ΤΟΠΙΚΑ

«Κατάρρευση» οικοδομικού κλάδου

κατάρρευση-οικοδομικού-κλάδου-305887

Αναλυτικά όλα τα στοιχεία από το 2001 μέχρι το 2013 – Σταθεροποίηση της αγοράς δείχνουν τα πρώτα στοιχεία του 2014 – Η ανεργία χτύπησε «κόκκινο»

Σε ολοένα και μεγαλύτερη «βύθιση», βρίσκεται ο κλάδος των κατασκευών στο Βόλο, καθώς παρατηρείται σταδιακά και χρόνο με το χρόνο όλο και μεγαλύτερη μείωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας, στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Συλλόγου Κατασκευαστών. Συγκεκριμένα μέσα στο 2013 εκδόθηκαν συνολικά 367 οικοδομικές άδειες ενώ το 2012 είχαν εκδοθεί 429 οικοδομικές άδειες, πράγμα που σημαίνει ότι μόνο μέσα σε ένα χρόνο οι οικοδομικές άδειες μειώθηκαν σε ποσοστό στο 14,5%.

Ρεπορτάζ: ΑΘΗΝΑ ΤΣΙΡΓΗ

Βέβαια θα πρέπει να σημειωθείότι στην έννοια της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβάνονται, εκτός από τις άδειες δόμησης, οι άδειες νομιμοποίησης υπαρχόντων κτισμάτων, η προσθήκη ορόφου ή στέγης, οι περιφράξεις οικοπέδων, οι άδειες υπόστεγων και αποθηκών και τέλος οι μεταλλικές κατασκευές. Οπότε από τις 367 άδειες που εκδόθηκαν μέσα στο 2013 ελάχιστες αφορούσαν άδειες δόμησης.

Επίσης από τα επίσημα στοιχεία δωδεκαετίας του Συλλόγου Κατασκευαστών Μαγνησίας, προκύπτει ότι υπάρχει κατακόρυφη πτώση τόσο στο εμβαδόν οικοδομών (μ2) όσο και στις θέσεις εργασίας.

Αρνητικό ρεκόρ το 2013 στις οικοδομικές άδειες

«Η κρίση στον οικοδομικό κλάδο φάνηκε στην περιοχή με «χρονοκαθυστέρηση» συγκριτικά με τη γενικότερη οικονομική κρίση» αναφέρει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Μαγνησίας και γενικός γραμματέας του Συλλόγου Κατασκευαστών Μαγνησίας κ. Τριαντάφυλλος Παπαγεωργίου, προσθέτοντας ότι σήμερα τα τεχνικά γραφεία επιβιώνουν μόνο από τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών.

Συγκεκριμένα, ο αριθμός έκδοσης οικοδομικών αδειών στο σύνολο της περιοχής Βόλου φαίνεται ότι από το 2007 μέχρι και το 2013 βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση». Αναλυτικά το 2007 εκδόθηκαν 1.411 άδειες, 1.102 το 2008, 977 το 2009, 905 το 2010, 650 οικοδομικές άδειες το 2011, 392 το 2012 ενώ το 2013 ήταν η χειρότερη χρονιά άλλων καθώς εκδόθηκαν μόλις 367 οικοδομικές άδειες!

«Οι αριθμοί των οικοδομικών αδειών δεν ανταποκρίνονται ακριβώς στην πραγματικότητα καθώς μέσα σε αυτούς τους αριθμούς περιλαμβάνονται και άλλου είδους δραστηριότητες π.χ. νομιμοποιήσεις, περιφράξεις κ.α.», τονίζει ο κ. Τριαντάφυλλος Παπαγεωργίου υπογραμμίζοντας : «Ουσιαστικά υπάρχει παντελής αδράνεια οικοδομικής δραστηριότητας και αυτό συμβαίνει και στον τομέα των αγοραπωλησιών. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία οι τιμές στο Νομό Μαγνησίας δείχνουν σταθεροποίηση όσον αφορά τα τέλη 2013 με αρχές 2014. Ωστόσο αυτό που εκτιμάμε είναι ότι θα έχουμε μελλοντικά ανοδικές τάσεις όσον αφορά τουλάχιστον τα μισθώματα σε μικρά διαμερίσματα».

Μεταξύ άλλων ο κ. Παπαγεωργίου ανέφερε ότι αυτό που ευελπιστούν οι επαγγελματίες του κλάδου είναι να σταθεροποιηθεί το φορολογικό καθεστώς των ακινήτων καθώς κανένας επενδυτής δεν επενδύει στα ακίνητα με τις συνθήκες που υπάρχουν σήμερα.

Η «κατάρρευση» του κλάδου σε αριθμούς

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συλλόγου Κατασκευαστών Μαγνησίας, η οικοδομική κρίση στη Μαγνησία, έγινε κυρίως αισθητή από το 2008 και μέχρι και σήμερα βρίσκεται σε συνεχή μείωση δραστηριότητας.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του Συλλόγου Κατασκευαστών Μαγνησίας στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου την περασμένη δωδεκαετία κατασκευάζονταν κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 150.000 μ2 οικοδομής. Η καλύτερη χρονιά ήταν το 2005 με 334.000 μ2 και η χειρότερη το 2012 με 40.000 μ2 περίπου ενώ τα στοιχεία του 2013 σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις αναμένονται πολύ χειρότερα για τον κλάδο της οικοδομής.

Ειδικότερα σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία το εμβαδόν οικοδομών (μ2) στο Πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου χρόνο με το χρόνο μειώθηκε ως εξής: το 2001 το εμβαδόν των ανεγερθεισών οικοδομών στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου ήταν 175.000 τ.μ., το 2002 207.000 τ.μ., το 2003 215.000 τ.μ., το 2004 216.000 τ.μ., το 2005 334.000 τ.μ., το 2006 186.000 τ.μ., το 2007 148.000 τ.μ., το 2008 102.000 τ.μ., το 2009 78.000 τ.μ., το 2010 63.000 τ.μ., το 2011 46.000 τ.μ. και το 2012 40.000 τ.μ., με μέσο όρο τα 151.000 τ.μ.

Επίσης όσον αφορά τα απαιτούμενα ημερομίσθια ήταν 43.750 το 2001, 517.500 το 2002, 537.500 το 2003, 540.000 το 2004, 835.000 το 2005, 465.000 το 2006, 370.000 το 2007, 255.000 το 2008, 195.000 το 2009, 158.000 το 2010, 115.000 το 2011 και 100.000 το 2012 ενώ όσον αφορά στον μέσο όρο δωδεκαετίας τα ήταν 344.000 ημερομίσθια.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι θέσεις εργασίας για τις παραπάνω χρονιές ήταν οι εξής: 2.460, 2.870, 2.980, 3.000, 4.630, 2.580, 2.050, 1.410, 1.050, 880, 640, 550 με μέσο όρο 2.090, τα επενδυμένα ποσά (σε τιμές 2008) ήταν 195 εκ. ευρώ, 228 εκ. ευρώ, 237 εκ. ευρώ, 238 εκ. ευρώ, 367 εκ. ευρώ, 205 εκ. ευρώ, 163 εκ. ευρώ, 113 εκ. ευρώ, 86 εκ. ευρώ, 70 εκ. ευρώ, 50 εκ. ευρώ και 43 εκ. ευρώ, με μέσο όρο 166 εκ. ευρώ.

Οσον αφορά στην εργατική δαπάνη, μέσα από την έρευνα, προκύπτουν τα εξής (ημερομίσθια και ασφάλιστρα σε τιμές 2008) ήταν 53 εκ. ευρώ το 2001, 62 εκ. ευρώ το 2002, 64 εκ. ευρώ το 2003, 65 εκ. ευρώ το 2004, 100 εκ. ευρώ το 2005, 56 εκ. ευρώ το 2006, 45 εκ. ευρώ το 2007, 31 εκ. ευρώ το 2008 , 23 εκ. ευρώ το 2009, 19 εκ. ευρώ το 2010, 14 εκ. ευρώ το 2011 και 12 εκ. ευρώ το 2012, με μέσο όρο 45 εκ. ευρώ. Επίσης οι καταβαλλόμενοι φόροι (ΦΜΑ, ΦΠΑ, τέλη, κ.λπ.) ήταν 70 εκ. ευρώ, 83 εκ. ευρώ, 86 εκ. ευρώ, 87 εκ. ευρώ, 133 εκ. ευρώ, 75 εκ. ευρώ, 60 εκ. ευρώ, 41 εκ. ευρώ, 31 εκ. ευρώ, 27 εκ. ευρώ, 20 εκ. ευρώ, 17 εκ. ευρώ, με μέσο όρο 61 εκ. ευρώ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το ποσοστό στο μέσο όρο της δωδεκαετίας (2001-2012) είναι αντίστοιχα 116%, 137%, 142%, 143%, 221%, 123%, 98%, 68%, 52%, 42%, 30%, 22%.

Τέλος ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Μαγνησίας και γενικός γραμματέας του Συλλόγου Κατασκευαστών Μαγνησίας, σχολιάζοντας την παραπάνω κατάσταση τόνισε: «Δυστυχώς τα στοιχεία είναι αποθαρρυντικά για τον κλάδο μας. Εναν κλάδο που επηρεάζει πολλούς επαγγελματιών, από το «τελευταίο σκαλοπάτι» μέχρι το «πρώτο σκαλοπάτι». Ουσιαστικά σήμερα έχουμε ένα ποσοστό ανεργίας στους οικοδόμους της τάξης του 80% ενώ σε επαγγελματίες και συνεργεία που ασχολούνται με μερεμέτια, η πτώση της δουλειάς φτάνει περίπου το 40%».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου