ΕΛΛΑΔΑ

Η μεγάλη ληστεία στα τρένα

η-μεγάλη-ληστεία-στα-τρένα-920976

H ζημιά για τον ΟΣΕ από την κλοπή υλικού αλλά και αντικατάσταση καλωδίων, βιδών κ.λπ.

Μια από τις πιο γνωστές αμερικανικές ταινίες δράσης, με πρωταγωνιστή τον Σον Κόνερι, ήταν η «Μεγάλη ληστεία του τρένου». Ηταν όμως κι ένα πραγματικό γεγονός, η κλοπή ενός σημαντικού χρηματικού ποσού από τα Βασιλικά Ταχυδρομεία της Βρετανίας, το 1963.

Ισως, όμως, λίγοι να γνωρίζουν στο εξωτερικό για τη μεγάλη ληστεία που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Και αφορά την κλοπή κρίσιμου για τη λειτουργία των τρένων, υλικού, από συμμορίες που δρουν κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής. Αυτό περιγράφει σε ρεπορτάζ του ο Βασίλης Κανέλλης για το in.gr.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, κλοπές καλωδίων ηλεκτροκίνησης, «ριφιφί» σε αφύλακτες αποθήκες του ΟΣΕ, ακόμη και αφαίρεση βιδών που ενώνουν τις ράγες των τρένων.

Σε μια περίπτωση, μάλιστα, το 2011 συνελήφθησαν ανήλικοι οι οποίοι είχαν κόψει με φιάλες υγραερίου και οξυγόνου επτά σιδερένιες ράγες μήκους τριών μέτρων και βάρους 500 κιλών η κάθε μία.

Η κλοπή είχε γίνει σε παλιά σιδηροδρομική γραμμή του ΟΣΕ, όμως, η αφαίρεση καλωδίων και άλλων υλικών γίνονταν και συνεχίζει να γίνεται σε γραμμές που είναι υπό λειτουργία, θέτοντας σε κίνδυνο της ασφάλεια των τρένων.

Το πρόβλημα διαρκεί τουλάχιστον μια 20ετία στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, και παρά τις επιτυχίες της αστυνομίας νέες συμμορίες «ξεφυτρώνουν».

Κατά κύριο λόγο Ρομά, αλλά έχουν εντοπιστεί κι άλλες συμμορίες που αφαιρούν καλώδια για να πάρουν το χαλκό, τον οποίο πωλούν σε χυτήρια, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη.

Πηγές που γνωρίζουν το γεγονός μιλώντας στο in ανέφεραν ότι η ζημιά από την κλοπή, μαζί με την αντικατάσταση των κλαπέντων καλωδίων (ή άλλου υλικού) μπορεί να φτάνει τα 7 με 10 εκατ. ευρώ ετησίως.

Τα «σκραπ» κάνουν χρυσές δουλειές χωρίς να ρωτούν από πού προέρχεται ο χαλκός, οι δε συμμορίες θησαυρίζουν και συνεχίζουν το έργο τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες του in, ωστόσο, δεν είναι μόνο η αδυναμία της Αστυνομίας να ελέγξει και να βάλει φρένο στις συμμορίες αυτές. Αλλά αυτό που καταγγέλλεται από εργαζόμενους, κι ένα γενικότερο «πλιάτσικο» που συμβαίνει εδώ και χρόνια στον ΟΣΕ από κάποιους που κλέβουν σιδηροδρομικό υλικό, όχι μόνο για να αποκομίσουν χρήματα στα σκραπ. Αλλά και γιατί η προμήθεια νέου υλικού, προς αντικατάσταση του παλαιού, που έχει κλαπεί, κοστίζει πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Από τη δεκαετία 2000-2010 αυξάνονταν σταδιακά τα περιστατικά «πλιάτσικου» στις ράγες του ελληνικού σιδηρόδρομου, ωστόσο, ελάχιστα έχουν γίνει για την ενίσχυση της ασφάλειας και τον εντοπισμό των συμμοριών.

Μια από τις πλέον πολύκροτες συλλήψεις τέτοιας συμμορίας έγινε το 2017, επί ΣΥΡΙΖΑ. Τότε υπολογίστηκε ότι μόνο από τη δράση της συγκεκριμένης εγκληματικής οργάνωσης η ζημιά για το Δημόσιο ήταν 7 εκατ. ευρώ. Είχαν αφαιρέσει μεγάλες ποσότητες εκποιήσιμου τροχαίου υλικού από σιδηροδρομικούς σταθμούς σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας ενώ η συμμορία κατηγορείται ακόμη για την εξαπάτηση επιχειρήσεων δημόσιας ωφέλειας και την πραγματοποίηση πλασματικών μετρήσεων εκποιούμενου υλικού σε ζυγιστικά όργανα, ώστε οι δράστες να καταβάλλουν μικρότερο αντίτιμο.

Τότε είχαν συλληφθεί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Πέλλα, Θήβα και Λαμία, 19 άτομα, μεταξύ των οποίων τα τρία αρχηγικά μέλη της οργάνωσης, που είναι Ρομά, καθώς και 8 υπάλληλοι του ΟΣΕ, μεταξύ των οποίων και διευθυντικό στέλεχος του Οργανισμού. Παράλληλα, στη δικογραφία περιλαμβάνονται άλλα 11 άτομα, μεταξύ των οποίων 2 υπάλληλοι του ΟΣΕ και ένας της ΔΕΗ.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου