ΤΟΠΙΚΑ

Στη Βουλή η καύση RDF στην ΑΓΕΤ

στη-βουλή-η-καύση-rdf-στην-αγετ-504368

Σοβαρές αποκαλύψεις περιείχε η συζήτηση χθες στη Βουλή σχετικά με την καύση RDF στην ΑΓΕΤ Ηρακλής, μετά από επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Μαγνησίας του ΚΚΕ Κώστας Στεργίου.

Μεταξύ των άλλων ότι το κλιμάκιο ελέγχου (ΚΕΠΕ), το οποίο επισκέφθηκε προ δεκαημέρου την τσιμεντοβιομηχανία διαπίστωσε πως από το 2011 ο μηχανισμός on line ελέγχου δεν παρακολουθείται…

Η διαρκής καταγραφή σε πραγματικό χρόνο των εναέριων ρύπων από την παραγωγική διαδικασία της ΑΓΕΤ μέσω συστήματος, το οποίο είχε εγκατασταθεί μετά από συμφωνία της πρώην Νομαρχίας Μαγνησίας και του τότε υπουργείου Περιβάλλοντος και είχε τεθεί ως περιβαλλοντικός όρος στην επιχείρηση, διαπιστώθηκε ότι τα τελευταία χρόνια ήταν εκτός λειτουργίας.

«Χάρη στη δική μας επιλογή πήγε επιτέλους ΚΕΠΕ και ελέγξαμε όλα τα αρχεία και επανεισάγαμε το online σύστημα και δώσαμε πρόσβαση και στο δήμο, ο οποίος μέχρι τότε δεν είχε καμία πληροφορία», ανέφερε χθες στη Βουλή ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας για την ανάγκη διαφάνειας, ώστε να υπάρχει πρόσβαση και ισορροπία στις σχέσεις τοπικής κοινωνίας και επιχειρηματικότητας για να συντηρηθεί η εργασία και όχι προφανώς με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα.

Το θέμα έφερε στη Βουλή ο βουλευτής Κ. Στεργίου με την επίκαιρη ερώτησή του, επισημαίνοντας τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία από την καύση RDF και SRF και ζητώντας να απορριφθεί η καύση απορριμματικών καυσίμων. «Ενεργοποιείται η δυνατότητα καύσης 200.000 τόνων ετησίως RDF μέσω αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων, εισαγόμενα από το εξωτερικό, και δημιουργούνται πρόσθετες επιπτώσεις από τη διακίνηση των φορτίων αυτών», ανέφερε ο βουλευτής. Μίλησε για εξέλιξη, η οποία σε συνδυασμό με την καύση 150.000 τόνων ετησίως pet coke «επιβεβαιώνουν ότι μιλάμε κυριολεκτικά για μια περιβαλλοντική βόμβα για το Βόλο και την ευρύτερη περιοχή. Ιδιαίτερα για το pet coke δεν γίνεται πλέον καμία κουβέντα, ενώ πρόκειται για άκρως επικίνδυνο υλικό, είναι τοξικό παραπροϊόν της διύλισης πετρελαίου. Ο ίδιος ζήτησε την ακύρωση των όρων της Απόφασης Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων (ΑΕΠΟ).

Σχετικά με το ανενεργό on line σύστημα, ο κ. Φάμελλος είπε ότι «όταν δεν υπάρχει ο απαραίτητος έλεγχος από τις υπηρεσίες και δεν υπάρχει και η συμμετοχή των τοπικών φορέων πολλές φορές σε αυτόν τον έλεγχο, αρχίζει και δημιουργείται ένα κλίμα δυσπιστίας. Θα πρέπει να έχουμε σε κάθε περιοχή, σε κάθε δραστηριότητα ένα αυστηρό σύστημα ελέγχου. Oι υπηρεσίες, οι αποκεντρωμένες, οι περιφερειακές που έχουν την αρμοδιότητα, να τηρούν απόλυτα τους κανόνες ελέγχου. Nα υπάρχει κοινωνικός έλεγχος. Και από τη μεριά των επιχειρήσεων, επίσης, να υπάρχει μια τέτοια πολιτική συνεργασίας, ώστε να δίνουν πληροφορίες στην τοπική κοινωνία και να μην δημιουργούνται παράλληλα μεγάλες αντιθέσεις και βέβαια να τηρούν και τους περιβαλλοντικούς κανόνες».

Ο υπουργός μίλησε για την υποχρέωση της ελληνικής τσιμεντοβιομηχανίας να αλλάξει τα καύσιμά της και να κινηθεί σε εναλλακτικά, διαφορετικά υπάρχει η απειλή προστίμων από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Το pet coke, είπε, είναι ιδιαίτερα ρυπογόνο και επιβαρυντικό και κρίσιμο για την ελληνική τσιμεντοβιομηχανία να φύγει από αυτό και να πάει στα εναλλακτικά καύσιμα. Από το 2014, όπως πρόσθεσε, υπάρχει αυστηρότατη νομοθεσία για τα καύσιμα αυτά, έτσι ώστε να μην περιέχουν χλώριο και ρυπαντές και η σωστή λειτουργία των τσιμεντοβιομηχανιών, δηλαδή οι θερμοκρασιακές συνθήκες που υπάρχουν στο τσιμεντοκλίβανο εξασφαλίζουν ότι δεν υπάρχει κανένας τοξικός ρύπος για το περιβάλλον, αν έχουμε σωστά καύσιμα και σωστούς κλιβάνους.

«Καλό θα είναι η συζήτηση που γίνεται στην ελληνική αντιπροσωπεία να έχει και επιστημονική βάση, διότι μόνο έτσι μπορούμε να πληροφορήσουμε τους πολίτες και έχουμε τη δυνατότητα στη συνέχεια να σας αναφέρω και οικολογικές και επιστημονικές οργανώσεις, που είναι υπέρ αυτού του οποίου μόλις ανέφερα», πρόσθεσε.

200.000 τόνοι RDFαπό το 2014

Σύμφωνα με την απάντηση του κ. Φάμελλου, η αδειοδότηση για την αξιοποίηση των καυσίμων αυτών στην περιοχή του Βόλου, δόθηκε το 2014. «Έχετε μπερδέψει λίγο τις ημερομηνίες. Κακώς τα συγχέετε με την τελευταία μας απόφαση. Είναι εγγεγραμμένοι διακόσιες χιλιάδες τόνοι στην ΑΕΠΟ του 2014, την Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων», πρόσθεσε.

«Υποχρεούστε -είπε- να λάβετε πρωτοβουλίες για να σταματήσει η χρήση του pet coke, γι’ αυτό και υποχρεούστε να ανοίξετε συζήτηση που να είναι επιστημονικά και υγειονομικά ασφαλής για τα εναλλακτικά καύσιμα και όχι να ασχολείστε με δεισιδαιμονίες», υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος έχει το επιστημονικό υλικό, το οποίο στηρίζεται σε επίπεδο Ευρώπης, που δείχνει ότι πρέπει να εγκαταλειφθεί το pet coke από καύσιμο.

Πάντως, ο κ. Στεργίου απευθυνόμενος στον κ. Φάμελλο ανέφερε ότι «όσο καλή πρόθεση και αν έχετε εσείς ή και η Κυβέρνησή σας, όταν έχετε «εικόνισμα» την καπιταλιστική οικονομία που στόχος της είναι το κέρδος, αυτά θα κάνετε και μ’ αυτούς θα συμπορευτείτε, δηλαδή με τους επιχειρηματικούς ομίλους. Να τονίσω εδώ πέρα ότι η Lafarge – ΑΓΕΤ ήταν ο «λαγός» των ομαδικών απολύσεων.

Διαχρονικά, λοιπόν, όλες οι κυβερνήσεις εναρμονίζεστε με την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων» και πρόσθεσε: «Εμείς σας λέμε ξεκάθαρα ότι στο Βόλο θα παλέψουμε και καλούμε το λαό του Βόλου και τα σωματεία του να παλέψουν για να απορριφθεί αυτή η κατάσταση που πάει να δημιουργηθεί».

Χαμηλότερα όρια ρύπων

Σχετικά με το σκέλος του κ. Στεργίου για την πρόσφατη συνάντηση υπουργείου – ΑΓΕΤ, ο κ. Φάμελλος ανακοίνωσε ότι μεταξύ των όσων συμφωνήθηκαν ήταν τα όρια των ρύπων να κατέβουν ακόμη περισσότερο από το ευρωπαϊκό πλαίσιο. «Σ’ αυτή την κατεύθυνση η ΑΓΕΤ θα τροποποιήσει την περιβαλλοντική της άδεια, ώστε στο Βόλο το διοξείδιο του θείου από 200 miligram ανά κυβικό να πάει στα 50 miligram, στο 25%, στο ¼ δηλαδή, και ο ολικός οργανικός άνθρακας που δεν οφείλεται στο καύσιμο αλλά στην πρώτη ύλη, παρά ταύτα και αυτός από τα 40 miligram να κατέβει στα 30 και έτσι, λοιπόν, να πάμε κατώτερα και από τις προδιαγραφές που έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις συγκεκριμένες μονάδες».

Απαραίτητη συνθήκη για πλήρη εγκατάσταση

Κλείνοντας ο κ. Φάμελλος ανέφερε: «Στο Βόλο αδειοδοτήθηκε πρόσφατα, με τη δική μας παρέμβαση, μόνο η παραλαβή μέσω λιμανιού. Από το 2014 ήταν αδειοδοτημένα τα εναλλακτικά καύσιμα. Μέχρι να κατασκευαστούν οι εγκαταστάσεις αυτές, να γίνει έλεγχος συγκριτικός στους καυστήρες του εναλλακτικού και του συμβατικού καυσίμου, να μετρήσουμε ρύπους πιλοτικά, χωρίς να έχει μαζική εφαρμογή, και να δεσμευτούν όλοι οι συμμετέχοντες για τη μείωση του επιπέδου των ρύπων στο Βόλο, δεν θα γίνει πλήρη εγκατάσταση.

Ουσιαστικά δόθηκε η έγκριση των νομικών όρων που πρέπει να γίνει η άδεια εγκατάστασης και μετά η άδεια λειτουργίας, αφού στείλουμε εμείς τα μικτά κλιμάκια με συμμετοχή και ελεγκτών περιβάλλοντος και βεβαιωθούμε εμείς και η τοπική κοινωνία ότι μειώνεται η εκπομπή ρύπων. Αυτή είναι η απαραίτητη συνθήκη για να προχωρήσουμε και δεσμευόμαστε για αυτό».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου