ΕΛΛΑΔΑ

Αλαλούμ για τον συμψηφισμό ΦΠΑ και χρεών

αλαλούμ-για-τον-συμψηφισμό-φπα-και-χρε-467206

Πλήρη σύγχυση προκάλεσαν οι δηλώσεις του υφυπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Π. Ρήγα περί συμψηφισμού των επιστροφών ΦΠΑ και χρεών προς το Δημόσιο, καθώς ο ίδιος τις αναίρεσε αποδίδοντάς τες σε «λάθος διατύπωση» από μέρους του. Συγκεκριμένα, το πρωί στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η οποία επεξεργάζεται το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, ο κ. Ρήγας δήλωσε: «Τον Φεβρουάριο θα γίνει ο διακανονισμός εκείνος που ζητάει η αγορά, να υπάρχει συμψηφισμός όταν το δημόσιο είτε από ΦΠΑ είτε από άλλους λόγους οφείλει σε κάποιον επιχειρηματία, έστω και στοιχειωδώς.

Τον τελευταίο χρόνο αυτό έχει μπει μετ’ επιτάσεως σε όλες τις συναντήσεις που έγιναν με το επιτελείο του Υπουργείου Οικονομικών και μας διαβεβαίωσαν ότι θα βρουν τρόπο ώστε αυτό να τελειώσει. Είναι μία άδικη συμπεριφορά για τον ιδιώτη που πρέπει να διορθωθεί». Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών δήλωναν άγνοια, ενώ αργότερα ο κ. Ρήγας σε συνομιλία του με τους κοινοβουλευτικούς συντάκτες σχολίαζε ότι επρόκειτο για λάθος διατύπωσή του η οποία προκάλεσε παρερμηνείες. «Δεν γνώριζα ότι υπάρχει και σήμερα δυνατότητα συμψηφισμού χρεών και οφειλών μεταξύ στενού δημόσιου τομέα και επιχειρήσεων, αλλά νόμιζα πως ήταν μόνο για συμψηφισμό ΦΠΑ προς ΦΠΑ», είπε ο υφυπουργός.

Πάντως κύκλοι της κυβέρνησης σχολίαζαν με αφορμή το αλαλούμ που δημιουργήθηκε ότι "ήδη κάποιοι συμψηφισμοί με ΦΠΑ υπάρχουν, ενώ συμπλήρωναν: "Δεν υπάρχει σήμερα η υποδομή για περισσότερους συμψηφισμούς. Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα διευρύνουμε κατά το δυνατόν την σχετική διαδικασία".

 
 
Ο κ. Ρήγας παραδέχθηκε τις μεγάλες καθυστερήσεις στην επιστροφή του ΦΠΑ, σημειώνοντας ότι η νέα κυβέρνηση είχε να επιστρέψει ΦΠΑ από το 2005 ύψους 1,4 δισ. και από αυτά επιστράφηκε το 2010 ποσό 1,2 δισ. ευρώ.
 
Οι πρώτες ΣΔΙΤ

Ταυτόχρονα, ο υφυπουργός γνωστοποίησε ότι εντός του Ιανουαρίου θα αρχίσουν να υλοποιούνται οι πρώτες ΣΔΙΤ αρχικά με ένα πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων στη Δυτική Μακεδονία και στη συνέχεια μέχρι το Μάρτιο με κατασκευή πυροσβεστικών σταθμών και νέων σχολείων.

Απαντώντας στις αιτιάσεις των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τον προηγούμενο επενδυτικό νόμο του 2004, ο υφυπουργός τόνισε ότι ήταν ένας νόμος χωρίς στόχευση, αφού επιδοτούσε τα πάντα, χωρίς όμως να προσδιορίζει τη δαπάνη που θα προκαλούσε.

Έτσι, συμπλήρωσε, από το σύνολο των 13.607 επενδυτικών σχεδίων που κατατέθηκαν συνολικά, εγκρίθηκαν 8.308 και υπολείπονται να ελεγχθούν άλλα 2.400, από τα οποία όμως τα 2.000 αφορούν φωτοβολταϊκά, που δεν παράγουν θέσεις εργασίας.

Το ύψος των ενισχύσεων που απαιτούσε η έγκριση όλων αυτών των σχεδίων ήταν 17,6 δισ. ευρώ, ενώ το ύψος της δημόσιας δαπάνης έφθανε τα 7,3 δισ. ευρώ. Από το ποσό των 7,3 δισ. μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί περί τα 2,6 δισ., από τα οποία περίπου το 1 δισ. από τη σημερινή κυβέρνηση, ενώ υπάρχει προβληματισμός για το πώς θα δοθούν τα άλλα 5 δισ. που οφείλει το κράτος στους επενδυτές.

Απαντώντας ο κ. Ρήγας σε αιτιάσεις βουλευτών από όλες τις πτέρυγες σχετικά με την προβληματική αντιμετώπιση των νομών τους από τον επενδυτικό νόμο, είπε ότι θα καταβληθεί προσπάθεια να αρθούν αδικίες μέσω των υπουργικών αποφάσεων που θα εκδοθούν κατ’ επιταγήν του ίδιου του νόμου.

Η κριτική που ασκήθηκε από τους βουλευτές επί της αρχής του νομοσχεδίου ήταν από μεν τους κυβερνητικούς για την ανάγκη θέσπισης ενός σταθερού και διαφανούς αναφορικά με τις διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης επενδυτικού νόμου, ενώ οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης έκαναν λόγο για απαράδεκτη καθυστέρηση να έρθει ο νέος νόμος.

Ο κ. Ρήγας απάντησε ότι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το νέο νόμο είναι η σαφήνεια, η απλότητα, η διαφάνεια, αλλά και συγχρόνως η εγκατάλειψη του εργαλείου των επιδοτήσεων, το οποίο απέτυχε, ενώ απαντώντας στην ένσταση του Π. Λαφαζάνη από τον ΣΥΡΙΖΑ για τη μη ένταξη δημοσίων και δημοτικών επιχειρήσεων στον επενδυτικό νόμο, είπε ότι αυτό απαγορεύεται από την κοινοτική νομοθεσία.

Οι θέσεις των κοινωνικών φορέων

Με αρκετές ενστάσεις από εμπόρους, επιμελητήρια και ξενοδόχους, ήταν οι κρίσεις των κοινωνικών φορέων που εμπλέκονται και τους οποίους αφορά ο νέος επενδυτικός νόμος που εξετάζεται από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ενώ κατατεθήκαν πολλές προτάσεις και υπομνήματα προς το αρμόδιο υπουργείο, εν όψει της δεύτερης ανάγνωσης του σχετικού νομοσχεδίου την ερχόμενη εβδομάδα.

Ο γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ Γιάννης Τσιφόρος τόνισε ότι ο πρωτογενής τομέας ήταν πάντα ο φτωχός συγγενής των επενδυτικών νόμων, ενώ υστερεί και στη χρηματοδότηση και τη στήριξη, αφού οι επιχειρήσεις του αγροτικού τομέα απολάμβαναν πάντα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από τις τράπεζες.

Ο αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καβαθάς έκρινε ως απολύτως θετική την εισαγωγή των φοροαπαλλαγών, αντί των «ξεπερασμένων» επιδοτήσεων, ενώ στις παραλείψεις του νομοσχεδίου ανέφερε την απουσία περιφερειακής στόχευσης, αλλά και της οριοθέτησης κατανομής πόρων μεταξύ μεγάλων, μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων, τη μη θεσμοθέτηση αφορολογήτου αποθεματικού και τη διατήρηση του ύψους της επένδυσης στα 200.000 ευρώ για να υπαχθεί στο νόμο, αντί των 100.000 που προτείνεται.

Ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, μετέφερε την έκπληξη και δυσαρέσκεια του εμπορικού κόσμου για την εξαίρεση του εμπορίου από τον επενδυτικό νόμο, με αποτέλεσμα 320.000 εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες καλύπτουν το 30% των επιχειρήσεων της ελληνικής οικονομίας να εξαιρούνται από το καθεστώς των ενισχύσεων, ενώ την ίδια ώρα δίδεται η δυνατότητα εμπορικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε επιχειρηματικά πάρκα.

Ο κ. Κορκίδης ζήτησε την ένταξη των εμπορικών επιχειρήσεων στο νέο νόμο, σημειώνοντας ταυτόχρονα, ότι οι προτεινόμενες φοροαπαλλαγές αφορούν μόνον τις ήδη κερδοφόρες επιχειρήσεις, ενώ εξέφρασε αμφιβολία για το αν η μετατροπή του ΤΕΜΠΜΕ σε ΕΤΕΑΝ θα επιφέρει τα προσδοκώμενα ευεργετικά αποτελέσματα, αφού η επιτυχία εξαρτάται από τον χρηματοπιστωτικό τομέα.

«Εξαιρετικά βελτιωμένο σε σχέση με ό,τι προϋπήρξε», χαρακτήρισε τον νέο επενδυτικό νόμο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Νίκος Αγγελόπουλος, κρίνοντας ότι το ζητούμενο σε έναν επιτυχημένο επενδυτικό νόμο είναι η βελτίωση της απασχόλησης, που δεν συμβαδίζει «οπωσδήποτε» με τη βελτίωση του ΑΕΠ.

Σημείωσε, πάντως, ότι τα φορολογικά κίνητρα που παρέχει ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι χωρίς αντίκρισμα στον τουρισμό («έχουν μεταφυσική αξία»), καθώς οι κερδοφόρες επιχειρήσεις, ιδίως το 2010, είναι ανύπαρκτες, κρίνοντας ως πραγματικά αποτελεσματικό κίνητρο την επιδότηση της εργασίας για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Παρεμβαίνοντας στο σημείο αυτό, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι συζητείται αναπτυξιακός νόμος και ότι η επιδότηση εργασίας είναι άλλης πολιτικής ζήτημα.

Κατά τον κ. Αγγελόπουλο, το μείζον θέμα που θα έπρεπε να υπάρχει στο νέο αναπτυξιακό νόμο και αφορά τον αποκλεισμό και την επιδότηση νέων κλινών στις κορεσμένες τουριστικά περιοχές, δεν έχει περιληφθεί.

Τέλος, ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Φωκίων Δεληγιάννης τόνισε ότι ο νέος επενδυτικός νόμος περιλαμβάνει πολλές καινοτομίες και απλοποιήσεις που ενθαρρύνουν με ουσιαστικό τρόπο την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.

Γραπτό υπόμνημα κατατέθηκε από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, στο οποίο αναφέρεται ότι το νομοσχέδιο «διέψευσε πολλές από τις προσδοκίες της επιμελητηριακής και επιχειρηματικής κοινότητας», ενώ σχολίασε ότι η προτίμηση της κυβέρνησης σε ενισχύσεις υπό τη μορφή των φοροαπαλλαγών αντί των επιδοτήσεων «δεν συγκινεί ιδιαιτέρως τον επιχειρηματικό

κόσμο».

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου