ΕΛΛΑΔΑ

Στον εισαγγελέα 15 συλληφθέντες για το κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων

στον-εισαγγελέα-15-συλληφθέντες-για-το-κ-222589

Δεκαπέντε άτομα συνελήφθησαν και άλλα εννέα εξακολουθεί να αναζητά η αστυνομία για εμπλοκή στην υπόθεση του μεγάλου κυκλώματος λαθρεμπορίου ναυτιλιακού πετρελαίου, από τη διετή δράση του οποίου η ζημιά, από διαφυγόντες δασμούς και φόρους, ξεπερνά τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ.

Οι συλληφθέντες με την δικογραφία που σχηματίσθηκε σε βάρος τους οδηγούνται αυτή την ώρα στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά.

Σε βάρος των συλληφθέντων σχηματίστηκε δικογραφία για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, λαθρεμπορία υγρών καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, απάτη κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ’ εξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.

Στους συλληφθέντες περιλαμβάνονται ο πρόεδρος της εταιρείας πετρελαιοειδών ΕΤΕΚΑ και πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ατρομήτου Γιώργος Σπανός, μαζί με έναν υπάλληλο και ένα συνεργάτη της εταιρείας. Περιλαμβάνονται επίσης δύο κρατικοί υπάλληλοι και ειδικότερα ανώτερος υπάλληλος του ΥΠΕΚΑ και υπάλληλος του Α’ Τελωνείου Πειραιά.

Οι δύο κρατικοί υπάλληλοι, σύμφωνα με την Αστυνομία, έναντι αμοιβής, ενημέρωναν αντίστοιχα, για ελέγχους στα πλοία που διέθετε η ΕΤΕΚΑ για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, για προγραμματισμένους ελέγχους του ΥΠΕΚΑ ή άλλων συναρμόδιων υπηρεσιών.

Οι υπόλοιποι από τους συλληφθέντες είναι οδηγοί βυτιοφόρων, ένας χειριστής γεφυροπλάστιγγας στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, ο μηχανικός πλοίου και ένας πρατηριούχος, ενώ οι εννέα που αναζητούνται είναι κυρίως πρατηριούχοι και οδηγοί βυτιοφόρων.

Απάντηση του Γ.Σπανού

Απάντηση για τις κατηγορίες περί εμπλοκής του στην υπόθεση κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων έδωσε ο Γ.Σπανός:

«Ο κ. Γιώργος Σπανός, με την ιδιότητά του τόσο ως πρόεδρος της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία “ΕΤΕΚΑ ΑΕ”, εταιρεία πανελλήνιας εμβέλειας, η οποία συνεισφέρει τα μέγιστα στην Εθνική μας Οικονομία καταβάλλοντας για φόρους, τέλη και εισφορές κάθε χρόνο ποσά άνω των 300.000.00 ευρώ, απασχολεί δε προσωπικό άνω των 150 ατόμων, αλλά και με την ιδιότητά του ως Πρόεδρος της “ΠΑΕ ΑΠΣ Ατρόμητος Αθηνών 1923” δηλώνει με όλη τη δύναμη της ψυχής του και με κάθε ειλικρίνεια -προσόν το οποίο τον διακρίνει σε όλη τη ζωή του- ότι οι εναντίον του αποδιδόμενες κατηγορίες τυγχάνουν έωλες και αστήρικτες, ούτε καν τον αγγίζουν, ούτε βέβαια και την εταιρεία της οποίας προΐσταται, για αυτό το λόγο εμφανίστηκε αμέσως και αυτοβούλως στην αρμόδια Υπηρεσία Ασφαλείας.

»Άλλωστε σε αυτό το συμπέρασμα θα καταλήξει αβίαστα ο οποιοδήποτε μέσος συνετός άνθρωπος λάβει γνώση της όλης υπόθεσης.

»Τονίζει δε ότι έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη κρίση της Ελληνικής Δικαιοσύνης που θα έχει σαν συνέπεια να λάμψει η όλη αλήθεια με αποτέλεσμα να αποδοθεί στην κοινωνία λευκός, όπως είναι μέχρι σήμερα πράγμα που θα του επιτρέψει να συνεχίσει μαζί με τους εκατοντάδες εργαζόμενους του την επιχειρηματική του δραστηριότητα στην Ελλάδα».

Η δράση του κυκλώματος

Τα μέλη του κυκλώματος παρακρατούσαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια το διοχέτευαν στα συνεργαζόμενα πρατήρια υγρών καυσίμων, όπου, μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διέθεταν και πάλι στην αγορά.

Η μεθοδολογία που ακολουθούσε το κύκλωμα ήταν σε διάφορα επίπεδα δράσης, σε όλη τη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού καυσίμου.

Πιο αναλυτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, σε όλη την επικράτεια, (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.

Το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, το ξαναπωλούσαν στους πλοιοκτήτες από τους οποίους το είχαν παρακρατήσει.

Επιπλέον, οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, κρατούσαν και αρκετά μεγάλες ποσότητες για τον εαυτό τους, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα κέρδη.

Ο μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για δικό του όφελος 11 τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων. Για να κλείσει την συμφωνία, δεσμευόταν ότι θα φρόντιζε για τον συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και ότι θα παρακρατούσαν 3 – 4 τόνους καυσίμων την εβδομάδα.

Τα μέλη του κυκλώματος, για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων πετρελαίου που είχαν παραγγελθεί και να παραπλανούν τους αρμόδιους τελωνειακούς υπαλλήλους ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν διάφορα τεχνάσματα. Ένα από αυτά ήταν ότι σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου.

Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να εμφανίζεται πάντα η ποσότητα της παραγγελίας. Για τη συνεργασία του ο χειριστής της γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150 ευρώ (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).

Στην περίπτωση, όμως, που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει, δηλαδή, λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν γινόταν η ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.

Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.

Σε έρευνες που έγιναν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε «συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:

  • Ÿ 8.000 λίτρα παρανόμως παρακρατηθέντος diesel κίνησης ναυτιλίας (marine diesel),
  • Ÿ 5 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων.
  • Ÿ 18.400 ευρώ σε μετρητά.

Από τα στοιχεία της έρευνας διαφαίνεται ότι η εγκληματική οργάνωση λειτουργούσε τουλάχιστον την τελευταία διετία, έχοντας διαθέσει σε πρατήρια υγρών καυσίμων περίπου 4.500.000 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου.

Εκτιμάται ότι το μέγεθος της εγκληματικής δραστηριότητας της οργάνωσης είναι πολύ μεγαλύτερο και στο πλαίσιο αυτό συνεχίζονται οι έρευνες προκειμένου να διερευνηθεί όλο το εύρος της λαθρεμπορίας καυσίμων και απάτης σε βάρος ναυτιλιακών εταιρειών.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου