ΤΟΠΙΚΑ

Τρέμουν τα ναρκωτικά οι γονείς ~ Ανησυχούν για τα παιδιά τους

τρέμουν-τα-ναρκωτικά-οι-γονείς-ανησυχ-50876

Περισσότεροι από 80 Βολιώτες στο Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Εντονότατη ανησυχία δημιουργεί σε δεκάδες γονείς η σκέψη του ενδεχόμενου εθισμού των εφήβων παιδιών τους σε ουσίες και οι επικίνδυνες συνέπειες από την αλόγιστη χρήση του διαδικτύου, με αποτέλεσμα περισσότεροι από 80 Βολιώτες κάθε ηλικίας να απευθύνονται στο Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Μαγνησίας, που λειτουργεί στο κτίριο Μουρτζούκου. Εμφανής είναι, στο μεταξύ, η αυξητική τάση του συνολικού αριθμού των Βολιωτών που απευθύνονται στη συγκεκριμένη δομή. Ο συμβουλευτικός σταθμός, που διανύει την τρίτη χρονιά λειτουργίας, δέχεται γονείς και μαθητές που νιώθουν την ανάγκη να εκμυστηρευτούν το πρόβλημά τους. Η σχέση εμπιστοσύνης που εδραιώνεται ολοένα και περισσότερο, στρέφει πολλά βλέμματα προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, στο πλαίσιο της αναζήτησης λύσης σε δεκάδες πολύ σοβαρά προβλήματα.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο υπεύθυνος του συμβουλευτικού σταθμού, Αντώνης Πλαγεράς, την πρώτη χρονιά λειτουργίας, ήταν ελάχιστοι, μόλις 15, οι γονείς και οι μαθητές που προσέγγισαν τη συγκεκριμένη δομή. Τα δεδομένα έχουν διαφοροποιηθεί στη διάρκεια της δεύτερης χρονιάς λειτουργίας, καθώς έχουν ήδη ζητήσει τη συμβουλή των ειδικών περισσότεροι από 30 γονείς και ισάριθμοι μαθητές.

Ιεραρχώντας τα προβλήματα ή τις ανησυχίες των γονέων, ο υπεύθυνος του συμβουλευτικού σταθμού υπογραμμίζει ότι «ένα από τα κύρια ζητήματα που ανησυχούν τους γονείς, είναι το πρόβλημα του εθισμού σε διάφορες ουσίες και φοβούνται μήπως μπλέξει το παιδί τους».

Στο πλαίσιο αυτό, και για την πληρέστερη ενημέρωση γονέων και μαθητών, διοργανώθηκε πρόσφατα τριήμερο σεμινάριο σε συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ για τους καθηγητές του Γυμνασίου, ενώ παράλληλα θα υλοποιηθεί ανάλογη πρωτοβουλία και για τους καθηγητές του Λυκείου. «Στόχος μας, είναι να δημιουργηθούν σύνδεσμοι στα σχολεία που θα έχουν απευθείας επαφή με το συμβουλευτικό σταθμό, ώστε να έχουμε άμεση επικοινωνία με το κάθε σχολείο και όταν εντοπιστεί το πρόβλημα, να δρομολογούμε την καταλληλότερη λύση» επισημαίνει ο ίδιος.

Οι γονείς ανησυχούν περισσότερο όταν τα παιδιά τους διανύουν την εφηβική ηλικία, επικεντρώνοντας ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον τους στην κατεύθυνση των ειδικών και του συμβουλευτικού σταθμού.

Εντονο προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί, παράλληλα, στους γονείς η αλόγιστη χρήση του διαδικτύου. Πολλές μητέρες ανησυχούν βλέποντας τα παιδιά τους να αφιερώνουν πολλές ώρες στο διαδίκτυο, ή να κάθονται όλη τη νύχτα στον υπολογιστή τους, ενώ μέχρι πρότινος δεν συνέβαινε το ίδιο. «Γι’ αυτές τις διαδικασίες θέλουμε να τους ενημερώσουμε, προκειμένου να τις διαχειριστούν ανάλογα και να προσεγγίσουν τα παιδιά τους. Δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε στα παιδιά τη χρήση του διαδικτύου, αλλά μπορούμε να προτάξουμε τα θετικά στοιχεία, προκειμένου να πραγματοποιούν εποικοδομητικές δραστηριότητες, που δεν τους απομονώνουν» τονίζει ο κ. Πλαγεράς.

Η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών του συμβουλευτικού σταθμού είναι μητέρες οι οποίες ζητούν κατευθύνσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσουν θέματα που σχετίζονται κυρίως με την αλλαγή στη συμπεριφορά των παιδιών τους.

«Στην αρχή έρχονται μεμονωμένα, πολύ διστακτικά, γιατί νιώθουν ανασφάλεια, προκειμένου να εκμυστηρευτούν το πρόβλημά τους» όπως αναφέρει ο υπεύθυνος του συμβουλευτικού σταθμού, για να προσθέσει ότι «έχει μπει σταδιακά στη συνείδηση των γονέων και των μαθητών ο ρόλος του συμβουλευτικού σταθμού και της δράσης που αναπτύσσει».

Ενημερωτικές πρωτοβουλίες

Η σαφής ανοδική πορεία στις επισκέψεις γονέων και μαθητών είναι απόρροια των ενημερωτικών δράσεων που πραγματοποιούνται, είτε με τη μορφή ημερίδων είτε ομιλιών, σε όλο το εύρος της Μαγνησίας. Στόχος των παραπάνω δράσεων είναι να πληροφορηθούν οι γονείς το αντικείμενο δράσης του συμβουλευτικού σταθμού και να εκμυστηρευτούν, στη συνέχεια, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, προκειμένου να βοηθηθούν. Παράλληλα υπάρχει σύνδεση και συνεργασία με όλους τους φορείς που παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη, όπως το Πανεπιστήμιο, το Νοσοκομείο, η Πρόταση Ζωής, το ΚΕΘΕΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί, με την συνδρομή των ειδικών, η κάθε περίπτωση.

Ο αρχικός δισταγμός έχει ξεπεραστεί σταδιακά και αρκετοί γονείς προσέρχονται στο συμβουλευτικό σταθμό, για να εκμυστηρευτούν τους φόβους ή τον προβληματισμό τους, κυρίως όταν διαπιστώνουν, όπως προαναφέρθηκε, αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού τους.

Μεταξύ των προβλημάτων που εκμυστηρεύονται οι γονείς αρκετών μαθητών είναι η αδυναμία των παιδιών τους να αντιμετωπίσουν το σχολικό περιβάλλον. «Είναι μια τάση που έχει επιδεινωθεί λόγω της κρίσης. Κάποια παιδιά που είναι πιο συναισθηματικά, μπαίνουν σε θέση θύματος, με αποτέλεσμα να είναι πιο ευάλωτα σε πιο δύσκολες καταστάσεις, τις οποίες δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν» σημειώνει χαρακτηριστικά ο υπεύθυνος του συμβουλευτικού σταθμού της δευτεροβάθμιας.

Ενα σημαντικό πρόβλημα που δημιουργείται στην προκειμένη περίπτωση είναι η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ γονέων και παιδιών.

Στις περισσότερες περιπτώσεις τα παιδιά φοβούνται να μιλήσουν στους γονείς τους, διότι δεν τα προσεγγίζουν, με την έννοια ότι δεν τους αφήνουν να εκμυστηρευτούν το πρόβλημά τους. «Σε αυτή την περίπτωση προτιμούν να μιλήσουν σ’ εμένα για το πρόβλημά τους, παρά να το πουν στους γονείς τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι καλό το οικογενειακό περιβάλλον. Απλά τα παιδιά νιώθουν ότι μειονεκτούν στα μάτια των γονέων τους. Οπότε φοβούμενα ενδεχόμενη επίπληξη, δεν εκμυστηρεύονται το πρόβλημά τους, αλλά υποφέρουν σιωπηλά» επισημαίνει ο ίδιος.

Αναγκαία η επικοινωνία

Ιδιαίτερα σημαντική είναι σε κάθε περίπτωση η επικοινωνία μεταξύ των μελών της κάθε οικογένειας, μεταξύ γονέων και παιδιών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί διεξοδικά κάθε πρόβλημα.

Σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπάρχουν κώδικας επικοινωνίας, διότι αλλιώς δέχεται κάποια μηνύματα ένας έφηβος, αλλιώς τα εκπέμπει, ενδεχόμενα, ο γονέας, οπότε δεν υπάρχει η σωστή λήψη. Μπορεί ο συγκεκριμένος γονέας να έχει υψηλό επίπεδο μόρφωσης αλλά υιοθετεί μια στάνταρ συμπεριφορά, πιστεύοντας ότι με αυτό τον τρόπο θα λυθούν όλα τα προβλήματα.

Η συμβουλή που απευθύνει στους γονείς ο κ. Πλαγεράς, με βάση τα παραπάνω, είναι «να ακούν τα παιδιά, να αναπτύξουν σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους, ώστε να μην θεωρούν τα παιδιά ότι είναι υπό συνεχή επιτήρηση. Να υπάρχει εμπιστοσύνη και διακριτικός έλεγχος και οποιαδήποτε αλλαγή βλέπουν στη συμπεριφορά του παιδιού τους οι γονείς, να απευθύνονται στο σχολείο και να μιλούν με τους εκπαιδευτικούς. Για να βρεθεί λύση, τονίζει ο ίδιος, πρέπει να υπάρξει κινητοποίηση και κυρίως συνεργασία με τους ειδικούς και την εκπαιδευτική κοινότητα».

Κοντά στους εφήβους

Το σημείο κλειδί για τη σωστή επικοινωνία των γονέων με τα παιδιά τους είναι ο διάλογος, σύμφωνα με τη συμβουλή των ειδικών. Σε περίπτωση που οι γονείς αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με το παιδί τους, πρέπει να μιλήσουν μαζί του άμεσα, χωρίς να χάνουν πολύτιμο χρόνο. Παράλληλα πρέπει να προσπαθήσουν να κατανοήσουν τους πιθανούς λόγους που οδήγησαν το παιδί στην κατάσταση που βρίσκεται και να δουν τα πράγματα από την οπτική του.

Είναι σημαντικό οι γονείς να μιλήσουν διεξοδικά με το παιδί, με τρόπο που δεν θα προκαλέσει νέες εντάσεις. Πρέπει να εκφραστούν ανοιχτά και με σαφήνεια για το πώς βλέπουν τα πράγματα, να δείξουν ότι είναι ανοιχτοί για κάθε είδους συζήτηση και άποψη, αποφεύγοντας τις συγκρούσεις.

Το σημαντικότερο είναι «να προσπαθούμε να βλέπουμε τα πράγματα από την οπτική του παιδιού. Εάν το παιδί νιώσει ότι οι γονείς του προσπαθούν ειλικρινά να κατανοήσουν τον τρόπο που αυτό σκέφτεται, νιώθει και βλέπει τα πράγματα, τότε ξεδιπλώνονται πραγματικά οι προϋποθέσεις για μια ειλικρινή και ουσιαστική επικοινωνία. Μια τέτοια έκβαση θα δώσει την ευκαιρία στο παιδί να απευθυνθεί σε εμάς, όταν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα που δεν μπορεί να διαχειριστεί. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο, καταλήγει ο κ. Πλαγεράς, έχουμε επιτύχει την ουσιαστική επικοινωνία με το παιδί μας».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου