ΤΟΠΙΚΑ

Οικογένειες στον Βόλο ζουν με τον φόβο της έξωσης

οικογένειες-στον-βόλο-ζουν-με-τον-φόβο-694854

Δραματική η κατάσταση στις πολυκατοικίες με την αδυναμία καταβολής των υποχρεώσεων

Εκατοντάδες Βολιώτες διαμένουν πλέον σε διαμερίσματα, που έχουν κατασχεθεί λόγω χρεών σε τράπεζες και σε μικρότερο βαθμό από αποποιήσεις κληρονομιάς. Το κοινωνικό φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο τα δύο τελευταία χρόνια, που οι τράπεζες αξιοποιούν όλα τα νομικά όπλα που έχουν στα χέρια τους για τα «κόκκινα» δάνεια, ενώ αναμένεται να ενταθεί και περαιτέρω μετά την έναρξη των πλειστηριασμών, όταν αρθούν τα αναγκαστικά μέτρα μετά το τέλος του τρίτου κύματος της πανδημίας.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Το οξύ πρόβλημα γίνεται αντιληπτό πλέον στο ευρύτερο περιβάλλον των χρεωμένων δανειοληπτών, αφού λόγω οικονομικής δυσμένειας αδυνατούν να καλύψουν τρέχουσες υποχρεώσεις. Φαίνεται ιδιαίτερα σε ενοίκους κατασχεμένων διαμερισμάτων που δηλώνουν μη κύριοι των χώρων τους και παραπέμπουν στις Τράπεζες για την είσπραξη οφειλών όπως των κοινοχρήστων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Τράπεζες έχουν κατασχέσει χιλιάδες ακίνητα στον Βόλο. Οι οφειλέτες συνεχίζουν να μένουν σε αυτά και εν μέσω πανδημίας ζουν με τον φόβο της έξωσης και του πλειστηριασμού. Το ανθρώπινο δράμα έχει πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις, αφού αρκετοί δεν κατάφεραν να ενταχθούν στον Νόμο Κατσέλη ή στη εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών και το πρόγραμμα «Γέφυρα». Αναμένουν τον πτωχευτικό κώδικα και ερευνούν τις τελευταίες ενέργειες στις οποίες μπορούν να προχωρήσουν, προκειμένου να σώσουν την περιουσία τους.

Η κ. Ματίνα Τίγκα – Παπαοικονόμου που διατηρεί τη γνωστή εταιρεία Μηχανογραφική, η οποία δραστηριοποιείται στη διαχείριση κτιρίων από το ’78 ερωτηθείσα σχετικώς λέει ότι γνωρίζει για τουλάχιστον 50 ενοίκους που τους έχουν κατασχεθεί τα διαμερίσματά τους.

Σημειώνει ότι υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα με την είσπραξη των κοινοχρήστων, καθώς οι Τράπεζες που τους έχουν κατασχέσει τα ακίνητα αρνούνται να τα καταβάλλουν λέγοντας ότι είναι υπόχρεοι μόνο για τα τρέχοντα και αναμένουν τις αποφάσεις των κεντρικών τους γραφείων. Από την άλλη, ένας πολίτης που αντιμετωπίζει τόσο έντονα οικονομικά προβλήματα είναι λογικό να μην έχει να τα καταβάλλει και να έχει προτεραιότητα θέματα επιβίωσης.

«Οι πολυκατοικίες έχουν τεράστιο πρόβλημα. Στηρίζονται στην καλή προαίρεση της εταιρείας για την εύρυθμη λειτουργία μέχρι να διευθετηθεί το θέμα με τις Τράπεζες», σημειώνει.

Στο σκοτάδι πολυκατοικίες στον Βόλο

Γενικότερα, εν μέσω πανδημίας η κατάσταση στις πολυκατοικίας είναι δραματική. Η καταβολή των κοινοχρήστων φαίνεται να είναι δύσκολη υπόθεση για ένα μεγάλο μέρος πολιτών που με τα συρρικνωμένα εισοδήματά τους δυσκολεύονται δικαιολογημένα να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Σήμερα υπάρχουν πολλές πολυκατοικίες που δεν έχουν κοινόχρηστο ρεύμα ούτε καθαριότητα. Πληροφορίες από διαχειριστές κτιρίων αναφέρουν ότι σε αυτή την κατάσταση βρίσκονται τουλάχιστον δέκα πολυκατοικίες.

Τα προβλήματα εν μέσω πανδημίας

Οι πολυκατοικίες που διαχειρίζεται η Μηχανογραφική έχουν όλες ρεύμα και επαρκή καθαριότητα χάριν στον αγώνα που καταβάλλεται τόσο από τους ενοίκους όσο και από την εταιρεία. Η κ. Παπαοικονόμου λέει ότι εν μέσω πανδημίας υπάρχουν αντικειμενικά προβλήματα.

«Βλέπουμε ότι οι μεγάλες ηλικίες, οι οποίες δεν είναι εξοικειωμένες με τις σύγχρονες τεχνολογίες, αδυνατούν να μετακινηθούν και περιμένουν να απεγκλωβιστούν από την πανδημία. Οι περισσότεροι αντικειμενικά δεν μπορούν να κάνουν κάτι, αφού είναι μόνοι ή μοναχικά ζευγάρια, που δεν έχουν συγγενείς η οικεία άτομα για να τα εξουσιοδοτήσουν και να διαχειριστούν τα οικονομικά τους», σημειώνει.

Σύμφωνα με την ίδια, ένα άλλο αντικειμενικό πρόβλημα είναι οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται από την αλληλογραφία με τα ΕΛΤΑ. «Βλέπουμε λογαριασμούς να παραδίδονται με μεγάλη καθυστέρηση, ακόμη και μερικές ημέρες πριν λήξουν αυτοί οι λογαριασμοί. Συμβαίνουν πραγματικά τραγικά πράγματα», σημειώνει η ίδια.

Βεβαίως υπάρχουν και οι στρατηγικοί κακοπληρωτές με τους διαχειριστές των κτιρίων να μην μπορούν να προβούν σε κάποια εις βάρος τους νομική ενέργεια για να πιέσουν, λόγω της αναστολής της λειτουργίας των δικαστηρίων.

«Υπάρχουν πραγματικά πολλοί πολίτες συνταξιούχοι, μισθοσυντήρητοι που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και παρά τα προβλήματα καταφέρνουν πάντοτε να ανταποκριθούν. Δυστυχώς, δεν βλέπουμε το ίδιο σε άλλες κατηγορίες πολιτών ίσως και με οικονομική επιφάνεια που το έχουν σύστημα να μην πληρώνουν», σημειώνει η ίδια.

Την ίδια στιγμή τα έξοδα για τη διαχείριση των κτιρίων λόγω του καιρού τρέχουν, καθώς σημειώνονται βλάβες στις σωληνώσεις και καλοριφέρ στις κεντρικές θερμάνσεις και άλλα προβλήματα και όλα αυτά τα θέματα πρέπει με ένα «μαγικό» τρόπο να επιλυθούν.

Σε δύσκολη θέση οι διαχειριστές

Όλα αυτά τα θέματα πρέπει να αντιμετωπίζονται από τις εταιρείες διαχείρισης κτιρίων που δίνουν αγώνα για την εύρυθμη και ευπρεπή λειτουργία των πολυκατοικιών. Ο Αλέξανδρος Πανιόπουλος από την ΕΞΠΑΝ ανέφερε: «Δεν είναι κάτι καινούργιο να μην καταβάλλονται τα κοινόχρηστα και άλλοι λογαριασμοί, ωστόσο το πρόβλημα σήμερα με την πανδημία έχει οξυνθεί». Στη δική του εταιρεία δεν υπάρχουν πολυκατοικίες να λειτουργούν χωρίς ρεύμα. Όμως το πρόβλημα είναι γνωστό.

Γνωρίζουμε όντως ότι υπάρχουν κτίρια με κοινόχρηστους χώρους χωρίς ρεύμα, ασανσέρ και καθαριότητα. Εχω ακούσει για τουλάχιστον τέσσερα», σημειώνει. Περιγράφοντας το πρόβλημα, λέει ότι υπάρχουν απλήρωτα κοινόχρηστα πολλών μηνών ακόμη και πολλών χρόνων, όπως 5ετίας.

Μοιραία οι διαχειριστές συναντούν δυσκολίες στην είσπραξή τους. «Αρνούνται να απαντήσουν στις κλήσεις μας, προσποιούνται ότι δεν είναι σπίτι. Οι πολίτες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Κάποιοι ενδεχομένως να εκμεταλλεύονται την περίσταση», σημειώνει.

Οριακό το αποθεματικό των πολυκατοικιών

Δεν είναι τυχαίο που το αποθεματικών των πολυκατοικιών στο 60% αυτών είναι οριακό. «Όλα τα πράγματα είναι ρευστά. Ισως άμεσα να αντιμετωπίσει πρόβλημα με τα κοινόχρηστα ένας μεγάλος όγκος πολυκατοικιών. Υπάρχουν απλήρωτοι λογαριασμοί από 100 ευρώ έως και 2.000 ευρώ. Η ΔΕΗ κόβει το ρεύμα, όταν οι οφειλές ξεπερνούν τα 500 ευρώ ή σε περίπτωση μη καταβολής οφειλόμενων για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα», σημειώνει.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου