ΤΟΠΙΚΑ

Καθολική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση σε όλη τη Θεσσαλία

καθολική-δίχρονη-προσχολική-εκπαίδε-46187

Καθολική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση από το νέο σχολικό έτος σε όλη τη Θεσσαλία εισηγείται προς το Υπουργείο Παιδείας η περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, Ελένη Αναστασοπούλου. Ο αριθμός των νηπίων-προνήπιων και ο αριθμός των αιθουσών που υπάρχουν και σήμερα ήταν οι μόνες παράμετροι που λήφθηκαν υπόψη, με την Περιφερειακή Διεύθυνση να κρίνει ότι από τη νέα χρονιά το δημόσιο νηπιαγωγείο μπορεί να απορροφήσει το σύνολο των παιδιών ηλικίας από 4 έως 6 ετών.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η απόφαση έρχεται σε αντίθεση με τις εισηγήσεις που είχαν κάνει προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας δήμοι της περιοχής. Θετικά στην υποδοχή των προνήπιων είχαν γνωμοδοτήσει οι δήμοι Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Σκοπέλου και Αλοννήσου. Όμως αρνητικά είχαν γνωμοδοτήσει οι δήμοι Βόλου, Ρήγα Φεραίου και Αλμυρού, που έθεταν ζήτημα ακατάλληλων κτιρίων.

Υπενθυμίζεται ότι μόνο μέσα στον Βόλο, ως ακατάλληλα για εκπαιδευτικούς χώρους έχουν χαρακτηριστεί 11 νηπιαγωγεία που φιλοξενούνται σε μισθωμένα κτίρια και συγκεκριμένα το 33ο, 31ο, 22ο, 21ο, 15ο 13ο 12ο και 11ο Νηπιαγωγείο Βόλου, 15ο και 14ο Νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας. Μάλιστα δύο εξ αυτών συνεχίζουν να λειτουργούν σε διπλή βάρδια. Πρόκειται για το 10ο και 21ο Νηπιαγωγείο Βόλου.

Ωστόσο, στην τελική εισήγηση λήφθηκαν υπόψη μόνο τα στοιχεία της εξέλιξης του μαθητικού δυναμικού στη Μαγνησία, που επιτρέπουν την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από το νέο έτος.

Συγκεκριμένα το σχολικό έτος 2014-2015 στα νηπιαγωγεία του νομού φοιτούσαν 2.964 νήπια. Φέτος, κατά το σχολικό έτος 2017-2018 στον νομό φοιτούν 2.608 νήπια, η αριθμός δηλαδή των μαθητών έχει μειωθεί κατά 13%.

Βάσει στοιχείων δε, το νέο σχολικό έτος 2018-2019 ο συνολικός αριθμός νηπίων και προνήπιων θα πλησιάσει στα επίπεδα του 2015, δηλαδή περίπου 2.800 μαθητές. Η μείωση του μαθητικού δυναμικού δεν εντοπίζεται μόνο στο πολεοδομικό συγκρότημα (στον Βόλο πριν από πέντε χρόνια στα νηπιαγωγεία φοιτούσαν 1.600 μαθητές και φέτος 1.400) αλλά και στην περιφέρεια.

Η ανακοίνωση της Περιφέρειας

Σε ανακοίνωσή της η περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, κ. Ελένη Αναστασοπούλου επισημαίνει:

«Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, μετά την ολοκλήρωση των διερευνητικών συναντήσεων των τριμερών επιτροπών, με τους δήμους και τους αρμόδιους φορείς όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων της Θεσσαλίας και σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία (Ν. 4521/2018), θεωρεί ότι είναι έτοιμη για την καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2018 -2019.

Η πρόταση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, εδράζεται σε προσεκτική μελέτη για τα αριθμητικά δεδομένα των νηπίων καθώς επίσης και για το μέγεθος της υλικοτεχνικής υποδομής και των στεγαστικών αναγκών. Για την εφαρμογή του νόμου είναι απαραίτητη η συνεργασία και κατανόηση των αναγκών τόσο από την πλευρά των δήμων όσο και από την πλευρά της Διοίκησης της Εκπαίδευσης και των οργάνων της.

Υλοποιείται ένα μακροχρόνιο επιστημονικό και παιδαγωγικό αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, που στηρίζεται σε σημαντικά επιχειρήματα, όπως:

-Εξασφαλίζονται για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών, ανεξάρτητα από την κοινωνική, πολιτισμική τους προέλευση και οικονομική τους κατάσταση, ίσες ευκαιρίες μάθησης προασπίζοντας το δικαίωμα όλων των παιδιών για φοίτηση στο νηπιαγωγείο, απαίτηση, που αποτελεί και βασική ευρωπαϊκή προτεραιότητα. Οι εμπειρίες των παιδιών σε οργανωμένο μαθησιακό περιβάλλον κατά τη νηπιακή ηλικία επηρεάζουν τη μετέπειτα πορεία τους στο σχολείο και τη ζωή τους, δικαιολογώντας, έτσι, το αυξανόμενο ενδιαφέρον, παγκοσμίως, για την προσχολική αγωγή.

-Παράγοντες που δημιουργούν συνθήκες χαμηλής σχολικής επίδοσης, πρόωρης εγκατάλειψης και περιθωριοποίησης μεγάλου αριθμού μαθητών, ιδιαίτερα μαθητών που ανήκουν στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, αμβλύνονται και ελαχιστοποιούνται με την καθολική φοίτηση όλων των νηπίων στο δημόσιο δίχρονο Νηπιαγωγείο. Οι παραπάνω παράγοντες ενισχύονται επιπλέον από τις ειδικές κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες καταστάσεις που βιώνει η χώρα μας.

-Το Νηπιαγωγείο αποτελεί οργανικό κομμάτι της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η δίχρονη φοίτηση δίνει τη δυνατότητα να διευρυνθεί η αντισταθμιστική λειτουργία του, να ολοκληρωθούν και να υλοποιηθούν αποτελεσματικά οι στόχοι του υπάρχοντος αναλυτικού προγράμματος, να θέσει στέρεες βάσεις για την ανάπτυξη της αυτονομίας τους, να κοινωνικοποιηθούν επαρκώς και να αναπτύξουν τις απαραίτητες γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες για την ομαλή μετάβασή τους στο δημοτικό σχολείο.

Η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μαζί με άλλα μέτρα που έχουν ληφθεί ως τώρα όπως η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής με τη δημιουργία επιπλέον τμημάτων Ένταξης και τμημάτων Υποδοχής, παρεμβάσεις στα ΕΠΑΛ, υλοποίηση Μαθητείας, παρεμβάσεις στα Αναλυτικά Προγράμματα κ.ά., μας επιτρέπει να υποστηρίξουμε ότι το Δημόσιο Σχολείο, συμπληρώνει με σταθερά βήματα τις αναγκαίες δομές που θα κάνουν το σχολείο κύτταρο μιας ορθολογικής και δημοκρατικής κοινωνίας στην υπηρεσία μιας χώρας που αγωνίζεται για μια καλύτερη ζωή».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου