ΤΟΠΙΚΑ

Τηλεκπαίδευση στα παραπήγματα στη Νεάπολη

τηλεκπαίδευση-στα-παραπήγματα-στη-νε-661720

Πώς σχολείο του Βόλου συνέβαλε καθοριστικά σε μικρό θαύμα για να μην αποκλειστούν μαθητές Ρομά από τις ψηφιακές τάξεις

Τρίτη 16 Μαρτίου 2021. Τα σχολεία και των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης αναστέλλουν για μία ακόμη φορά τη διά ζώσης λειτουργία τους στο πλαίσιο των οριζόντιων μέτρων που λήφθηκαν σε όλη τη χώρα για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού. Για μία ακόμη φορά εν μέσω πανδημίας εκπαιδευτικοί και μαθητές κλήθηκαν να επιστρέψουν μπροστά από τις οθόνες των ηλεκτρονικών τους υπολογιστών και να κάνουν μαθήματα σε ψηφιακές τάξεις. Οχι όμως όλοι…

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

«Αγκάθι» στο σύστημα της τηλεκπαίδευσης συνιστά ο αποκλεισμός μαθητών ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που δεν έχουν, ακόμη και σήμερα, με την συμπλήρωση ενός έτους από το ξέσπασμα της πανδημίας, ούτε εξοπλισμό ούτε σύνδεση στο διαδίκτυο για να μπορέσουν να συνεχίσουν τα μαθήματά τους εξ αποστάσεως για όσο χρονικό διάστημα τα σχολεία παραμένουν κλειστά.

Το πρόβλημα είναι εντονότερο για τον πληθυσμό των Ρομά μαθητών, ιδίως στις συνοικίες που είναι πιο φτωχές. Αγώνες ετών για την ένταξη των Ρομά στην εκπαίδευση και τη μείωση της σχολικής διαρροής κινδυνεύουν. Κι όμως, ένα σχολείο στην περιφέρεια του Βόλου βρήκε τον δρόμο και κατάφερε να οδηγήσει την εκπαίδευση, ακόμη και μέσα στις παράγκες των Ρομά της Νεάπολης, εκεί που σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπάρχει καν σύνδεση με ηλεκτρικό ρεύμα, εκεί που ακόμη και η κάλυψη στοιχειωδών αναγκών αποτελεί ζητούμενο.

Από τη φτωχή συνοικία των Ρομά της Νεάπολης, 11 μαθητές φοιτούν σε Τμήμα Υποδοχής σε δημοτικό σχολείο της περιοχής. Πρόκειται για ένα τμήμα, στόχος του οποίου είναι η γλωσσική επάρκεια και η ενδυνάμωση των μαθητών προκειμένου να μπορέσουν να ενσωματωθούν στην τάξη γενικής παιδείας.

Πρόκειται όμως για μαθητές οι οικογένειες των οποίων ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τηλεκπαίδευση καθώς δεν έχουν ούτε εξοπλισμό ούτε σύνδεση στο διαδίκτυο.

Η δασκάλα του τμήματος, με μηδενική προϋπηρεσία, δεν δέχθηκε να αφήσει τους μαθητές της στην τύχη τους. Ενεργοποίησε όλο το σχολείο, το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στο να συντελεστεί ένα μικρό «θαύμα».

Λύση από κινητά και τα σχολικά ταμεία

Οι μαθητές έπαιζαν στις αλάνες, χωρίς να έχουν καμία επαφή με το σχολείο, όταν άρχισε ο αγώνας της δασκάλας. Ηρθε σε επικοινωνία με κάποιους από τους γονείς που διαθέτουν κινητό τηλέφωνο. Τους εξήγησε ότι τα παιδιά τους θα πρέπει να συνεχίσουν να έχουν επαφή με το σχολείο και ζήτησε να παραχωρήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα, ελλείψει άλλων συσκευών, στα παιδιά τους προκειμένου να μπορέσουν να κάνουν μάθημα. Η προσέγγιση των γονέων δεν ήταν εύκολη. Ούτε τα εμπόδια που έπρεπε να ξεπεραστούν. Γονείς που δεν μπορούν να προσφέρουν τα βασικά στα παιδιά τους, δεν έχουν την… πολυτέλεια να πληρώσουν για συνδέσεις ίντερνετ.

Με έξοδα της σχολικής επιτροπής του δημοτικού σχολείου, αγοράστηκαν κάρτες για σύνδεση στο διαδίκτυο και δόθηκαν στους γονείς. Η δασκάλα δημιούργησε για τους γονείς λογαριασμούς ηλεκτρονικών ταχυδρομείων (e-mail) αλλά και κωδικούς για σύνδεση στις ψηφιακές τάξεις και φρόντισε να συνδεθούν στην πλατφόρμα webex καλώντας τους μαθητές να συνδεθούν για το πρώτο μάθημα.

Το πρώτο μάθημα έξω από τις παράγκες

Εξω από παράγκες όπου μπορεί να μην υπάρχει ούτε ρεύμα ή νερό, πέντε από τους 11 μαθητές του τμήματος υποδοχής, με τέσσερα κινητά τηλέφωνα, κατάφεραν να κάνουν το πρώτο τους ψηφιακό μάθημα εντός της εβδομάδας. Προσηλωμένοι στις οθόνες των κινητών, οι μικροί μαθητές είδαν ξανά τη δασκάλα τους, την άκουσαν, ένιωσαν πως βρίσκονται ξανά στο σχολείο και χάρηκαν έστω κι αν χρειάστηκε να αφήσουν το παιχνίδι για να κάνουν μάθημα με έναν τρόπο που όμως τους ενθουσίασε.

Με ενδιαφέρον και οι γονείς παρακολούθησαν για λίγο τη διαδικασία του μαθήματος για την οποία η δασκάλα των παιδιών τους έδωσε «μάχη» να τους πείσει.

Οι δύο από τους πέντε μαθητές είναι αδερφάκια, κι έτσι μοιράστηκαν το ένα και μοναδικό κινητό τηλέφωνο της οικογένειας. Από το σύνολο των μαθητών οι δύο κατάφεραν να παρακολουθήσουν μάθημα μέσω webex οι άλλοι τρεις όμως που δεν είχαν σύνδεση παρακολούθησαν μέσω viber. Σε αυτούς τους μαθητές, το σχολείο θα αγοράσει την ερχόμενη εβδομάδα επιπλέον κάρτες για σύνδεση στο διαδίκτυο προκειμένου να μπορέσουν να συνδεθούν στην ψηφιακή τάξη.

«Κάνουμε αυτό που ορκιστήκαμε»

Ο αγώνας που δόθηκε από τη δασκάλα με την αμέριστη στήριξη της διεύθυνσης και του συλλόγου διδασκόντων του δημοτικού σχολείου, ήταν δύσκολος αλλά απέφερε καρπούς. Ηδη τα μαθήματα από το κινητό έχουν αρχίσει να συζητιούνται στον καταυλισμό της Νεάπολης και οι αντιστάσεις κάμπτονται.

«Τα παιδιά χάρηκαν και με το παραπάνω τα πρώτα τους μαθήματα. Πρόκειται για κάτι που δεν έχει επιχειρηθεί ξανά και ήδη φαίνεται να αποδίδει καρπούς χάρη στο μεράκι της δασκάλας και την αμέριστη στήριξη του Συλλόγου Διδασκόντων αλλά και της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας που αναγνώρισε την ανάγκη για τη σύσταση Τμήματος Υποδοχής» αναφέρει ο διευθυντής του δημοτικού σχολείου, το οποίο δεν κατονομάζεται μετά από αίτημα τόσο του διευθυντή όσο και των υπολοίπων εκπαιδευτικών.

«Είναι ιδεολογική και ηθική μας προσέγγιση αυτή. Δεν θέλουμε να προβάλλουμε τους εαυτούς μας αλλά τη διαδικασία που έγινε με στόχο τη μείωση της σχολικής διαρροής μαθητών ευάλωτων κοινωνικών ομάδων ακόμη και από την τηλεκπαίδευση. Εμείς κάνουμε απλώς αυτό το οποίο ορκιστήκαμε να κάνουμε. Να προσφέρουμε γνώσεις στα παιδιά, και μέσα από αυτές τις γνώσεις μία ευκαιρία να κάνουν κάτι καλύτερο στη ζωή τους», αναφέρει ο ίδιος.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου