ΤΟΠΙΚΑ

Θύελλα για τον «Ποσειδώνα»

θύελλα-για-τον-ποσειδώνα-231103

Τον

κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχει για το μέλλον του

λιμανιού του Βόλου και συνολικά της περιοχής, η εφαρμογή του σχεδίου «Ποσειδών»

που εκπονεί το Υπουργείο Ναυτιλίας, κρούει ο Δήμος Βόλου. «Είναι προφανές ότι

κάποιοι σκέπτονται να υποβαθμίσουν το λιμάνι του Βόλου στην κατηγορία “junk” (σκουπίδια), τόνισε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Βόλου

κ. Πάνος Σκοτινιώτης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε χθες το μεσημέρι,

αναφερόμενος στα πρώτα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας και από τα

οποία προκύπτει ότι ως κύρια χρήση του λιμανιού του Βόλου επιλέγεται η

διακίνηση γενικού και χύδην φορτίου. Ο κ. Σκοτινιώτης προανήγγειλε έντονες αντιδράσεις

εκ μέρους του Δήμου Βόλου και κάλεσε σε επαγρύπνηση όλους τους θεσμικούς φορείς

της πόλης, προκειμένου να αποφευχθεί η αρνητική αυτή εξέλιξη.

Πιο

συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του αθηναϊκού Τύπου σχετικά με την α’ φάση

του σχεδίου «Ποσειδών» που αφορά στις αποκρατικοποιήσεις των ελληνικών

λιμανιών, το λιμάνι του Βόλου επιλέγεται για τη διακίνηση γενικού και χύδην

φορτίου, ενώ η ακτοπλοΐα και η κρουαζιέρα χαρακτηρίζονται ως μη αξιοποιήσιμες

δυνατότητες. «Η κεντρική ιδέα του σχεδίου «Ποσειδών» για την προοπτική του

λιμανιού του Βόλου βρίσκεται στον αντίποδα των θέσεων του Δήμου», τόνισε ο κ.

Σκοτινιώτης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, επισημαίνοντας την ανάγκη να

εγκριθεί άμεσα και να τεθεί σε εφαρμογή το master plan Λιμένα Βόλου, με βάση τις συγκεκριμένες

προτάσεις που έχουν κατ’ επανάληψη διατυπώσει για τον χαρακτήρα και τις χρήσεις

του λιμανιού οι φορείς.

«Θα

ήταν λάθος να παγιδευτούμε μόνο στο δίλημμα ιδιωτικοποίηση ή μη του λιμανιού,

αφού σε κάθε περίπτωση το πρόβλημα είναι ο δημόσιος έλεγχος των λειτουργιών του»,

υπογράμμισε ο κ. Σκοτινιώτης και πρόσθεσε ότι αυτό είναι το κεντρικό ερώτημα

που θα πρέπει να απαντηθεί, δεδομένου ότι οι αποφάσεις που θα ληφθούν τώρα θα

είναι δεσμευτικές για δεκαετίες για το λιμάνι του Βόλου.

Ο

κ. Σκοτινιώτης ξεκαθάρισε ότι ο Δήμος Βόλου δεν πρόκειται να συνηγορήσει σε

επιλογές όπως αυτές που δημοσιοποιήθηκαν, αλλά θα αντιδράσει έντονα προκειμένου

να αποτρέψει τυχόν υλοποίησή τους. Πρόσθεσε δε ότι θα πρέπει όλοι να πάρουν σαφή

θέση – οι βουλευτές του Νομού, το Περιφερειακό Συμβούλιο, παραγωγικοί και

κοινωνικοί φορείς – δίχως άγονες αντιπαραθέσεις. Το θέμα, όπως είπε, θα

απασχολήσει και την Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου στην οποία συμμετέχει το

σύνολο των φορέων της πόλης, ενόψει και της εκπόνησης του Επιχειρησιακού

Σχεδίου του Δήμου που βρίσκεται σε τελική φάση επεξεργασίας. Πρόσθεσε, τέλος,

ότι θα πρέπει να ενεργοποιηθεί, έγκαιρα και όχι κατόπιν εορτής, και η τοπική

κοινωνία.

Υπενθύμισε

για μια ακόμη φορά την πρόταση που έχει διατυπώσει εδώ και 1,5 χρόνο ο Δήμος

Βόλου, με κεντρικό στόχο τη διασφάλιση του μικτού χαρακτήρα λιμανιού και

ταυτόχρονα την ενίσχυση των τουριστικών δραστηριοτήτων, δεδομένου ότι σ’ αυτή

ιδιαίτερα την εποχή ο τουρισμός αποτελεί τη μόνη δυναμική προοπτική για την

αναθέρμανση της τοπικής οικονομίας και τη δημιουργία νέων υγιών θέσεων

εργασίας.

Η

πρόταση αφορά στη μεταφορά στον 3ο προβλήτα της δραστηριότητας

διακίνησης σκραπ και γενικότερα χύδην φορτίων, με περιορισμένο σχετικά κόστος,

αφού απαιτείται μόνο μικρή επέκταση του υπάρχοντος κρηπιδώματος στα 50 – 80 μέτρα και εγκατάσταση κάποιου εξοπλισμού που έχει μικρό

κόστος. Με τη μεταφορά αυτή, απελευθερώνεται ο 1ος προβλήτας – σιλό

και αποδίδεται σε ήπιες χρήσεις, κυρίως στην ακτοπλοΐα, λύνοντας ταυτόχρονα κι

ένα σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται στον κέντρο της πόλης

ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα να

δημιουργηθεί η μαρίνα τουριστικών σκαφών μεταξύ του κεντρικού προβλήτα και του

1ου προβλήτα του λιμανιού, μεταφέρεται η κρουαζιέρα στον κεντρικό

προβλήτα με την κατασκευή και των πρόσθετων ναυδέτων που προβλέπει το master plan και

με τον τρόπο αυτό αξιοποιείται το τέρμιναλ, για το οποίο δαπανήθηκαν σημαντικά

ποσά. Με τις παρεμβάσεις αυτές επιτυγχάνεται εντέλει σοβαρή περιβαλλοντική

αναβάθμιση, όχι μόνο της πολύπαθης συνοικίας του Παλαιού Λιμεναρχείου, αλλά

συνολικά της πόλης, καθώς επίσης και αναπτυξιακή αναβάθμιση, αφού ενθαρρύνονται

δραστηριότητες με αναπτυξιακή προοπτική.

«Αυτή

η αυτονόητη πρόταση», τόνισε ο κ. Σκοτινιώτης, «πολλές φορές θολώνεται μέσα από

ένα κλίμα δήθεν αντιπαραθέσεων του Δήμου με την ΟΛΒ Α.Ε., που κρύβουν την ουσία

του θέματος. Θα πρέπει να κατανοηθεί ότι οι Δήμος δεν είναι ένας από τους

πολλούς φορείς της πόλης, αλλά ο θεσμός που εκφράζει τα καθολικά συμφέροντα της

πόλης. Ως εκ τούτου, οι αποφάσεις για τα μεγάλα ζητήματα, όταν μάλιστα λαμβάνονται

ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο, έχουν ξεχωριστή βαρύτητα και δεν μπορεί να

αγνοούνται στο όνομα της οποιασδήποτε σκοπιμότητας».

Με

αιχμηρό τρόπο σχολίασε την επιλογή της διακίνησης χύδην φορτίων ως κύρια χρήση

του λιμανιού του Βόλου και ο δημοτικός σύμβουλος Δ. Δερβένης, ο οποίος

εκπροσωπεί το Δήμο Βόλου στο Δ.Σ. της ΟΛΒ Α.Ε. Ο κ. Δερβένης χαρακτήρισε

απορίας άξιον το γεγονός ότι οι τεχνοκράτες που διατυπώνουν αυτή την πρόταση

δεν έλαβαν υπόψη τους δυο σοβαρές αρνητικές προϋποθέσεις, δηλαδή ότι: α) το

λιμάνι βρίσκεται εντός του αστικού ιστού και επομένως είναι αδιανόητο να

επιλέγεται ως βασικό εμπόρευμα το χύδην φορτίο, για λόγους περιβαλλοντικούς,

συγκοινωνιακούς κ.α., β) για τη διακίνηση χύδην φορτίων χρειάζεται μεγάλη

έκταση, την οποία δεν διαθέτει το λιμάνι του Βόλου που ήδη ασφυκτιά. Ο ίδιος

χαρακτήρισε μη ορθολογικό τον τρόπο που γίνεται αυτή η επιλογή, τονίζοντας ότι

πριν το οποιοδήποτε επενδυτικό ενδιαφέρον, θα έπρεπε πρωτίστως να ληφθούν υπόψη

άλλες παράμετροι – περιβαλλοντικές, αναπτυξιακές – και στη συνέχεια να

διερευνηθεί τυχόν επενδυτικό ενδιαφέρον.

Τρία ζητήματα άμεσης αντιμετώπισης

Σύμφωνα

με τον Δήμαρχο Βόλου, σ’ αυτή τη φάση τρία είναι τα θέματα που πρέπει να

αντιμετωπιστούν:

1)

Να υπάρξουν άμεσα και χωρίς προσχήματα οι αναγκαίες τροποποιήσεις στο master plan του λιμανιού, με βάση και τις θέσεις

που αποτέλεσαν κοινό τόπο στην πρόσφατη σύσκεψη του κ.Σκοτινιώτη με τον

Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και τον Πρόεδρο της ΟΛΒ Α.Ε., με τη συμμετοχή και του

Προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Να εγκριθεί γρήγορα το master plan και να τεθεί σε εφαρμογή με συγκεκριμένο

χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των απαραίτητων έργων, ώστε να αποφευχθούν παράλληλοι

σχεδιασμοί που ενδεχομένως θα καταστήσουν το master plan μια μελέτη χωρίς αντίκρισμα.

2)

Να υλοποιηθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση η κοινή υπουργική απόφαση για τους περιβαλλοντικούς

όρους του λιμένα και να μη μετατίθεται η εφαρμογή τους από χρόνο σε χρόνο

3)

Να λυθεί άμεσα το θέμα παραχώρησης στο Δήμο της χερσαίας ζώνης λιμένος, στην

οποία το λιμάνι ούτε ασκεί ούτε και πρόκειται να ασκήσει ποτέ οποιαδήποτε

δραστηριότητα, με οποιοδήποτε καθεστώς κι αν λειτουργήσει. Η παραχώρηση αυτή

αποκτά επείγοντα χαρακτήρα, ιδιαίτερα ενόψει και του ενδεχόμενου

ιδιωτικοποίησης κάποιων δραστηριοτήτων του λιμανιού, καθώς στη ζώνη αυτή

περιλαμβάνονται ζωτικά τμήματα της πόλης, όπως ο πεζόδρομος της παραλίας, το

πάρκο του Αγίου Κωνσταντίνου, το πάρκο του Αναύρου, η παραλία της Αγριάς κ.λ.π.

Παράλληλα, να λήξει το θέμα παραχώρησης των τριών διατηρητέων κτηρίων των

παλαιών αποθηκών του Τελωνείου, που ο Δήμος σκοπεύει να αξιοποιήσει για πολιτιστικές

και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση της πλατείας

Τελωνείου και την επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων στο δυτικό παραλιακό

μέτωπο.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου