ΤΟΠΙΚΑ

Υψωσαν πράσινη σημαία τα παιδιά του «Αξιον Εστί»

υψωσαν-πράσινη-σημαία-τα-παιδιά-του-α-552830

Επιβραβεύτηκαν από το Διεθνές Δίκτυο ως «Οικολογικό Σχολείο» με δύο «πράσινες σημαίες», που θα ανεμίζουν στο σχολείο τους

Διπλή επιβράβευση για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου και του Νηπιαγωγείου «Αξιον Εστί», που απέσπασαν δύο «πράσινες σημαίες» για τις δράσεις που ανέπτυξαν ως «οικολογικό σχολείο» στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία».

Η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία» συνδιοργάνωσαν εκδήλωση βράβευσης – απονομής της «πράσινης σημαίας» των «Οικολογικών Σχολείων» στις δομές που συμμετέχουν με επιτυχία στο δίκτυο επί δύο ή περισσότερα συναπτά έτη.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο σμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη το Σάββατο 6 Απριλίου 2019. Στη σκηνή του αμφιθεάτρου ανέβηκαν μαθητές και μαθήτριες του Βόλου, παιδιά που φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο του «Αξιον Εστί».

Βραβεύτηκαν για τις επιτυχημένες και πρωτότυπες δράσεις, που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και σήκωσαν στα χέρια τους δύο «πράσινες σημαίες»!

Οι μαθητές με υπερηφάνεια και θέληση αφηγούνται τις δράσεις τους: «Ολα ξεκίνησαν δύο χρόνια πριν, στις παρυφές του μαγευτικού Πηλίου, σ’ ένα σχολείο της φύσης και της ζωής, μια ομάδα παιδιών με οικολογικές ανησυχίες αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα για το περιβάλλον. Τα παιδιά αυτά είμαστε εμείς, «Αξιον Εστί» το σχολείο μας…

Αφορμή για όσα ανακαλύψαμε, τα ερεθίσματα του ίδιου του σχολικού μας περιβάλλοντος.

Μέσα από τους περιπάτους μας στα μονοπάτια του βουνού των Κενταύρων μάθαμε για τη χλωρίδα και την πανίδα του τόπου μας, αναζητήσαμε τις κρυμμένες ιστορίες και τους μύθους του βουνού.

Η παρατήρηση της ζωής στο δάσος έστρεψε το ενδιαφέρον μας στη μελέτη του αναπόσπαστου συστατικού του, του νερού.

Ξεκινήσαμε λοιπόν την έρευνα από το ίδιο μας το σχολείο. Αφού γνωρίσαμε τον κύκλο του νερού, ανακαλύψαμε στο σχολείο μας την πορεία του και έναν μοναδικό τρόπο αξιοποίησης της ροής του. Το νερό ξέρει από πάντα, μαθαίνει, σωπαίνει κι όπου και αν φτάσει παίρνει μορφή, γίνεται δάκρυ, πάχνη πρωινή, φιλί… «Το νερό θυμάται».

Κι έπειτα νιώσαμε την ανάγκη να αναζητήσουμε την ιστορία και τη σημασία των πηλιορείτικων βοτάνων, που ομορφαίνουν τον τόπο μας χάρη σ’ αυτό το γάργαρο νερό. Μιλήσαμε για τη μυθολογική τους διάσταση, γνωρίσαμε όσα από αυτά δεν είχαμε συναντήσει και δημιουργήσαμε με όλη μας την αγάπη τον δικό μας βοτανόκηπο. Στην πορεία, το νερό των ονείρων μάς χάρισε μια εμπειρία μοναδική. Μας βοήθησε να ανακαλύψουμε πως έτσι απλό κι απέριττο, παρέα με άλλα απλά στοιχεία της φύσης, χώμα, πηλό, άμμο κι άχυρο, μπορεί να δημιουργήσει μικρά αριστουργήματα. Δόμηση φυσική το λένε, να χτίζεις με σεβασμό στη φύση κι όχημα την αστείρευτη παιδική φαντασία.

Το ταξίδι του νερού μάς οδήγησε στην ανάληψη ενεργού δράσης.

Γίναμε εθελοντές στον καθαρισμό παραλιών της πόλης μας, διακηρύσσοντας την ανάγκη για προστασία τους από την απερισκεψία των απορριμμάτων. Διαπιστώνοντας το μεγάλο οικολογικό πρόβλημα των απορριμμάτων στον τόπο μας, δεν γινόταν να μην αφιερώσουμε την επόμενη σχολική χρονιά στο θέμα της ανακύκλωσης.

Γίναμε ερευνητές κι αναζητήσαμε τις συνέπειες της οικολογικής καταστροφής στον πλανήτη μας και της κακής διαχείρισης των απορριμμάτων. Απέναντι σ’ αυτήν την καταστροφή εμείς οργανώσαμε σχέδιο δράσης με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών στο θέμα της ανακύκλωσης. Φωνάξαμε πως όλα μπορούμε να τα καταφέρουμε,
αν «βάλουμε ένα χεράκι» όλοι μαζί γιατί… «Τα σκουπίδια περισσεύουν»!

Αρχικά, δημιουργήσαμε τον δικό μας Κώδικα Οικολογικής Κυκλοφορίας, ενημερώνοντας τους ανθρώπους μέσα από σήματα για τις ορθές πρακτικές μιας οικολογικής συμπεριφοράς.

Εμπνεόμενοι από το ζήτημα της ανακύκλωσης και μέσα από γραφή δημιουργική, συντάξαμε τα δικά μας αυτοτελή λογοτεχνικά κείμενα.

Δημιουργήσαμε έργα τέχνης αποκλειστικά από ανακυκλώσιμα υλικά.

Αποκτήσαμε νέες δεξιότητες στη φυσική και τη μηχανική, κατασκευάζοντας αποκλειστικά από ανακυκλώσιμα υλικά αυτόματους πωλητές για νερό. Το πάρκο, αλλά και το εργοστάσιο ανακύκλωσής μας, που κατασκευάστηκαν με τη χρήση lego, μας έμαθαν πώς να ζούμε σε αρμονία με τη φύση, ανακυκλώνοντας για ένα καθαρό περιβάλλον.

Τα οικολογικά μας μηνύματα έγιναν γνωστά στην εκπαιδευτική μας κοινότητα μέσα από χειροποίητα, αλλά και ψηφιακά κόμικ, κολάζ και αφίσες ευαισθητοποίησης. Στο πλαίσιο της εκστρατείας μας υπέρ της ανακύκλωσης συνθέσαμε τη δική μας μουσική και ηχογραφήσαμε το δικό μας ραδιοφωνικό σποτ, το οποίο μεταδόθηκε στο τοπικό ραδιόφωνο της πόλης του Βόλου. Αποκορύφωμα του ταξιδιού αυτού αποτέλεσε η συμμετοχή μας στον πανελλήνιο διαγωνισμό ρομποτικής.

Εκεί, η πρότασή μας για ένα εργοστάσιο, που θα μετατρέπει τα λύματα σε πόσιμο νερό, απέσπασε το βραβείο στρατηγικής και καινοτομίας και έκανε περήφανους εμάς και ολόκληρη την εκπαιδευτική μας κοινότητα.

Το σύνολο της εμπειρίας μας δεν είχε μόνο ως αποτέλεσμα τη μετατροπή της ανακύκλωσης σε στάση και συμπεριφορά. Βοήθησε εξίσου στην πληροφόρηση της τοπικής κοινωνίας για τους προβληματισμούς μας και στη μετάδοση ενός ηχηρού μηνύματος υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος.

Και φυσικά δεν τελειώσαμε εδώ. Το ταξίδι μας συνεχίζεται. Οι δράσεις μας μεγαλώνουν και επαναξιολογούνται ώστε το «Αξιον Εστί» να συνεχίσει να κατέχει επάξια τον τίτλο του «Οικολογικού Σχολείου», να ανεμίζουν στην αυλή του οι «πράσινες σημαίες», θυμίζοντας σε όλους μας τα λόγια του Ζακ – Υβ Κουστώ: «Σε όλη τη διάρκεια της Ιστορίας ο άνθρωπος έπρεπε να παλεύει με τη φύση για να επιβιώσει… Σε αυτόν τον αιώνα έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί ότι για να επιβιώσει πρέπει να την προστατέψει!».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου