ΤΟΠΙΚΑ

Πονοκέφαλος η ηλεκτρονική τιμολόγηση

πονοκέφαλος-η-ηλεκτρονική-τιμολόγησ-334829

Πραγματικότητα θα αποτελεί από αύριο Δευτέρα η ηλεκτρονική τιμολόγηση στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων και η διασύνδεση των ταμειακών τους μηχανών με την ΑΑΔΕ. Εντούτοις, ενώ η φορολογική διοίκηση ετοιμάζεται για την ψηφιακή μετάβαση, πολλές επιχειρήσεις είναι ανέτοιμες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Κατά κύριο λόγο επιχειρήσεις στην εστίαση που δραστηριοποιούνται στο φαγητό, όπως ουζερί και εστιατόρια, αλλά και συνεργεία αυτοκινήτων, πολύ μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν μεγάλο τζίρο, όπως για παράδειγμα τα υποδηματοποιεία, εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα και θα επιβαρυνθούν με επί πλέον κόστος εν μέσω πανδημίας.

Η ΑΑΔΕ έχει δώσει μέχρι σήμερα τουλάχιστον τρεις παρατάσεις για την προσαρμογή των επιχειρήσεων, χορηγώντας ένα ικανοποιητικό διάστημα χρόνου για ενημέρωση και προσαρμογή στην εφαρμογή myDATA. Όμως, οι συνθήκες της πανδημίας δεν ευνόησαν πολλούς επιχειρηματίες να ενημερωθούν επαρκώς και να είναι σε θέση να ανταποκριθούν.

Οι λογιστές λένε ότι το εν λόγω σύστημα είναι ούτως ή άλλως πρωτοποριακό σε ολόκληρη την Ευρώπη. «Ηταν ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών, του Επιμελητηρίου και των Συλλόγων να ενημερώσουν τις επιχειρήσεις», σημειώνει ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών Μαγνησίας Αλέκος Κεχαγιάς.

«Μιλάμε για ψηφιακή μετάβαση, όχι για κάτι που μπορεί να γίνει από τη μία στιγμή στην άλλη. Όλα τα έσοδα θα πρέπει να αποστέλλονται στην εφαρμογή MyData, να υπάρχει εγκαταστημένο πρόγραμμα στον υπολογιστή για την έκδοση των τιμολογίων.

Ούτε το Επιμελητήριο, ούτε το υπουργείο Οικονομικών το πήραν ζεστά. Αντίθετα, το υπουργείο Οικονομικών λέει ότι θα γίνει πιο εύκολη η εργασία. Ο λογιστής, όμως, δεν είναι υπεύθυνος για την εσωτερική οργάνωση των επιχειρήσεων», διευκρινίζει.
Επιπλέον, το κόστος για κάθε επιχείρηση είναι σημαντικό εν μέσω πανδημίας. «Χρειάζεται να υπάρχει υπολογιστής, εγκαταστημένο ειδικό πρόγραμμα, σύνδεση με internet και εκπαίδευση για την εφαρμογή, ενώ μέχρι σήμερα οι επιχειρήσεις δεν έχουν διεκδικήσει από το υπουργείο Οικονομικών την κάλυψη του κόστους», σημειώνει.

Σε καλύτερη μοίρα είναι οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που δεν έχουν τιμολόγια για τα έσοδά τους και επί της ουσίας στο μεγαλύτερο μέρος τους χρειάστηκε μόνο να αναβαθμίσουν τις ταμειακές τους μηχανές για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου Αποστόλης Οντόπουλος λέει: «Νομίζω ότι δεν υπάρχει κάποιος που να μην έχει αναβαθμίσει την ταμειακή του μηχανή. Από και πέρα όσον αφορά στα τιμολόγια πώλησης αυτά θα πρέπει να ανεβαίνουν στην ΑΑΔΕ είτε μέσα από τα προγράμματα εμπορικής διαχείρισης που μπορεί να διαθέτει η επιχείρηση, είτε χειροκίνητα δωρεάν μέσα από την εφαρμογή timologio», προσθέτει.

«Ολοι έχουν ενημερωθεί για την υποχρέωση αυτή. Η επιχείρηση που δεν διαθέτει εμπορική διαχείριση ή θα ανεβάζει τα τιμολόγια δωρεάν μέσα από την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ ή θα απευθυνθεί στον λογιστή της, αφού πρώτα συνεννοηθεί για το προβλεπόμενο κόστος. Οι επιχειρήσεις που έχουν εμπορική δραστηριότητα μπορούν να παραμετροποιήσουν το σύστημα, να το αναβαθμίσουν και να αποστέλλουν τα τιμολόγια αυτόματα», προσθέτει.

Προβλήματα προσαρμογής στην εστίαση

Η υποχρεωτική έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων και η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ συμπίπτει με σειρά μέτρων που καλούνται να ακολουθήσουν τα καταστήματα εν μέσω πανδημίας. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Καφετεριών, Αναψυκτηρίων, Μπαρ και Εστίασης Μαγνησίας Στέφανος Στεφάνου, εκτιμά ότι οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες για την ψηφιακή μετάβαση. «Ολες οι ταμειακές μηχανές είναι καινούργιου τύπου ούτως ή άλλως και συνδέονται με το internet. Απλά θα πρέπει να δοθεί περιθώριο χρόνου για την προσαρμογή όσον αφορά στους ελέγχους. Εχουμε πληθώρα μέτρων με τον κορονοϊό», σημειώνει.

Τα ηλεκτρονικά τιμολόγια αφορούν κατά κύριο λόγο στις επιχειρήσεις εστίασης που δραστηριοποιούνται στο φαγητό. Το αναπληρωματικό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Θανάσης Τσιάνας, σημειώνει: « Ορισμένοι συνάδελφοι χρειάζονται χρόνο». «Ποσοστό επαγγελματιών της τάξεως του 10-20% θα χρειαστεί να απευθύνεται στον λογιστή. Σίγουρα θα υπάρξει θέμα», αναφέρει.

Είναι κάτι καινούργιο η εφαρμογή, θα χρειαστεί χρόνο

Η εφαρμογή myDATA είναι έξω και πέρα από την πραγματικότητα πολλών επιχειρήσεων ειδικά των μικρών και πολύ μικρών. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Συνεργείων Αυτοκινήτων Μαγνησίας Νίκος Πλουμιστός αναφέρει: «Νομίζω ότι ακόμη δεν είναι έτοιμοι όλοι. Πιστεύω ότι θα πρέπει να δοθεί μία οριστική παράταση μέχρι το τέλος του χρόνου με την ανοχή της κυβέρνησης για το γεγονός ότι η εφαρμογή είναι κάτι καινούργιο για τις περισσότερες επιχειρήσεις και ειδικά για τις μικρές και πολύ μικρές, οι οποίες αναγκάζονται να κάνουν κάποια πράγματα που δεν ήταν στην καθημερινότητά τους».

Ο ίδιος επισημαίνει ότι όλοι οι επιχειρηματίες ήταν ενήμεροι για τα νέα δεδομένα, όμως οι συνθήκες της πανδημίας δεν βοήθησαν στην προσαρμογή.

«Το 20% των επιχειρήσεων του κλάδου δεν είναι προετοιμασμένο και οι περισσότεροι έχουν επαναπαυτεί ότι θα τα στείλει ο λογιστής τα τιμολόγια τον επόμενο μήνα. Θα υπάρξουν προβλήματα ούτως ή άλλως, αν και η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι δεν θα τιμωρεί κάποιον επιχειρηματία που κάνει λάθος στη διαδικασία αλλά θα είναι τιμωρητική απέναντι στους επαγγελματίες που δεν στέλνουν καθόλου τιμολόγια ή αποδείξεις», πρόσθεσε.

Η εφαρμογή myDATA

Επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι πλέον εισέρχονται στα ηλεκτρονικά βιβλία, αν και για φέτος η εφορία δεν θα επιβάλει πρόστιμα σε όσους δεν κάνουν χρήση των ηλεκτρονικών βιβλίων. Η συγκεκριμένη διαδικασία αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για την αυτοματοποίηση της διαδικασίας συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων αλλά και την επιτάχυνση επιστροφής φόρου στις επιχειρήσεις.

Οι επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία και τζίρο άνω των 50.000 ευρώ αλλά και επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και κύκλο εργασιών άνω των 100.000 ευρώ ήδη χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ και διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων. Η συγκεκριμένη υποχρέωση επεκτείνεται από αύριο και στις υπόλοιπες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.

Όσοι έχουν ετήσια ακαθάριστα έσοδά άνω των 50.000 ευρώ και εκδίδουν άνω των 50 τιμολογίων παροχής υπηρεσιών ετησίως οφείλουν να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα εκδιδόμενα παραστατικά μέσω των ειδικών εφαρμογών που διατίθενται στο εμπόριο ή χρησιμοποιούν τα λογιστικά γραφεία.

Ειδικά για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις λειτουργεί ήδη η εφαρμογή της ΑΑΔΕ, timologio. Μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν παραστατικά ψηφιακά με ταυτόχρονη διαβίβαση στο myDATA. Ήδη η ΑΑΔΕ έχει στείλει επιστολή στους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις για τις προθεσμίες εφαρμογής του νέου συστήματος ηλεκτρονικής καταγραφής τιμολογίων διευκρινίζοντας παράλληλα ότι μέσα από το timologio (timologio.aade.gov.gr), μπορούν να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά τους. Οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους θα πρέπει μέσω παρόχου να διαβιβάζουν τα παραστατικά στην ΑΑΔΕ.

Ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και μικρές επιχειρήσεις, πριν τη διαβίβαση των παραστατικών στην πλατφόρμα myDATA θα πρέπει να γνωρίζουν ότι :

* τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδοθεί από την 1η Ιανουαρίου έως την 1η Οκτωβρίου ή την 1η Νοεμβρίου διαβιβάζονται στην πλατφόρμα έως και την 31η Μαρτίου

* για το 2021 δεν προβλέπονται πρόστιμα και κυρώσεις αν δεν πραγματοποιηθεί διαβίβαση των στοιχείων. Ωστόσο έως το τέλος του έτους το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή σχετική νομοθετική ρύθμιση με τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στην περίπτωση που δεν τηρείται ο νόμος.

* μέσω της εφαρμογής «timologio» επιχειρήσεις και επαγγελματίες μπορούν να διαμορφώσουν το προφίλ τους, να συνθέσουν το πελατολόγιο τους, να οργανώσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τιμολογούν, να εκδώσουν και να αποθηκεύσουν σε μορφή pdf τα κάθε είδους παραστατικά.

* η έκδοση παραστατικών μέσω της εφαρμογής «timologio» δίνει τη δυνατότητα κάθε συναλλαγή να αποστέλλεται αυτόματα στο myDATA (έσοδα) του επαγγελματία και στο myDATA (έξοδα) της επιχείρησης – πελάτη.

* Η εφαρμογή timologio δεν αποστέλλει τα εκδιδόμενα παραστατικά στο λήπτη. Η αποστολή είναι ευθύνη του χρήστη της εφαρμογής.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου