ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… με παρέα και φορτίο

μοτοσυκλετωντασ-με-παρέα-και-φορτίο-762336

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Οι καλοκαιρινές διακοπές έχουν αρχίσει μετά πολλών εμποδίων, αλλά για να τις απολαύσουμε ας θυμηθούμε ότι από όλα τα μεταφορικά μέσα η μοτοσυκλέτα έχει τις καλύτερες αντικοτοναικές προδιαγραφές καθαρού αέρα και μοναξιάς ή επιλεγμένης παρέας.

Βεβαίως, καλοκαιρινές διακοπές σημαίνει φόρτωμα και το φόρτωμα σε τόσο ελαφρύ όχημα, όπως η μοτοσυκλέτα, πρέπει να γίνει με προσοχή, αφού επηρεάζει σημαντικά την ασφαλή κίνησή της. Οι χώροι φόρτωσης είναι προκαθορισμένοι και η προσεκτική κατανομή του βάρους απαραίτητη.

Ας δούμε τους χώρους αναλυτικά.

Οι πλευρικές βαλίτσες είναι οι κυριότεροι χώροι μεταφοράς αντικειμένων στη μοτοσυκλέτα και οι ασφαλέστερες από κάθε άποψη. Υπάρχουν μαλακές και σκληρές βαλίτσες, που σταθεροποιούνται με κατάλληλα συστήματα επάνω στο πλαίσιο της μοτοσυκλέτας. Ασφαλέστερες και με μεγάλες χωρητικότητες είναι οι σκληρές βαλίτσες, κατασκευασμένες από κράμα αλουμινίου ή ανθεκτικό πλαστικό. Στερεώνονται στο πλαίσιο της μοτοσυκλέτας με ασφαλή κουμπώματα και είναι συνήθως υδατοστεγείς. Οι βαλίτσες αυτές συνήθως κλειδώνουν επάνω στο πλαίσιο, αλλά και στα ανοίγματά τους, ώστε να παρέχουν σχετική ασφάλεια τουλάχιστον από τον περίεργο ή από το τυχαίο άνοιγμα εν κινήσει. Συχνά συνοδεύονται από σετ μαλακών εσωτερικών σάκων, που βοηθούν στη φόρτωση και μας απαλλάσσουν να κουβαλάμε τις λερωμένες (σκληρές) βαλίτσες μαζί μας. Οι μαλακές βαλίτσες (θα τις ακούσετε και σαν σαμάρια) είναι εναλλακτική λύση, αλλά θέλουν ιδιαίτερη προσοχή στην τοποθέτησή τους, αφού λόγω ευμετάβλητου σχήματος μπορεί να καταλήξουν πολύ κοντά σε μέρη της μηχανής, που υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας (π.χ. εξάτμιση). Ο,τι και αν διαλέξετε, απαιτούνται συμμετρικό μοίρασμα του βάρος των πραγμάτων και καλή στερέωση. Επίσης, υπάρχει όριο ταχύτητας, που η ίδια η εταιρεία παραγωγής τους θέτει (π.χ. 120 – 140 χλμ./ώρα) και δεν πρέπει να το ξεχνάμε.

Η βαλίτσα της πίσω σχάρας (top case) είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, γιατί είναι εύκολη στη χρήση της και προσφέρεται για άμεση χρήση. Στη περίπτωση που τη χρησιμοποιούμε, προσέχουμε το βάρος περισσότερο από κάθε άλλο σημείο φόρτωσης, γιατί επηρεάζει εντυπωσιακά την ευστάθεια της μοτοσυκλέτας μας. Συχνά προκαλούνται ζητήματα και λόγω αεροδυναμικής και καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί ως προς το μέγεθος που διαλέγουμε (όχι υπερβολές) και την ταχύτητα κίνησης, όταν έχουμε τοποθετημένη τέτοια βαλίτσα.

Η βαλίτσα του δοχείου βενζίνης (tank bag) προσφέρει άμεση πρόσβαση στον αναβάτη χωρίς να χρειαστεί να κατέβει από τη μοτοσυκλέτα του. Συνήθως εκεί αποθηκεύουμε τα πιο σημαντικά πράγματά μας, όπως πορτοφόλι, γυαλιά, κινητό κ.λπ. Επειδή και δω το μέγεθος ποικίλλει, προσέχουμε να μην περιορίζονται η κίνηση του τιμονιού ή η ορατότητά μας. Στηρίζεται στο δοχείο βενζίνης συνήθως με ιμάντες ή έχει διαμορφωμένη ειδική βάση πρόσδεσης.

Ο σάκος της πίσω σχάρας είναι συνήθως κυλινδρικού σχήματος μεγάλης χωρητικότητας και μαλακός. Χρειάζεται πολύ καλή στήριξη, γιατί υφίσταται σοβαρός κίνδυνος για την ευστάθεια της μοτοσυκλέτας μας. Συνήθως ασφαλίζεται με ιμάντες, που μπορούν να σφίξουν καλά γύρω από τον σάκο, ώστε να προσαρμοστεί με τρόπο, που δεν επιτρέπει την κίνησή του, ανεξάρτητα από αυτή της μοτοσυκλέτας.

Η συμμετρική φόρτωση, η ισοκατανομή του βάρους, η μεταφορά του κέντρου βάρους όσο γίνεται πιο χαμηλά και στο κέντρο της μοτοσυκλέτας, όπως και η αδιαβροχότητα των βαλιτσών είναι μέριμνα του κάθε αναβάτη. Μέριμνά μας όμως και πολύ σημαντική για την ασφάλειά μας είναι η ρύθμιση των αναρτήσεων της μοτοσυκλέτας μας με προφόρτιση των ελατηρίων της πίσω ανάρτησης, καθώς και η αύξηση της πίεση των ελαστικών, ώστε να αντέχουν το επιπλέον βάρος και, τέλος, η ρύθμιση της δέσμης των φώτων μας, ώστε να «βλέπουν» με τη σωστή γωνία τον δρόμο.

Η φόρτωση της μοτοσυκλέτας είναι υπεύθυνη δουλειά, γιατί επηρεάζει την οδήγησή μας και την ασφάλειά μας, πιο απαιτητική και υπεύθυνη εργασία είναι η μεταφορά επιβάτη.

Ο επιβάτης μοτοσυκλέτας είναι ο προνομιούχος φιλοξενούμενός μας και, είτε το θέλουμε, είτε όχι, συμμετέχει στην οδήγηση του οχήματος. Πριν πάρουμε μαζί μας επιβάτη, βεβαιωνόμαστε ότι επιτρέπεται ελέγχοντας την άδεια κυκλοφορίας της μοτοσυκλέτας μας. Απαραίτητα στοιχεία η ύπαρξη υποποδίων (μαρσπιέ) για τον επιβάτη και βέβαια η κατάλληλη σέλα. Είναι απαραίτητο και δω να αυξήσουμε την πίεση των ελαστικών μας, να ρυθμίσουμε τις αναρτήσεις μας και τη δέσμη των φώτων μας.

Σοβαρότερα γίνονται τα πράγματα όταν ο επιβάτης μας δεν έχει ταξιδέψει με μοτοσυκλέτα άλλη φορά. Εδώ χρειάζεται να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να του εξηγήσουμε πώς να κάθεται καλά στη σέλα, κοιτώντας εμπρός, να πατά στα υποπόδια και να μην κατεβάζει τα πόδια του, αν δεν του πούμε εμείς, να μας κρατά ελαφρά, αλλά σταθερά γύρω από τη μέση μας και να γέρνει μαζί μας όταν γέρνουμε και εμείς. Δεν πρέπει να κοιτά πίσω ή να κάνει νοήματα με τα χέρια και το πιο σημαντικό ίσως να μην γέρνει αντίθετα από εμάς.

Θα χρειαστεί κράνος προδιαγραφών στο νούμερό του και προτιμούμε να φορά ανοιχτόχρωμα ρούχα, κατάλληλα για μοτοσυκλέτα (αδιάβροχα ρούχα – απαραίτητες προστασίες). Τα παπούτσια του να είναι κατάλληλα για μοτοσυκλέτα και αν δεν είναι κατασκευασμένα για αυτόν τον σκοπό τουλάχιστον να μην κρέμονται τα κορδόνια του ή να μην είναι λυμένα.

Να θυμόμαστε ότι η μοτοσυκλέτα μας είναι ελαφρύ όχημα και η φόρτωσή της επηρεάζει σημαντικά τα χαρακτηριστικά της και την οδήγησή μας. Η απόσταση ακινητοποίησης επιμηκύνεται λόγω αύξησης του βάρους, ενώ η επιτάχυνσή μας δεν είναι τόσο γρήγορη, όσο είναι όταν οδηγούμε μόνοι μας.

Η οδήγηση της μοτοσυκλέτας είναι μια σοβαρή… ψυχαγωγία για μας και τον φιλοξενούμενό μας στο πίσω μέρος της σέλας μας. Ας την απολαύσουμε χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις. Χρειαζόμαστε καλή προετοιμασία και προσοχή, ώστε να έχουμε όμορφες και ευχάριστες διακοπές.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου