ΤΟΠΙΚΑ

Κραυγή αγωνίας εμπόρων του Βόλου: Είμαστε πλέον ήρωες

κραυγή-αγωνίας-εμπόρων-του-βόλου-είμα-584883

Αντιμέτωποι με τον δύσκολο καθημερινό αγώνα επιβίωσης βρίσκονται δεκάδες επαγγελματίες της περιοχής μας, κατ’ αντιστοιχία με την υπόλοιπη Ελλάδα, με φόντο την παρατεταμένη ύφεση και την εκπτωτική περίοδο, η οποία μέχρι στιγμής δεν επαληθεύει τις προσδοκίες των εμπόρων. Οι επαγγελματίες βρίσκονται μεταξύ «σφύρας και άκμονος», εγκλωβισμένοι στον κυκεώνα των καθημερινών υποχρεώσεων, που πολλαπλασιάζονται διαρκώς. Η αγωνία κορυφώνεται λόγω της μάλλον υποτονικής εικόνας που παρουσιάζει μέχρι στιγμής η φετινή εκπτωτική περίοδος, και όπως επισημαίνουν έξι έμποροι, οι οποίοι μιλούν στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, καθίσταται πλέον ηρωική η προσπάθεια διατήρησης των καταστημάτων τους.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

«Δεν υπάρχει ανταπόκριση, ο κόσμος πλέον αδιαφορεί για να αγοράσει κάτι σε οποιαδήποτε, πιστεύω, τιμή. Όταν δεν έχει χρήματα, ό,τι τιμή και να του προσφέρεις αδιαφορεί, γιατί δεν έχει τη δυνατότητα να αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν» όπως αναφέρει ο Βαγγέλης Οργανόπουλος, ο οποίος διατηρεί κατάστημα λευκών ειδών. Ο ίδιος επαγγελματίας δραστηριοποιείται επί 35 χρόνια στο συγκεκριμένο πεδίο, ενώ όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «η κίνηση ήταν πολύ καλύτερη στα πρώτα χρόνια της κρίσης, διότι δεν παρουσίαζε τη σημερινή πτώση η αγορά. Είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα τώρα». Η νέα τάξη πραγμάτων που έχει δημιουργηθεί, επηρεάζοντας εμφανώς την εκπτωτική περίοδο, καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την καθημερινότητα του κάθε επαγγελματία. «Με τις συνθήκες που υπάρχουν, τα μέτρα που παίρνονται, την Εφορεία και τις πληρωμές των ασφαλιστικών ταμείων, πολύ λίγοι έμποροι μπορούν να παραμείνουν και να είναι συνεπείς. Αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση, δεν υπάρχει μέλλον» επισημαίνει ο κ. Οργανόπουλος.

«Δεν θα μπορέσω να πάρω σύνταξη»

Πτωτική χαρακτηρίζει την κίνηση της εκπτωτικής περιόδου η Ευαγγελία Γιαννάκου, ιδιοκτήτρια καταστήματος γυναικείων ενδυμάτων και πλεκτών, η οποία αποδίδει στις κακές καιρικές συνθήκες που επικράτησαν τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου την υποτονική εικόνα που υπάρχει στην αγορά του Βόλου. «Δεν μπορούμε να πληρώσουμε το ΤΕΒΕ μας, την ασφάλειά μας, γιατί είναι πάρα πολύ μειωμένη πλέον η κίνηση. Είμαι 30 χρόνια στη δουλειά, και σκέφτομαι ότι κάποτε μπορούσαμε και πληρώναμε την ασφάλεια, τα ενοίκιά μας, τους προμηθευτές μας και τώρα με χίλια ζόρια προσπαθούμε να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας, για να μπορούμε να δουλεύουμε. Πλέον δουλεύουμε για τις υποχρεώσεις μας και βεβαίως δεν παίρνουμε μεροκάματο, κι αν είχα σήμερα παιδιά να σπουδάσω, δεν θα είχα την δυνατότητα, όπως πριν από μερικά χρόνια. Και παιδιά σπουδάσαμε και τα αποκαταστήσαμε και τώρα που είπαμε να ζήσουμε εμείς λίγο πιο χαλαρά χωρίς υποχρεώσεις, δεν μπορούμε να πάρουμε μεροκάματο και δεν μπορούμε να πληρώσουμε το ΤΕΒΕ. Δουλεύω 30 χρόνια και δεν θα μπορέσω να πάρω σύνταξη» όπως αναφέρει η ίδια χαρακτηριστικά. Η κατάσταση είναι αδιέξοδη και αν δεν αλλάξει κάτι, το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο, σύμφωνα με την επισήμανση της κ. Γιαννάκου.

«Μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας»

Είκοσι χρόνια δραστηριοποιείται στο χώρο του γυναικείου ενδύματος η Ζωή Σερμέτη, η οποία εκτιμά ότι η πτώση στην κίνηση της εκπτωτικής περιόδου, αλλά και ευρύτερα, υπερβαίνει το 50%, και την αποδίδει στο γεγονός ότι «ο κόσμος δεν έχει χρήματα, και αν έχει τα κρατάει, γιατί δεν ξέρει τι του ξημερώνει». Παράλληλα, η ίδια επαγγελματίας υπογραμμίζει ότι «είμαστε ήρωες, είναι πολύ δύσκολο αυτό που βιώνουμε. Είμαστε μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, και απλά συνεχίζουμε για να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. Δεν κρατιέται δηλαδή το μαγαζί αυτή τη στιγμή. Απλά είμαστε θεατές. Δεν κάνουμε τίποτα. Είναι δράμα. Είμαι αισιόδοξο άτομο, αλλά βλέπω μαύρο το μέλλον. Δεν υπάρχει σωτηρία».

«Ο κόσμος είναι διστακτικός»

Στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες αποδίδει το αρνητικό πρόσημο κατά την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου ο Θωμάς Γκιλομανάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ανδρικών ενδυμάτων. «Η έλευση του χιονιά δημιούργησε σύγχυση στην αγορά και χάθηκε μια εβδομάδα. Από κει και πέρα, επειδή υπάρχουν ανάγκες στον κόσμο, ήρθε ο κόσμος να ψωνίσει ρούχα, αλλά γενικά η εικόνα που υπάρχει σε σχέση με την περσινή περίοδο είναι ικανοποιητική βέβαια, αλλά δεν είναι στα περσινά καλά δεδομένα. Πέρσι ήταν καλύτερη, για την εποχή, η δουλειά που υπήρχε» όπως τονίζει ο ίδιος. Παράλληλα ο κ. Γκιλομανάκης σημειώνει ότι «ο κόσμος είναι διστακτικός λόγω των πολλών εξόδων που έχει κάθε νοικοκυριό και από θέμα φορολογίας και από θέμα βασικών εξόδων που πρέπει να καλύψει. Παράλληλα υπάρχουν ανάγκες, θέλει ο κόσμος να ψωνίσει, αλλά είναι πιο διστακτικός στις αγορές του, δεν είναι όπως παλιά. Η ψυχολογία του είναι επηρεασμένη λόγω της μεγάλης φορολογίας που έχουν όλοι. Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και θεωρώ ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν».

«Υποτονικότητα στις εκπτώσεις»

«Οι εκπτώσεις τα τελευταία χρόνια έχουν εκφυλλιστεί, υπάρχει μια υποτονικότητα, ο κόσμος ψωνίζει συγκεκριμένα είδη, η αγορά έχει μετατεθεί σε μεγάλα brand names, σε αλυσίδες. Δυστυχώς βλέπω ότι θα επιβιώσουν μόνο τα μαγαζιά με σημείο αναφοράς» όπως αναφέρει ο Γρηγόρης Χριστοφίδης, ο οποίος διατηρεί κατάστημα με υποδήματα και παντόφλες. «Η εποχή που ανοίγαμε ένα μαγαζί ανώνυμο χωρίς ύφος και χωρίς περιεχόμενο συγκεκριμένο, έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Πρέπει να είναι στοχευμένες πλέον οι κινήσεις οι επαγγελματικές, γιατί οι εκπτώσεις δεν είναι όπως παλιά. Ο κόσμος ζητάει πλέον να αγοράσει συγκεκριμένα είδη» όπως επισημαίνει ο ίδιος επαγγελματίας, ο οποίος συνεχίζει την οικογενειακή επιχειρηματική παράδοση που έχει ως αφετηρία το 1918. Το μέλλον διαγράφεται θολό και αβέβαιο, σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Χριστοφίδη, ο οποίος τονίζει ότι «με τη βαριά φορολόγηση που υπάρχει, δεν πιστεύω ότι υπάρχει φως και μέλλον στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

«Δεν έχω ξαναδεί παρόμοια εικόνα»

«Δεν έχω ξαναζήσει τέτοιες καταστάσεις και δεν έχει αντικρίσει κατά το παρελθόν τέτοια εικόνα στη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου» σημειώνει από την πλευρά της η Βασιλική Καλοπίτα, η οποία διατηρεί κατάστημα εσωρούχων. Η ίδια έμπορος δραστηριοποιείται είκοσι πέντε χρόνια στο συγκεκριμένο αντικείμενο, ενώ όπως αναφέρει «είναι αρκετά μειωμένη η κίνηση της εκπτωτικής περιόδου. Πάντα είχα πάντα ανοδική πορεία, και την κρίση μέχρι στιγμής δεν την είχα καταλάβει. Η πτώση που υπάρχει στην αγορά δεν είναι σημερινό φαινόμενο, έχει ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο. Εκεί που λέγαμε ότι θα ανεβούμε τα Χριστούγεννα και βλέπαμε την καλή διάθεση του κόσμου, προέκυψαν οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Στη συνέχεια, περιμέναμε την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων να πάμε καλά, έρχεται το χιόνι και τα ταμεία μας ήταν σχεδόν μηδενικά. Είναι πολύ δύσκολη περίοδος. Η φετινή εκπτωτική σεζόν είναι ό,τι χειρότερο έχουμε περάσει». Η κ. Καλοπίτα σημειώνει ότι παρά τις δυσκολίες, διατηρεί την αισιοδοξία της, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «πρέπει να αισιοδοξούμε όλοι, να είμαστε ευγνώμονες που έχουμε τα μαγαζιά, πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για τους πελάτες που έρχονται με όλα αυτά που περνάνε να λέμε δόξα το Θεό που βγάλαμε κι αυτό το μήνα».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου