ΤΟΠΙΚΑ

«Στον αέρα» το Σ.Ε.Π.Ε Μαγνησίας;

στον-αέρα-το-σ-ε-π-ε-μαγνησίας-6932

Το Υπ. Εργασίας εισηγείται την μεταφορά της Επιθεώρησης Εργασίας στη Λάρισα!

«Στον αέρα» το τελευταίο προπύργιο προστασίας των εργασιακών δικαιωμάτων στο Βόλο. Την ώρα που η εργοδοτική αυθαιρεσία χτυπάει κόκκινο, η μαύρη εργασία «οργιάζει» και η Επιθεώρηση Εργασίας στο Βόλο αποτελεί «αποκούμπι» για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, το Υπουργείο Εργασίας σχεδιάζει την κατάργηση Υπηρεσιών του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας σε διάφορες περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων και στο Βιομηχανικό Βόλο με απώτερο στόχο τη συγχώνευση και την μεταφορά του στη Λάρισα.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Βάσω Κυριαζή

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ για αυτό το ενδεχόμενο η συζήτηση ξεκίνησε πριν από τα Χριστούγεννα σε κεντρικό επίπεδο και επανέρχεται με μεγαλύτερη ένταση τις τελευταίες εβδομάδες καθώς η κατάργηση υπηρεσιών του ΣΕΠΕ αποτελεί απαίτηση της τρόικα προς το Υπουργείο Εργασίας το οποίο προωθεί ένα νέο οργανόγραμμα που προβλέπει την κατάργηση- συγχώνευση τμημάτων του ΣΕΠΕ.

Ειδικότερα το σχέδιο που επεξεργάζεται προβλέπει την λειτουργία 3 Κεντρικών Διευθύνσεων και 15 Περιφερειακών Επιθεωρήσεων Εργασίας μεταξύ των οποίων η μία στη Λάρισα που θα αποτελείται από δύο Διευθύνσεις την Περιφερειακή Δ/νση Κοινωνικής Επιθεώρησης και την Επιθεώρηση Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία.

Τα αποτελέσματα αυτού του σχεδιασμού εάν φυσικά υλοποιηθεί αναμένεται να οδηγήσουν από τη μια πλευρά στην κατάργηση, επί της ουσίας, οποιουδήποτε ελέγχου σε σχέση με την παραβίαση των εργασιακών δικαιωμάτων, καθώς και των κανόνων και μέτρων υγιεινής και ασφάλειας στους εργασιακούς χώρους και από την άλλη πλευρά θα προκαλέσουν οικονομικό και οικογενειακό αδιέξοδο στους υπαλλήλους του ΣΕΠΕ, οι οποίοι είτε θα πρέπει να μετακομίσουν είτε να διανύουν καθημερινά 100 χιλιόμετρα για να εργαστούν.

Οι υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε στη Μαγνησία θα πρέπει να σημειωθεί ότι προσέφεραν και προσφέρουν σημαντικότατο έργο παρά την υποστελέχωσή τους και παρά τις μεγάλες περικοπές που έχουν υποστεί οι συνολικές αποδοχές των επιθεωρητών, οι οποίοι, σε μεγάλο βαθμό, αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ελεγκτικές τους υποχρεώσεις, αφού έχουν εκμηδενιστεί οι αποζημιώσεις για τα έξοδα κίνησης και τις εκτός έδρας ελεγκτικές αποστολές τους.

Παρ’ όλες μάλιστα πλέον τις μηδενικές πιστώσεις για εκτός έδρας μετακινήσεις, την κατάργηση του επιδόματος κίνησης, την έλλειψη υπηρεσιακών αυτοκινήτων οι Επιθεωρητές του Σώματος Εργασίας στο Βόλο έχουν να επιδείξουν ένα πολύ σημαντικό έργο ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που επιβαρύνονται ακόμη και τα έξοδα της μετακίνησης από την τσέπη τους προκειμένου να μεταβούν σε ελέγχους για να καταγράψουν προβλήματα και να επιβάλλουν πρόστιμα για διάφορες αυθαιρεσίες.

Έλεγχοι με ρίσκο και προβλήματα

Παρόλο που υπάρχει διάταξη στην κείμενη νομοθεσία για την νομική προστασία των επιθεωρητών, ενίοτε δεν εφαρμόζεται ικανοποιητικά. Εξαιτίας των ελλείψεων που παρατηρούνται, της δυσφορία των πολιτών για τα οικονομικά μέτρα και της εχθρικής στάσης τους προς τα ελεγκτικά σώματα γενικότερα, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται πολλές φορές οι έλεγχοι είναι πράγματι επικίνδυνοι ακόμη και για τη σωματική τους ακεραιότητα. Και όμως ακόμη και σε περιπτώσεις που δέχτηκαν επιθέσεις και τέθηκε σε κίνδυνο ακόμη και η ζωή τους οι Επιθεωρητές έμειναν ουσιαστικά «απροστάτευτοι» .

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση στο Βόλο όπου μία σοβαρή υπόθεση επίθεσης Επιθεωρητών ΣΕΠΕ στο Βόλο οδηγήθηκε στη Δικαιοσύνη και εκδικάστηκε ως απλό πλημμέλημα. Επίσης έχουν υπάρξει περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια κατά τις οποίες οι εργοδότες έχουν μηνύσει επιθεωρητές για να τους εκφοβίσουν για αυτό και ο Σύλλογος Επιθεωρητών ΣΕΠΕ έχει θέσει πολλές φορές το ζήτημα της νομικής προστασίας υπογραμμίζοντας πως είναι απαραίτητη για να μειωθεί ο κίνδυνος του να εμπλακεί ο επιθεωρητής σε δικαστική διαμάχη αφού στο παρελθόν υπήρξαν περιπτώσεις που επιθεωρητές που μηνύθηκαν κατά την διάρκεια άσκησης των καθηκόντων τους, αναγκάστηκαν να πληρώσουν οι ίδιοι τα δικαστικά τους έξοδα επειδή δεν είχαν καμία νομική υποστήριξη. Επιπλέον όμως είναι εξίσου σημαντική η ψυχολογική πίεση στους επιθεωρητές που έρχονται πολλές φορές αντιμέτωποι με πολύ δύσκολες καταστάσεις.

«Μνημόνιο» στο ΣΕΠΕ

Μπορεί να είναι οξύμωρο όμως και οι υπάλληλοι της Επιθεώρησης Εργασίας έχουν ενταχθεί ακριβώς στην «ίδια στενωπό» των μέτρων του μνημονίου. Από τη μία καταγράφουν τις εργατικές διαφορές συνδικάτων και εργαζομένων ελέω μνημονίου και από την άλλη βιώνουν και οι ίδιοι στο πετσί τους ως υπάλληλοι αλλά και το ΣΕΠΕ ως υπηρεσία το «κούρεμα» του μνημονίου.

Οι μισθοί των επιθεωρητών εργασίας ποτέ δεν έφθαναν στα ίδια επίπεδα με τα άλλα σώματα επιθεώρησης στο εξωτερικό. Μετά την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου για το δημόσιο τομέα το 2011, σύμφωνα με το οποίο όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι αντιμετωπίζονται μισθολογικά κατά τον ίδιο τρόπο, εφόσον έχουν τα ίδια τυπικά προσόντα, καταγράφεται μείωση στις αποδοχές τους που ανήλθε ακόμη και στο 60%.

Χωρίς όμως η αρμόδια αρχή , δηλαδή το Υπουργείο Εργασίας, να παρέχει στους επιθεωρητές διευκολύνσεις κατά τη μετακίνησή τους ώστε αυτοί να μπορούν να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους και να ανταποδίδει τις σχετικές δαπάνες.

Η απόφαση να κοπούν τα έξοδα κίνησης και τα εκτός έδρας σε συνδυασμό με τη μείωση του προϋπολογισμού του ΣΕΠΕ κάτι που είχε ως συνέπεια να υπάρχουν 18 αυτοκίνητα για 215 επιθεωρητές σε όλα τα ΚΕΠΕΚ ενώ η μείωση των εξόδων κίνησης (αυτά δίδονται μόνο σε περιπτώσεις μετακίνησης πάνω από 40χλμ από την έδρα της διεύθυνση και μόνο εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια) έχει προκαλέσει μείωση των ελέγχων ειδικά σε περιοχές όπως οι Βόρειες Σποράδες που για να εγκριθεί η μετάβαση των Επιθεωρητών από το Βόλο πρέπει να περάσει από «σαράντα κύματα», να εγκριθεί κονδύλι για να ανάψει το πράσινο φώς να μεταβεί κλιμάκιο.

Και ενώ πρόκειται για μία περιοχή με τους περισσότερους εργαζόμενους στον τομέα τουρισμού – επισιτισμού, όπου παρατηρούνται μεγάλες παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας με δεκάδες ανασφάλιστους και χωρίς ωράριο εργαζόμενους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου