ΤΟΠΙΚΑ

«Εξόχως επικίνδυνη η διάβαση των 15 μ.» ο καθηγητής Νίκος Ηλιού

εξόχως-επικίνδυνη-η-διάβαση-των-15-μ-ο-245691

Η βασική πρόσβαση στο κοιμητήριο Ταξιαρχών από την οδό Αναπαύσεως, η οποία διακόπτεται από τον δίδυμο κυκλικό κόμβο που σχεδιάζει ο Δήμος Βόλου στη Ν. Ιωνία, πρέπει να διακοπεί γιατί είναι εξόχως επικίνδυνη, απαντά ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διευθυντής του Εργαστηρίου Οδοποιίας και Οδικής Ασφάλειας, Νίκος Ηλιού, στην αρνητική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής που μπλοκάρει τη χρηματοδότηση του έργου μέσω ΕΣΠΑ.

Στην ένσταση που κατέθεσε ο κ. Ηλιού, απαντά, παρουσιάζοντας και σχεδιαγράμματα της σημερινής κατάστασης, σε ένα προς ένα τα σημεία, που έθεσε το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής γνωμοδοτώντας αρνητικά για τον δίδυμο κυκλικό κόμβο, και ζητά εξηγήσεις από τα μέλη του «για την παντελή αδιαφορία του για την αξιοπρεπή κίνηση των πεζών στην οδό Καζανάκι, το απαγορευτικό για κίνηση ηλικιωμένων και ΑΜΕΑ μήκος των διαβάσεων πρόσβασης στο κοιμητήριο αλλά και της μη τήρησης στοιχειωδών προδιαγραφών που αφορούν στην κίνηση πεζών».

Αρχικώς ο κ. Ηλιού υπογραμμίζει ότι ο Σύλλογος Αρχιτεκτονικής δεν έχει την επιστημονική κατάρτιση να αξιολογήσει τη συγκεκριμένη μελέτη για τον δίδυμο κυκλικό κόμβο, η οποία δεν είναι αρχιτεκτονική αλλά συγκοινωνιακή. «Tα μέλη του εν λόγω συμβουλίου δεν έχουν επιστημονική επάρκεια να αξιολογήσουν τη διαμόρφωση των κυκλικών κόμβων γιατί πολύ απλά δεν έχουν διδαχθεί ποτέ κυκλοφοριακό σχεδιασμό. Αυτό το γνωρίζει το Σ.Α. γι’ αυτό και αναφέρει στο πρακτικό του «ότι γνωμοδοτεί επι της Αρχιτεκτονικής Πρότασης διαμόρφωσης του δίδυμου κυκλικού κόμβου», τη στιγμή που η πρόταση είναι κυκλοφοριακή διαμόρφωση των υφιστάμενων δυσλειτουργικών και επικίνδυνων σηματοδοτούμενων κόμβων. Δηλαδή γνωμοδοτεί επι μιας μελέτης που δεν υφίσταται ούτε προβλέπεται από το υφιστάμενο θεσμικό-τεχνικό πλαίσιο, η ύπαρξή της», τονίζει στο σημείωμά του ο κ. Ηλιού.

Επί τις ουσίας και όσον αφορά στις ενστάσεις, ο κ. Ηλιού υποστηρίζει ότι «η πρόσβαση από την πόλη στο χώρο του κοιμητηρίου και στον Ιερό Ναό των Ταξιαρχών, όχι μόνο δεν διακόπτεται, αλλά τουναντίον διευκολύνεται και γίνεται πλέον σε συνθήκες Οδικής Ασφάλειας».

Εξόχως επικίνδυνη

Σύμφωνα με τον καθηγητή του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών, «η υφιστάμενη κατάσταση, όπου η πρόσβαση στο κοιμητήριο γίνεται με ευθεία κίνηση από κλάδο του κόμβου (οδός Αναπαύσεως) είναι εξόχως απαράδεκτη από άποψη οδικής ασφάλειας. Η απάντηση σ’ αυτό που αναφέρει το συμβούλιο ότι δηλαδή διακόπτεται η βασική πρόσβαση στο κοιμητήριο από την οδό Αναπαύσεως, είναι ότι πολύ σωστά πρέπει να διακοπεί γιατί είναι εξόχως επικίνδυνη. Άλλωστε η επικινδυνότητα αυτή επιβεβαιώνεται από τα αρκετά ατυχήματα που παρατηρούνται στον υφιστάμενο κόμβο».

Ατακτη στάθμευση

Ο κ. Ηλιού, υπογραμμίζει ότι «ο σχεδιασμός των δίδυμων κυκλικών κόμβων δεν απομειώνει ουδόλως τον κοινόχρηστο χώρο του πεζοδρομίου, όπως φαίνεται στο αντίστοιχο σχέδιο, αλλά τουναντίον τον αυξάνει σε βάρος του χώρου που σταθμεύουν άτακτα ταξί και νεκροφόρες. Στον ασφαλτοστρωμένο αδιαμόρφωτο χώρο εμπρός από το κοιμητήριο σταθμεύουν άτακτα, πολύ συχνά, διαφόρων ειδών οχήματα (ΙΧ, μικρά φορτηγά, επαγγελματικά κλπ) συνθέτοντας μια εξόχως απαράδεκτη εικόνα τριτοκοσμικής χώρας.

Ο σχεδιασμός προβλέπει την κοπή δύο κυπαρισσιών, σύμφωνα όμως με τον καθηγητή η κοπή τους θα αντισταθμιστεί με συστάδα δέντρων που θα φυτευτούν στη γύρω περιοχή και από το πράσινο που θα υπάρχει στο κέντρο των κυκλικών κόμβων.

Διάβαση… 15 μέτρων

και δρόμος χωρίς πεζοδρόμιο

Σε αντίθεση με την άποψη των αρχιτεκτόνων, ο κ. Ηλιού, υπογραμμίζει ότι ο σχεδιασμός των δίδυμων κυκλικών κόμβων όχι μόνο δεν δυσχεραίνει την κίνηση των πεζών αλλά αντίθετα την ευνοεί ιδιαίτερα με τη διαμόρφωση διαβάσεων γύρω από το σύμπλεγμα των κυκλικών κόμβων. «Πρέπει να τονιστεί ότι στην υφιστάμενη κατάσταση υπάρχει διάβαση μήκους 15m για την πρόσβαση στο κοιμητήριο, πεζών από την οδό Αναπαύσεως. Είναι προφανής η επικινδυνότητα διάσχισης της διάβασης από ΑΜΕΑ και ηλικιωμένους δεδομένου ότι αυτοί χρειάζονται πολύ χρόνο να τη διασχίσουν και μένουν έτσι εκτεθειμένοι στην κυκλοφορία», τονίζει.

Όσον αφορά στην κίνηση των πεζών ο ίδιος στηλιτεύει «την παντελή έλλειψη πεζοδρομίου στην πλευρά της οδού Καζανάκι που γειτνιάζει με τον τοίχο του κοιμητηρίου. Αυτό το προβλέπουν οι σχετικοί κανονισμοί (Οδηγίες του ΥΠΕΧΩΔΕ «Σχεδιάζοντας για όλους» (1997) και έχουν επικαιροποιηθεί από τον πρόσφατο ΝΟΚ – Νέο Οικοδομικό Κανονισμό 2016 που τροποποίησε τον ΓΟΚ του Ν.4067/2012 και ισχύει έως σήμερα), απαιτώντας πεζοδρόμιο καθαρού πλάτους τουλάχιστον 1,85μ.

Μάλιστα δε 250μ πιο βόρεια επί της οδού Καζανάκι υπάρχει η πύλη εισόδου-εξόδου του Εβραϊκού νεκροταφείου η οποία οδηγεί κατευθείαν στην κυκλοφορία χωρίς να υπάρχει πεζοδρόμιο. Θα πρέπει το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής να εξηγήσει για την παντελή αδιαφορία του για την αξιοπρεπή κίνηση των πεζών στην οδό Καζανάκι, το απαγορευτικό για κίνηση ηλικιωμένων και ΑΜΕΑ μήκος των διαβάσεων πρόσβασης στο κοιμητήριο αλλά και της μη τήρησης στοιχειωδών προδιαγραφών που αφορούν στην κίνηση πεζών».

«Ο προτεινόμενος σχεδιασμός των δίδυμων κυκλικών κόμβων, με τις διαβάσεις και τις ενδιάμεσες νησίδες μειώνει δραματικά τον χρόνο έκθεσης των πεζών στην κυκλοφορία και παρέχει ασφαλή και απρόσκοπτη πρόσβασή τους στο Κοιμητήριο. Ταυτόχρονα διαμορφώνει πεζοδρόμιο πλάτους 1,85m επι της οδού Καζανάκι στη γειτνίαση με το κοιμητήριο η οποία θα πρέπει να συνεχιστεί έως το τέλος της οδού», υποστηρίζει ο καθηγητής.

Μείωση αερίων ρύπων και θορύβου

Στο ίδιο επιστημονικό σημείωμα, ο κ. Ηλιού, απαντά και σε απόψεις του τμήματος Νεοτέρων Μνημείων Μαγνησίας.

«Θέλω να πληροφορήσω το τμήμα Νεότερων Μνημείων Μαγνησίας ότι η ελεγχόμενη συνεχής ροή που επιτυγχάνεται με τη διαμόρφωση των κυκλικών κόμβων, έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των αέριων ρύπων αλλά και του ήχου και συνεπώς των δονήσεων στο οδόστρωμα και τις πέριξ κατασκευές. Αυτό τεκμηριώνεται από την καταγραφή και αποτίμηση των επιπτώσεων της κατασκευής των 5 κυκλικών κόμβων στο Βόλο, αλλά και από πλήθος σχετικών μελετών που έχουμε εκπονήσει σε Ελλάδα και Εξωτερικό. Για αυτά τα επιτεύγματα άλλωστε οι κυκλικοί κόμβοι τοι Βόλου βραβεύτηκαν ως πρότυπα βιώσιμου περιβαλλοντικού σχεδιασμού αστικών υποδομών», αναφέρει.

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου