ΤΟΠΙΚΑ

Ανεκπαίδευτοι εκπαιδευτικοί στην ένταξη των μαθητών με ανάγκες

ανεκπαίδευτοι-εκπαιδευτικοί-στην-έν-285643

Εκπαιδευτικοί χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση για την ένταξη των μαθητών με ανάγκες από την ειδική στη γενική παιδεία και ως εκ τούτου μαθητές με ανάγκες που υπάρχουν μόνο σαν φυσικές παρουσίες μέσα στην τάξη, χωρίς να συμμετέχουν ενεργά και ουσιαστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, δείχνει έρευνα πεδίου που πραγματοποίησε σε 52 τμήματα νηπιαγωγείων, μεταξύ των οποίων και στο Βόλο, η υποψήφια διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Αριστέα Φύσσα.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Στο πλαίσιο της διδακτορικής της διατριβής την οποία παρουσίασε χθες στο αμφιθέατρο «Δ. Σαράτση», στο πλαίσιο εκδήλωσης παρουσίασης των αποτελεσμάτων διδακτορικών διατριβών των υποτρόφων του Ηράκλειτος ΙΙ της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η κ. Φύσσα, διαπίστωσε ότι η ποιότητα των πρακτικών που χρησιμοποιούν οι νηπιαγωγοί για να υποστηρίξουν την ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε τάξεις των γενικών νηπιαγωγείων είναι χαμηλή.

Η έρευνα πεδίου έγινε σε 52 τμήματα νηπιαγωγείων στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και στο Βόλο. Για τη συλλογή των στοιχείων έγιναν παρατηρήσεις μέσα στην τάξη και πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με τους νηπιαγωγούς γενικής και ειδικής εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με την κ. Φύσσα, η ποιότητα των πρακτικών που χρησιμοποιούν οι παιδαγωγοί για να υποστηρίξουν τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι χαμηλή, κάτι που δεν σχετίζεται ούτε με τα χρόνια διδακτικής εμπειρίας των παιδαγωγών, ούτε με το επίπεδο εκπαίδευσής τους ούτε με το είδος της υποστήριξης που παρέχεται στους μαθητές, για παράδειγμα δέχονται παράλληλη στήριξη ή βρίσκονται σε τμήμα ένταξης.

Οπως η ίδια ανέφερε οι παιδαγωγοί έχουν συγκρουόμενες απόψεις σχετικά με το τι σημαίνει ένταξη του μαθητή με εκπαιδευτικές ανάγκες σε τμήμα γενικής παιδείας. Από τη μία υπάρχει η ορθή άποψη που θέλει το μαθητή να συμμετέχει στην τάξη και στις εργασίες και από την άλλη η στρεβλή άποψη ότι ο μαθητής είναι εκείνος που θα πρέπει να προσαρμοστεί στο εκπαιδευτικό περιβάλλον χωρίς αυτό να αλλάξει καθόλου για να προσεγγίσει το μαθητή με εκπαιδευτικές ανάγκες. «Δυστυχώς μόνο σε ένα μικρό βαθμό οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ουσιαστικά τους μαθητές με ανάγκες στην ένταξή τους σε τμήματα γενικής παιδείας. Στην ουσία είναι σαν τα παιδιά να μένουν μόνα τους, σαν να υπάρχει μόνο φυσική παρουσία στην τάξη, χωρίς να συμμετέχουν ενεργά και ουσιαστικά στην εκπαιδευτική και κοινωνική διαδικασία», ανέφερε η κ. Φύσσα.

Οπως εξήγησε οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν λάβει κατάλληλη εκπαίδευση σχετικά με την ένταξη των μαθητών. «Πολλοί λένε ότι η εκπαίδευσή τους προσανατολίζεται στα διαγνωστικά χαρακτηριστικά των παιδιών, είναι θεωρητική, όχι πρακτική, δεν υπάρχουν ευκαιρίες για επαγγελματική ανάπτυξη των νηπιαγωγών, που τείνουν να υιοθετούν πολύ διαχωριστικές πρακτικές στα πλαίσια της διαδικασίας. Δεν υπάρχουν μέσα και πόροι για να υποστηρίξουν αυτή τη διαδικασία. Ακόμη και στα παιδιά του γενικού πληθυσμού, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι πολύ χαμηλή», ανέφερε η ίδια.

Δεν καταλαβαίνουν τι διαβάζουν

Την ανάγκη προώθησης της φιλαναγνωσίας ξένων βιβλίων ως μέθοδο για την καλύτερη κατανόηση της ξένης γλώσσας που διδάσκονται, υπογράμμισε εξάλλου από την πλευρά της η καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας, κ. Πολυξένη Μανώλη, διδάκτωρ του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Οπως διαπίστωσε σε έρευνα σε πέντε δημοτικά σχολεία του Νομού Τρικάλων στο πλαίσιο της διατριβής της, δεν διδάσκεται συστηματικά η κατανόηση του γραπτού λόγου. «Οι μαθητές δεν ξέρουν πώς να προσεγγίζουν ένα γραπτό κείμενο ειδικά στην αγγλική όπου υπάρχει πρόβλημα με τις άγνωστες λέξεις και αυτό διαπιστώνεται κυρίως με τους αδύναμους μαθητές. Οι καλοί μαθητές ασυνείδητα χρησιμοποιούν τεχνικές για την κατανόηση του κειμένου. Οι αδύναμοι μαθητές χρειάζονται συστηματική διδασκαλία αυτών των τεχνικών. Κολλάνε στις άγνωστες λέξεις. Αδυνατούν να βρουν την κεντρική ιδέα», ανέφερε η ίδια.

Οι εργάτες του Ματσάγγου

Το κτίριο Μπατσάγγου μπορεί να ανακατασκευάζεται με στόχο να αποκτήσει και πάλι ζωή όχι ως καπνοβιομηχανία αλλά αυτή τη φορά ως εστία γνώσης, με τη στέγαση του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, ωστόσο ο υποψήφιος διδάκτωρ του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Αθανάσιος Μπέτας, αξιοποίησε το αρχείο της βιομηχανικής επιχείρησης και έστρεψε το βλέμμα του στους εργάτες της μεταπολεμικής περιόδου, μελετώντας τις εργασιακές σχέσεις.

Οπως διαπίστωσε μέσα στο εργοστάσιο αναπτύχθηκαν σχέσεις εξουσίας, που δεν περιορίστηκαν αποκλειστικά στο δίπολο εργοδοσία – εργαζόμενοι. Σχέσεις εξουσίας αναπτύχθηκαν και μεταξύ των ίδιων των εργαζομένων και συγκεκριμένα μεταξύ ανδρών που κατείχαν πιο υψηλές θέσεις που είχαν σχέση με τον έλεγχο των μηχανών και γυναικών που ήταν το φθηνό εργατικό δυναμικό που απασχολούνταν σε χειρωνακτικές εργασίες. «Η γυναίκα ουσιαστικά μετέφερε την κοινωνική της θέση μέσα στο χώρο εργασίας», ανέφερε ο κ. Μπέτας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου