάτες μας, στις οικογένειες τους, στους προμηθευτές μας και σε ολόκληρη την κοινωνία της περιοχής μας , ότι πρέπει να δουλέψουμε έστω και με μειωμένες τιμές, παραβλέποντας το δικό μας όφελος, ώστε να στηριχθεί η τοπική οικονομία.

*Ποιο είναι το προφίλ του τουρίστα που επισκέπτεται σήμερα τη Θεσσαλία;

Ο κύριος όγκος των επισκεπτών της Θεσσαλίας όλο το χρόνο επικεντρώνεται βασικά σε μεμονωμένους τουρίστες που αναζητούν την περιπλάνηση, αγαπούν έντονά τη φύση και θέλουν να γεμίσουν «μπαταρίες» με ολιγοήμερες διακοπές που εξαρτώνται από το φυσικό περιβάλλον που μας περιβάλει και από τις μεγάλες εναλλαγές που αυτό προσφέρει.

Βουνά μυθικά – γεωλογικά φαινόμενα – λίμνες – νησιά – κόλποι – βυθός -πλούσια βλάστηση – παραδοσιακή αρχιτεκτονική – δίκτυα μονοπατιών -γαστρονομία όλα σε ένα πακέτο. Η Ελλάδα στη Θεσσαλία.

Τα νησιά μας και ειδικότερα η Σκιάθος έχουν μια μεγάλη εξάρτηση με τον μαζικό τουρισμό, αλλά τελευταία έχουν αναπτύξει και αυτά μεμονωμένα προγράμματα επισκεπτών προσπαθώντας να ισορροπήσουν την εξάρτηση. Η Σκόπελος και η Αλόννησο αυτό το έχουν επιτύχει λόγω διεξόδου από την μη άμεση πρόσβαση του αεροδρομίου της Σκιάθου.

Ο ήλιος και τη θάλασσα, ο συνδυασμός βουνού και θάλασσας προκαλεί έντονα τους επισκέπτες οι οποίοι αναζητούν τη ξεκούραση και την ηρεμία, τους καλοκαιρινούς μήνες. Ωστόσο δίνονται ευκαιρίες να διαμορφώσουμε ένα νέο προφίλ των τουριστών που μας επισκέπτονται. Ενδεικτικά θα αναφερθώ στην κρουαζιέρα και στο Αεροδρόμιο.
Αν το λιμάνι του Βόλου και το αεροδρόμιο χαρακτηριστούν και λειτουργήσουν ως σταθμοί εισόδου της κρουαζιέρας και το Αεροδρόμιο ως είσοδος για την Κεντρική Ελλάδα, θα δοθεί στην Περιοχή μας ραγδαία ανάπτυξη. Θα δημιουργηθούν νέες εργασίας, θα γίνουν νέες επενδύσεις, θα αυξηθούν τα έσοδα και σταδιακά ο μαζικός – εποχιακός τουρισμός θα μεταλλαχθεί σε ένα υγιή δωδεκάμηνης βάσης κλάδο.

*Ως επαγγελματίας κρίνετε ότι οι υποδομές είναι επαρκείς για να διασφαλίσουν τη μελλοντική ανάπτυξη του τουρισμού;

Η Θεσσαλία, ο Βόλος, το Πήλιο, τα νησιά μας είναι από τις σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα που αγγίζουν το απόλυτο για την διαφορετικότητα ενός τουριστικού προϊόντος που εξασφαλίζει το μέλλον της ανάπτυξης του τουρισμού.

Δυστυχώς όμως παρόλο που ιδιωτική πρωτοβουλία έχει αναβαθμίσει την τελευταία δεκαετία τις υποδομές της, δε συμπίπτει με αντίστοιχες υποδομές που θα ενισχύσουν την διαφορετικότητα του τουριστικού προϊόντος.

Οι δημόσιες υποδομές καταγράφουν στα θετικά τα δύο αεροδρόμια, και το δίκτυο της ΠΑΘΕ που έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια χωρίς όμως να υπάρχουν στο ορίζοντα άλλες υποδομές που θα βοηθήσουν τον τουρισμό. Επικίνδυνη είναι η κατάσταση και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων όχι μόνο δεν πραγματοποιούνται καινούργια έργα, αλλά έχουν αρχίσει να καταστρέφονται υποδομές λόγω μη συντήρησης.

*Πόσο θετικά έχει συμβάλλει η λειτουργία του αεροδρομίου Ν. Αγχιάλου, στον τουρισμό;

Με «νύχια και με δόντια» ορισμένοι ασχολούνται προκειμένου να εκμεταλλευθούν αυτή την πολλά υποσχόμενη υποδομή.

Τα μικρά ξενοδοχεία και τα βοηθητικά καταλύματα δεν μπορούν να δικτυωθούν και έχουν παραδοθεί στα χέρια ηλεκτρονικών συστημάτων κρατήσεων, τα οποία, αφ ενός τα έχουν ανάγκη, αφ εταίρου τους βάζουν στη λογική να ακολουθούν, ποιος θα εμφανισθεί φθηνότερος στο διαδίκτυο για να πάρει κρατήσεις χωρίς αυτό τελικά να επιτυγχάνεται και κινδυνεύοντας τελικά να περάσουν την κόκκινη γραμμή της ποιότητας.

Οι φετινές πληρότητες των πτήσεων της Νέας Αγχιάλου κινούνται στα περσινά επίπεδα με πτωτική τάση, η οποία θα επιδεινωθεί με το σταμάτημα των πτήσεων της Rynair μετά τις 15/9/2013. Δεν έχει εξασφαλισθεί ακόμη ότι το 2014 θα υπάρχουν οι ίδιες πτήσεις και καθίσταται αβέβαιη η ενδυνάμωση αυτής της πρόσβασης προς όφελος της περιοχής.

*Σε επίπεδο προβολής τι γίνεται;

Δυστυχώς είμαστε τουλάχιστον 20 χρόνια πίσω…

Είναι ελάχιστες οι εξαιρέσεις που έχουν δημιουργήσει τέτοια και αυτά είναι στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Όλα τα άλλα είναι σε αυτόματο πιλότο και κάθε φορέας όπως αυτός θεωρεί σωστή την προβολή την κάνει. Δυστυχώς κονδύλια προβολής υπάρχουν αλλά η μη συντονισμένη και επαγγελματική τους αξιοποίηση δεν φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

*Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν λοιπόν οι ξενοδόχοι της περιοχής;

Παρά την οικονομική συγκυρία οι περισσότεροι ξενοδόχοι προσπαθούν να κρατήσουν -άγνωστο μέχρι πότε- τις προσφερόμενες υπηρεσίες σε υψηλά στάνταρ. Τα τελευταία χρόνια έχουν αναβαθμίσει τις υποδομές τους και τις εγκαταστάσεις τους, ενώ ακόμη και σήμερα ανοίγουν -λίγα μεν αλλά ανοίγουν- νέα κρεβάτια.

Δεν είναι τυχαίο που βραβεύθηκε φέτος η Ένωση για το γεγονός ότι πρωτοστάτησε στην εφαρμογή του Ελληνικού πρωινού στα ξενοδοχεία.

Σηκώνουμε όμως «σταυρό» για να κρατηθούμε ζωντανοί, για να συνεχίσουμε να κρατάμε ανοιχτά τα ξενοδοχεία μας, να δημιουργούμε εισοδήματα, να δίνουμε θέσεις απασχόλησης, να δημιουργούμε φορολογικά έσοδα, να δίνουμε ασφαλιστικές εισφορές.

Ο ξενοδόχος πορεύεται με αυτόματο πιλότο χωρίς προορισμό. Είναι κυρίαρχο το αίσθημα ότι ο ξενοδόχοςείναι μόνος του στη θάλασσα των προβλημάτων.

*Δηλαδή το Κράτος δεν είναι στο πλευρό σας;

Θα ήταν ουτοπία να το πιστέψουμε. Στα λόγια γίνεται… στην πράξη όμως δεν εφαρμόζεται.

Σήμερα υπάρχει μια κινητικότητα, αλλά οι αργοί ρυθμοί και η επιτήρηση της Τρόικας μας κάνουν να αμφιβάλουμε.

Δεν μπορούμε άλλο να περιμένουμε την πολιτεία. Μακάρι η υπουργός τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη να υλοποιήσει τις υποσχέσεις της.

Πρωτοβουλίες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε συνέργεια με την πολιτεία θα μας οδηγούσαν σε γρήγορα αποτελέσματα…

Ένα παράδειγμα ανοίγματος αγοράς που επαναλαμβάνω συχνά τα τελευταία χρόνια είναι το άνοιγμα της Ρωσικής Αγοράς που επιχειρήθηκε με στοχευμένη δράση της Περιφέρειας Θεσσαλίας στην Μόσχα το 2012 με την ιδιωτική πρωτοβουλία. Αποτέλεσμα η ιδιωτική πρωτοβουλία ξεκίνησε την Ρωσική αγορά μόνο σε λίγους μήνες μετά…..

Ο ρόλος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην εθνική προσπάθεια για να ορθοποδήσει η χώρα, είναι καθοριστικός.

Ραντεβού όμως στα τυφλά δεν υπάρχει, στο τουριστικό marketing. Χρειάζεται επιστημονικός σχεδιασμός, αλλά και υψηλών επαγγελματικών προδιαγραφών υλοποίηση, δράσεων και ενεργειών.

Το στοίχημα για την Ελλάδα είναι, να καταφέρει να συνδέσει την εικόνα της με ανανεωμένα χαρακτηριστικά, που θα περιγράφουν την ικανότητά της, να κάνει «θαύματα».

*Εν μέσω ύφεσης πώς βλέπετε το τουριστικό αύριο της Θεσσαλίας;

Η Θεσσαλία πέρα από τα φυσικά, περιβαλλοντικά, ιστορικά της πλεονεκτήματα, πρέπει να δημιουργήσει δικά της εργαλεία που να μπορούν να λειτουργούν συντονισμένα και αποδοτικά. Για τους φορείς που ασχολούνται με τον τουρισμό η συνεργασία και συνέργεια πρέπει να αποτελεί μονόδρομο για την ανάδειξη και προβολή του τουριστικού προϊόντος της Θεσσαλίας.

Ως Έλληνες έχουμε τη δύναμη να οραματιζόμαστε.
Εχουμε την ευφυΐα να μετατρέψουμε το όραμα σε πραγματικότητα.
Η Ελλάδα που τα καταφέρνει και ξεπερνάει τις δυσκολίες, η Ελλάδα που ξέρει να νικάει και να κάνει θαύματα, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει τη νέα εικόνα, για μια Νέα Ελλάδα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου