ΤΟΠΙΚΑ

Τα παράπονα στο Δήμαρχο…

τα-παράπονα-στο-δήμαρχο-40730

Λένε, τα παράπονα στο Δήμαρχο. Η λαϊκή αυτή ρήση δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Ακόμη και σήμερα οι δημοσιογράφοι του δημοτικού ρεπορτάζ αντικρίζουν σε καθημερινή βάση συμπολίτες κάθε ηλικίας, κυρίως, ηλικιωμένους, που αναζητούν στα… χαμένα στους διαδρόμους του α΄ ορόφου του Δημαρχείου Βόλου το γραφείο του Δημάρχου.

Στις περισσότερες περιπτώσεις οι δύο γραμματείς του Π. Σκοτινιώτη παραπέμπουν τους συμπολίτες που ζητούν βοήθεια ή πληροφορίες για την επίλυση του προσωπικού τους προβλήματος στο διπλανό γραφείο. Στο Γραφείο Διοικητικής Βοήθειας και Επικοινωνίας των Πολιτών με το Δήμο, που είναι επιφορτισμένο με τον χειρισμό ανάλογων θεμάτων.

Ρεπορτάζ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

Οκτακόσια αιτήματα έχουν καταγράψει τα δύο τελευταία χρόνια οι υπάλληλοι του Δήμου που είναι στο Γραφείο Παραπόνων. Και βέβαια έχουν να λένε για τα περίεργα και τα… εξωπραγματικά αιτήματα που δέχθηκαν όλο αυτό το διάστημα. Όπως σημειώνουν, όχι σε λίγες περιπτώσεις δημότες απευθύνονται στο γραφείο για ζητήματα που σε καμία περίπτωση δεν άπτονται της αρμοδιότητάς τους.

Μας έχουν ζητήσει πληροφορίες ακόμη και για γραφεία συνοικεσίων που λειτουργούν στην πόλη, ενώ αντίστοιχα μερικοί έχουν απαιτήσει επιτακτικά την παρέμβαση του γραφείου ή του ίδιου του Δημάρχου Βόλου, ώστε η σύζυγος να δεχθεί την υπογραφή διαζυγίου!!!

Φυσικά είναι πολλοί εκείνοι που απευθύνονται στο Γραφείο Παραπόνων και… απαιτούν, όχι πάντα με τον πιο κομψό τρόπο, το «σβήσιμο» κλήσης της δημοτικής αστυνομίας καθώς και κάθε είδους πρόστιμο που εκδίδεται από υπηρεσίες του Δήμου, ενώ ζητείται επίσης η επιστροφή ειδών που έχουν κατασχεθεί από παρεμπόριο, ενώ άλλοι ζητούν από το Δήμαρχο να πάρει μέτρα γιατί θεωρούν ότι τα αεροπλάνα… ψεκάζουν τους Βολιώτες!!!

Η λογική επίσης του αιώνιου «ρουσφετιού» δε σβήνει ποτέ από τη νοοτροπία του νεοέλληνα, με αποτέλεσμα πολλοί δημότες συνεχίζουν να απαιτούν την πρόσληψη των ιδίων ή συγγενικών προσώπων στο Δήμο, όταν είναι γνωστό ότι αυτές έχουν παγώσει μέχρι το 2016, όταν ακόμη και αυτοί που προσλαμβάνονται πλέον με 8μηνες συμβάσεις, προσλαμβάνονται με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Άλλοι πάλι προβαίνουν σε αυθαίρετες μετακινήσεις κάδων απορριμμάτων και καταφεύγουν στο Γραφείο Παραπόνων ή Γραφείο .Διοικητικής Βοήθειας, όπως είναι η πλήρης ονομασία του, για να λυθούν οι διαφορές που προκύπτουν με τους γείτονές τους.

Περιπτώσεις σαν αυτές, λένε οι υπάλληλοι του Γραφείου, σε παλαιότερες εποχές θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν ακόμη και με χιούμορ, όμως τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης στην ψυχοσύνθεση των πολιτών και η πυκνότητα των περιστατικών όπου είναι εμφανής η ψυχολογική διαταραχή του δημότη, δεν αφήνουν όπως προσθέτουν, τέτοια περιθώρια. Αντίθετα, όπως σημειώνουν, απαιτούν εκ μέρους τους πολύ λεπτούς χειρισμούς.

Τα υπηρεσιακά αντικείμενα

Τα υπηρεσιακά αντικείμενα του Γραφείου διαγράφονται σε γενικές γραμμές ως εξής:

Εξυπηρέτηση των δημοτών που έχουν αντικειμενική αδυναμία προσπέλασης στις δημοτικές υπηρεσίες ή στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).

Συλλογή αιτημάτων, υποδείξεων, προτάσεων, παραπόνων των πολιτών, καταγραφή τους, μέριμνα για επίλυση των ζητημάτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, με την υποχρέωση να παρακολουθείται το κάθε ζήτημα έως την υλοποίησή του.

Λειτουργία τηλεφωνικής γραφής για την υποδοχή των παραπόνων και για την παροχή διοικητικών πληροφοριών προς τους πολίτες.

Παρακολούθηση της ιστοσελίδας του Δήμου για συγκέντρωση αιτημάτων και παρατηρήσεων.

Παροχή πληροφοριών προς τους πολίτες για τα δικαιώματά τους και τις ενέργειες που απαιτούνται για την επίλυση των υποθέσεών τους.

Παροχή πληροφοριακών εντύπων στους πολίτες.

Πρακτική Εφαρμογή

Πέραν των επίσημων εγγράφων που οριοθετούν τη λειτουργία των αυτοτελών γραφείων Διοικητικής Βοήθειας και Επικοινωνίας των Πολιτών με το Δήμο, η πρακτική λειτουργία τους, συνίσταται στα εξής:

– Παράδοση πιστοποιητικών και λοιπών εγγράφων που εκδίδονται από Δημοτολόγια, Ληξιαρχεία και ΚΕΠ σε δημότες που για λόγους κυρίως υγείας, αδυνατούν να μεταβούν στις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες.

– Άμεση επίλυση ζητημάτων που αφορούν θέματα των υπηρεσιών Καθαριότητας, Πρασίνου, Τεχνικής Υπηρεσίας.

– Άμεση παροχή πληροφοριών για τη λειτουργία των υπηρεσιών του Δήμου.

– Άμεση παροχή πληροφοριών για δραστηριότητες του Δήμου σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Δημότες που απευθύνονται δηλαδή στο γραφείο, μπορούν να παραλάβουν κατ’ οίκον έγγραφο δημοτικής υπηρεσίας εφόσον αποδεδειγμένα αδυνατούν να μεταβούν αυτοπροσώπως στην υπηρεσία, μπορούν να καταθέσουν αίτημα που αφορά κάποια από τις υπηρεσίες της καθημερινότητας (π.χ. αίτημα για κάδους απορριμμάτων ή ανακύκλωσης, παράπονο για ελλιπή καθαριότητα στην περιοχή τους, αίτημα για αποκατάσταση οδοστρώματος ή πεζοδρομίου, αίτημα για κλάδεμα δέντρου, για καθαρισμό κοινόχρηστου χώρου κ.λ.π.).

Ακόμη και μία απλή τηλεφωνική επικοινωνία του δημότη με το γραφείο αποτελεί το έναυσμα για να ελεγχθεί άμεσα η καταγγελία – παράπονο – αίτημα και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις να διορθωθεί το πρόβλημα που έχει δηλωθεί. Το να «συντρέχουν οι προϋποθέσεις», σημαίνει ότι, ο κάθε δημότης που επικοινωνεί (γραπτά, τηλεφωνικά, ηλεκτρονικά, με παρουσία του στο γραφείο κ.λ.π.), δεν σημαίνει αυτόματα ότι το πρόβλημα που καταθέτει είναι υπαρκτό, ή μπορεί να αντιμετωπιστεί από δημοτική υπηρεσία, ή ακόμη και αν πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Πολύ συχνά οι δημότες αναφέρονται σε ζητήματα που δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση αρμοδιότητα του Δήμου, ή εάν αποτελούν, δεν είναι πραγματικά ζητήματα αλλά προσωπικές επιθυμίες των δημοτών. Όμως και το «παράλογο» φαινομενικά ζήτημα που θέτει ένας δημότης, ελέγχεται και εξετάζεται προκειμένου να απαντηθεί προφορικά ή γραπτά. Η πλειοψηφία των δημοτών που απευθύνονται στο γραφείο βρίσκει απάντηση στα ζητήματα που θέτει.

Στα αιτήματα αυτά «πρωταγωνιστούν» τα ζητήματα της υπηρεσίας καθαριότητας, της υπηρεσίας ηλεκτροφωτισμού και του πρασίνου – κυρίως τους θερινούς μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάτοικοι των ενοτήτων Βόλου και Νέας Ιωνίας, απευθύνονται στο γραφείο, οι κάτοικοι όμως των λοιπών δημοτικών – περιφερειακών – ενοτήτων στη συντριπτική τους πλειοψηφία προτιμούν να λύνουν τα ζητήματά τους μέσω των τοπικών αντιδημαρχιών.

Επίσης αξιοσημείωτο είναι ότι, οι δημότες προτιμούν την προσωπική επίσκεψη στο γραφείο που στεγάζεται στο χώρο του Δημαρχείου του Βόλου, καθώς και την τηλεφωνική επικοινωνία, ενώ σχεδόν ανύπαρκτη είναι η ηλεκτρονική κατάθεση των αιτημάτων μέσα από την ιστοσελίδα του Δήμου. Ενδέχεται με την λειτουργία του νέου – επικαιροποιημένου portal του Δήμου, να αλλάξει αυτή η τακτική, οι δημότες να αξιοποιήσουν τις νέες αυξημένες δυνατότητες που θα δοθούν από το νέο ηλεκτρονικό αυτό «εργαλείο».

Τα παράπονα

Οι δημότες που απευθύνονται με αιτήματα στο Γ.Δ.Β. είναι στην πλειοψηφία τους άνθρωποι με αδυναμία συνεργασίας με δημοτικές υπηρεσίες για την επίλυση των ζητημάτων τους. Κάτοικοι των πολεοδομικών συγκροτημάτων Βόλου και Νέας Ιωνίας με αίτημα για μετακίνηση κάδου, για αποκατάσταση λειτουργίας του δημοτικού φωτισμού, για κλάδεμα φυτών, καθαρισμούς κοινόχρηστων και ιδιωτικών χώρων.

Στις περισσότερες περιπτώσεις οι υπηρεσίες ανταποκρίνονται άμεσα, όμως στην περίπτωση π.χ. ζητημάτων ηλεκτροφωτισμού σε περιοχές που έχουν κλαπεί τα καλώδια ή σε περιπτώσεις που κάδοι είναι αδύνατο να μετακινηθούν για λόγους κυκλοφοριακών ζητημάτων ή λόγω άλλων τυπικών κωλυμάτων, δίνονται οι ανάλογες εξηγήσεις στους δημότες και συνήθως ανταποκρίνονται θετικά. Ζητήματα επίσης των λαϊκών αγορών απασχολούν συχνά το γραφείο, όπου κατατίθενται διαμαρτυρίες για τις οχλήσεις που δέχονται κάτοικοι των οδών στις οποίες πραγματοποιούνται λαϊκές αγορές – κυρίως ένδυσης και υπόδησης.

Η συλλογή πλήθους τέτοιων παραπόνων και καταγγελιών, οδήγησε στη σοβαρή διερεύνηση του θέματος και κατόπιν στη λήψη απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο για μετακινήσεις των αγορών. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών έχουν αυξηθεί τα αιτήματα δημοτών που αφορούν στην έκδοση βιβλιαρίων απορίας, έκδοσης κάρτας κοινωνικού παντοπωλείου, αιτήσεων προνοιακών επιδομάτων και λοιπών ζητημάτων που αφορούν τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Στις περιπτώσεις αυτές που χρειάζεται ενδελεχής έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι δημότες κατευθύνονται προς τους αρμόδιους υπαλλήλους, προηγείται όμως συνεννόηση μεταξύ του Γ.Δ.Β. και του υπαλλήλου που θα αναλάβει την κάθε υπόθεση προκειμένου να μην ταλαιπωρηθεί ο δημότης.

Πολλοί επίσης δημότες απευθύνονται στο γραφείο για επίλυση ζητημάτων που αφορούν δημόσιες υπηρεσίες εκτός Δήμου. Για πληροφορίες επιτροπών του ΙΚΑ, για ενημέρωση επί των διαδικασιών που αφορούν στο σύνολο των ασφαλιστικών ταμείων, για ζητήματα φορολογικά, για θέματα επίσης που αποτελούν αρμοδιότητα της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Στις περισσότερες περιπτώσεις δε δίνονται πληροφορίες για τα θέματα αυτά, καθώς η ανεπαρκής ενημέρωση θα έδινε ίσως λάθος κατεύθυνση στο δημότη για το θέμα που τον απασχολεί. Στις περιπτώσεις αυτές, το Γ.Δ..Β. υποδεικνύει την αρμόδια υπηρεσία και συχνά, επικοινωνεί με τους αρμοδίους υπαλλήλους προκειμένου να κλειστεί ραντεβού του δημότη με τον αρμόδιο.

Επίσης δημότες που καταθέτουν δικαιολογητικά σε διαγωνισμούς για την πρόσληψη συμβασιούχων στο Δήμο Βόλου και τους όμορους δήμους, καταφεύγουν στο γραφείο προκειμένου να συμπληρώσουν σωστά την αίτησή τους και να προσκομίσουν τα έγκυρα πιστοποιητικά που κατά περίπτωση απαιτούνται.

Με την όξυνση της οικονομικής κρίσης παρατηρούνται και πολλά έως και τραγικά περιστατικά, ασθενείς νοσοκομείων παρακαλούν για άμεση έκδοση πιστοποιητικών ώστε να συνεχίσουν τη νοσηλεία τους, συγγενείς αδυνατούν να καταβάλουν τα τέλη Κοιμητηρίου για να προχωρήσουν σε εκταφές ή ακόμη και ταφές, επιχειρηματίες ζητούν παρέμβαση ώστε να εξοφλήσουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς το Δήμο σε όσο το δυνατό περισσότερες δόσεις. Οι πολίτες αυτοί εξυπηρετούνται, σύμφωνα πάντα με τις ευνοϊκότερες για αυτούς προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται στη σχετική νομοθεσία.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου