ΤΟΠΙΚΑ

ΑΛΙΕΙΣ: Αντιδικίες και προβλήματα στον κλάδο

αλιεισ-αντιδικίες-και-προβλήματα-στο-851206

Πανελλαδική συγκέντρωση στις 14 Απριλίου στην πλατεία Γκοτζιά θα πραγματοποιήσουν οι παράκτιοι αλιείς, μετά από την αντιδικία που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους προαναφερόμενους και στους αλιείς γρι-γρι και μηχανοτρατών. Κύριο σημείο της διαμάχης είναι ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός για τη μέση αλιεία, οι διατάξεις του οποίου μετά από υπουργική απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αλέξανδρου Κοντού ανεστάλησαν.
Σύμφωνα με το νέο κοινοτικό κανονισμό, τα γρι-γρι και οι μηχανότρατες θα πρέπει να ψαρεύουν ακόμα πιο μακριά από τις ακτές και σε συγκεκριμένα βάθη, ενώ περιορίζεται σημαντικά και το ύψος του διχτυού που χρησιμοποιούν με στόχο την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της Μεσογείου. Ο κανονισμός τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του 2008. Ο κανονισμός επίσης περιέχει απαγορεύσεις και για τους παράκτιους αλιείς τις οποίες ωστόσο -όπως τονίζει ο πρόεδρος των παράκτιων αλιέων κ. Γάκης- τις δεχτήκανε. «Εμείς δεχτήκαμε από τη πρώτη στιγμή τις απαγορεύσεις και μάλιστα ζητήσαμε να γίνουν ακόμα πιο αυστηρές, εφόσον αυτό θα βοηθήσει στη προστασία της θάλασσας», υπογράμμισε ο πρόεδρος.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες γρι-γρι και μηχανοτρατών μετά από κινητοποιήσεις που πραγματοποίησαν την 1η Μαρτίου, επίσημη ημέρα έναρξης της αλιευτικής περιόδου των γρι-γρι, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αλέξανδρος Κοντός υπέγραψε διάταξη για να βγουν τα γρι-γρι στη θάλασσα έστω και προσωρινά και δεσμεύτηκε ότι θα υποστηρίξει τους ιδιοκτήτες γρι-γρι στην προσπάθεια ανάκλησης του κανονισμού της Ε.Ε. Από την πλευρά τους οι παράκτιοι αλιείς αντιτιθέμενοι στα γρι-γρι, αναφερόμενοι στην θαλάσσια καταστροφή που προκαλούν και στην εξαφάνιση των ιχθυαποθεμάτων, εάν δεν εφαρμοστεί ο κανονισμός, ζητάνε να αναστείλει ο κ. Κοντός την απόφασή του και να εφαρμοστεί ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός.
Σύμφωνα με το κ. Γάκη, εάν δεν εφαρμοστεί ο κανονισμός, σε λίγα χρόνια οι πολίτες θα τρώνε ψάρια από ιχθυοτροφεία και αμφιβόλου ποιότητας, καθώς με τη σύρση των γρι-γρι και των μηχανοτρατών στο βυθό καταστρέφονται όλοι οι οικότοποι και τα ιχθυαποθέματα. «Η καταστροφή είναι πολύ μεγάλη και, όταν ήρθε ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός, με έκπληξη είδαμε ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης υπέγραψε υπουργική απόφαση που αφήνει πάλι τις μηχανότρατες στο ένα μίλι και προσπαθεί παρέκκλιση στην ευρωπαϊκή ένωση του κανονισμού για τα γρι-γρι. Αυτό μας ξεσήκωσε και οι συγκεντρώσεις μας θα είναι πολύ μεγάλες και δυναμικές στο Βόλο με έναρξη την 14η Απριλίου στη πλατεία Γκοτζιά», υπογραμμίζει ο κ. Γάκης.
Επιπρόσθετα ο πρόεδρος των παράκτιων αλιέων τονίζει πως η παράκτια αλιεία απαρτίζεται από 20.000 επαγγελματικά σκάφη και 40.000 αλιείς, ενώ οι ανεμότρατες και τα γρι-γρι είναι στο σύνολό τους μόνο 700 και δεν δημιουργούν καμιά θέση εργασίας.
Από την πλευρά του ο κ. Γιάννης Μπουντούκος, πρόεδρος των ιδιοκτητών γρι-γρι τονίζει πως «τα γρι-γρι αποτελούν κινητήριο δύναμη για την τοπική κοινωνία, καθώς ο ετήσιος τζίρος ανέρχεται περίπου στα 5.000.000 ευρώ, ενώ ετησίως τα γρι-γρι βγάζουν το 65-70% της ετήσιας εγχώριας παραγωγής σε ψάρι. Θα αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία τους με τον καινούργιο κανονισμό και είναι σίγουρο πως θα λείψουν μεγάλες ποσότητες φρέσκου και φτηνού ψαριού από την αγορά, καθώς τα γρι-γρι αλιεύουν κυρίως σαρδέλα, γαύρο και άλλα είδη ντόπιων αφρόψαρων».
Αντιδράσεις έχει προκαλέσει και η επιβολή δορυφορικού συστήματος στα γρι-γρι και τις μηχανότρατες προκαλώντας τις αντιδράσεις των ιδιοκτητών και νέες διαμάχες στους αλιείς. Ο κ. Μπουντούκος τόνισε τέλος την ανάγκη να μείνουν οι αλιείς ενωμένοι και υπογράμμισε πως «εμείς δεν θέλουμε να καταργήσουμε τους άλλους για να ζήσουμε. Είναι ντροπή να μαλώνουμε μεταξύ μας». Μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει απάντηση από πλευράς αλιέων γρι-γρι και αναμένονται νέες εξελίξεις.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου