ΤΟΠΙΚΑ

Ο σχολικός χάρτης που προκάλεσε αλαλούμ ~ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΑΥΡΟ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΚΥΠΡΟΥ!

ο-σχολικός-χάρτης-που-προκάλεσε-αλαλο-113857

Τα αιτήματα μετεγγραφών έπεσαν βροχή στα σχολεία από τη στιγμή που άλλοι ξεκόπηκαν από τις σχολικές παρέες και άλλοι καλούνται να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις καθημερινά για να πάνε σχολείο

Δρομολόγια από τη συνοικία του Αναύρου μέχρι την οδό Κύπρου για το 1ο Γενικό Λύκειο Βόλου, από τον Περιφερειακό μέχρι τη Λόρδου Βύρωνος για το 3ο Γενικό Λύκειο και από την παραλία μέχρι τη Γιάννη Δήμου για το 5ο Γενικό Λύκειο, περνώντας μπροστά από τα 3ο και 1ο ΓΕΛ, περιλαμβάνει για τους πρωτοετείς μαθητές των λυκείων του Βόλου, ο χάρτης της χωροταξικής κατανομής του πληθυσμού που εφαρμόζει για μία ακόμη χρονιά η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Σε κάποιες περιπτώσεις οι μαθητές θα πρέπει να κάνουν προπόνηση μαζί με… μαραθωνοδρόμους για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην καθημερινή μετάβαση από το σπίτι προς το σχολείο και αντίστροφα. Πολύτιμος χρόνος θα χάνεται στους δρόμους, «ροκανίζοντας» χιλιόμετρα καθ’ οδών για το σχολείο…

Για τρίτη χρονιά φέτος, η κατανομή των αποφοίτων των δημοτικών και γυμνασίων προς τα Γυμνάσια και Λύκεια αντίστοιχα, του πολεοδομικού συγκροτήματος, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.

Τα απολυτήρια των μαθητών στάλθηκαν στα σχολεία της ανώτερης βαθμίδας όπου θα συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους, με βάση τη διεύθυνση κατοικίας τους. Σχολικές παρέες από το δημοτικό ή το γυμνάσιο χωρίστηκαν ή μεμονωμένα παιδιά βρέθηκαν σε ένα εντελώς άγνωστο περιβάλλον, την ίδια ώρα που οι συμμαθητές τους βρέθηκαν σε άλλο σχολείο είτε όλοι μαζί είτε κατά ομάδες.

Ο αποχωρισμός όμως από τις σχολικές παρέες, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα της κατανομής των μαθητών. Ακόμη και η επιλογή των περιοχών που εντάσσονται σε Γυμνάσια ή Γενικά Λύκεια υποδοχής, κρύβει παράδοξα.

Κάθε χρόνο, Διευθυντές Γυμνασίων και Γενικών Λυκείων δέχονται αιτήματα μετεγγραφών μαθητών, που θέλουν να φοιτήσουν είτε σε σχολείο πιο κοντά στον τόπο κατοικίας τους, είτε σε σχολείο όπου έχει πάει η παρέα τους. Ο όγκος των αιτημάτων, παραδοσιακά δεν ξεπερνούσε το 10% έως 15% του συνόλου των μαθητών που εγγράφονται στις πρώτες τάξεις.

Φέτος όμως, στα γραφεία των διευθύνσεων των σχολείων, έγινε το αδιαχώρητο. Τα αιτήματα μετεγγραφών σε κάποια σχολεία ξεπέρασαν το 70% του συνολικού αριθμού των μαθητών που φοιτούν στην πρώτη τάξη!

Βροχή μετεγγραφών

Με το άνοιγμα των σχολείων, δεκάδες ήταν οι γονείς που έσπευσαν στα Γυμνάσια και Λύκεια για να ζητήσουν μετεγγραφή των παιδιών τους σε άλλη σχολική μονάδα. Ο αριθμός των αιτήσεων μετεγγραφών έσπασε κάθε ρεκόρ. Χαρακτηριστική περίπτωση κεντρικού Γενικού Λυκείου του Βόλου, που από το σύνολο των 75 πτυχίων που παρέλαβε οι 57 μαθητές ζήτησαν μετεγγραφή!

Τα αιτήματα των γονέων για μετεγγραφή των παιδιών τους σε άλλο Γυμνάσιο ή Λύκειο, προκάλεσαν αλυσιδωτά προβλήματα.

Αλλα Λύκεια βρίσκονταν ξαφνικά με επιπλέον τμήματα μαθητών κι άλλα συρρικνώνονταν.

Οι αντιδράσεις της τοπικής ΕΛΜΕ, έφθασαν μέχρι το Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, Γ. Δοδοντσάκη, ο οποίος επέμεινε στη χωροταξική κατανομή των μαθητών, πετώντας το… μπαλάκι στους διευθυντές των σχολικών μονάδων για την ικανοποίηση ή μη των αιτημάτων που δέχθηκαν.

Οι διευθυντές κλήθηκαν να καθίσουν γύρω από ένα τραπέζι, πριν εγκρίνουν ή απορρίψουν τα αιτήματα μετεγγραφών, με γνώμονα ναι μεν την εξυπηρέτηση των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και τη διατήρηση των ισορροπιών όσον αφορά το μαθητικό πληθυσμό από Γυμνάσιο σε Γυμνάσιο και από Λύκειο σε Λύκειο.

Ο χάρτης των Γυμνασίων

Η χωροταξική κατανομή των αποφοίτων των δημοτικών σχολείων στα Γυμνάσια, έγινε βάσει της διεύθυνσης κατοικίας των μαθητών. Στόχος η ισομερής κατανομή των μαθητών προκειμένου όλα τα Γυμνάσια να λειτουργούν με σχεδόν ίσο αριθμό μαθητών και να μην δημιουργούνται τάξεις με πολλά τμήματα σε κάποιες περιπτώσεις και τάξεις με λιγοστά τμήματα σε άλλες.

Στόχος, που φαίνεται να μένει στα χαρτιά… Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του 1ου Γυμνασίου Βόλου που προσελκύει μαθητές από τον τομέα που περικλείεται από τον Περιφερειακό, το χείμαρρο Αναύρου, την Αναλήψεως και την Κ. Καρτάλη. Κλήθηκε να υποδεχθεί συνολικά 137 «πρωτάκια», όταν αντίστοιχα στο 4ο Γυμνάσιο Βόλου, στη συνοικία της Νεάπολης, στάλθηκαν τα απολυτήρια μόλις 67 μαθητών.

Την ίδια ώρα, απόφοιτοι του δημοτικού, που δημιούργησαν επί έξι χρόνια τις παρέες τους στα σχολεία, ξαφνικά καλούνται να αποχωριστούν από αυτές και να κάνουν ξεκίνημα σε ένα εντελώς άγνωστο περιβάλλον. Οι πρώτες τάξεις των Γυμνασίων, δεν αποτελούνται από μαθητές τριών ή τεσσάρων δημοτικών σχολείων. Μαθητές από επτά διαφορετικά δημοτικά σχολεία το ελάχιστο ή 16 ο μεγαλύτερος αριθμός, καλούνται να γνωριστούν μεταξύ τους και να συνυπάρξουν στις σχολικές τάξεις και στο προαύλιο.

Το χειρότερο είναι για τους μεμονωμένους μαθητές που καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα εντελώς νέο περιβάλλον, άγνωστοι μεταξύ αγνώστων.

Σε κάθε Γυμνάσιο, υπάρχουν μεμονωμένοι μαθητές από δημοτικά σχολεία. Για παράδειγμα, στο 1ο Γυμνάσιο Βόλου, ο κύριος όγκος των μαθητών μπορεί να προέρχεται από το 10ο, το 12 και το 32ο Δημοτικά Σχολεία Βόλου, υπάρχουν όμως και μεμονωμένοι μαθητές από τα 3ο, 4ο, 14, 15ο, 20 και 21ο Δημοτικά Σχολεία Βόλου. Αντίστοιχα και στο 5ο Γυμνάσιο Βόλου , εγγράφτηκε μαθητής από το 1ο Δημοτικό Σχολείο, άλλος ένας από το 12ο και από ένας από το 22ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, μέχρι και από το 5ο Δημοτικό Σχολείο Ν. Ιωνίας! Πώς από τη Ν. Ιωνία μαθητής βρέθηκε στην οδό Πολυμέρη, είναι από τα ευτράπελα της χωροταξικής κατανομής!

Οπως επίσης και μαθητής που διαμένει στην παραλία του Βόλου και αντί να πάει στο 5ο Γυμνάσιο, καλείται να διανύσει κεντρικούς δρόμους και να ανηφορίσει πάνω από την Αναλήψεως για να φοιτήσει στο 3ο Γυμνάσιο Βόλου!

Ο χάρτης των Λυκείων

Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα με την κατανομή των μαθητών, σημειώθηκε στα Λύκεια ιδίως τα κεντρικά του Βόλου, που δέχθηκαν και το μεγαλύτερο αριθμό αιτήσεων μετεγγραφών μαθητών.

Τα παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά και μπορούν από μόνα τους να περιγράψουν το αλαλούμ που σημειώθηκε στα σχολεία. Υπάρχουν απόφοιτοι Γυμνασίων που χωρίστηκαν σε έως και έξι διαφορετικά Λύκεια, όπως η περίπτωση του 1ου Γυμνασίου Βόλου, ενώ το 3ο Γυμνάσιο Βόλου, χωρίστηκε σε τέσσερα Λύκεια!

Το ΓΕΛ Βόλου, εμφανίζεται να έχει και τη μεγαλύτερη «δεξαμενή» μαθητών: από τον περιφερειακό Βόλου μέχρι το χείμαρρο Αναύρου έως τη Μαγνήτων και την Κ. Καρτάλη. Κλήθηκε να απορροφήσει μαθητές από επτά διαφορετικά Γυμνάσια, μεταξύ των οποίων το 2ο Γυμνάσιο Βόλου στη συνοικία του Αναύρου, όπου εδρεύει το 2ο ΓΕΛ Βόλου και το 8ο Γυμνάσιο στη συνοικία της Ν. Δημητριάδος, όπου αναπτύσσεται το 8ο ΓΕΛ!

Μία στενόμακρη λωρίδα που περικλείεται από τον Περιφερειακό Βόλου, την Κ. Καρτάλη, την παραλία Βόλου και την Αθανασίου Διάκου, είναι η «δεξαμενή» μαθητών του 3ου ΓΕΛ Βόλου που επίσης απορροφά μαθητές από επτά διαφορετικά Γυμνάσια. Μαθητές που διαμένουν στον Περιφερειακό, καλούνται στο καθημερινό τους δρομολόγιο κατηφορίζοντας προς το κέντρο του Βόλου, να περάσουν μπροστά από το 5ο ΓΕΛ, το 1ο ΓΕΛ και να καταλήξουν στο 3ο ΓΕΛ, όπου εντάσσονται βάση της χωροταξικής κατανομής για να κάνουν μάθημα!

Αξιοπερίεργη είναι η αποτύπωση στο χάρτη της «δεξαμενής» από όπου αντλεί περιοχές το 5ο ΓΕΛ Βόλου. Εχει την περιοχή από τον Περιφερειακό Βόλου και ανατολικά της οδού Ιωλκού και μια ακόμη ξεκομμένη περιοχή από τη Μαγνήτων, Δεληγεώργη, παραλία Βόλου και Κ. Καρτάλη. Εδώ συμβαίνει το αντίστροφο: μαθητές θα ξεκινούν από την παραλία του Βόλου, θα περνούν μπροστά από το 3ο ΓΕΛ, το 1ο ΓΕΛ και θα καταλήγουν στη Γιάννη Δήμου για να μπουν στις αίθουσες του 5ου Γενικού Λυκείου Βόλου!

Η ΕΛΜΕ Μαγνησίας, ζητά επιστροφή στο παλιό καθεστώς της χωροταξικής κατανομής των μαθητών με βάση τα σχολεία κι όχι τον τόπο κατοικίας. Επί τρία συνεχόμενα χρόνια, όσο δηλαδή ισχύει η συγκεκριμένη κατανομή, τα σχολεία γίνονται άνω- κάτω με τις μετεγγραφές.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου