ΤΟΠΙΚΑ

Είκοσι δύο φυλακές χωρίς σχολεία, έως 600 οι κρατούμενοι πανελλαδικά

είκοσι-δύο-φυλακές-χωρίς-σχολεία-έως-600-135473

Στην επιτακτική ανάγκη να υπάρξει επανασχεδιασμός που να αντιμετωπίζει την ιδιοτροπία αλλά και τις ιδιαιτερότητες της εκπαίδευσης στα καταστήματα κράτησης και τις φυλακές, να ανοίγει νέα σχολεία εκεί που δεν υπάρχουν και να δημιουργεί καινούργιο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, που να τα υποστηρίζει τα προβλήματα κεντρικά και όχι τοπικά, κατέληξε το τριήμερο συνέδριο που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα των υπουργείων Δικαιοσύνης και Παιδείας και σειρά φορέων με θέμα: «Η εκπαίδευση των Νεαρών Παραβατών: Εμπειρίες, Προβλήματα και Προοπτικές».

Αυτήν τη στιγμή λειτουργούν σχολεία σε όλα τα καταστήματα κράτησης. Ωστόσο, το δικαίωμα στην εκπαίδευση παρέχεται μόνο σε έντεκα από τις 33 φυλακές. Επιπλέον, υπάρχει μόνο ένα Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας για γυναίκες πανελλαδικά στον Ελαιώνα. Συνολικά φοιτούν περί τους 400-600 κρατούμενους ανήλικους και ενήλικες.

Η Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου με την επίσκεψη στο Ειδικό Αγροτικό Κατάστημα Νέων Κασσαβέτειας, την παρουσίαση θεατρικού δρώμενου από την Επάνοδο και τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για τα αποτελέσματα, ολοκλήρωσε το επιτυχημένο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε με 500 και πλέον συμμετοχές και έναρξη από τον ίδιο τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη.

Ο κ. Σταύρος Γκιαγκάζογλου προϊστάμενος Ερευνας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής επισήμανε, ότι οι 300 από τους συνέδρους, εκπαιδευτικοί, αλλά και κοινωνικοί λειτουργοί, εισαγγελείς, δικαστές, επιμελητές ανηλίκων, παρακολούθησαν το σύνολο των εργασιών της εκδήλωσης, τονίζοντας ότι είναι ιδιαίτερα παρήγορο ότι οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι έδειξαν πρωτόγνωρα μεγάλο ενδιαφέρον όπως και γενικότερα ότι καταγράφηκε μεγάλη ευαισθητοποίηση και μεράκι.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμος Κουζέλης, τόνισε ότι η Πολιτεία έχει ευθύνη να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και να εξασφαλίζει το δικαίωμα να έχουν οι νεαροί κρατούμενοι πρόσβαση στην εκπαίδευση. «Είναι πραγματική δοκιμασία για την ίδια τη Δημοκρατία, το δημόσιο σχολείο να λειτουργεί με όρους και προϋποθέσεις, ώστε ο κάθε μαθητής να μπορεί να το παρακολουθήσει», είπε χαρακτηριστικά.

Ειδική αναφορά έκανε και στις δυσκολίες που υπάρχουν στις φυλακές και σε έλλειψη προσωπικού και σε υλικοτεχνικές υποδομές, επισημαίνοντας ότι ο επανασχεδιασμός θα πρέπει να διαχειρίζεται τον ελεύθερο χρόνο των κρατουμένων.

Η αναπληρώτρια Καθηγήτρια Διδακτικής Μαθηματικών του Παιδαγωγικού Τμήματος Χαρούλα Σταθοπούλου στάθηκε στο αξιέπαινο έργο που έχει ήδη επιτελέσει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο πλαίσιο του κοινωνικού του προσανατολισμού, τονίζοντας ότι χρειάζεται συνεργασία, καθώς τα προβλήματα είναι τέτοιας φύσεως, που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μονοδιάστατα, ενώ η έρευνά τους μπορεί να απασχολεί το κάθε σχολείο στοχαστικά, αφού είναι κοινά πλην όμως μεγεθυμένα.

Ο επίκουρος Καθηγητής Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Κωνσταντίνος Μάγιος συμπληρωματικά επισήμανε ότι είναι πρωτότυπο αυτό που κατάφερε να κάνει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, να φέρει παιδιά από Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων να δουλέψουν με φοιτητές και φοιτητές να συνεργαστούν με τους κρατούμενους στους χώρους εγκλεισμού.

Ο ίδιος παρατήρησε ότι η επιτυχία του Συνεδρίου παρέχει κίνητρο για τη συνέχεια της δουλειάς, ενώ επισήμανε και τη σημασία του βιωματικού διαλόγου που αναπτύχθηκε και που υπόσχεται για το μέλλον πολλά.

«Η πρόσβαση στην εκπαίδευση και η απόλαυση της εμπειρίας αυτής είναι άσκηση δικαιώματος» τόνισε από την πλευρά του ο Βοηθός του Συνηγόρου για την Προστασία των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Γιώργος Μόσχος, ο οποίος διευκρίνισε ότι δεν περιορίζεται από τον σωφρονιστικό κώδικα.

Ο ίδιος στάθηκε στη συμμετοχή στις εργασίες και εκπαιδευτικών σωφρονιστικών καταστημάτων, για τους οποίους επισήμανε ότι το έργο τους χρειάζεται αναγνώριση και υποστήριξη.

Μεταξύ άλλων είπε ότι χρειάζονται κίνητρα που να βγάζουν από το δρόμο της παρανομίας και να δίνουν πολεμοφόδια για την εργασία και το μέλλον κι επικαλέστηκε το παράδειγμα του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων. «Οι δάσκαλοι του ιδρύματος είναι εξαιρετικοί. Το σχολείο, ωστόσο, καλύπτει το ένα τρίτο του χρόνου των παιδιών» είπε χαρακτηριστικά.

Η συνέργεια που δημιουργήθηκε με αφορμή την πραγματοποίηση του Συνεδρίου, ο καθηγητής Εγκληματολογίας του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πάντειου Πανεπιστημίου Γιώργος Νικολόπουλος ευχήθηκε από την πλευρά του να αποτελέσει σταθερή δομή όχι μόνο ιδεών, αλλά και οργάνωσης πρακτικών, παρέμβασης στο πεδίο.

Αναφορικά με την εκπαίδευση στη φυλακή, παρατήρησε ότι αυτή σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αποτελεί τρόπο για την καλή λειτουργία των καταστημάτων κράτησης ή για την πειθαρχεία των κρατουμένων, αλλά να έχει προοπτική μετασωφρονιστικής μέριμνας.

Στο αναφαίρετο δικαίωμα της εκπαίδευσης στους ανήλικους ηλικίας έως 18 ετών με ισονομία στάθηκε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Παύλος Χαραμής, αλλά και στο πλαίσιο ιδρυματισμού, στο οποίο βιώνουν τα παιδιά και στην επί μέρους κουλτούρα που αναπτύσσεται στο σχολείο στους χώρους εγκλεισμού.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου