ΤΟΠΙΚΑ

Βολιώτης οδηγός κατά του νέου ΚΟΚ

βολιώτης-οδηγός-κατά-του-νέου-κοκ-851206

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγε οδηγός φορτηγού αυτοκινήτου από το Βόλο και ζητάει να ανασταλεί και να ακυρωθεί ως αντισυνταγματικός και παράνομος ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Ν.3542/2007).
Στην προσφυγή του που έγινε μέσω δικηγόρου των Αθηνών, ο Δ.Π.
χαρακτηρίζει την αύξηση των προστίμων ως υψηλή και αυθαίρετη κατά παράβαση της Συνταγματικής Αρχής Αναλογικότητας καθώς – όπως υποστηρίζει – δεν έχουν ληφθεί τα αναγκαία οδικά μέτρα και υπάρχουν ελλείψεις σε σχέση με τις διεθνείς συνθήκες για την οδική ασφάλεια.
Σημειώνεται ότι ο οδηγός δεν ανήκει στο Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Φορτηγών Αυτοκινήτων Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, αλλά ούτε έχει καταθέσει κάποια αναφορά στην Τροχαία Βόλου.
Η προσφυγή που υποβλήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τον Βολιώτη οδηγό επιδιώκει να κριθούν αντισυνταγματικές και ανίσχυρες οι μεγάλες αυξήσεις των προστίμων για παραβιάσεις του ΚΟΚ γιατί είναι αντίθετες στη Συνταγματική Αρχή της αναλογικότητας, αφού προβλέπει ποινές υπερβολικές και εντελώς δυσανάλογες προς το είδος και τη σημασία της παράβασης.
Ταυτόχρονα, στην προσφυγή επισημαίνονται μεγάλες ελλείψεις στην ισχύουσα νομοθεσία, γιατί ενώ τα νέα πρόστιμα επιβάλλονται για να περιοριστούν τα τροχαία ατυχήματα, δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η συνευθύνη της πολιτείας σε διάφορους σχετικούς τομείς, όπως είναι η ακαταλληλότητα πολλών δρόμων, η απουσία της κατάλληλης σήμανσης και ηλεκτροφωτισμού, η έλλειψη διαχωριστικού διαζώματος, στηθαίου, ραδιοφωνικής συχνότητας πληροφοριών για την οδική κυκλοφορία κ.λπ.
Με αυτόν τον τρόπο εξετάζεται μόνο η ευθύνη του οδηγού και όχι η συνευθύνη της πολιτείας για σωρεία ελλείψεων σχετικά με την καταλληλότητα του οδικού δικτύου, που μπορεί να βαρύνει υπηρεσίες του Δημοσίου, των ΟΤΑ κ.λ.π.
Στην προσφυγή τονίζεται ακόμα ο προβληματικός τρόπος προσδιορισμού του ανώτατου ορίου ταχύτητας, αφού δεν έχει αξιολογηθεί η οδική υποδομή και υποστηρίζεται ότι στους αυτοκινητόδρομους θα πρέπει να προβλεφθεί ανώτερη ταχύτητα 140 χλμ. την ώρα, όπως σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι για την παραβίαση της διπλής διαχωριστικής γραμμής δεν λαμβάνεται υπόψη ότι οι ελληνικοί δρόμου δίνουν δυνατότητα προσπέρασης μόλις στο 8,5% της διαδρομής, ενώ την ίδια στιγμή ο χρόνος μετακίνησης στην Ελλάδα είναι κατά 30% μεγαλύτερος του μέσου όρου μετακίνησης στην Ευρώπη. Ενδεικτικά επισημαίνεται ότι εάν τηρήσει ένας οδηγός πιστά τις σημάνσεις για τα όρια ταχύτητας στη διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, θα χρειαστεί τουλάχιστον 12 ώρες για να διανύσει την απόσταση.
Επίσης με την προσφυγή τίθεται ζήτημα παραβίασης του Συντάγματος λόγω της καταγραφής με ηλεκτρονικά μέσα (ραντάρ, κάμερες κ.λ.π.) του εσωτερικού του αυτοκινήτου, σε περίπτωση που μπορεί να φαίνονται και οι υπόλοιποι επιβάτες, διότι κάτι τέτοιο συνιστά παράνομη παρακολούθηση.
Με την προσφυγή προσβάλλεται ακόμα τα νέο σύστημα βαθμολογίας παραβάσεων (που οδηγεί και σε αφαίρεση διπλώματος) γιατί συνδέεται με τα εξοντωτικά πρόστιμα και δεν λαμβάνει υπόψη του το γεγονός ότι ο οδηγός μπορεί να μην έχει υποπέσει στο παρελθόν σε ανάλογη παράβαση.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με μελέτες το 30% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στις κακοτεχνίες και την ακατάλληλη οδική υποδομή.
Εντοπίζονται ακόμη ελλείψεις του νέου ΚΟΚ, όπως η μη πρόβλεψη κανόνων κυκλοφορίας για τις σήραγγες, αλλά και η μη εναρμόνισή του με βασικές αρχές της Συνθήκης AGR για τις κύριες διεθνείς οδικές αρτηρίες του ΟΗΕ. Στην περιοχή, για παράδειγμα, στην οποία υπάρχει πιθανότητα διέλευσης ζώων πρέπει να τοποθετείται περίφραξη της αρτηρίας, ώστε να αποκλείεται η διέλευση και όχι απλώς η ύπαρξη προειδοποιητικής πινακίδας.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η παραπομπή σε μελέτη του παρατηρητηρίου οδικής ασφάλειας, που αφορά την παραβίαση της διπλής διαχωριστικής γραμμής.
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος ΚΟΚ, που τίθεται σε ισχύ στις 3 Ιουνίου προβλέπει πρόστιμα ύψους 350 ευρώ για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 10 ημέρες, 700 ευρώ για την παραβίαση του σήματος STOP και πρόστιμα από 200 έως 1.200 ευρώ για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι τα πρόστιμα μειώνονται κατά 50% σε περίπτωση που καταβληθούν από τον παραβάτη εντός 10 ημερών.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου