ΤΟΠΙΚΑ

Κυνηγούν προσφορές, αλλά… ~ Στα περσινά επίπεδα οι… ελκυστικές τιμές στα ράφια

κυνηγούν-προσφορές-αλλά-στα-περσιν-103230

Οι καταναλωτές επιδίδονται σε αγώνα δρόμου για να καλύπτουν τις ανάγκες των νοικοκυριών σε τρόφιμα

Κόβουν τις περιττές αγορές στα μάρκετ οι καταναλωτές, οι οποίοι προσπαθούν να αντεπεξέρχονται στην ακρίβεια, την ενεργειακή κρίση και το ράλι ανόδου των τιμών στα καύσιμα και δεν τα καταφέρνουν. Πλέον φθάνουν στα ταμεία των καταστημάτων με μικρά καλαθάκια, ξοδεύοντας ποσά σε κάθε επίσκεψη της τάξεως των 18 και 20 ευρώ. Επισκέπτονται πιο συχνά τα μάρκετ, γιατί κυνηγούν προϊόντα σε ελκυστικές τιμές, όμως όταν επιστρέφουν στο σπίτι διαπιστώνουν ότι οι προσφορές αφορούν στις τελικές τιμές, που ίσχυαν πέρυσι στα προϊόντα και το ψυγείο τους παραμένει άδειο.

Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ μίλησε με υπεύθυνους καταστημάτων τροφίμων γνωστών αλυσίδων σε διάφορες συνοικίες του Βόλου προσπαθώντας να αποτυπώσει την κατάσταση. Επικρατούν έντονη ανασφάλεια στους καταναλωτές και φόβος για το αύριο. Το εισόδημα έχει συρρικνωθεί δραματικά από τους φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος, αερίου και καυσίμων. Ετσι παραδοσιακά είδη για αγορές στα μάρκετ απουσιάζουν πλέον από το καλάθι.

Αλλαξαν συνήθειες οι καταναλωτές

Η αγορά απορρυπαντικών γίνεται με σύνεση. Οι καταναλωτές θα προσέξουν ακόμη και τις αγορές τους με τις σοκολάτες και τα πατατάκια, ενώ περιορίζουν αισθητά την κατανάλωση αναψυκτικών και αλκοόλ.

Οπως επισημάνθηκε από υπεύθυνο μάρκετ, η αγοραστική δύναμη έχει μειωθεί πάρα πολύ, κάτι που είναι απολύτως λογικό. «Φαίνεται αισθητά ο περιορισμός του εισοδήματος, που επήλθε με τους υπέρογκους λογαριασμούς ενέργειας, φυσικού αερίου και καυσίμων. Οι καταναλωτές κυνηγούν τα πιο φθηνά προϊόντα, που τους είναι απολύτως απαραίτητα. Ετσι, σταθερές παραμένουν οι πωλήσεις του ψωμιού, του γάλακτος, των λαχανικών, ενώ είδη όπως αποσμητικά δεν παρουσιάζουν ζήτηση», σημειώνει.

Συχνές επισκέψεις στα μάρκετ, περιορισμένες αγορές

Σήμερα στο μέσο καλάθι περιλαμβάνονται δύο – τρία είδη κόστους περίπου 18 – 20 ευρώ. «Οι καταναλωτές δεν θα αγοράσουν αναψυκτικά και θα προτιμήσουν να καταναλώσουν νερό μετά το φαγητό, ενώ περιορίζουν αισθητά και το αλκοόλ και δεν θα αγοράσουν μία σοκολάτα παραπάνω ή ένα πατατάκι», σημειώθηκε.

Αλλος υπεύθυνος καταστήματος τροφίμων γνωστής αλυσίδας αναφέρει ότι η κίνηση στα μάρκετ παραμένει μεγάλη, αλλά έχει περιοριστεί σημαντικά η ποσότητα των τροφίμων που αγοράζονται. Οι καταναλωτές έχουν αλλάξει συνήθειες.

«Μας επισκέπτονται σχεδόν σε καθημερινή βάση και αγοράζουν ένα δύο είδη, που καλύπτουν ανάγκες δύο – τριών ημερών. Παίρνουν μικρές ποσότητες από αλλαντικά και τυροκομικά. Ενώ έχουμε μεγάλη κίνηση στα καταστήματα, βλέπουμε να υπάρχει μείωση στον τζίρο μας της τάξεως του 10% – 15%», επισημάνθηκε.

Δεν γεμίζουν τα καλαθάκια για τους φτωχούς

Στο κλίμα ανασφάλειας και φόβου για το αύριο που ξημερώνει μειώθηκε και η διάθεση των καταναλωτών για στήριξη στους απόρους.

«Τα καλαθάκια, που τοποθετούνται πίσω από τα ταμεία για διάθεση προϊόντων σε φτωχούς, δεν γεμίζουν εύκολα. Ενώ υπήρχε κίνηση και τα δίναμε στη Μητρόπολη, τώρα έχει σταματήσει. Χρειάζεται να περάσει καιρός, ένας – δύο μήνες, για να συγκεντρωθούν είδη. Γενικά, μετά τις γιορτές η κίνηση στα μάρκετ κάθε μέρα χειροτερεύει», σημειώθηκε.

Ανασφάλεια για ελλείψεις

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι επιλογές των καταναλωτών όσον αφορά στα απαραίτητα είδη που επιλέγουν. «Από τότε που άρχισε ο πόλεμος στην Ουκρανία κάποιοι έχουν στραφεί σε ζυμαρικά και αλεύρι για να καλύψουν ελλείψεις. Φοβούνται και θέλουν να έχουν τρόφιμα στο σπίτι», επισημάνθηκε από άλλον υπεύθυνο μάρκετ.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι οι καταναλωτές προτιμούν να επισκέπτονται τακτικά τα μάρκετ παρά να κάνουν αγορές της τάξεως των 100 ευρώ για να αποφεύγουν τις επισκέψεις λόγω της πανδημίας.

«Το πρώτο που προβληματίζει αυτή τη στιγμή τον καταναλωτή είναι η ακρίβεια. Η πανδημία έχει ξεχαστεί. Βλέπεις, κυνηγά με κάθε τρόπο τις προσφορές. Ομως, οι τιμές τώρα στις προσφορές είναι οι τελικές περσινές, λόγω των ανατιμήσεων. Μετά τα Χριστούγεννα είχαμε συνεχόμενες ανατιμήσεις προϊόντων», σημειώνει.

Από τον Ιανουάριο φάνηκε ο αντίκτυπος των ανατιμήσεων

Επισημαίνεται ότι ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν μειωμένες κατά 3,4% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, όταν όμως η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική, υπήρχαν απαγορεύσεις στην κυκλοφορία, δεν υπήρχε ακρίβεια, ούτε ο πόλεμος στην Ουκρανία που άλλαξε το παγκόσμιο σκηνικό.

Ετσι εκτιμάται ότι η εικόνα για την πορεία των πωλήσεων στο λιανεμπόριο δεν μπορεί να συγκριθεί με πέρυσι λόγω των διαφορετικών συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί. Οσο και αν ακούγεται παράλογο, εκείνο που σώζει τους τζίρους των μάρκετ είναι οι ανατιμήσεις, αφού οι πωλήσεις μπορεί να μειώνονται, όμως το κόστος τους είναι μεγάλο.

Εξανεμίζεται σύντομα ο μισθός

Σύμφωνα με έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ για το εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών το 2021 για 4 στα 10 νοικοκυριά ο μισθός ή η σύνταξη εξανεμίζονται μέχρι τις 19 του μήνα και, παρά τη μείωση των νοικοκυριών με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία ή/και τα ασφαλιστικά ταμεία, περίπου 3 στα 10 νοικοκυριά δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις αυτές το 2022.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 809 αντιπροσωπευτικά επιλεγμένων νοικοκυριών από όλη την Ελλάδα μεταξύ 9-17 Δεκεμβρίου 2021. Στόχος της έρευνας ήταν η καταγραφή των επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης και του πληθωρισμού στο εισόδημα, στις δαπάνες και την καταναλωτική συμπεριφορά των νοικοκυριών, που προκύπτουν εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών, καθώς και η αποτύπωση της στάσης σχετικά με την ποιότητα διαβίωσης και τις οικονομικές υποχρεώσεις.

Από τα κύρια συμπεράσματά της είναι η διεύρυνση της εισοδηματικής ανισότητας μεταξύ των χαμηλών και μεσαίων εισοδηματικά νοικοκυριών έναντι των υψηλών εισοδηματικά νοικοκυριών, αποτυπώνεται στην 10η ετήσια έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου