ΤΟΠΙΚΑ

Ψυχρολουσία εν μέσω καλοκαιριού (φωτορεπορτάζ)

ψυχρολουσία-εν-μέσω-καλοκαιριού-φωτο-404427

Μια εβδομάδα με αυξημένο ΦΠΑ σε εστίαση, ξενοδοχεία, μεταφορές ~ Οι επαγγελματίες επιβαρύνονται την αύξηση του φόρου δοκιμάζοντας τα όρια των αντοχών τους

Εστίαση, ξενοδοχεία, μεταφορές… Μερικοί από τους βασικούς επαγγελματικούς τομείς που υπέστησαν… ψυχρολουσία εν μέσω καλοκαιριού με την κατακόρυφη αύξηση του ΦΠΑ. Με εξαίρεση τον κλάδο των μεταφορών όπου η αύξηση του ΦΠΑ αποτυπώθηκε στο κόστος των εισιτηρίων για υπεραστικά και ακτοπλοϊκά δρομολόγια, εστίαση και ξενοδοχεία, απορρόφησαν την πρώτη εβδομάδα το φόρο, κρατώντας σταθερές τις τιμές τους, είναι άγνωστο όμως μέχρι πότε θα αντέξουν…

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του νέου ΦΠΑ στην αγορά, βρήκε τους επαγγελματίες να επιβαρύνονται από την αύξηση του φόρου και να χάνουν ακόμη και το ελάχιστο μεροκάματό τους. Το εισόδημα συρρικνώθηκε ακόμη περισσότερο και οι επαγγελματίες κάνουν λόγο για καλοκαιρινό… Αρμαγεδδώνα. Δοκίμασαν άλλωστε τους κραδασμούς με κατακόρυφη πτώση της κίνησης μόλις ανακοινώθηκε η διενέργεια δημοψηφίσματος και στη συνέχεια επιβλήθηκαν τα capital control. Ο ΦΠΑ αποτελεί το νέο… crash test.

Εστίαση: Χάνουν και το ελάχιστο μεροκάματο

Στην εστίαση, οι τιμές παρέμειναν στα ίδια επίπεδα την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του νέου ΦΠΑ που εκτοξεύτηκε από το 13% στο 23%. Οι θαμώνες δεν είδαν διαφορές στους τιμοκαταλόγους και ως εκ τούτου η κίνηση φαίνεται να μην επηρεάστηκε ιδιαίτερα την προηγούμενη εβδομάδα. Αλλωστε όπως αναφέρουν ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης το μεγάλο «στραπάτσο» ήρθε με το δημοψήφισμα και τα capitals control που μείωσαν τους τζίρους έως και 80%.

Ομως εκείνοι που είδαν διαφορά και μάλιστα μεγάλη στα ταμεία τους ήταν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες. Πουλάνε στις ίδιες τιμές, αλλά οι ίδιοι χρεώνονται 20% επιπλέον. Το 10% είναι η αύξηση στις πρώτες ύλες. Οι προμηθευτές τροφοδοτούν τα καταστήματα με τα είδη που παραγγέλνονται χρεώνοντας ΦΠΑ 23%. Επιπλέον 10% είναι ο φόρος που αποδίδεται στο κράτος. Οι τιμές είναι οι ίδιες με το προηγούμενο διάστημα οπότε και ο ΦΠΑ ήταν στο 13%, οι καταστηματάρχες εστίασης όμως θα αποδώσουν φόρο 23%.

«Δεχόμαστε το ένα χτύπημα μετά το άλλο. Το δημοψήφισμα και τα capitals control, νέκρωσαν την εστίαση. Ο κόσμος φοβόταν για Grexit και τα μαγαζιά ερήμωσαν. Τώρα έχουμε το ΦΠΑ. Εμείς τον απορροφήσαμε και κρατάμε σταθερές τις τιμές μας. Είναι δίκοπο μαχαίρι. Αν αυξήσουμε τις τιμές θα χάσουμε πελάτες, γιατί υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός. Δεν τις αυξάνουμε και χάνουμε διπλά. Το 10% από την προμήθεια των πρώτων υλών και 10% επιπλέον από την απόδοση του φόρου. Το μεροκάματο το δίνουμε σε φόρους. Βάζουμε κι από την τσέπη μας. Δεν αντέχουμε σε τέτοιο καθεστώς πάνω από ένα χρόνο», ανέφερε ο ιδιοκτήτης του τσιπουράδικου «Τα Κύματα», Δημήτρης Ιακωβάκης.

Προς το παρόν η εστίαση θα βγάλει το καλοκαίρι, κρατώντας σταθερές τιμές… Από Σεπτέμβριο όμως, αναμένεται να υπάρξουν αυξήσεις. Τουλάχιστον σε αυτή την κατεύθυνση προσανατολίζονται οι καταστηματάρχες για να μπορέσουν όχι να βγάλουν κέρδος, αλλά να επιβιώσουν.

Ξενοδόχοι: Ξαφνικός… θάνατος στον τουρισμό

Στα ξενοδοχεία ο ΦΠΑ ανεβαίνει από το 6,5% στο 13% από 1η Οκτωβρίου. Στο πρωινό όμως και στα εστιατόρια των ξενοδοχείων, ο ΦΠΑ έχει ήδη ανέβει και οι ξενοδόχοι χρεώνονται με 23%. Αυτό το χειμώνα τίθεται επιβίωσης των ξενοδόχων, δεδομένου ότι το φετινό καλοκαίρι μέχρι στιγμής είναι ολέθριο.

Οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις αποτέλεσαν… ξαφνικό θάνατο για τον τουρισμό στο Πήλιο. «Η αναγγελία δημοψηφίσματος και οι κλειστές τράπεζες, ανάγκασαν τους Ελληνες να ακυρώσουν τις διακοπές τους. Οι ακυρώσεις αυτό το διάστημα άγγιξαν το 80%», αναφέρει η ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου Ζέφυρος στον Αη Γιάννη Πηλίου, Δήμητρα Καραουλάνη.

Για να περιορίσουν το μέγεθος της καταστροφής, οι ξενοδόχοι αποφάσισαν να κάνουν προσφορές. Μείωσαν τις τιμές στο μισό μέσα στην κατά τ’ άλλα φουλ σεζόν και πάλι όμως τα ξενοδοχεία παραμένουν μισοάδεια. «Η πληρότητα τις καθημερινές είναι μόλις στο 50%. Οι παραλίες είναι γεμάτες αλλά διανυκτερεύσεις υπάρχουν μόνο για τα Σάββατα. Ακόμη και για τον Αύγουστο δεν υπάρχουν προκρατήσεις. Τα μόνα τηλεφωνήματα που γίνονται αφορούν για το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου. Κατά τ’ άλλα η δουλειά πάει από Σαββατοκύριακο σε Σαββατοκύριακο», επισημαίνει η κ. Καραουλάνη.

Οι ξενοδόχοι ούτε καν σκέφτονται να αυξήσουν τις τιμές. Ούτε στο πρωινό ούτε στα γεύματα που προσφέρουν από το τμήμα εστίασης των επιχειρήσεών τους. «Κανένας πελάτης δεν θα δεχθεί αύξηση της τιμής. Κι όμως εμείς αγοράζουμε πρώτες ύλες με 23%, επιβαρυνόμαστε με ΦΠΑ 23% και πουλάμε με ΦΠΑ 13%. Από τη στιγμή μάλιστα που δεν έχουμε δουλειά πώς θα καταβάλλουμε τους φόρους μας; Πώς θα είμαστε εντάξει απέναντι στις υποχρεώσεις μας στην Πολιτεία; Δεν βγαίνουμε. Φέτος το καλοκαίρι ο τουρισμός στο Πήλιο πέθανε», προσθέτει η κ. Καραουλάνη.

Αυξήθηκαν οι τιμές στις μεταφορές

Ακριβότερα εισιτήρια για υπεραστικές διαδρομές, ακτοπλοϊκά δρομολόγια και μεταφορές με ταξί, χρεώνονται την τελευταία εβδομάδα, όσοι μετακινούνται με μέσα μαζικής μεταφοράς. Επιβάτες που ήθελαν να ταξιδέψουν εκτός πόλης με λεωφορεία του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας, προς Βόρειες Σποράδες, αλλά και για τις μετακινήσεις τους με ταξί, αναγκάστηκαν να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψουν το κόστος των μεταφορών τους.

Και ταξίδεψαν… Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, δεν φαίνεται να επηρέασε την κίνηση, που σύμφωνα με τους επαγγελματίες κινείται σε φυσιολογικά για την εποχή επίπεδα. Μία μείωση της τάξης του 10% – 15% στις μετακινήσεις, είχε σημειωθεί προ ΦΠΑ, με αφορμή το δημοψήφισμα και τις κλειστές τράπεζες.

«Ο κόσμος ήταν προετοιμασμένος για την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Δεν υπήρξαν ιδιαίτερες αντιδράσεις ούτε αυξομείωση της κίνησης, που βρίσκεται σε κανονικά για την εποχή επίπεδα. Μία πτώση της τάξης του 10% -15% είχε παρατηρηθεί μετά το δημοψήφισμα και πριν την επιβολή του αυξημένου ΦΠΑ», αναφέρει ο Πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας, Δημήτρης Κολυνδρίνης.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η διαδρομή των υπεραστικών λεωφορείων στοιχίζει:

  • Από Βόλο προς Αθήνα 29,80 ευρώ (από 27,40 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Θεσσαλονίκη 20 ευρώ (από 18,40 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Αλμυρό 3,60 ευρώ (από 3,30 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Αργαλαστή 4,10 ευρώ (από 3,70 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Ζαγορά 4,70 ευρώ (από 4,30 ευρώ).

«Η αύξηση της τιμής που έγινε αποκλειστικά για την κάλυψη του ΦΠΑ κι όχι για να βγει κέρδος από τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, είναι τόσο αμελητέα ώστε δεν αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα για τους ταξιδιώτες. Οσοι ήθελαν να ταξιδέψουν, ταξίδεψαν. Δεν υπήρξε μείωση της επιβατικής κίνησης εξαιτίας της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων που αφορά μόνο για τους επιβάτες -τα ΙΧ ήταν ήδη στο 23%- και κυμαίνεται από 1,5 έως 2 ευρώ», είπε από την πλευρά του ο ναυτικός πράκτορας, Νίκος Βισβίκης.

Υπενθυμίζεται ότι μετά την ενσωμάτωση του ΦΠΑ, οι τιμές των εισιτηρίων (απλή διαδρομή) για το Express Skiathos διαμορφώνονται ως εξής:

  • Από Βόλο προς Σκιάθο 25 ευρώ (από 23 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Σκόπελο και προς Αλόννησο 30 ευρώ (από 27,5 ευρώ).

Για τον Πρωτέα:

  • Από Βόλο προς Σκιάθο 22,30 ευρώ (από 20,80 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Σκόπελο 25,70 ευρώ (από 23 ευρώ).
  • Από Βόλο προς Αλόννησο 25,70 ευρώ (από 24 ευρώ).

Για τα Flying Cat:

  • Από Βόλο για Σκιάθο 41 ευρώ (από 37,5 ευρώ).
  • Από Βόλο για Σκόπελο και για Αλόννησο 52 ευρώ (από 48 ευρώ).

Σημειώνεται ότι νέες τιμές ισχύουν και για τα κόμιστρα των ταξί. Το κόστος της ελάχιστης διαδρομής, αυξάνεται από τα 3,39 ευρώ στα 3,69 ευρώ και κατά πέντε λεπτά στη ραδιοκλήση που διαμορφώνεται πλέον στα 0,65ευρώ.

Μείωση της επιβατικής κίνησης στις Β. Σποράδες

Κατακόρυφη πτώση παρατηρείται στην επιβατική κίνηση από και προς τις Βόρειες Σποράδες.

Τα στοιχεία που δόθηκαν από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου, έρχονται να επιβεβαιώσουν τους επαγγελματίες που κάνουν λόγο για ένα… ολέθριο καλοκαίρι.

Τον Ιούνιο του 2014 από και προς τις Βόρειες Σποράδες ταξίδεψαν 33.178 επιβάτες. Τον Ιούνιο του 2015, λίγο οι καιρικές συνθήκες, λίγο οι πολιτικές εξελίξεις, μείωσαν τον αριθμό των επιβατών που ταξίδεψαν από Βόλο προς Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο και αντίστροφα σε 29.542 άτομα.

Ωστόσο τα στοιχεία είναι καταιγιστικά για τον Ιούλιο. Το 2014 ο αριθμός των επιβατών που ταξίδεψε στην τοπική ακτοπλοϊκή γραμμή ανήλθε στις 78.910 άτομα, μέχρι όμως τις 15 Ιουλίου το 2015 είχαν ταξιδέψει μόλις 23.430 άτομα.

Μεγαλύτερη μείωση εντοπίζεται και στα οχήματα που μετακινούνται μέσω των πλοίων. Στα 3.100 ήταν τα Ι.Χ. και 1.100 τα φορτηγά του Ιουνίου του 2014, φέτος τον Ιούνιο μειώθηκαν σε 2.979 Ι.Χ. και 948 φορτηγά.

Τον Ιούλιο 2014 μετακινήθηκαν 9.470 Ι.Χ. και 1.180 φορτηγά και έως τις 15 Ιουλίου 2015 μετακινήθηκαν 3.289 ΙΧ και 456 φορτηγά.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου