Φωτογραφίες και μηνύματα αγώνα από χρήστες
Στη μάχη των φετινών δημοτικών και περιφερειακών εκλογών μπήκαν οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook και twitter) καθώς πολλοί υποψήφιοι δήμαρχοι, περιφερειάρχες και σύμβουλοι τα χρησιμοποίησαν στο έπακρο.
Ρεπορτάζ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΣΙΑΣ
Μια περιήγηση στο facebook και στο twitter είναι αρκετή ώστε να διαπιστώσει κανείς ιδίοις όμμασι πόσο χρήσιμο εργαλείο διαφήμισης και προβολής αποτελούν οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης, όχι μόνο για εταιρείες, επιχειρήσεις και προϊόντα αλλά και για τους υποψήφιους που λαμβάνουν συμμετοχή στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Μηνύματα αγώνα και νίκης, φωτογραφίες αλλά και φωτογραφικές ή άμεσες κατηγορίες προς άλλους υποψήφιους πλαισιώνουν το ιντερνετικό σκηνικό των εκλογών, δημιουργώντας ένα νέο χώρο δημοκρατίας και ελεύθερης έκφρασης του λόγου αλλά και αντιπαραθέσεων.
Ο καταιγισμός των φωτογραφιών
Βρίσκει βάση το ρητό «Μια φωτογραφία ισούται με χίλιες λέξεις» στις εκλογές. Πολλές είναι οι φωτογραφίες της νέας τάσης, των selfies, που αναρτήθηκαν τόσο την προεκλογική περίοδο όσο και την ημέρα της ψηφοφορίας. Χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία χρήστη που ανέβηκε στο facebook, όχι διατηρώντας το παραδοσιακό έθιμο της φωτογράφησης πριν την εναπόθεση του φακέλου μέσα στην κάλπη, αλλά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της σταυροδοσίας εντός του παραβάν. Ο Δημήτρης Γκ., 24 ετών, ανέβασε στο facebook μια φωτογραφία του είδους selfieδαγκώνοντας το φακελάκι που έχει μέσα το ψηφοδέλτιο μέσα στο παραβάν. Δεν λείπουν και οι φωτογραφίες από μέλη της εφορευτικής επιτροπής, τα οποία βρέθηκαν στα εκλογικά κέντρα από τις 06:00, δημιουργώντας ένα φιλικό και ευδιάθετο κλίμα στο εκλογικό περιβάλλον. Μία τέτοια φωτογραφία ανέβασε η Ελπίδα στο facebook όπου ακολούθησαν και χιουμοριστικά σχόλια από τους φίλους της. Εκτός από αυτό-φωτογραφίες, υποψήφιοι αναρτούσαν φωτογραφίες καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ώστε να αποδείξουν την ανάγκη υλοποίησης έργων, και, σπανίως ταυτόχρονα, παρατηρώντας ταυτόχρονα την αδυναμία παλαιότερων αυτοδιοικητικών αρχών. Υποψήφια αντιπεριφερειάρχης τόνισε μέσω του χώρου των σχολίων την ανάγκη αξιοποίησης έργου σε συγκεκριμένη περιοχή ανεβάζοντας παράλληλα σχετική φωτογραφία με το έργο. Χιλιάδες είναι τα παραδείγματα που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε για φωτογραφίες που έχουν αναρτηθεί από υποψήφιους τις 40 ημέρες της προεκλογικής περιόδου. Από τις φωτογραφίες, φυσικά, δεν μπορούμε να παραλείψουμε και αστεία σκίτσα αλλά και φωτογραφίες που παριστάνουν διαλόγους ή σκέψεις υποψηφίων με τα καρέ να έχουν σταματήσει σε κάποια ατυχή στιγμή τους.
Σελίδες υποψηφίων
Το μηδενικό κόστος της χρήσης και της προβολής που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά κοινωνικά μέσα βοήθησαν τους υποψήφιους να δημιουργήσουν τις σελίδες προβολής των συνδυασμών τους αλλά και τις προσωπικές τους σελίδες που αφορούν συγκεκριμένα την υποψηφιότητά τους, πέραν της επαγγελματικής τους απασχόλησης. Ο Δημήτρης Τ., 30 ετών, υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος στη Θεσσαλία, δημιούργησε τη δική του σελίδα τοποθετώντας ως φωτογραφία εξωφύλλου την κάρτα που εκτύπωσε ως προεκλογικό υλικό. Εκεί, αναγράφονται η υποψηφιότητά του, το επάγγελμά του και οι τρόποι επικοινωνίας μαζί του.
Μεγάλη η συχνότητα των αναρτήσεων
Οι υποψήφιοι και, συνάμα, χρήστες του facebook αύξησαν τη χρήση του διαδικτύου ενόψει της προεκλογικής περιόδου κάνοντας μαζικά αιτήματα φιλίας και αναρτώντας σχεδόν επί καθημερινής βάσεως κάθε τι που αφορά την υποψηφιότητά τους. Εκδηλώσεις για παρουσιάσεις προγραμμάτων και συνδυασμών, εκδηλώσεις για ομιλίες, αρθρογραφία και φωτογραφίες από αποσπάσματα ημερήσιου τύπου και πολιτικά στάτους κατέκλυσαν το facebookτις τελευταίες ημέρες. Βέβαια, κάτω από κάθε ανάρτηση, ακολουθούν σχόλια των φίλων και των θαυμαστών των υποψηφίων τα οποία είτε επιδοκιμάζουν την συγκεκριμένη ανάρτηση είτε την αποδοκιμάζουν. Ωστόσο, όταν ξεκινούν τα «κοσμητικά» επίθετα, ο χρήστης έχει το δικαίωμα όχι μόνο να σβήνει τα σχόλια αλλά και να αναφέρει στην ομάδα διαχείρισης κάθε σχόλιο υβριστικού περιεχομένου και το χρήστη που το έγραψε. Οι κοινοποιήσεις από συγγενείς και φίλους ενισχύουν την προσπάθεια της προβολής του κάθε υποψήφιου καθώς προωθούνται έμμεσα και σε άλλους χρήστες και έτσι αποκτούν περισσότερη δημοτικότητα. Βεβαίως, άνθρωποι άνω των 60-65 επιστρατεύουν τα νεώτερα μέλη της οικογένειάς τους προκειμένου να δημιουργήσουν και να χειριστούν τις προσωπικές σελίδες σε αυτούς τους ιστότοπους. Ιδιαίτερη βαρύτητα και ενδιαφέρον έχουν οι αναρτήσεις διάσημων ανθρώπων, όπως των καλλιτεχνών, οι οποίοι παίρνουν πολλές φορές θέσεις ανοικτά υπέρ ή κάποιου συνδυασμού, ιδιαίτερα δε όταν ανακοινώνουν την υποψηφιότητά τους. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο μουσικός Στάθης Δρ., ο οποίος κατεβαίνει υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος. Η ανάρτηση με την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς του πήρε φωτιά από «likes» και σχόλια με ευχές για την καλή επιτυχία. Το δικό τους στίγμα και ενδιαφέρον για τις εκλογές στις ιδιαίτερες πατρίδες τους δείχνουν οι ομογενείς από το εξωτερικό. Κάποιοι τοποθετούνται ανοικτά υπέρ συγκεκριμένων υποψηφίων δημάρχων, όπως ο κ. Νίκος Καλ., ο οποίος μένει στην Αμερική και εξέφρασε δημοσίως τις ευχές του για καλή επιτυχία δημάρχου με τον οποίο μοιράζονται την κοινή καταγωγή.
Ο Αντώνης Γκ. έβγαλε σέλφι μέσα από το παραβάν
Η Ελπίδα Λ., μέλος της εφορευτικής επιτροπής, έβγαλε χρόνο για σέλφι νωρίς το πρωί
Ο υποψήφιος Δημήτρης Τσι. δημοσίευσε την κάρτα του στην προσωπική του σελίδα στο facebook
Φωτογραφίες από επισκέψιμα έργα έκαναν την εμφάνισή τους στην προεκλογική περίοδο
Ο καλλιτέχνης Στάθης Δρ. ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του μέσω facebook
Ο κ. Νίκος Καλ. που ζει στην Αμερική δήλωσε στο facebook την υποστήριξή του σε υποψήφιο δήμαρχο