ΤΟΠΙΚΑ

Εκδοση – «φωνή» 6.000 μαθητών

εκδοση-φωνή-6-000-μαθητών-412477

Υπομνήματα των Λυκείων της Μαγνησίας σε έκδοση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας που κοινοποιήθηκε σε υπουργείο Παιδείας και βουλευτές

Οι προβληματισμοί και τα αιτήματα 6.000 μαθητών Λυκείων της Μαγνησίας καταγράφονται για πρώτη φορά σε έκδοση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, που κοινοποιήθηκε στο υπουργείο Παιδείας και στους βουλευτές του νομού. Κυρίαρχο αίτημα το σταθερό σύστημα εκπαίδευσης και η βελτίωση των σχολικών βιβλίων, που χαρακτηρίζονται «συχνά ξεπερασμένα, στριφνά και δυσνόητα» από τους μαθητές.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Τα υπομνήματα 31 Λυκείων, ΕΠΑΛ και τριών Ειδικών Σχολείων της Μαγνησίας περιλαμβάνονται στην εν λόγω έκδοση, την πρώτη της Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας, που αποτελεί το επιστέγασμα της ημερίδας με θέμα «Η πολιτεία αφουγκράζεται τους μαθητές», που πραγματοποιήθηκε πέρυσι στον Βόλο.

Η φωνή των μαθητών καταγράφεται στα υπομνήματά τους, όπου κυριαρχούν τα αιτήματα για εκσυγχρονισμό και επανέκδοση των βιβλίων, τα οποία χαρακτηρίζουν «κακογραμμένα, συχνά ξεπερασμένα, στριφνά, δυσνόητα και καθόλου ελκυστικά» και παράλληλα αιτούνται παροχή δωρεάν σχολικών συγγραμμάτων και αντικατάσταση των βιβλίων με πιο σύγχρονα τεχνολογικά μέσα.

«Θησαυρό» χαρακτήρισε, από την πλευρά του, τη συγκεκριμένη έκδοση ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Σωκράτης Σαβελίδης, στη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης στα τοπικά ΜΜΕ.

Σημείωσε επίσης ότι είναι χρήσιμη «κατ’ αρχάς για τους πολιτικούς, οι οποίοι θέλουν να χαράξουν μια πολιτική και να ακούσουν την φωνή των μαθητών, και γι’ αυτό εστάλη χθες στη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου και στους έξι βουλευτές της Μαγνησίας». Παράλληλα, ανέφερε ότι είναι θησαυρός για τους εκπαιδευτικούς, τους διευθυντές των σχολείων, και για τους διευθυντές εκπαίδευσης, «γιατί είναι πάρα πολύ σπουδαίο να ξέρεις πώς σκέπτονται οι μαθητές σου», όπως τόνισε, προσθέτοντας ότι μπορεί να αξιοποιηθεί και ερευνητικά.

Μετά την πρώτη έκδοση, θα ακολουθήσουν δύο ακόμη εκδόσεις με περιεχόμενο τα πρακτικά των συνεδρίων για τον Παπαδιαμάντη που έγινε πρόπερσι και τον Ανθιμο Γαζή που έγινε φέτος. Παράλληλα, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας θα υποβάλει αίτημα στο υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να διοργανωθεί για δεύτερη χρονιά η ημερίδα με τίτλο «η πολιτεία αφουγκράζεται τους μαθητές», με εισηγητές τους μαθητές και ακροατές τους πολιτικούς και τους δημοτικούς άρχοντες της περιοχής.

Βασικός στόχος της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας και προσδοκία των εμπνευστών είναι «να ακουστεί η φωνή των μαθητών», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σαβελίδης, αναφερόμενος στη συγκεκριμένη καινοτόμα πρωτοβουλία.

Τι ζητούν οι μαθητές

Τα αιτήματα των μαθητών για τη νομοθεσία, τα βιβλία και το εκπαιδευτικό σύστημα συνοψίζονται στα εξής:

  • Ανάγκη για σταθερό εκπαιδευτικό σύστημα. Να υπάρξει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός. Όχι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Οι αλλαγές να ανακοινώνονται έγκαιρα, ώστε να υπάρχει διαθέσιμος χρόνος για προετοιμασία.
  • Αναλυτικό πρόγραμμα: να ακολουθεί τις ανάγκες των μαθητών. Να υπάρχει συνάφεια μεταξύ παρεχόμενης γνώσης από ΑΕΙ -ΤΕΙ και των απαιτήσεων της αγοράς εργασίας. Ορθολογικότερος διαχωρισμός των ομάδων προσανατολισμού στη Β’ και Γ’ Λυκείου.
  • Κατάργηση ορίου στο εισόδημα για να εγγραφεί κάποιος εργαζόμενος ανήλικος σε εσπερινό.
  • Μάχιμοι καθηγητές να βγάζουν τα θέματα στις Επιτροπές των Πανελλαδικών εξετάσεων. Θεσμοθέτηση Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου που θα εκφράζει τη γνώμη των μαθητών συμμετέχοντας στη διαδικασίας λήψης αποφάσεων του ΥΠΠΕΘ.
  • ΕΕΕΕΚ: Σαφής προσδιορισμός μαθητών που φοιτούν, σταθερότητα στα έτη φοίτησης, δυνατότητα φοίτησης σε δεύτερο ή/και τρίτο εργαστήριο, αύξηση ετών φοίτησης, νομοθετικό πλαίσιο πρακτικής άσκησης και εισαγωγή μαθητείας, νομοθετική ρύθμιση για θέματα επικινδυνότητας ως προς την συμπεριφορά βάση ψυχοπαθολογίας μαθητών. Η πρόσβαση στην εργασία για πολλούς είναι αδύνατη και οι απόφοιτοι των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., βάση νόμου, δεν έχουν πρόσβαση στο Ειδικό Λύκειο
  • ΕΠΑΛ: Εργαζόμενοι μαθητές: να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, ώστε ο χρόνος της εργασίας τους σε συναφές με τον τομέα τους επάγγελμα να λογίζεται ως χρόνος παρακολούθησης της μαθητείας, με εξασφάλιση του σχετικού πιστοποιητικού.
  • Αναβάθμιση της ποιότητας του περιεχομένου σπουδών και των τίτλων που απονέμονται από τα ΕΠΑΛ. Εκτεταμένη και λεπτομερής ενημέρωση του κοινού.
  • Νομοθετημένη κατηγοριοποίηση του επιπέδου της επιστημονικής κατάρτισης και της δυνατότητα για επαγγελματική αποκατάσταση με βάση αυτή. Κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων όλων των ειδικοτήτων. Διάκριση επιπέδου επαγγελματικών προσόντων μεταξύ των αποφοίτων ΕΠΑΛ. και ΓΕΛ. Ισότιμη αντιμετώπιση Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης από την Πολιτεία.

Εισαγωγή στην τριτοβάθμια

Σε ό,τι αφορά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια και τις πανελλήνιες, οι μαθητές της Μαγνησίας ζητούν:

  • Σταθερό σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μείωση εξεταζομένων μαθημάτων ή εισαγωγή μέσω ενός αξιόπιστου εθνικού απολυτηρίου.
  • Είτε όχι μόνο Πανελλαδικές ως κριτήριο εισαγωγής, αλλά συνυπολογισμός βαθμών των τριών τάξεων του Λυκείου με σχετική ποσόστωση ή κατάργηση εξετάσεων ή ας ανατεθεί το έργο αυτό στα Πανεπιστήμια, είτε τα θέματα των Πανελλαδικών να είναι με βάση τα παραδείγματα και την ύλη των σχολικών βιβλίων.
  • Να δίνεται δυνατότητα εισαγωγής στις Στρατιωτικές Σχολές και στην Αστυνομία και στους μαθητές των Εσπερινών. Ψυχολογικά τεστ στους εκπαιδευτικούς που διορθώνουν τα γραπτά.
  • Πρόβλημα: το λύκειο είναι πλέον προθάλαμος του πανεπιστημίου, μοναδικός στόχος μαθητών η επιτυχία στις πανελλήνιες. Να γίνει λιγότερο εξετασιοκεντρικό σύστημα.
  • Αποδέσμευση από τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση/ Κατάργηση Πανελλαδικών εξετάσεων. Να δημοσιευθεί εγκαίρως με σαφήνεια ο τρόπος πρόσβασής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τη φετινή Α’ Λυκείου.
  • Η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις να γίνεται σε όσους επιθυμούν σε ένα μεταλυκειακό έτος. Συναρμογή με τις μαθησιακές επιλογές του μαθητή εντός του Λυκείου.
  • ΕΕΕΕΚ: Αναδιάρθρωση του τίτλου σπουδών με ενδεχόμενες διαβαθμίσεις αντίστοιχες του τύπου φοίτησης
  • ΕΠΑΛ: Οριστικοποίηση ύλης Πανελλαδικών. Αύξηση ποσοστού πρόσβασης σε Παν/μια και Πολυτεχνεία αποφοίτων ΕΠΑΛ.
  • Κατάργηση των Πανελληνίων, Εισαγωγή με τον βαθμό απολυτηρίου στην τελευταία τάξη του λυκείου.
  • Αύξηση του ποσοστού εισαγωγής των μαθητών των ΕΠΑΛ στις στρατιωτικές σχολές και στα ΤΕΙ από 12% σε 15% και στα ΑΕΙ από 1% στο 5%.
  • Ισες ευκαιρίες μεταξύ των μαθητών ΕΠΑΛ και ΓΕΛ όσον αφορά την εισαγωγή τους στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
  • Διαχωρισμό μαθητών Γ’ Λυκείου σε όσους διεκδικούν θέση στην 3/βάθμια εκπαίδευση και σε όσους ενδιαφέρονται μόνο για πτυχίο/απολυτήριο.

Αξιολόγηση μαθητών

Εξίσου σημαντική ενότητα το δίπτυχο βαθμολογία – ενδοσχολικές εξετάσεις, με τους μαθητές των Λυκείων να ζητούν:

  • Αξιοκρατική αξιολόγηση μαθητών. Κατάργηση βαθμών/ βαθμοθηρίας.
  • Αντί για ακαδημαϊκό 4μηνο 2μηνο για καλύτερη αξιολόγηση των μαθητών.
  • Να βρεθούν και άλλα κριτήρια αξιολογήσεως, ποιοτικά και μετρήσιμα, όχι μόνο με αποστήθιση ή με διαγωνίσματα.
  • Ενδοσχολικές εξετάσεις μόνον στα βασικά μαθήματα (π.χ. όχι τα καλλιτεχνικά). Διαχωρισμός των ενδοσχολικών εξετάσεων του Λυκείου τον Ιανουάριο και Ιούνιο με τη μισή εξεταστέα ύλη κάθε φορά.
  • Προαγωγικές εξετάσεις σε λιγότερα μαθήματα. Μείωση μαθημάτων για τις τελικές εξετάσεις κάθε τάξης σε 4.
  • Η βαθμολογία των τετραμήνων να παραμείνει ως έχει με βαθμό άριστα το 20 και όχι με βάση γενικό χαρακτηρισμό (Α, Β, Γ).

Επιπλέον, οι μαθητές ζητούν μείωση της ύλης και σύνδεσή της με τις ανάγκες της πραγματικότητας, μείωση των ωρών μαθημάτων που δεν εξετάζονται στις πανελλαδικές και σωστό καταμερισμό όσων εξετάζονται, με την προετοιμασία για τις πανελλαδικές να γίνεται σε όσους επιθυμούν, σε ένα μεταλυκειακό έτος.

Εκπαιδευτικοί

Όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς, οι προτάσεις των μαθητών περιλαμβάνουν την έγκαιρη τοποθέτηση των εκπαιδευτικών με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, άμεση αναπλήρωση σε περίπτωση απουσίας, αξιοκρατική και αντικειμενική αξιολόγηση μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων.

Επίσης ζητούν νωρίτερα συνταξιοδότηση των καθηγητών για να μειωθεί το μεγάλο ηλικιακό χάσμα και σωστές αμοιβές, τονίζοντας παράλληλα ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί το απαρχαιωμένο σύστημα διδασκαλίας με επίκεντρο την βιωματική εκπαίδευση.

Στο ΕΕΕΕΚ, ειδικότερα, γίνεται λόγος για έλλειψη μόνιμου προσωπικού καθημερινά από την έναρξη του σχολείου.

Τέλος, τονίζουν την αναγκαιότητα μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και αύξησης της ενισχυτικής διδασκαλίας εντός του σχολείου, ούτως ώστε να μειωθούν τα ιδιωτικά φροντιστήρια και το αυξημένο κόστος που αυτά συνεπάγονται.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου