ΤΟΠΙΚΑ

Βλήμα του ‘84 σκότωσε τους πεζοναύτες

βλήμα-του-84-σκότωσε-τους-πεζοναύτες-17305

Τι απάντησε ο Υφυπουργός Ε. Αμυνας Ι. Λαμπρόπουλος στη Βουλή

Η μυστική προανάκριση για τα αίτια του τραγικού θανάτου των τριών πεζοναυτών στο Πεδίο Βολής στις Γλαφυρές συνεχίζεται. Ωστόσο το Υπουργείο Εθνικής Αμυνας χθες διά στόματος του ίδιου του Υφυπουργού Εθνικής Αμυνας Γιάννη Λαμπρόπουλου χθες έκανε γνωστό ότι το βλήμα που προκάλεσε το θανατηφόρο ατύχημα στο Βόλο, δεν είχε όριο ζωής και κατ’ επέκταση ούτε και ημερομηνία λήξης.

Το έγγραφο του κ. Λαμπρόπουλου διαβιβάστηκε στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, έπειτα από ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων από την ανεξάρτητη βουλευτή Ραχήλ Μακρή.

Σύμφωνα τον υφυπουργό Εθνικής Αμυνας «τα βλήματα όλμων 81 χιλ. Μ374Α2 με πυροσωλήνα Μ524Α6 που χρησιμοποιήθηκαν κατά την εκτέλεση βολών την τραγική μέρα της 7η Οκτωβρίου δεν έχουν όριο ζωής, όπως προκύπτει από τη σύμβαση 2669/84 βάσει της οποίας παραλήφθηκαν. Επιπλέον, δεν είχαν κάποια δέσμευση, λόγω δυσλειτουργίας κατά τη χρήση τους στο παρελθόν και δεν παρουσίαζαν κανένα ελάττωμα, όπως προκύπτει και από την κατάσταση των επιθεωρημένων πυρομαχικών που συντάχθηκε από τον υπεύθυνο πυροτεχνουργό πριν την εκτέλεση της βολής την 7η Οκτωβρίου 2014».

Η παραγωγή των όλμων αυτών έγινε το 1984, όμως δεν υπάρχει όριο ζωής των εν λόγω πυρομαχικών και κατ” επέκταση ημερομηνία λήξης. Παρόλα αυτά η ποιοτική του κατάσταση παρακολουθείται συνεχώς μακροσκοπικά και μέσω φυσικοχημικών εξετάσεων στις πυρίτιδες των ενισχυτικών γεμισμάτων του. Τυχόν δε δυσλειτουργίες του πυρομαχικού που προέρχονται εκ κατασκευής τους και από αστάθμητους παράγοντες δεν δύναται να διαπιστωθούν από καμία διαδικασία ελέγχου.

Εξάλλου το βλήμα που προκάλεσε το ατύχημα είχε κατασκευαστεί στην Ελλάδα όπως προκύπτει από την σχετική Σύμβαση από την τότε εταιρεία Ανώνυμη Εταιρεία Ελληνικού Πυριτιδοποιείου και Καλυκοποιείου, δηλαδή τη σημερινή ΕΑΣ ΑΒΕΕ.

Ελεγχος και συντηρήσεις

Στο ερώτημα εάν είχε τηρηθεί η διαδικασία συντήρησης στα συγκεκριμένα βλήματα, ο υφυπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Λαμπρόπουλος απάντησε ότι «αυτό αποτελεί αντικείμενο της μυστικής προανάκρισης και πραγματογνωμοσύνης που διενεργείται αρμοδίως και ως εκ τούτου δεν μπορεί να δοθεί καμία απάντηση μέχρι ολοκλήρωσης των διαδικασιών και ότι στα υπάρχοντα αποθέματα του Ελληνικού Στρατού υπάρχουν ορισμένα είδη πυρομαχικών οι μερίδες των οποίων είναι κατασκευασμένες τρεις ή και περισσότερες δεκαετίες από σήμερα.

Εξάλλου η τελευταία ημερομηνία ελέγχου της μεταλλικής μάζας του πυροσωλήνα καθώς και ο χρόνος κατασκευής του, αναφέρεται ότι «η μεταλλική μάζα του πυροσωλήνα ελέγχεται μακροσκοπικά σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στο ΤΕ 34-206, καθόσον αποτελεί ειδικό εξάρτημα που δεν υπάρχει τεχνογνωσία, ειδικός εξοπλισμός και διαδικασίες για περαιτέρω ελέγχους και επεμβάσεις από το καθ΄ ύλην αρμόδιο στρατιωτικό προσωπικό (πυροτεχνουργοί).

Επίσης ο μακροσκοπικός έλεγχος στον πυροσωλήνα διενεργήθηκε την ημέρα του τραγικού συμβάντος χωρίς να διαπιστωθεί κανένα πρόβλημα. Ο πυροσωλήνας του βλήματος που εξερράγη είχε την ίδια χρονολογία κατασκευής με το βλήμα (1984)».

Μεμονωμένο περιστατικό

Το Υπουργείο από τα στοιχεία που έχει συλλέξει επισημαίνει ότι ο ίδιος όλμος είχε βάλει 11 βλήματα της ίδιας μερίδας πυρομαχικών (ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά και ημερομηνία κατασκευής) χωρίς να παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα ενώ επίσης τα πυρομαχικά πριν την έναρξη της βολής επιθεωρήθηκαν μακροσκοπικά και επιβεβαιώνεται αρμοδίως από το Διοικητή της Μονάδας και τον πυροτεχνουργό ότι μακροσκοπικά η κατάστασή τους ήταν άριστη και ακόμη ότι επί συνόλου 10.000 βλημάτων της ίδιας μερίδας κατασκευής έτους 1984 είχαν χρησιμοποιηθεί μέχρι του συμβάντος 2.257 για εκπαιδευτικές βολές χωρίς να έχει παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα.

«Τα συγκεκριμένα στοιχεία διότι «αποδεικνύουν ότι το τραγικό συμβάν αποτελεί ένα μεμονωμένο περιστατικό το οποίο δεν θα πρέπει να αποτελεί επιχείρημα για γενικεύσεις, σύγχυση εννοιών και αίσθημα φοβίας για πυρομαχικά κατασκευής παλαιότερων ετών» σημειώνει τέλος ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας.

ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

Σχετικά άρθρα:

Νεότερες πληροφορίες για την τραγωδία στο Βόλο

Ανείπωτη τραγωδία με τρεις νεκρούς πεζοναύτες στο πεδίο βολής στις Γλαφυρές

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου