ΤΟΠΙΚΑ

Φύλακες άγγελοι στα σχολεία

φύλακες-άγγελοι-στα-σχολεία-367610

Εντατικοποιούνται από την καινούργια σχολική χρονιά οι προληπτικές δραστηριότητες του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ, οι οποίες υλοποιούνται στα γυμνάσια και λύκεια της περιοχής μας, με στόχο την αντιμετώπιση κάθε προβλήματος που σχετίζεται με ενδεχόμενη αποκλίνουσα συμπεριφορά μαθητών. Βασικός στόχος των παραπάνω πρωτοβουλιών είναι να υπάρχουν «φύλακες άγγελοι» σε κάθε σχολείο, οι οποίοι τείνουν με κάθε διακριτικότητα χέρι βοήθειας σε κάθε μαθητή. Στον απολογισμό δράσης της σχολικής χρονιάς που ολοκληρώθηκε, καταγράφονται δεκατέσσερις παραπομπές περιστατικών, τα οποία εκτιμήθηκαν και έλαβαν τις κατάλληλες υπηρεσίες υποστήριξης. Στόχος των υπευθύνων του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ είναι η πιλοτική λειτουργία μιας εντεταλμένης ομάδας που θα υιοθετήσει τις προτεινόμενες καλές πρακτικές διαχείρισης των προβλημάτων που ενδέχεται να σημειωθούν σε βάθος χρόνου, μέσα σε μια σχολική μονάδα, με την επιστημονική εποπτεία της συγκεκριμένης δομής.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Το πλάνο εντατικοποίησης των πρωτοβουλιών που θα υλοποιηθούν σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκεται σε εξελικτική διαδικασία, ενώ στο μεταξύ, πραγματοποιήθηκε ο απολογισμός δράσης, προκειμένου να καθοριστούν, στη συνέχεια, οι ενέργειες που θα ακολουθήσουν στο πεδίο της πρόληψης.

«Τα παιδιά μικρότερων ηλικιών, είναι αρμοδιότητα του κέντρου πρόληψης. Εμείς παρεμβαίνουμε στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στα γυμνάσια και τα λύκεια, στην περίπτωση που εντοπίσουν κάποια παραβατικότητα, χρήση ουσιών, αποκλίνουσα συμπεριφορά γενικότερα. Εκεί παρεμβαίνουμε σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, εξετάζοντας κάθε περίπτωση ξεχωριστά, για να βοηθήσουμε και να υποστηρίξουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους μαθητές» όπως αναφέρει ο Γιάννης Μίλτος, υπεύθυνος του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ.

Οι παρεμβάσεις πρόληψης πραγματοποιούνται σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της περιοχής μας και περιλαμβάνουν ομιλίες, βιωματικές δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Οι συγκεκριμένες δράσεις ξεκίνησαν από δύο τριήμερα βιωματικά εκπαιδευτικά σεμινάρια σε αντιπροσώπους από όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της περιοχής μας. Το κάθε Γυμνάσιο έστειλε από έναν εκπρόσωπο και έγινε μια πρώτη εκπαίδευση της ομάδας των καθηγητών οι οποίοι λειτουργούν ως δορυφόροι μέσα σε κάθε σχολείο. «Μόλις εντοπιστεί κάποιο περιστατικό, κάποια περίπτωση που χρίζει υποστήριξης και παρέμβασης, κινητοποιείται άμεσα η ομάδα των καθηγητών και σε συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ, προσπαθούμε να παρέμβουμε» εξηγεί ο κ. Μίλτος και προσθέτει ότι «υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που είδαμε και τους ίδιους και τις οικογένειές τους, κάποιοι υποστηρίζονται από εμάς, έγινε παρέμβαση όπου κρίνεται αναγκαίο και γενικώς, υπάρχει κινητικότητα»

Παράλληλα υλοποιούνται και δράσεις άλλου τύπου, οι οποίες περιλαμβάνουν την επίσκεψη ομάδων μαθητών συνοδεία των καθηγητών τους στις δομές του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ και συζήτησαν με τους υπεύθυνους για όλα τα θέματα που τους απασχολούν.

Θετικός απολογισμός

Στον απολογισμό δράσης που απέστειλε πρόσφατα στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Μαγνησίας ο υπεύθυνος του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ, επισημαίνεται ότι επιχειρείται μια συνολική αποτίμηση της πιλοτικής συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί, με απώτερο σκοπό την αξιολόγηση αλλά και το σχεδιασμό νέων κοινών δράσεων.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των δύο φορέων, πραγματοποιήθηκε η επεξεργασία των αναγκών με την Κική Διανιηλίδου, ως υπεύθυνη της Διεύθυνσης Σχολικών Δραστηριοτήτων και του Αντώνη Πλαγερά, υπεύθυνου, αντίστοιχα, του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων, η οποία κατέληξε στους πρώτους κοινούς στόχους.

Στη συνέχεια, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν με επιτυχία δύο εκπαιδευτικά τριήμερα, τα οποία απευθύνθηκαν σε 38 καθηγητές Λυκείων και ΕΠΑΛ της Μαγνησίας και των Σποράδων, καθώς επίσης σε 35 καθηγητές των Γυμνασίων της περιοχής μας. «Θεωρούμε ότι αυτά αποτέλεσαν τη βάση πάνω στην οποία εξελίχθηκε μια γόνιμη σχέση συνεργασίας» σημειώνει ο κ. Μίλτος.

Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν 14 παραπομπές περιστατικών, που εκτιμήθηκαν και έλαβαν τις κατάλληλες υπηρεσίες υποστήριξης, ενώ αιτήθηκαν συνεργασίας με το ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ 11 σχολεία που ανέπτυξαν σχετικά σχέδια δράσης.

Συγκεκριμένα στο Εσπερινό Λύκειο Βόλου και το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες ενημέρωσης ομάδων καθηγητών. Στο Γυμνάσιο Αγχιάλου πραγματοποιήθηκε σχέδιο δράσης με ομάδα μαθητών. Το ΕΠΑΛ Αγχιάλου υλοποίησε σχέδιο δράσης με ομάδα μαθητών και θεματική επίσκεψη στο χώρο της θεραπευτικής κοινότητας του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ.

Στο Γυμνάσιο Στεφανοβικείου υλοποιήθηκε εκπαιδευτικό διήμερο βιωματικό σεμινάριο σε ομάδα γονέων. Στο 10ο Γυμνάσιο Βόλου πραγματοποιήθηκε σχέδιο δράσης σε ομάδα μαθητών και θεματική επίσκεψη στο χώρο της κοινότητας. Παράλληλα διοργάνωσαν ενημερωτική ημερίδα εκπαιδευτικά ιδρύματα του Δήμου Αλμυρού, σχέδιο δράσης με ομάδα μαθητών διοργάνωσε, αντίστοιχα, το Γυμνάσιο Ευξεινούπολης, το ΓΕΛ Αγχιάλου υλοποίησε σχέδιο δράσης με ομάδα μαθητών και θεματική επίσκεψη στο χώρο της κοινότητας, ενώ τα Γυμνάσια Σούρπης και Πτελεού, υλοποίησαν σχέδιο δράσης με ομάδα μαθητών.

Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών

Σημαντική είναι η συνδρομή των εκπαιδευτικών στην υλοποίηση των παραπάνω προληπτικών δράσεων, οι οποίες αποδίδουν ήδη καρπούς.

Οπως επισημαίνεται, ειδικότερα, στον απολογισμό δράσης του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ «ορισμένοι εκπαιδευτικοί πριν πραγματοποιήσουν σχετικές δράσεις μοιράστηκαν μαζί μας τους προβληματισμούς τους μέσω μιας εξ αποστάσεως συνεργασίας μας και άλλοι μας ενημέρωσαν, καθώς επεδίωξαν να δραστηριοποιηθούν και δεν βρήκαν πρόσφορο έδαφος. Σίγουρα, όμως ένα σημαντικό ποσοστό των ανθρώπων που συμμετείχαν αξιοποίησαν δυναμικά τη γνωριμία με το ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ».

Επίσης, έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την ανάγκη σχεδιασμού σχετικού έντυπου ενημερωτικού υλικού.

«Ο κοινός μας στόχος, όπως αρχικά τον διατυπώσαμε, οι εκπαιδευόμενοι να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές του μηνύματος πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας, επιτυγχάνεται.

Η εξέλιξη της συνεργασίας μας αποτελεί πια για τις υπηρεσίες Πρόληψης και Εγκαιρης Παρέμβασης του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ προτεραιότητα» επισημαίνει ο κ. Μίλτος.

Το νέο κοινό σχέδιο δράσης προτείνεται να συνταχτεί βάσει των κοινών αναγκών που αναδύθηκαν, όπως η ευαισθητοποίηση των διευθυντών, η βιωματική περαιτέρω εκπαίδευση ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών και η πιλοτική λειτουργία μιας εντεταλμένης ομάδας, που θα υιοθετήσει τις προτεινόμενες καλές πρακτικές διαχείρισης σε βάθος χρόνου μέσα σε μια σχολική μονάδα, με την επιστημονική εποπτεία του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ.

Τέλος, καταβάλλονται προσπάθειες, προκειμένου να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η δραστηριοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας με δράσεις που θα προσφέρουν διέξοδο, με εναλλακτικές λύσεις τόσο στον εκπαιδευτικό όσο και στους ίδιους τους μαθητές. «Βάσει των δεδομένων συνθηκών μείωσης του προσωπικού του φορέα μας, ο έγκαιρος προγραμματισμός αποτελεί προϋπόθεση εκ μέρους μας για τη δυνατότητα ανταπόκρισης σε οποιοδήποτε σχετικό αίτημα. Σε πείσμα των χαλεπών καιρών, ευελπιστούμε στην περαιτέρω συνεργασία με τη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» υπογραμμίζει ο Γιάννης Μίλτος, επισημαίνοντας παράλληλα ότι οι προληπτικές δράσεις και η συνεργασία φορέων, αποδεικνύονται σε κάθε περίπτωση καθοριστικής σημασίας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου