ΔΙΕΘΝΗ

Πώς χτυπήθηκε το πυρηνικό υποβρύχιο των ΗΠΑ στη θάλασσα της Νότιας Κίνας – Τα σενάρια

πώς-χτυπήθηκε-το-πυρηνικό-υποβρύχιο-τ-373651

Το υποβρύχιο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ που προσέκρουσε σε υποβρύχιο αντικείμενο στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας το περασμένο Σαββατοκύριακο επιχειρούσε σε ένα από τα πιο δύσκολα υποθαλάσσια περιβάλλοντα στον κόσμο, ένα περιβάλλον γεμάτο θόρυβο από τα υπερκείμενα πλοία και έναν βυθό με συνεχώς μεταβαλλόμενα περιγράμματα που μπορεί να εκπλήξει οποιοδήποτε πλήρωμα υποβρυχίου, λένε οι αναλυτές.

Αμερικανοί αξιωματούχοι της άμυνας δεν έδωσαν την Πέμπτη λεπτομέρειες για το ατύχημα που συνέβη στο USS Connecticut, λέγοντας μόνο ότι ένας αριθμός ναυτών που επέβαιναν σε αυτό τραυματίστηκαν όταν το υποβρύχιο προσέκρουσε σε αντικείμενο, ενώ εκτελούσε υποβρύχια πορεία στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι ότι οι τραυματισμοί ήταν μικροί και ότι το υποβρύχιο έφτασε την Παρασκευή στη ναυτική βάση των ΗΠΑ στο νησί Γκουάμ χωρίς να χρειαστεί βοήθεια.

Εκπρόσωπος του Πολεμικού Ναυτικού δήλωσε στο CNN ότι το μπροστινό μέρος του υποβρυχίου υπέστη ζημιές και ότι θα υπάρξει «πλήρης έρευνα και πλήρης αξιολόγηση» του περιστατικού.

Το USS Connecticut είναι ένα από τα τρία υποβρύχια κλάσης Seawolf του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού, με τιμή περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια το καθένα. Το υποβρύχιο βάρους 9.300 τόνων και μήκους 353 ποδιών, που τέθηκε σε λειτουργία το 1998, τροφοδοτείται από έναν μόνο πυρηνικό αντιδραστήρα και επανδρώνεται από 140 ναύτες.

Καθώς είναι μεγαλύτερο ακόμη και από τα νεότερα επιθετικά υποβρύχια κλάσης Virginia, το USS Connecticut μπορεί να μεταφέρει περισσότερο οπλισμό από άλλα επιθετικά υποβρύχια των ΗΠΑ – συμπεριλαμβανομένων έως και 50 τορπιλών καθώς και πυραύλων κρουζ Tomahawk, σύμφωνα με ενημερωτικό δελτίο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Και παρά το γεγονός ότι είναι άνω των 20 ετών, είναι επίσης τεχνολογικά προηγμένο με τις αναβαθμίσεις των συστημάτων του που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρει ότι είναι «εξαιρετικά αθόρυβο, γρήγορο, καλά εξοπλισμένο και εξοπλισμένο με προηγμένους αισθητήρες». «Αυτά τα υποβρύχια έχουν μερικές από τις πιο προηγμένες -στην πραγματικότητα τις πιο προηγμένες- υποβρύχιες δυνατότητες», δήλωσε ο Alessio Patalano, καθηγητής πολέμου και στρατηγικής στο King’s College του Λονδίνου.

Πώς μπήκε σε μπελάδες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας;

Ενώ το Ναυτικό των ΗΠΑ δεν έχει αποκαλύψει τι χτύπησε το Connecticut, οι αναλυτές λένε ότι οι συνθήκες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας μπορεί να αποτελέσουν πρόκληση για τους εξελιγμένους αισθητήρες του υποβρυχίου. «Θα μπορούσε να ήταν ένα αντικείμενο αρκετά μικρό ώστε να μην το εντοπίσουν τα σόναρ σε ένα θορυβώδες περιβάλλον», δήλωσε ο Patalano.

Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ, τα ναυτικά σκάφη χρησιμοποιούν αυτό που ονομάζεται «παθητικό σόναρ» για να ανιχνεύουν αντικείμενα στο νερό γύρω τους. Σε αντίθεση με το «ενεργητικό σόναρ», το οποίο στέλνει σήματα και στη συνέχεια καταγράφει πόση ώρα χρειάζεται η ηχώ τους για να επιστρέψει στο σκάφος, το παθητικό σόναρ ανιχνεύει μόνο τον ήχο που έρχεται προς το μέρος του.

Αυτό επιτρέπει στο υποβρύχιο να παραμείνει αθόρυβο και κρυμμένο από τους αντιπάλους, αλλά σημαίνει ότι τα υποβρύχια πρέπει να βασίζονται σε άλλες συσκευές ή σε πολλαπλά παθητικά σόναρ για να τριγωνοποιήσουν τη θέση ενός αντικειμένου στην πορεία του.
Επειδή η Θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες διαδρομές και αλιευτικές περιοχές στον κόσμο, κάθε είδους θόρυβοι από σκάφη στην επιφάνεια μπορούν να καλύψουν αυτό που μπορεί να αποτελέσει κίνδυνο για το υποβρύχιο από κάτω, δήλωσαν οι αναλυτές.

«Ανάλογα με το μέρος που συνέβη το περιστατικό, οι παρεμβολές του είδους του θορύβου (συνήθως από την κυκλοφορία από πάνω) μπορεί να επηρέασαν τους αισθητήρες ή και τη χρήση τους από τους χειριστές», δήλωσε ο Patalano. Και δεν είναι μόνο η ναυσιπλοΐα που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε ένα υποβρύχιο στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, δήλωσε ο Carl Schuster, πρώην πλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και πρώην διευθυντής επιχειρήσεων στο Κέντρο Πληροφοριών της Διοίκησης Ειρηνικού των ΗΠΑ.

«Πρόκειται για μια περιοχή με πολύ κακό ακουστικό περιβάλλον», δήλωσε ο Schuster, ενώ ακόμη και η φύση των ίδιων των υδάτων δημιουργεί προβλήματα. «Ο περιβαλλοντικός θόρυβος από τα ρεύματα που περνούν μεταξύ των νησιών και οι ασυνεχείς συνθήκες των υδάτων επηρεάζουν την ακουστική λήψη», πρόσθεσε. Είναι επίσης πιθανό ότι κάτι από κάτω θα μπορούσε να έχει προκαλέσει πρόβλημα, δήλωσε ο Schuster.

«Το περιβάλλον αυτών των υδάτων και ο βυθός της θάλασσας βρίσκονται σε κατάσταση αργής αλλά αδυσώπητης αλλαγής», δήλωσε ο Schuster. «Είναι μια περιοχή που απαιτεί συνεχή χαρτογράφηση του περιγράμματος του πυθμένα. Μπορεί να χτυπήσεις ένα αχαρτογράφητο υποθαλάσσιο βουνό εκεί κάτω», τόνισε. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι χώρες της περιοχής αυτής, οι ΗΠΑ και η Κίνα, τις παρακολουθούν και τις περιπολούν συνεχώς», εξήγησε.

Το ατύχημα ήταν το δεύτερο που αφορά υποβρύχιο στην περιοχή φέτος. Τον Απρίλιο, ένα ινδονησιακό υποβρύχιο βυθίστηκε στα στενά του Μπαλί, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και τα 53 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν σε αυτό. Αξιωματούχοι του Πολεμικού Ναυτικού της Ινδονησίας δήλωσαν ότι το ατύχημα προκλήθηκε από «φυσικό/περιβαλλοντικό παράγοντα», αλλά δεν έδωσαν περισσότερες λεπτομέρειες.

ethnos.gr

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου