ΤΟΠΙΚΑ

Χρησιμοποιώντας την παγκόσμια γλώσσα: Εκδοση -ύμνος στην επιστήμη των Μαθηματικών

χρησιμοποιώντας-την-παγκόσμια-γλώσσ-70286

Δεκαέξι μαθητές από δέκα διαφορετικές χώρες: Μπαγκλαντές, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Σενεγάλη, Νιγηρία, Μαρόκο, Αλβανία, Καζμίρ – Ινδία, Ιράν και Ελλάδα. Ολοι τους συγγραφείς ενός βιβλίου. Κοινή τους γλώσσα, η παγκόσμια γλώσσα των μαθηματικών…

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Μια ιδιαίτερη μαθηματική έκδοση, πρωτότυπη και ίσως μοναδική στα ελληνικά δεδομένα, δημιούργησαν οι μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος του σχολείου.

«Τα μαθηματικά ως φορέας κουλτούρας και πολιτισμού του κάθε λαού», είναι ο τίτλος της μαθηματικής περιοδικής έκδοσης του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου. Στις 40 σελίδες του, φιλοξενούνται ιστορίες μαθητών από δέκα διαφορετικές χώρες, με επίκεντρο – τι άλλο; Το μάθημα των μαθηματικών.

Η ιδέα της έκδοσης του περιοδικού ανήκει στον καθηγητή μαθηματικών του σχολείου, Χρήστο Ζώγια, και μπήκε κάτω από την ομπρέλα των εκδηλώσεων με αφορμή την ανακήρυξη του 2018 ως έτους μαθηματικών, αλλά και την επέτειο των 100 ετών της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.

Αφορμή ο «πλούτος» του σχολείου

Αφορμή για το περιοδικό ο ίδιος ο «πλούτος» του σχολείου. Σύμφωνα με τον διευθυντή του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου, Γιώργο Χάρλα, το σχολείο φιλοξενεί περίπου 150 αλλοδαπούς μαθητές από Μπαγκλαντές, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Σενεγάλη, Νιγηρία, Μαρόκο, Αλβανία, Καζμίρ – Ινδία, Ιράν.

«Είμαστε ένα πολυπολιτισμικό σχολείο. Οι μαθητές μας δεν μιλούν την ίδια γλώσσα, όλοι τους όμως γνωρίζουν μαθηματικά. Αυτό που θέλαμε να καταδείξουμε είναι ότι μέσα από τα μαθηματικά ως παγκόσμια γλώσσα δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ των μαθητών μας. Και όλοι μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους στη γλώσσα των μαθηματικών. Πρόκειται για μια εξαιρετική δουλειά του κ. Ζιώγα και των συναδέλφων εκπαιδευτικών, μία πρωτότυπη και ίσως μοναδική έκδοση», ανέφερε ο κ. Χάρλας.

Τα μαθηματικά του κόσμου σε 40 σελίδες

Στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος που «τρέχει» στο σχολείο από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο κ. Ζιώγας, ζήτησε από τους μαθητές του να καταγράψουν σε μια έκθεση βιωματικές εμπειρίες από τις χώρες τους σε σχέση με τα μαθηματικά.

Στο περιοδικό οι μαθητές περιγράφουν το εκπαιδευτικό τους σύστημα, τη θέση των μαθηματικών μέσα σε αυτό, αναφέρονται σε διεθνούς αναγνώρισης μαθηματικούς επιστήμονες από την πατρίδα τους, αλλά και στις μαθηματικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τόπο τους.

Οι εκθέσεις επεξεργάστηκαν, μεταφράστηκαν σε δύο γλώσσες, στα ελληνικά και στα αγγλικά και στήθηκε το περιοδικό, στις 40 σελίδες του οποίου, κρύβονται τα μαθηματικά του κόσμου…

Διαφορές πάνω στην κοινή γλώσσα

Μέσα από το περιοδικό-ύμνο στα μαθηματικά, εξάγονται και χρήσιμα συμπεράσματα για το εκπαιδευτικό σύστημα στις αραβικές χώρες αλλά τη θέση των μαθηματικών μέσα σε αυτό. Για παράδειγμα μέσα από τις εκθέσεις μαθηματικών, ο κ. Ζιώγας ανακάλυψε ότι στο Πακιστάν για παράδειγμα, δεν υπάρχουν μικτά σχολεία. Υπάρχουν μόνο αρρένων και θηλέων, και στα μεν πρώτα διδάσκουν αποκλειστικά άνδρες εκπαιδευτικά στα δε δεύτερα γυναίκες.

Στο Αφγανιστάν, οι μαθητές δίνουν εξετάσεις από το δημοτικό σχολείο. Μάλιστα οι τρεις πρώτοι σε βαθμολογία μαθητές παίρνουν και ένα δώρο, όπως για παράδειγμα μία σχολική τσάντα.

Στην Αλβανία, τα μαθηματικά είναι βασικό στοιχείο της εκπαίδευσης. Οι υποψήφιοι των πανεπιστημίων εξετάζονται σε μόλις τρία μαθήματα: γλώσσα, μαθηματικά και αγγλικά.

Σε ορισμένες χώρες τα μαθηματικά διδάσκονται για περισσότερες ώρες σε σχέση με την Ελλάδα. Σε άλλες υπάρχουν διαφορές στα σύμβολα, όπως για παράδειγμα στο σύμβολο της διαίρεσης ή διαφορές στους αλγόριθμους, που όμως σε κάθε περίπτωση οδηγούν στο ίδιο αποτέλεσμα.

«Η διαδικασία ήταν πραγματικά εκπληκτική. Και τα παιδιά συμμετείχαν με μεγάλη προθυμία και ενθουσιασμό στο εγχείρημα. Αυτό που θέλουμε να δείξουμε είναι ότι τελικά τα μαθηματικά μας ενώνουν. Ακόμη και στις αραβικές χώρες που η γραφή τους είναι από δεξιά προς τα αριστερά, στα μαθηματικά ακολουθούν την πορεία από αριστερά προς τα δεξιά. Τα μαθηματικά είναι μια παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας και στην ανάπτυξή της έχουν συμβάλλει όλοι οι λαοί», τόνισε ο κ. Ζιώγας.

2018: έτος μαθηματικών

«Πρόκειται για μια αξιέπαινη προσπάθεια των εκπαιδευτικών του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου που άδραξαν την ευκαιρία με την ιδιαιτερότητα του σχολείου τους και παρουσίασαν τα μαθηματικά όπως ακριβώς είναι: ως μία παγκόσμια γλώσσα που ενώνει τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς από κάθε χώρα», ανέφερε από την πλευρά της η πρόεδρος του παραρτήματος Μαγνησίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, Στέλλα Δημητρακοπούλου.

Μάλιστα, η έκδοση ήρθε να συμπέσει με την ανακήρυξη του 2018 ως έτους μαθηματικών και τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Με αφορμή τα 100χρόνα της εταιρείας, η κ. Δημητρακοπούλου αναφέρθηκε στους σκοπούς της ίδρυσής της που ήταν μεταξύ άλλων η προαγωγή και διάδοση της επιστήμης των μαθηματικών, η βελτίωση της μαθηματικής εκπαίδευσης, η ελεύθερη επικοινωνία και ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ των επιστημόνων των μαθηματικών.

Από τότε και μέχρι σήμερα, το κλίμα για τα μαθηματικά έχει αναστραφεί υπέρ της συγκεκριμένης επιστήμης, και όπως αναφέρει η κ. Δημητρακοπούλου, «η Ελλάδα μέσα από τη συμμετοχή μαθητών της σε βαλκανικούς, μεσογειακούς και διεθνείς διαγωνισμούς έχει καταστεί ένας μικρός παίκτης στην παγκόσμια σκακιέρα».

Η εκδήλωση

Η μαθηματική περιοδική έκδοση του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου «Τα μαθηματικά ως φορέας κουλτούρας και πολιτισμού κάθε λαού» που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο σχολικού πολιτιστικού προγράμματος, παρουσιάζεται σε ημερίδα που θα γίνει στο σχολείο, την Τρίτη 27 Μαρτίου, στις 7 το απόγευμα.

Η ημερίδα που διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, το Εσπερινό Γυμνάσιο Βόλου και την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία – παράρτημα Μαγνησίας, εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού του 2018 ως έτους μαθηματικών.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου