ΤΟΠΙΚΑ

Ζητούν ολοκληρωμένη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα θέματα του λιμανιού

ζητούν-ολοκληρωμένη-συζήτηση-στο-δημ-699626

«Το λιμάνι του Βόλου, χάρις στη σθεναρή διεκδίκηση του Δήμου και των τοπικών φορέων τα προηγούμενα χρόνια, είναι αν όχι το μοναδικό, σίγουρα ένα από τα ελάχιστα λιμάνια της χώρας που διαθέτουν ταυτόχρονα και εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους και εγκεκριμένο Master Plan, που σημαίνει ότι η πολιτεία έχει όχι απλώς υποχρέωση, αλλά και νομική δέσμευση να υλοποιήσει τα έργα και τις δράσεις που περιλαμβάνονται σε αυτά. Αυτό το κεκτημένο θα πρέπει η πόλη να το αξιοποιήσει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο»,επισημαίνουν οι δημοτικοί σύμβουλοι Ν. Οικονόμου, Α. Παπατόλιας, Φ. Λαμπρινίδης και Ν. Στόικος, επαναφέροντας, για τρίτη φορά, την πρόταση της παράταξης «ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΥΘΥΝΗΣ – ΠΑΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ» για μια ολοκληρωμένη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα θέματα του λιμανιού, με τη συμμετοχή της Διοίκησης του ΟΛΒ και κάθε άλλου εμπλεκομένου φορέα. «Πολύ περισσότερο που την περίοδο αυτή υπάρχει σημαντική κινητικότητα τόσο σε σχέση με το ενδεχόμενο επένδυσης από πολυεθνική εταιρεία στον τρίτο προβλήτα για τη δημιουργία οργανωμένου σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, όσο και στο θέμα της απόδοσης στον Δήμο τμήματος της χερσαίας ζώνης, αφού η σημερινή Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει υιοθετήσει την πάγια θέση και διεκδίκηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Δήμου», τονίζουν οι δημοτικοί σύμβουλοι της παράταξης, θέτοντας τρία βασικά ζητήματα, στα οποία θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τη θέση του το Δημοτικό Συμβούλιο, που αφορούν στον μικτό χαρακτήρα του λιμανιού, τη μεταφορά στον προβλήτα 3 του σκραπ και των χύδην φορτίων και την παραχώρηση στον Δήμο Βόλου τμημάτων της χερσαίας ζώνης του λιμανιού. Να σημειωθεί πως στο εγκεκριμένο master plan του λιμανιού προβλέφθηκε τελικά πως πρέπει «να πραγματοποιηθεί η άμεση απομάκρυνση από τον προβλήτα 1 των θέσεων φορτοεκφόρτωσης του παλαιοσιδήρου (scrap) και των χύδην φορτίων στον προβλήτα 3, για την αξιοποίηση του προβλήτα 1», επισημαίνουν οι δημοτικοί σύμβουλοι της παράταξης.

Αναλυτικότερα, η πρόταση της παράταξης έχει ως εξής: «Κύριε πρόεδρε, Στις 16 Σεπτεμβρίου 2014, λίγες μόλις μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας, τότε, Δημοτικής Αρχής, είχαμε καταθέσει πρόταση, ζητώντας να προγραμματιστεί το αμέσως επόμενο διάστημα μια ολοκληρωμένη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα θέματα του λιμανιού, ώστε να επιβεβαιωθεί και επικαιροποιηθεί το κοινό πλαίσιο διεκδίκησης ενόψει και του νέου ΕΣΠΑ 2014-2021.

Η συζήτηση αυτή δυστυχώς δεν έγινε ποτέ, με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής. Επανήλθαμε με νέα πρότασή μας στις 20-1-2016, μετά τον ορισμό νέας Διοίκησης στον ΟΛΒ, χωρίς και πάλι να υπάρξει η οποιαδήποτε ανταπόκριση. Αντίθετα, αυτό που κυριάρχησε την προηγούμενη περίοδο ήταν ένα συγκρουσιακό κλίμα με τη Διοίκηση του ΟΛΒ, που δεν διευκολύνει τη συντονισμένη δράση για την προώθηση των θεμάτων που αφορούν στο λιμάνι και συνεπώς την πόλη. Επισημαίνουμε ότι η Δημοτική Αρχή ουδέποτε μέχρι τώρα έχει παρουσιάσει τις βασικές, έστω, θέσεις της για το λιμάνι.

Επαναφέρουμε, λοιπόν, το αίτημά μας για μια ολοκληρωμένη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα θέματα του λιμανιού, με τη συμμετοχή της Διοίκησης του ΟΛΒ και κάθε άλλου εμπλεκομένου φορέα. Πολύ περισσότερο που την περίοδο αυτή υπάρχει σημαντική κινητικότητα τόσο σε σχέση με το ενδεχόμενο επένδυσης από πολυεθνική εταιρεία στον τρίτο προβλήτα για τη δημιουργία οργανωμένου σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα του τοπικού τύπου, όσο και στο θέμα της απόδοσης στον Δήμο τμήματος της χερσαίας ζώνης, αφού η σημερινή Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει υιοθετήσει την πάγια θέση και διεκδίκηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Δήμου, ενώ με τη θέση αυτή συντάσσεται και ο πρόεδρος του ΟΛΒ, Θ. Σταυριδόπουλος, όπως άλλωστε συνέβαινε και με την προηγούμενη Διοίκηση Πρίγκου.

Τρία (3), πιστεύουμε, είναι τα βασικά ζητήματα, στα οποία το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τη θέση του και να θέσει στη Διοίκηση του ΟΛΒ και στο ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί τον μοναδικό μέτοχο του ΟΛΒ:

1. Σε σχέση με το χαρακτήρα του λιμανιού: πάγια θέση του Δήμου Βόλου είναι η διασφάλιση του μικτού χαρακτήρα του λιμανιού, δηλαδή το λιμάνι να λειτουργεί τόσο ως εμπορικό όσο και ως επιβατικό-τουριστικό.

2. Σε σχέση με τη μεταφορά από τον προβλήτα 1 στον Προβλήτα 3 των θέσεων φορτοεκφόρτωσης του παλαιοσιδήρου (scrap) και των χύδην φορτίων, για την οποία (μεταφορά) απαιτείται περιορισμένο σχετικά κόστος, αφού είναι αναγκαία μικρή μόνο επέκταση του υπάρχοντος κρηπιδώματος, κατά 50-80 μέτρα, και εγκατάσταση κάποιου εξοπλισμού.

Με τη μεταφορά αυτή επιτυγχάνουμε ταυτόχρονα, πολλαπλούς, εξαιρετικά κρίσιμους στόχους. Συγκεκριμένα:

  • Απελευθερώνεται ο Προβλήτας 1 (ΣΙΛΟ) και αποδίδεται σε ήπιες χρήσεις, κυρίως στην ακτοπλοΐα.
  • Αμβλύνεται το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται στο κέντρο της πόλης, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, αφού η πρόσβαση από και προς τις γραμμές ακτοπλοΐας θα γίνεται πλέον μέσω της νέας εισόδου από τον κόμβο Μπουρμπουλήθρας.
  • Επιτυγχάνεται σημαντική περιβαλλοντική αναβάθμιση, πρωτίστως της συνοικίας του Παλαιού Λιμεναρχείου, αλλά και συνολικά της πόλης.
  • Μεταφέρεται ο χώρος υποδοχής των κρουαζιεροπλοίων στον κεντρικό Προβλήτα, αξιοποιώντας και το νέο επιβατικό σταθμό ως τέρμιναλ, για την κατασκευή του οποίου άλλωστε δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά. Μεταβατικά και μέχρι να κατασκευαστούν τα νέα έργα υποδοχής κρουαζιεροπλοίων (ναύδετα κλπ), θα μπορούσε να υπάρξει μετεγκατάσταση και προσωρινή εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων στο ανατολικό κρηπίδωμα του προβλήτα 1.
  • Δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθεί η μαρίνα τουριστικών σκαφών, είτε ανατολικά του κεντρικού προβλήτα, είτε μεταξύ του κεντρικού και του Προβλήτα 1 (το «Κορδόνι», ούτως ή άλλως, έχει αποκλειστεί).
  • Αξιοποιείται ο χώρος του παλαιού Τελωνείου, των διατηρητέων αποθηκών, της πλατείας και του μικρού τουριστικού λιμένος και αποδίδεται στην πόλη με αναπτυξιακές δραστηριότητες τουρισμού και πολιτισμού.

Να σημειωθεί πως στο εγκεκριμένο master plan του λιμανιού προβλέφθηκε τελικά πως πρέπει «να πραγματοποιηθεί η άμεση απομάκρυνση από τον προβλήτα 1 των θέσεων φορτοεκφόρτωσης του παλαιοσιδήρου (scrap) και των χύδην φορτίων στον προβλήτα 3, για την αξιοποίηση του προβλήτα 1».

3. Σε σχέση με την απόδοση στον Δήμο τμημάτων της χερσαίας ζώνης του λιμανιού. Αναφερόμαστε, φυσικά, σε τμήματα στα οποία ούτε αναπτύσσεται ούτε πρόκειται να αναπτυχθεί κάποια λιμενική δραστηριότητα, αλλά αντίθετα αναπτύσσονται σημαντικές λειτουργίες της πόλης.

Ο Δήμος Βόλου διεκδικεί την παραχώρηση:

  • του πεζόδρομου της παραλίας, από το Τελωνείο μέχρι τον λιμενίσκο του Αγ. Κωνσταντίνου, εκτός από λωρίδα πλάτους 3 μέτρων που είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση τουριστικών σκαφών,
  • του πάρκου του Αγίου Κωνσταντίνου,
  • της παραλίας της Αγριάς, από τις εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων μέχρι το Σουτραλί,
  • των διατηρητέων κτιρίων των παλαιών αποθηκών του Τελωνείου και της παρακείμενης πλατείας,
  • του τμήματος της κατοικημένης περιοχής του Παλαιού Λιμεναρχείου που ανήκει στη χερσαία ζώνη, και
  • του χώρου των παλαιών Δημοτικών Σφαγείων και του παρακείμενου χώρου στάθμευσης.

Ιδιαίτερη σημασία έχει, επίσης, η επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τον προβλήτα 3, ώστε να μειωθεί η περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή όχληση από την κίνηση των βαρέων φορτηγών. Το έργο, για το οποίο δεν απαιτούνται μεγάλες παρεμβάσεις, είχε αποφασιστεί από τον ΟΣΕ σε συνεργασία με τον ΟΛΒ.

Επισημαίνουμε ότι η λειτουργία και η ανάπτυξη του λιμανιού συνδέονται άμεσα με την πόλη, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της και την τοπική οικονομία, συνεπώς με ζωτικά συμφέροντα του Δήμου και των συμπολιτών μας. Το λιμάνι του Βόλου εξάλλου, χάρις στη σθεναρή διεκδίκηση του Δήμου και των τοπικών φορέων τα προηγούμενα χρόνια, είναι αν όχι το μοναδικό, σίγουρα ένα από τα ελάχιστα λιμάνια της χώρας που διαθέτουν ταυτόχρονα και εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους (ΚΥΑ Υπουργών ΠΕΚΑ & Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας 199737/31.5.2011- ΑΔΑ Β4Λ50-ΩΦΦ) και εγκεκριμένο Master Plan (Απόφαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Αριθμ.8216/224/2013 – ΦΕΚ 419/26.11.2013), που σημαίνει ότι η πολιτεία έχει όχι απλώς υποχρέωση, αλλά και νομική δέσμευση να υλοποιήσει τα έργα και τις δράσεις που περιλαμβάνονται σε αυτά. Αυτό το κεκτημένο θα πρέπει η πόλη να το αξιοποιήσει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου