ΤΟΠΙΚΑ

Απαραίτητος για το Βόλο ο Σ. Σ. Βόλου

απαραίτητος-για-το-βόλο-ο-σ-σ-βόλου-851206

Του
Γιώργου Μουλά
Νομαρχιακού Συμβούλου
Μαγνησίας

Εχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα να τίθεται το θέμα της μεταφοράς του Σιδηροδρομικού Σταθμού του Βόλου εκτός των ορίων της πόλης. Μία πρόταση που ακούγεται συνήθως μετά από κάποιο ατύχημα στις γνωστές ισόπεδες διαβάσεις από κάποιους επώνυμους και ανώνυμους συμπολίτες μας. Ακούγεται και από ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όταν ομιλούν για πολεοδομικά θέματα ή όταν λαϊκίζουν, προσβλέποντας στην άγρα των ψήφων των κατοικούνταν πλησίον των σιδηροδρομικών γραμμών. Ίσως και από κάποιους που οραματίζονται μελλοντικά «πολεοδομικά φιλέτα».
Τι όμως ισχύει γενικά; Ποιος ο ρόλος της ύπαρξης ενός σιδηροδρομικού σταθμού σε μία πόλη ή σε μία περιοχή; Πιστεύω ότι δεν υπάρχει κανείς που να αμφισβητεί ότι η παρουσία του σιδηροδρόμου αποτελεί παράγοντα ανάπτυξης ενός τόπου αλλά και εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού. Ο σιδηρόδρομος αποτελεί σε όλες τις χώρες, περισσότερο δε στις αναπτυγμένες, το κυριότερο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς. Εξυπηρετεί εκατομμύρια ανθρώπους καθημερινά στις μετακινήσεις τους, σε σημείο, που στις μεγάλες πόλεις του εξωτερικού η όλη εύρυθμη λειτουργία τους να εξαρτάται κατά μεγάλο μέρος από την άρτια και ακριβή λειτουργία του. Αποτελεί δε στοιχείο κοινωνικής προσφοράς της Πολιτείας προς τους πολίτες η καλή και υψηλού επιπέδου λειτουργία του, όπως το ίδιο ισχύει για κάθε Μέσο Μαζικής Μεταφοράς.
Φυσικά παντού, σε όλες τις πόλεις Ανατολής και Δύσης, η παρουσία του σιδηροδρομικού σταθμού είναι στο κέντρο ή πολύ κοντά στο κέντρο των πόλεων. Υπάρχουν και πόλεις, που έχουν περισσοτέρους του ενός σιδηροδρομικούς σταθμούς, πάντα όμως μέσα στην πόλη.

Στον Βόλο είναι γνωστή η ευεργετική παρουσία του σιδηροδρόμου, η οποία συντέλεσε στην οικονομική ανάπτυξή του και στην εξυπηρέτηση των κατοίκων για δεκαετίες. Ας μην λησμονούμε ότι το δίκτυο έφθανε μέχρι τις Μηλιές, ενώ παλαιότερα το ωτομοτρίς είχε την στάση «Χαλκιαδόπουλου» στη οδό Δημητριάδος.

Ποια είναι τα προβλήματα σήμερα που υπάρχουν και επιζητούν λύση, ώστε να μην ακούγονται παράπονα και κατηγορίες; Αναφέρω μερικά, όπως η διατομή της Νέας Ιωνίας από την ύπαρξη του «πετάλου» των γραμμών, τα ατυχήματα στις διαβάσεις, και η διαίρεση της πόλης κατά μήκος των γραμμών, προβλήματα τα οποία κατά την άποψή μου είναι τα σημαντικότερα.

Βεβαίως, για όλα αυτά υπάρχουν λύσεις, που έχουν προταθεί από πολιτικά πρόσωπα της περιοχής μας αλλά και από τον ΟΣΕ (Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας). Δηλαδή κατασκευή ανισόπεδων κόμβων, όπου χρειάζεται, απομάκρυνση των γραμμών από το πέταλο της Νέας Ιωνίας και χάραξη – χρήση της γραμμής Καλαμπάκας, ακόμη και υπογείωση της σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τον Ξηριά.

Υπάρχουν όμως οι προοπτικές ανάπτυξης του σιδηροδρόμου στον Βόλο ώστε να δρομολογηθούν τέτοιες παρεμβάσεις; Και βέβαια υπάρχουν, τόσο για τον Βόλο, όσο και για τον σιδηρόδρομο γενικά. Ένα σύγχρονο και άνετο τρένο προβλέπεται ότι θα αποτελέσει το μέσο που θα προτιμούν ολοένα και περισσότεροι στα επόμενα χρόνια για τις μετακινήσεις τους και την διεκπεραίωση εργασιών τους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Επίσης, η μελλοντική σύνδεση με Κοζάνη – Κεντροδυτική Μακεδονία και Ηγουμενίτσα θα δώσει τεράστια ώθηση στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στο Βόλο.
Θα πρέπει πάντα να έχομε υπ’ όψη μας την κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Αλμυρού, που έχει ήδη δρομολογηθεί, διότι η απόσταση του από την Στυλίδα είναι μόνο 40 χιλιόμετρα περίπου. Τούτο σημαίνει ότι θα ωριμάσει νωρίτερα η πρόταση της πεδινής χάραξης της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μία πρόταση ευνοϊκή για τον Βόλο και την Μαγνησία, που θα πρέπει να συμβαδίζει με εκείνη της ζεύξης του Μαλιακού Κόλπου.
Ακόμη, μετά την αποπεράτωση του περιφερειακού δρόμου μέχρι τα Ανω Λεχώνια θα είναι ευκολότερη μία λύση για το Τρενάκι του Πηλίου, με μία απρόσκοπτη λειτουργία από τον Βόλο μέχρι τις Μηλιές.
Χρειάζονται αρκετά να γίνουν, τόσο σε επίπεδο Βόλου και Μαγνησίας, όσο και σε γενικό πανελλήνιο επίπεδο εκ μέρους του ΟΣΕ και της Πολιτείας. Εξωραϊσμός και εκσυγχρονισμός των τρένων, πυκνότερα και ακριβέστερα δρομολόγια, ηλεκτροκίνηση των τρένων και δημιουργία διαμετακομιστικού και εμπορευματικού κέντρου με ενεργοποίηση, ίσως, της ξεχασμένης και μισοκατεστραμμένης γραμμής στην προβλήτα των Πευκακίων. Επίσης, εξυπηρέτηση του σταθμού με αστική συγκοινωνία, που θα τον συνδέει με το κέντρο της πόλης, τον σταθμό του υπεραστικού ΚΤΕΛ και το λιμάνι.
Τις φωνές, που ακούγονται εναντίον του σιδηροδρομικού σταθμού, θα τις χαρακτήριζα μάλλον επιπόλαιες. Είναι δυνατόν να φανταστεί κανείς μεταφορά του σιδηροδρομικού σταθμού στα Μελισσιάτικα ή στη περιοχή ΚΤΕΟ ή στο Λατομείο Σέσκλου; Κανείς δεν θα χρησιμοποιούσε τρένο στον Βόλο. Όπως, το ίδιο θα συνέβαινε αν μεταφερόταν ο σταθμός Λαρίσης της Αθήνας στην Μαλακάσα και ο σταθμός Πελοποννήσου στην Ελευσίνα ή ο σταθμός της Θεσσαλονίκης στη Σίνδο ή στο Ασβεστοχώρι. Φυσικά, αν ο Δήμαρχος Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης ή κάποιος άλλος έκανε τέτοια ανάλογη πρόταση μάλλον θα τον «έπαιρναν στο ψιλό» τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Εντούτοις, εδώ στο Βόλο έχομε ανοίξει ένα θέμα, που δεν υφίσταται, με αποτέλεσμα να κάνει πολλούς να διερωτώνται τι συμφέροντα υποκρύπτονται και τι ρόλο διαδραματίζουν ορισμένοι. Είναι υπέρ των Μαζικών Μέσων Μεταφοράς, που εξυπηρετούν τον λαό ή έχουν κάποιους άλλους στόχους;
Λύσεις υπάρχουν, για τις οποίες οι τοπικοί πολιτικοί παράγοντες πρέπει να «τρέξουν». Η ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (Σιδηρόδρομος, Αεροδρόμιο, Λιμάνι, Οδικό δίκτυο) είναι απαραίτητη για την παράλληλη ανάπτυξη και προκοπή ενός τόπου. Επομένως, η προσπάθεια όλων θα πρέπει να είναι συντονισμένη και πολύπλευρη, προκειμένου να επιτύχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα φυσικά, χωρίς την κατάργηση και μεταφορά του σιδηροδρομικού σταθμού Βόλου αλλά με τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου