ΤΟΠΙΚΑ

Αποκλίσεις στο έργο της ΕΡΓΗΛ ~ Παραδόθηκε χθες η πραγματογνωμοσύνη του ΤΕΕ

αποκλίσεις-στο-έργο-της-εργηλ-παραδόθ-466151

Η έκθεση του ΤΕΕ Μαγνησίας που διαπιστώνει σημαντικές αποκλίσεις θα παραδοθεί στην Εισαγγελία

Σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ του έργου που κατασκευάστηκε από την εταιρεία ΕΡΓΗΛ και του έργου που προέβλεπε η αρχική μελέτη της ΔΕΥΑΜΒ, για τις ανάγκες επέκτασης και βελτίωσης του δικτύου ύδρευσης Βόλου, διαπίστωσε το ΤΕΕ Μαγνησίας.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η πραγματογνωμοσύνη που ανέλαβε το ΤΕΕ Μαγνησίας με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΥΑΜΒ, παραδόθηκε χθες στην επιχείρηση. Τις επόμενες ημέρες, ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΜΒ και Δήμαρχος Βόλου, Αχιλλέας Μπέος, πρόκειται να παραδώσει την πολυσέλιδη έκθεση πραγματογνωμοσύνης στην Εισαγγελία Βόλου, προκειμένου να συσχετιστεί με τη μηνυτήρια αναφορά και αγωγή που έχει καταθέσει η επιχείρηση εναντίον της ΕΡΓΗΛ. Προσφάτως μάλιστα, η υπόθεση της ΕΡΓΗΛ άνοιξε ξανά, με εντολή της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, που ζήτησε διερεύνηση της υπόθεσης.

Η ίδια έκθεση αναφέρουν πηγές της ΔΕΥΑΜΒ, θα αποτελέσει «όπλο» για τη διαπίστωση τυχόν ευθυνών πολιτικών ή υπηρεσιακών παραγόντων.

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ένα: η ΕΡΓΗΛ εκτέλεσε μικρότερο έργο σε σχέση με τη σύμβαση που υπέγραψε.

Η έκθεση

Το ΤΕΕ Μαγνησίας προχώρησε σε αναλυτικές επιμετρήσεις στις διατομές των αγωγών. Συνολικά έγιναν 152 τομές σε διάφορα σημεία όπου εντοπίστηκαν 181 αγωγοί. Από αυτές θεωρήθηκαν αξιολογήσιμες οι 142, όπου εντοπίστηκαν 167 αγωγοί. Ελήφθησαν όλα τα γεωμετρικά στοιχεία των 167 αγωγών επί τόπου. Στη συνέχεια συντάχθηκαν πίνακες ανά περιοχή και διάμετρο αγωγού.

Τα δείγματα που ελέγχθηκαν θεωρούνται επαρκή και αξιόπιστα για τους αγωγούς ΡΕ Φ90, μικρότερης αξιοπιστίας για τους αγωγούς ΡΕ Φ200 και περιορισμένης αξιοπιστίας για τους αγωγούς ΡΕ Φ315 και ΡΕ Φ355. «Παρ’ όλα αυτά όμως αποτελούν σημαντικές ενδείξεις για τις διατομές που κατασκευάστηκαν», αναφέρει στην έκθεσή του το ΤΕΕ Μαγνησίας.

Τα ευρήματα

Με βάση τη μελέτη του έργου, τα σχέδια, την τεχνική έκθεση και τις τεχνικές προδιαγραφές, ο ανάδοχος του έργου, ανά διατομή είχε την υποχρέωση να κάνει τις εξής συμβατικές τομές εκσκαφών ανά διάμετρο αγωγών:

ΡΕ Φ90: 0,70μ. (τυπικό πλάτος), 1,30μ. (τυπικό βάθος), 0,91 (τυπική διατομή εκσκαφής).

ΡΕ Φ200: 0,80μ. (τυπικό πλάτος), 1,40μ. (τυπικό βάθος), 1,12μ. (τυπική διατομή εκσκαφής)

ΡΕ Φ315: 0,90μ. (τυπικό πλάτος), 1,50μ. (τυπικό βάθος), 1,35 (τυπική διατομή εκσκαφής)

ΡΕ Φ335: 1,00μ. (τυπικό πλάτος), 1,50μ. (τυπικό βάθος), 1,50μ. (τυπική διατομή εκσκαφής).

Αντί των παραπάνω συμβατικών τομών καταμετρήθηκαν:

ΡΕ Φ90: 0,573μ. (τυπικό πλάτος), 1,035μ. (τυπικό βάθος), 0,593 (τυπική διατομή εκσκαφής).

ΡΕ Φ200: 0,638μ. (τυπικό πλάτος), 1,16μ. (τυπικό βάθος), 0,740μ. (τυπική διατομή εκσκαφής)

ΡΕ Φ315: 0,782μ. (τυπικό πλάτος), 1,288μ. (τυπικό βάθος), 1,007μ. (τυπική διατομή εκσκαφής)

ΡΕ Φ335: 0,748μ. (τυπικό πλάτος), 1,33μ. (τυπικό βάθος), 0,995μ. (τυπική διατομή εκσκαφής).

Σύμφωνα με το ΤΕΕ, «δεν υπάρχουν σημαντικές και αξιολογήσιμες διαφορές όσον αφορά τα μήκη των τοποθετημένων αγωγών. Υπάρχουν όμως διαφορές τόσο στο πλάτος όσο και στο ύψος των εκσκαφών όλων των τύπων αγωγών που οδηγούν σε σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των κατασκευασθέντων και των επιμετρηθέντων όγκων εκσκαφών. Υπάρχουν διαφορές διατομών επιχώσεων υλικών, εγκιβωτισμού με άμμο και αμμοχάλικα, που επίσης οδηγούν σε σημαντικές αποκλίσεις. Τα πάχη αποκαταστάσεων οδοστρωμάτων και κυρίως οι ασφαλτικές στρώσεις είναι σταθερά πάνω από τα απαιτούμενα ελάχιστα πάχη. Επίσης διαπιστώθηκε ότι το πλάτος αποκατάστασης του οδοστρώματος είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο πλάτος του σκάμματος εκσκαφής. Μικρότερο όμως του απαιτούμενου από τα συμβατικά της μελέτης που οδηγεί σε αποκλίσεις μεταξύ κατασκευασθέντων και επιμετρηθέντων».

Τέλος, το ΤΕΕ επισημαίνει ότι: «όσον αφορά στα διάφορα έγγραφα που μας τέθηκαν υπόψη και αφορούσαν το έργο, με βάση τη νομοθεσία, η τελική επιμέτρηση που υπέβαλλε η ανάδοχος εταιρεία, θεωρείται αυτοδίκαια εγκεκριμένη στις 3/1/2008 (μετά παρέλευση διμήνου από την υποβολή της), ενώ η τελική επιμέτρηση που μας δόθηκε από την Τ.Υ. της διευθύνουσας υπηρεσίας (στις 29/9/2008) δεν έχει υπογραφθεί από την ανάδοχο εταιρεία. Επίσης όλες οι αναλυτικές επιμετρήσεις -μόνο όμως για τα τμήματα των αγωγών που ελέγχθηκαν από εμάς- είχαν υπογραφτεί και από τον επιβλέποντα μηχανικό».

Μικρότερο έργο

Οπως προκύπτει απ’ όλα τα παραπάνω, η ΕΡΓΗΛ εκτέλεσε μικρότερο έργο συγκριτικά με τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Το παραπάνω στοιχείο έρχεται να ενισχύσει τη μήνυση που κατέθεσε στην Εισαγγελία ο Δήμαρχος Βόλου, Αχιλλέας Μπέος, ο οποίος στρέφεται κατά έξι στελεχών της ΕΡΓΗΛ και κατά παντός συνυπαιτίου, ζητώντας την ποινική τους δίωξη για το αδίκημα της από κοινού απάτης κατ’ εξακολούθηση.

Στη μήνυση γίνεται λόγος για παραπλάνηση της ΔΕΥΑΜΒ αλλά και του Πενταμελούς Εφετείου Λάρισας από την εταιρεία, η οποία φέρεται να «προσκόμισε ψευδή στοιχεία για τις εργασίες που έγιναν στο δίκτυο ύδρευσης, με σκοπό να αποκομίσει παράνομο περιουσιακό όφελος, προκαλώντας αντίστοιχη ζημία στην περιουσία της ΔΕΥΑΜΒ και στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες, η οποία ανέρχεται συνολικά στο ποσό των 5.296.654,83 ευρώ». Βάσει των ψευδών στοιχείων όπως αναφέρεται στη μήνυση, το δικαστήριο επιδίκασε ποσό ύψους 4.028.026,46 ευρώ που αφορούσε σε εργασίες που δεν έγιναν.

Σημειώνεται ότι η ΕΡΓΗΛ είχε αναλάβει με σύμβαση που υπογράφτηκε το Μάρτιο του 2005 το έργο της επέκτασης και βελτίωσης του δικτύου ύδρευσης στο Βόλο, συνολικού προϋπολογισμού 13 εκ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των εργασιών, η εταιρεία υπέβαλλε την τελική επιμέτρηση των μη εγκεκριμένων εργασιών, με βάση την οποία προσέφυγε το Σεπτέμβριο του 2009 στο Πενταμελές Εφετείο Λάρισας, καταθέτοντας αγωγή εις βάρος της ΔΕΥΑΜΒ και διεκδικώντας την καταβολή 4.028.026,46 ευρώ, ποσό για το οποίο δικαιώθηκε σε επίπεδο Αρείου Πάγου.

Για το ίδιο θέμα, η ΔΕΥΑΜΒ έχει καταθέσει και αγωγή εις βάρος της εταιρείας, διεκδικώντας την επιστροφή στα ταμεία της ποσού ύψους 6.756.925,37 ευρώ. Το ποσό αντιστοιχεί «σε μείωση της αμοιβής της εταιρείας κατά 43,06% και είναι αντίστοιχο με τις εργασίες που όπως αναφέρεται στην αγωγή χρέωσε στη ΔΕΥΑΜΒ αλλά δεν εκτέλεσε». Η εκδίκαση της αγωγής έχει προσδιοριστεί για τις 6 Οκτωβρίου του 2015.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου