ΤΟΠΙΚΑ

«Να σταματήσει η Ελλάδα να τρώει τα παιδιά της»

να-σταματήσει-η-ελλάδα-να-τρώει-τα-παι-692662

Υπογραμμίζουν ότι η κρίση είναι αξιακή και δηλώνουν ότι επηρεάστηκαν στις επιλογές τους

Η ανακοίνωση των βάσεων των σχολών την περασμένη Πέμπτη, έδωσε τέλος στην αγωνία των υποψηφίων των ΑΕΙ και ΤΕΙ της Μαγνησίας και για ορισμένους δικαίωσε τον αγώνα τους. Έχοντας τις βαθμολογίες τους στα χέρια, πανηγύρισαν την είσοδό τους στη σχολή της επιλογής τους και ταυτόχρονα την επιβράβευση της προσπάθειάς τους.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ελένη Χάνου

Η χαρά όμως για την απόκτηση του πολυπόθητου εισιτηρίου για την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, «επισκιάζεται» από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Η κρίση -οικονομική, κοινωνική και κυρίως αξιακή- όπως τονίζουν οι τρεις πρώτοι επιτυχόντες της Μαγνησίας, δεν τους αφήνει ανεπηρέαστους.

Η Ερατώ Ντινοπούλου επιτυχούσα στην Ιατρική Σχολή Αθηνών, ο Τριαντάφυλλος Ζαχαράκης που εισήχθη στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο και ο Παναγιώτης Σταχτέας, επιτυχών στην Ιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης, δεν κρύβουν την απογοήτευσή τους για τα όσα βιώνουν σήμερα και οι ίδιοι και μολονότι μπαίνουν σε δεύτερες σκέψεις κατά πόσο το πτυχίο μπορεί να εγγυηθεί την επαγγελματική τους αποκατάσταση, δηλώνουν αισιόδοξοι για το μέλλον.

Νέοι, επιτυχόντες, με όνειρα, που αναγκάστηκαν να ωριμάσουν πιο γρήγορα από την ηλικία τους εξαιτίας των συνθηκών, με μεστό λόγο και ώριμη σκέψη σχολιάζουν τη σημερινή πραγματικότητα, στρέφουν την προσοχή τους στις σπουδές τους και ζητούν από την Ελλάδα να σταματήσει να τρώει τα παιδιά της…

-Πώς βιώνουν οι νέοι την κρίση στη χώρα σήμερα; Είναι οικονομική, κοινωνική, κρίση αξιών;

Ερατώ Ντινοπούλου: Η κρίση που βιώνουμε σήμερα ήρθε απότομα και έπληξε όλους τους τομείς της ζωής μας. Τα οικονομικά προβλήματα της χώρας είναι πλέον γνωστά και οι δραματικές συνέπειές τους υποβαθμίζουν το επίπεδο ζωής όλων. Ταυτόχρονα όμως, επιδρούν στην ψυχολογία των Ελλήνων, οι οποίοι απογοητεύονται, παρατούν την προσπάθεια και πλέον εξαντλούν το χρόνο και την ενέργειά τους στην απόκτηση των βασικών αγαθών. Παράλληλα, η κρίση είναι και κοινωνική αφού εντείνεται ο ρατσισμός, οι άνεργοι και οι οικονομικά ασθενέστεροι παραγκωνίζονται. Οι οικονομικές δυσκολίες και η αναζήτηση «αποδιοπομπαίων τράγων» που θα επωμιστούν όλες τις ευθύνες για τη δύσκολη κατάσταση στρέφει τη μία κοινωνική ομάδα εναντίον της άλλης. Η αγανάκτηση των ανθρώπων διοχετεύεται σε λάθος αποδέκτες, με καταστροφικές συνέπειες για την συνοχή του κοινωνικού συνόλου. Τέλος, ακόμη και οι ηθικές αξίες θυσιάζονται στο βωμό του κέρδους και παραμελούνται.

Τριαντάφυλλος Ζαχαράκης: Αναμφίβολα η σημερινή κοινωνία βιώνει μια οξεία οικονομική κρίση, οι κοινωνικές προεκτάσεις της οποίας είναι εμφανείς σε όλο το φάσμα του δημόσιου βίου. Δε δυσκολεύεται να το αντιληφθεί κανείς εάν αναλογιστεί το συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των ανέργων – κυρίως των νέων, τη μείωση των κοινωνικών δαπανών, τον ακρωτηριασμό που υφίσταται η εκπαίδευση, την ανέχεια που μαστίζει πολλούς συμπολίτες μας. Πρωτίστως όμως η κρίση που βιώνουμε σήμερα είναι αξιακή. Θα έλεγα ότι είναι το αποτέλεσμα του άμετρου καταναλωτισμού των προηγούμενων ετών που έφθειρε αξίες όπως το μέτρο, η εντιμότητα, η αλληλεγγύη, αξίες που θυσιάστηκαν στο βωμό του χρήματος με αποτέλεσμα σήμερα να επικρατούν η διαφθορά, η αποξένωση και η κοινωνική αναλγησία.

Παναγιώτης Σταχτέας: Στο άκουσμα της λέξης «μίζα», ελάχιστοι θα σκεφτούν το αντίστοιχο μηχανικό εξάρτημα. Η συντριπτική πλειονότητα θα χαμογελάσει χαμηλοβλεπούσα, οσμιζόμενη με ακόρεστη δίψα το αμαρτωλό άρωμα του μαύρου χρήματος. Θέλω να πω ότι η κρίση των καιρών μας, η οποία αποτελεί αποκύημα πολλών δεκαετιών, είναι κατά κύριο λόγο αξιακή. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, ευτελίστηκαν σημαντικοί παραδοσιακοί πυλώνες διαμόρφωσης στέρεων αξιακών βάσεων, όπως είναι η οικογένεια, η εκκλησία και το σχολείο. Αναπότρεπτα, λοιπόν, αφενός η πνευματική αποτελμάτωση, αφετέρου η ηθική οξείδωση, συνέβαλαν όχι μόνο στην παγίωση της αξιακής κρίσης που υπέβοσκε, αλλά και στη διεύρυνσή της τόσο σε κοινωνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Όμως, αυτή η σύνθετη κρίση που βιώνουμε χρειάζεται να σταματήσει το συντομότερο. Προς τούτο, η νεότερη γενιά πρέπει να διεκδικήσει το δικό της λόγο και τη δική της δράση!

-Το περιβάλλον μέσα στο οποίο κληθήκατε να δώσετε το δικό σας αγώνα και να πετύχετε στις πανελλήνιες εξετάσεις κατά πόσο επηρέασε την τελική σας επιλογή κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού;

Ερατώ Ντινοπούλου: Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα επηρέασε, κατά τη γνώμη μου, όλους τους φετινούς υποψηφίους ψυχολογικά. Η ανασφάλεια δημιουργούνταν από τις ειδήσεις που ακούγαμε συνεχώς για τα ολοένα αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας, για την υποβάθμιση της ανθρώπινης ζωής και τα φαινόμενα διαφθοράς και εκμετάλλευσης που παρατηρούνται συνεχώς. Η επιλογή επαγγέλματος είναι δύσκολη απόφαση και τώρα τα κριτήρια όπως οι δυνατότητες αποκατάστασης και οι οικονομικές απολαβές θεωρούνται πιο σημαντικά από τις προσωπικές επιθυμίες. Ακόμη, διαφέρουν οι προτεραιότητες που ο καθένας θέτει στη ζωή του. Προσωπικά, ήμουν σίγουρη ως προς το ποια σχολή θα επέλεγα και προβληματίστηκα μόνο για την πόλη. Τελικά, επέλεξα την Αθήνα, θέλοντας να εκμεταλλευτώ στο έπακρο τις δυνατότητες που προσφέρει ως πρωτεύουσα. Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό οι γονείς να δημιουργούν στο σπίτι ένα κλίμα ηρεμίας και υποστήριξης για τους υποψηφίους, χωρίς εντάσεις και υστερικές συμπεριφορές, έτσι ώστε να μη βαραίνουν τα παιδιά με επιπρόσθετες αγωνίες και να τα αποσπούν από το στόχο τους.

Τριαντάφυλλος Ζαχαράκης: Η επιλογή της σχολής έγινε με κριτήριο τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις μου. Αναμφισβήτητα οικονομικοί λόγοι καθώς και η επαγγελματική αποκατάσταση υπήρξαν παράγοντες που έπρεπε να λάβω υπόψη · σε καμία περίπτωση όμως δεν ήταν αυτοί οι πρωταρχικοί λόγοι της επιλογής μου. Επέλεξα το τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας με βασικό κριτήριο το ενδιαφέρον μου για τις ανθρωπιστικές επιστήμες και κυρίως την ιστορία. Η απόκτηση χρημάτων δεν ήταν για εμένα πρωταρχικό κριτήριο, καθώς θεωρώ ότι επιτυχημένος είναι αυτός που κάνει αυτό που αγαπά και όχι αυτός που εργάζεται αποκλειστικά για τα χρήματα. Τέλος, θα ήθελα να τονίσω την αρωγή του οικογενειακού περιβάλλοντος που στήριξε την επιλογή μου, αλλά και τη βοήθεια των καθηγητών μου που με βοήθησαν στην προσπάθειά μου και τους οποίους ευχαριστώ θερμά.

Παναγιώτης Σταχτέας: Αναμφισβήτητα, το κοινωνικό περιβάλλον παίζει πάντα καθοριστικό ρόλο σε σημαντικές επιλογές. Δυστυχώς, συνέλαβα τον εαυτό μου να επηρεάζεται αρνητικά από την οικονομική διάσταση της κρίσης, ιδιαίτερα από το αυξανόμενο ποσοστό ανεργίας και γενικά την ανασφάλεια που κυριαρχεί. Κάποια στιγμή σκέφτηκα εάν αξίζει τόσο μεγάλη προσπάθεια για να εξασφαλίσω μια επιτυχία που δεν μπορεί να μου εγγυηθεί τίποτα! Σύντομα όμως συνειδητοποίησα ότι η μοιρολατρία δεν ταιριάζει με το δυναμισμό των νέων. Οι γονείς μου που δεν μου ’δωσαν μόνο τη ζωή, την καλλιέργεια του πνεύματος και της ψυχής, αλλά και την κληρονομιά να μην μ’ αφήνουν αδιάφορο οι χαρές και οι πίκρες των άλλων, με δίδαξαν έμπρακτα ότι η μεγαλοσύνη βρίσκεται στην απλότητα και η πραγματική ευτυχία στην προσφορά! Έτσι από πολύ μικρός κατάλαβα ότι ήθελα να γίνω γιατρός για να βοηθώ τους συνανθρώπους μου.

-Πώς βλέπετε τις σπουδές σας στη σχολή που επιλέξατε; Θα συνεχίσετε στην Ελλάδα, θα φύγετε ίσως εξωτερικό για επαγγελματική αποκατάσταση;

Ερατώ Ντινοπούλου: Η σχολή που επέλεξα προσφέρει πολλές δυνατότητες για γνώση και αργότερα επαγγελματική αποκατάσταση. Αν και στη χώρα μας η κρίση είναι εμφανής και στο επάγγελμα του γιατρού, είμαι αισιόδοξη πως σε λίγα χρόνια αυτό θα αλλάξει. Γνωρίζω πολλά παιδιά που θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό για σπουδές ή εργασία. Οι σπουδές στο εξωτερικό είναι μια δελεαστική προοπτική και για μένα, καθώς σε πολλούς τομείς η ανάπτυξη και η έρευνα προχωρούν με αλματώδεις ρυθμούς και οι ευκαιρίες που προσφέρονται είναι μοναδικές. Η δική μου προτεραιότητα είναι να προσπαθήσω να μείνω για δουλειά στην Ελλάδα. Όμως, αν αργότερα απογοητευτώ από τις συνθήκες και την απουσία ευκαιριών, θα σκεφτώ να φύγω και εγώ σε μία ξένη χώρα, ώστε να πραγματοποιήσω τα όνειρά μου.

Τριαντάφυλλος Ζαχαράκης: Πιστεύω ότι οι σπουδές μου στο συγκεκριμένο τμήμα θα μου παρέχουν πολύπλευρη μόρφωση και κατάρτιση στα πεδία των επιστημών της ιστορίας, της αρχαιολογίας και της ανθρωπολογίας. Παράλληλα, ελπίζω ότι η φοίτησή μου στο ΙΑΚΑ θα με εφοδιάσει με τις κατάλληλες γνώσεις ώστε να υπηρετήσω την επιστήμη της ιστορίας με σεβασμό στην ιστορική πραγματικότητα. Μετά τη συμπλήρωση των βασικών σπουδών μου επιθυμώ να συνεχίσω τις σπουδές μου σε κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού.

Οσον αφορά την επαγγελματική μου αποκατάσταση, θεωρώ ότι είναι ακόμα νωρίς για να κάνω σχέδια· πάντως ελπίζω να μου δοθεί η ευκαιρία να εργαστώ στη χώρα μου, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείω τη δυνατότητα να εργαστώ στο εξωτερικό.

Παναγιώτης Σταχτέας: Είμαι πολύ ευχαριστημένος που πέτυχα το στόχο μου και ανυπομονώ να ξεκινήσω τις ακαδημαϊκές μου σπουδές στην Ιατρική Θεσσαλονίκης που ήταν και η πρώτη μου επιλογή. Αισθάνομαι μιας μορφής ευτυχία που ξέρω ότι δε θα κρατήσει πολύ, καθότι θα τη διαδεχθεί η πεζή πραγματικότητα με νέους αγώνες και μια συνεχή αγωνία για το εάν οι αγώνες αυτοί θα δικαιωθούν. Προς το παρόν δε σκέφτομαι να φύγω από την Ελλάδα. Θα προσπαθήσω κατά προτεραιότητα να εκμεταλλευτώ τις ευκαιρίες που θα μου δώσει η πατρίδα μου. Δίχως να αποκλείω τίποτα, αισιοδοξώ ότι δε θα χρειαστεί να αναζητήσω επαγγελματική αποκατάσταση στο εξωτερικό. Θέλω να πιστεύω ότι η ιδιότυπη κρίση που βιώνουμε στην Ελλάδα θα ξεπεραστεί σύντομα και η χώρα μας στο εξής θα πάψει να τρώει τα παιδιά της!

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου