ΣΠΟΡΑΔΕΣ

Ενάλιοι θησαυροί στην επιφάνεια

ενάλιοι-θησαυροί-στην-επιφάνεια-719852

Φιλόδοξο σχέδιο είναι η δημιουργία υποβρύχιων μουσείων και καταδυτικών πάρκων στον θαλάσσιο χώρο των Σποράδων και του Παγασητικού, για το οποίο εκπονείται μάλιστα αντίστοιχο επιχειρησιακό σχέδιο. Τα προτεινόμενα σημεία είναι στην Σκόπελο, την Αλόννησο, στην θαλάσσια περιοχή του Δήμου Αλμυρού και του Νοτίου Πηλίου. Ο υποθαλάσσιος χώρος των Βορείων Σποράδων ειδικότερα, «φιλοξενεί» πολλά αρχαία ναυάγια, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη περιοχή υπήρξε θαλάσσιο πέρασμα από αρχαιοτάτων χρόνων.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν, ειδικότερα, τα αρχαία ναυάγια που έχουν εντοπιστεί στον ευρύτερο υποθαλάσσιο χώρο της Αλοννήσου. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε ναυάγιο Βυζαντινών χρόνων στον όρμο Αγίου Πέτρου στη νήσο Κυρα-Παναγιά (Πελαγονήσι).

Εξίσου σημαντικό είναι το ναυάγιο κλασικών χρόνων (425-415 π.Χ), που εντοπίστηκε στη νήσο Περιστέρα Αλοννήσου. Παράλληλα εντοπίστηκε και δεύτερο ναυάγιο της ίδιας περιόδου (476 π.Χ.) στη βραχονησίδα Φαγκρού της Κυρά- Παναγιάς, το οποίο μετέφερε επίσης αμφορείς από την Μένδη. Στην ευρύτερη περιοχή των Β. Σποράδων και συγκεκριμένα στο ακρωτήρι Κάτεργο της νήσου Κυρά- Παναγιάς, εντοπίστηκε, επίσης, το φορτίο Βυζαντινού ναυαγίου, του 9ου-10ου αι.μ.Χ., ενώ παράλληλα, εντοπίστηκαν και άλλα ναυάγια της ίδιας περιόδου στο θαλάσσιο χώρο της νήσου Περιστέρας. Τα ευρήματα που έχουν έλθει στο φως περιελάμβαναν κυρίως αμφορείς, αλλά και πολλά χρηστικά αγγεία τροφής και πόσης των μελών του πληρώματος.

Στη νήσο Σκάντζουρα, το 2008, εξάλλου, εντοπίστηκε σε βάθος 40μ. ένα ακόμη ναυάγιο κλασικών χρόνων που ήταν φορτωμένο με διάφορους τύπους αμφορέων προερχόμενους από εργαστήρια του Βορείου Αιγαίου και μελαμβαφή αγγεία όπως σκυφοειδής κύλικες, κάνθαροι κ.ά, δίνοντας σημαντικές πληροφορίες στους ερευνητές. Στην ευρύτερη περιοχή του Παγασητικού έχουν εντοπιστεί σημειωτέον, τουλάχιστον οκτώ ναυάγια τα οποία ανάγονται στα ύστερα ρωμαϊκά και τα βυζαντινά χρόνια και χαρακτηρίζονται «πολύ σημαντικά» από τους αρχαιολόγους.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου