ΤΟΠΙΚΑ

Διόδια; Δεν πληρώνω – δεν πληρώνω…

διόδια-δεν-πληρώνω-δεν-πληρώνω-851206

«Ανοίξτε την μπάρα να περάσω. Δεν πληρώνω…». Η φράση οδηγών οχημάτων κατά τη διέλευσή τους από σταθμούς διοδίων στις εθνικές οδούς ακούγεται όλο και πιο συχνά.

Στα γκισέ των διοδίων οι υπάλληλοι μένουν συχνά με το χαρτάκι του αντιτίμου στο χέρι. Οδηγοί δηλώνουν την άρνησή τους να πληρώσουν, διογκώνοντας με αυτό τον τρόπο το κίνημα που έχει δημιουργηθεί ενάντια στα διόδια, τις υπέρμετρες αυξήσεις, αλλά και την κακή και επικίνδυνη κατάσταση του οδικού δικτύου που διανύουν, παρά τις συμβατικές υποχρεώσεις των ιδιωτικών εταιριών-παραχωρησιούχων.

Μέσα σε αυτό το σκηνικό με τρεις νέους σταθμούς διοδίων και αύξηση της τιμής σε άλλους τρεις έκανε ποδαρικό το άνοιγμα των Τεμπών, ύστερα από πέντε μήνες, βάζοντας «φωτιά» στις τσέπες των οδηγών.

Στο Μοσχοχώρι οι οδηγοί των αυτοκινήτων θα πληρώνουν 2,70 ευρώ (από 2,40 ευρώ), στον Πυργετό 2,20 ευρώ (από 2) και στην Λεπτοκαρυά 2,80 ευρώ (από 2,40). Ο σταθμός διοδίων στην Πελασγία είναι ο μοναδικός που δεν έγινε αύξηση, ενώ προστέθηκαν και τρεις νέοι: ο πλευρικός σταθμός στη Γυρτώνη (0,50 ευρώ), ο πλευρικός στο Μακρυχώρι (0,80 ευρώ) και ο κεντρικός στο Μακρυχώρι (1 ευρώ).

Η είσπραξη των νέων διοδίων τέθηκε σε εφαρμογή από χθες με την οριστική παράδοση των Τεμπών στην κυκλοφορία.

Πάντως οι οδηγοί που ολοένα και περισσότεροι πλαισιώνουν τις κατά τόπους επιτροπές αγώνα κατοίκων και πολιτών ενάντια στα διόδια έχουν να καταγγείλουν τη διαμεσολάβηση της αστυνομίας, μετά την άρνησή τους να πληρώσουν, για τη λήψη και παράδοση στις εταιρίες διοδίων των προσωπικών τους στοιχείων.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα μία ακόμη οδηγός, από τη Λάρισα, διερχόμενη από τα διόδια Μοσχοχωρίου αρνήθηκε να πληρώσει τη διέλευσή της, θεωρώντας το παράλογο από τη στιγμή που έπρεπε να διασχίσει το μισό επαρχιακό δίκτυο του νομού Λάρισας για να φτάσει στη Θεσσαλονίκη.

Το καινούργιο όμως που έχουν να αντιμετωπίσουν οι οδηγοί είναι η εκχώρηση των στοιχείων τους στην ιδιωτική εταιρία από αστυνομικούς. Η κ. Σοφία Τζίμα είναι μεταξύ των πολλών οδηγών που με καταγγελία τους αναδεικνύουν όσα συμβαίνουν συχνά πλέον στους σταθμούς διοδίων.

«Όταν αρνήθηκα να δώσω τα στοιχεία μου, η υπάλληλος φώναξε την προϊσταμένη της, που δεν με άφησε να φύγω και κάλεσε την Τροχαία. Όταν μετά από ένα τέταρτο ήρθε ο αστυνομικός και αρνήθηκα πάλι να δώσω τα στοιχεία μου στην προϊσταμένη, εκείνη μου απάντησε: «Τότε θα τα δώσετε στον αστυνομικό και θα μου τα δώσει αυτός»… Όταν μετά την προτροπή της προϊσταμένης ο αστυνομικός μού ζήτησε τα στοιχεία μου, ζήτησα και εγώ τα δικά του. Στην αρχή δίστασε και μετά αρνήθηκε να μου τα δώσει. Αμέσως μετά μου ζήτησε να τον ακολουθήσω στο παράρτημα της Τροχαίας, χωρίς να μου πει για ποιο λόγο, αφού δεν είχα διαπράξει καμία παράβαση του Κ.Ο.Κ. Για να είμαι μια «τυπική πολίτης» τον ακολούθησα…»

Συνεχίζοντας την περιγραφή της η κ. Τζίμα αναφέρει ότι στο τμήμα τα στοιχεία της κράτησε αστυνομικός με πολιτικά και την ενημέρωσαν ότι θα δοθούν στην εταιρία. Όταν η ίδια τους κάλεσε να της πουν εάν είναι νόμιμο τα προσωπικά της στοιχεία να εκχωρηθούν σε ιδιωτική εταιρία, της απάντησαν καταφατικά.

Μετά από μισή ώρα μπόρεσε να συνεχίσει το ταξίδι της, με τη σκέψη αν οι αστυνομικοί έπρεπε ή όχι να της δώσουν τα στοιχεία τους και αν είναι νόμιμο να δώσουν τα δικά της στοιχεία σε μια ιδιωτική εταιρία, που απασχολεί με υποθέσεις της την Τροχαία.

Πρόκειται για μία από τις καταγγελίες-καρμπόν που δέχονται σωρηδόν τελευταία οι επιτροπές αγώνα πολιτών και εργαζομένων.

Συντονίζονται και συνεχίζουν…

Πριν από μία εβδομάδα οι εκπρόσωποι των κατά τόπους επιτροπών αγώνα κατοίκων, πολιτών και εργαζομένων ενάντια στα διόδια, μεταξύ των οποίων και της Μαγνησίας, συγκεντρώθηκαν στην Τραγάνα Φθιώτιδας, λαμβάνοντας σε ευρεία σύσκεψη αποφάσεις για τη συνέχιση των πρωτοβουλιών τους.

«Το κίνημα δεν μπορεί να πάει πίσω, κυρίως τώρα σε περίοδο οικονομικής κρίσης. Απεναντίας, στις προθέσεις μας είναι το «δεν πληρώνω» να επεκταθεί και σε άλλους τομείς, που πλήττουν θανάσιμα τον μικρό προϋπολογισμό χιλιάδων νοικοκυριών», ανέφερε ο εκπρόσωπος της επιτροπής της Μαγνησίας Γιάννης Χατζηγιάννης.

Τα διόδια, πρόσθεσε, αποτελούν την πρώτη γενικευμένη στάση πληρωμών απέναντι σε ιδιώτες ή το δημόσιο και το κίνημα θα ανοίξει και άλλο…

Οι επιτροπές συγκεντρώνουν τους οικονομικούς πόρους και συντονίζουν τις ενέργειές τους για τη νομική βοήθεια που θα δοθεί σε όσους πολίτες έχουν προσφύγει δικαστικά εναντίον εταιριών, προϊσταμένων σταθμών διοδίων ή και αστυνομικών.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγιάννη, «παραμένουμε σταθεροί στην κατάργηση των διοδίων και δεν συμμεριζόμαστε τις απόψεις να πάνε εδώ, εκεί και λίγο παραπέρα…»

Ετοιμάζουν νέα αγωγή

Στο μεταξύ τη νέα αγωγή για τις αυξήσεις των διοδίων τελών ετοιμάζονται να καταθέσουν, όπως έχουν προαναγγείλει, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας με την Ένωση Καταναλωτών Βόλου.

Σύμφωνα με τη δικηγόρο Κωνσταντίνα Σταματίου που έχει αναλάβει την υπόθεση, η νέα αγωγή θα κατατεθεί πιο εξειδικευμένη, ζητώντας τη μη καταβολή τελών διοδίων σε τμήματα της εθνικής οδού που δεν αποτελούν αυτοκινητόδρομο, τη μείωση και την αναπροσαρμογή των τιμών.

Συγκεκριμένα, η Ένωση Καταναλωτών Βόλου, σε συνεργασία με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας προγραμματίζει νέες δικαστικές ενέργειες εναντίον της παραχωρησιούχου εταιρίας «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου ΑΕ» για τη συνέχιση της είσπραξης υψηλών διοδίων τελών, ακόμη και για τα τμήματα της εθνικής οδού Μαλιακός-Κλειδί, τα οποία είτε δεν πληρούν τις προδιαγραφές του αυτοκινητοδρόμου, είτε είναι υπό κατασκευή.

Για τις ενέργειες αυτές η Ένωση Καταναλωτών θα επιδιώξει τη συνεργασία των φορέων, με τους οποίους το περασμένο έτος είχαν καταθέσει από κοινού αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της παραχωρησιούχου εταιρίας. Η αίτηση είχε απορριφθεί με το αιτιολογικό ότι η μη είσπραξη διοδίων τελών θα σήμαινε απώλεια εσόδων και θέσεων εργασίας για την εταιρία.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου