ΤΟΠΙΚΑ

Πρόβλημα στάθμευσης το κυκλοφοριακό

πρόβλημα-στάθμευσης-το-κυκλοφοριακό-422181

Αυτοκίνητα παρκαρισμένα σε πεζοδρόμια, σταθμευμένα μπροστά στις ράμπες αναπήρων, διπλοπαρκαρισμένα δεκάδες Ι.Χ. Αυτή είναι μια εικόνα που προέρχεται από την καθημερινότητα στην πόλη. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα αποτελεί τη νούμερο ένα αιτία ρύπανσης του Βόλου, όμως η αιτία πρόκλησής του δεν έχει βρεθεί. Η έρευνα που διεξήγαγε η Αναπτυξιακή Εταιρεία Βόλου μαρτυρεί πως τελικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι κυρίως πρόβλημα στάθμευσης.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

Ενα απίστευτο κομφούζιο επικρατεί σε καθημερινή βάση στο Βόλο και κυρίως στο κέντρο. Ατελείωτες ουρές αυτοκινήτων, καμία σχεδόν οργάνωση στο παρκάρισμα και έξαλλοι οδηγοί που προσπαθούν μετά κόπων και βασάνων να βρουν μία θέση στάθμευσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας σε κατοικίες του κέντρου της πόλης (περιοχή καταγραφής: Αργοναυτών – Φιλελλήνων – Ανθ. Γαζή – Αθ. Διάκου) διαμένουν 4.583 κάτοικοι οι οποίοι διαθέτουν 1.380 αυτοκίνητα, αλλά υπάρχουν μόνο 395 θέσεις στάθμευσης. Αυτό σημαίνει πως υπάρχει έλλειμμα 985 θέσεων στάθμευσης για τους κατοίκους.

Εάν περιληφθεί και ο αριθμός των εκατοντάδων εργαζομένων που μετακινούνται στο κέντρο από απομακρυσμένες περιοχές και επιθυμούν να σταθμεύσουν, τότε το πρόβλημα διογκώνεται.

Αναφορικά με τους οργανωμένους χώρους στάθμευσης στην περιοχή υπάρχουν πολυώροφα ιδιωτικά πάρκινγκ με 161 θέσεις, υπόγεια ιδιωτικά πάρκινγκ με 180 θέσεις, υπαίθριο πάρκινγκ με 240 θέσεις και υπαίθριοι χώροι με ενοικιαζόμενες 20 θέσεις στάθμευσης.

Η έρευνα της Αναπτυξιακής Εταιρείας Βόλου διεξήχθη σε ερωτηματολόγια.

Συνολικά προσεγγίστηκαν 93 υπηρεσίες και μεγάλα καταστήματα με

2.121 υπαλλήλους. Μοιράσθηκαν 2.146 ερωτηματολόγια από τα οποία απαντήθηκαν τα 912. Προσεγγίστηκαν 584 μικρά καταστήματα, χώροι εστίασης, γραφεία, ιατρεία που απασχολούν 1.346 άτομα, μοιράζοντας

880 ερωτηματολόγια από τα οποία απαντήθηκαν τα 757.

Από το σύνολο των 1.669 ερωτηματολογίων, υπήρξαν συνολικά 369 ερωτώμενοι που έκαναν παρατηρήσεις σχετικά με τα μέτρα βελτίωσης. Συνολικά έγιναν 582 παρατηρήσεις.

Σε ό,τι αφορά το αυτοκίνητο το 10,5% επιθυμεί καλύτερη αστυνόμευση, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και αλλαγή στην νοοτροπία των πολιτών. Το 6,9% επιθυμεί χαμηλότερες τιμές στάθμευσης και το 6,7% επιθυμεί περισσότερες θέσεις στάθμευσης.

Παράλληλα το 29,6% των παρατηρήσεων αφορούσε στους ποδηλατοδρόμους. Το 15,9% του συνόλου των παρατηρήσεων κρίνουν το υπάρχον δίκτυο ποδηλατοδρόμων ακατάλληλο έως επικίνδυνο, το 6,4% θεωρούν πως οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι λειτουργικοί λόγω των κάδων απορριμμάτων και των σταθμευμένων οχημάτων στις εισόδους – εξόδους τους και το 3,1% επιθυμεί επέκταση του δικτύου και σύνδεση μεταξύ των ποδηλατοδρόμων.

Επιπλέον το 8,1% των ερωτηθέντων επιθυμεί μείωση της τιμής των εισιτηρίων στα αστικά λεωφορεία και το 12,2% επιθυμεί βελτίωση της ποιότητας των πεζοδρομίων και πεζοδρόμων και διόρθωση των κακοτεχνιών

Όσοι σχολίασαν σχετικά με τις φορτοεκφορτώσεις επιθυμούν αυτές να εκτελούνται σε ώρες που δεν λειτουργεί η αγορά και τα μέσα ανεφοδιασμού των καταστημάτων να είναι όσο το δυνατόν μικρότερα, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε καταστήματος

Πρόθεση Αλλαγής  Τρόπου Μετακίνησης

Οι Βολιώτες δείχνουν με τις απαντήσεις τους πως έχουν την πρόθεση να αλλάξουν συμπεριφορές προκειμένου να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα με απότοκο την καλύτερη πρόσβαση στο κέντρο της πόλης των ίδιων.

Οι προθέσεις τους όμως θα πρέπει να στηριχθούν και από τους αρμόδιους φορείς και κυρίως το Δήμο Βόλου, ο οποίος μπορεί να επανεξετάσει το θέμα και να προωθήσει νέες στρατηγικές και πολιτικές.

Το 21,1% των ερωτηθέντων διατίθεται να αφήσει το αυτοκίνητο και να χρησιμοποιήσει τα ΜΜΜ, εφόσον βελτιωθούν οι τιμές, αυξηθεί η συχνότητά τους και επεκταθούν οι διαδρομές. Το 17,9% είναι διατεθειμένοι να χρησιμοποιήσουν ποδήλατο εφόσον δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο, συνεχές και ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Το 9,9% διατίθεται να αφήσει το αυτοκίνητο, χωρίς να ισχύουν κάποιες ιδιαίτερες προϋποθέσεις ή να αναφέρει κάποιο άλλο μέσο προτίμηση. Στην ομαδικότητα στηρίζεται το 12% των ερωτηθέντων οι οποίοι σημειώνουν πως θα άλλαζαν τις συνήθειές τους εάν υπήρχε ομαδική προσπάθεια αλλαγής της νοοτροπίας την οποία θα ενισχύσει ο Δήμος με την εφαρμογή κατάλληλων πολιτικών.

Τέλος, το 9,1% δήλωσε ότι ήδη μετακινείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο (ΜΜΜ, ποδήλατο, πεζοί) και δεν υπάρχει κάτι άλλο που θα μπορούσε να αλλάξει.

Προτάσεις για την επαναχάραξη της πολιτικής

Οι υπεύθυνοι της έρευνας αφού επεξεργάστηκαν τα στοιχεία και αφουγκράστηκαν τους προβληματισμούς των Βολιωτών παραθέτουν προτάσεις έτσι ώστε η πόλη να γίνει πιο ανθρώπινη και καλύτερα προσβάσιμη σε όλους.

Βασική πρόταση είναι η δημιουργία χώρων στάθμευσης. Αποτελεί ένα μακροχρόνιο σχέδιο το οποίο πρέπει να προστεθεί στην αναθεώρηση του ΓΠΣ Βόλου. Το κάλυμμα του ελλείμματος των θέσεων μπορεί να γίνει με τη δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης σε κοινόχρηστους χώρους ακόμη και τη δημιουργία πολυώροφων χώρων στάθμευσης σε δημοτικά ή δημόσια οικόπεδα.

Παράλληλα προτείνεται η οργάνωση δρομολογίων λεωφορείων κατά τις ώρες μετακίνησης των εργαζομένων του κέντρου από τις περιοχές που υπάρχει ζήτηση προς το κέντρο, η μίσθωση λεωφορείων από επιχειρήσεις / δημόσιες υπηρεσίες για τη μεταφορά των εργαζομένων τους, η τοποθέτηση mini bus από τον Δήμο για την ελεύθερη μετακίνηση από ΚΤΕΛ – Σιδηροδρομικό Σταθμό – Λιμάνι – Κέντρο πόλης και μετακίνηση από περιφερειακά parking στο κέντρο της πόλης.

Οι εναλλακτικές και πρωτοποριακές για τα δεδομένα της χώρας προτάσεις είναι η οργάνωση συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων με κάρτα, η οργάνωση car sharing στην οποία εργαζόμενοι της ίδιας για παράδειγμα επιχείρησης μπορούν να μετακινούνται με ένα αυτοκίνητο ενός εργαζόμενου για μία εβδομάδα κι την επόμενη εβδομάδα με το αυτοκίνητο άλλου εργαζομένου. Έτσι και οι ρύποι μειώνονται και μετακινούνται με ένα Ι.Χ. τέσσερα ή πέντε άτομα.

Η δημιουργία χώρων στάθμευσης μοτοσικλετών αποτελεί μία από τις προτάσεις που μπορεί να εφαρμοστεί και να ανακουφίσει κυκλοφοριακά το κέντρο, ενώ η οριοθέτηση περιοχών του κέντρου όπου να περιορίζεται η χρήση του Ι.Χ., επιβάλλεται βραχυχρόνια.

 

Σχολιασμός της έρευνας

Ο κ. Βασίλης Σγουρής, υπεύθυνος της έρευνας της ΑΝΕΒΟ, σχολιάζοντας τα στοιχεία της έρευνας σημείωσε πως προνομιούχος τελικά στην πόλη είναι αυτός που «βολεύεται». Εκείνος ο πολίτης που έχει βρει τον τρόπο να μετακινείται μεν με το αυτοκίνητο, να το σταθμεύει και να μην πληρώνει, εάν η στάθμευσή του είναι παράνομη!

«Είναι αναγκαία η αλλαγή νοοτροπία απ’ όλους. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν χώρους στάθμευσης για τους εργαζομένους. Ενδεχομένως το ίδιο να πρέπει να κάνει και το Πανεπιστήμιο και ο Δήμος Βόλου. Από την έρευνα καταλάβαμε ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι πρόβλημα στάθμευσης. Το έλλειμμα χώρων στάθμευσης είναι σημαντικό», υποστήριξε ο ίδιος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν η μόνη ολοκληρωμένη έρευνα για τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο Βόλο είχε διεξαχθεί το 1995 με χρηματοδότηση του Υπουργείου Μεταφορών.

Από τότε, σύμφωνα με τον κ. Σγουρή, είναι σίγουρο πως έχει αυξηθεί η ιδιοκτησία Ι.Χ. και φυσικά η χρήση τους. Ωστόσο εκείνο που μένει στάσιμο είναι οι θέσεις στάθμευσης.

«Παρ’ όλα αυτά οι συνθήκες μετακίνησης για τον πεζό βελτιώθηκαν. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να αναπληρώσουμε το έλλειμμα χώρων στάθμευσης. Υπηρεσίες όπως το ΙΚΑ, η Εφορία, το Νοσοκομείο θα πρέπει να χρησιμοποιούν τους υπόγειους χώρους στάθμευσης τόσο για το προσωπικό, όσο και για τους επισκέπτες, έτσι ώστε να μην «μπλοκάρει» το κέντρο», σχολίασε ο κ. Σγουρής.

Εκείνο που υπογράμμισε τέλος είναι πως αυτή τη στιγμή στην πόλη δεν μπορούν να κινηθούν σωστά ούτε τα αυτοκίνητα, ούτε τα δίκυκλα, ούτε τα ποδήλατα, αλλά ούτε και οι πεζοί.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου