ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Eνα γλωσσολογικό Success Story

eνα-γλωσσολογικό-success-story-678655

Το μεγάλο γλωσσολογικό πείραμα και η εξέλιξή του ως διεθνώς πρότυπου Εκπαιδευτηρίου διδασκαλίας της Αγγλικής

Του Δημήτρη Αντωνίου,

Καθηγητή Αγγλικής, Β.Α., Kατόχου Masters Παιδαγωγικής και Γλωσσολογίας

aglo.academia@gmail.com

Μέρος 3ο

Από τον Σεπτέμβριο του ’80 τα πράγματα στο φροντιστήριο άρχισαν να γίνονται πολύ σοβαρά. Εν όψει της αθρόας προσέλευσης των μαθητών, αλλά και μεταγραφές από άλλα φροντιστήρια, με τις συνεργάτιδές μου αποφασίσαμε να θεσπίσουμε κριτήρια και προαπαιτούμενα (prerequisites) για να γίνουν οι υποψήφιοι μαθητές δεκτοί. Μιλώντας για «συνεργάτιδες», πρέπει να δηλώσω απερίφραστα πως οι νεαρές τότε κυρίες απεδείχθησαν άκρως παραγωγικές, δημοφιλείς και συνεργάσιμες. Τα πλέον απαραίτητα στοιχεία μιας/ενός εκπαιδευτικού. Κατά συνέπεια έπρεπε να φέρουν αντίγραφο της επίσημης βαθμολογίας τους από το Ελληνικό σχολείο. Έπρεπε να προσκομίσουν συστατικές επιστολές, είτε από τους καθηγητές τους, είτε από τους δασκάλους τους. Ανεξαιρέτως όλοι οι υποψήφιοι μαθητές, υποβάλλοντο σε προσωπική συνέντευξη με τον διευθυντή του σχολείου.

Αυτή η πολιτική δεν ήταν απλώς επαναστατική και ριζοσπαστική, αλλά και προκλητική, για να εφαρμοσθεί σε μια επαρχιακή πόλη από έναν, όχι σχεδόν, αλλά τελείως άγνωστο πριν δύο χρόνια!

Οι γονείς δεν «έγραφαν» τα παιδιά τους στο σχολείο, αλλά τα παιδιά τους «γίνονταν δεκτά» ή όχι. Τα κριτήρια ήταν ακριβώς τα ίδια που εφαρμόζονταν στα διάφορα πανεπιστήμια και κολλέγια της Βοστώνης.

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ

  1. Ολιγομελή και ομοιογενή τμήματα. Το ομοιογενές έχει σχέση με την πνευματική ικανότητα των μαθητών αλλά και την φιλομάθειά τους.
  2. Εντατικό πρόγραμμα έως και 10 ωρών εβδομαδιαίως.
  3. Ενιαίο πρόγραμμα για όλους τους μαθητές χωρίς διαχωρισμό μεταξύ θερινών μαθημάτων και μαθημάτων κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
  4. Ουδεμία χρήση ή αναφορά στην μητρική γλώσσα, τόσο από διδάσκοντες όσο και από διδασκομένους.
  5. Αυστηρή επιλογή μαθητών και προαπαιτούμενο συστατικές επιστολές και αντίγραφο ελέγχου προόδου από το δημόσιο σχολείο.
  6. Επίσημη και δημόσια απονομή πτυχίων προς ενίσχυση της προσωπικής δημοτικότητας και προβολής ενός εκάστοτε πτυχιούχου.
  7. Αυστηροί κανόνες για όλους τους μαθητές αλλά και γονείς.
  8. Η ίδρυση και λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης με χιλιάδες βιβλία για τα ενδιαφέροντα των μαθητών και βιβλιοθηκάριο έπαιξε σημαντικό ρόλο.
  9. Διακεκριμένες μαθήτριες, μετά την αποφοίτηση τους από τα αγγλικά και το λύκειο, προσλαμβάνονταν ως καθηγήτριες των εκπαιδευτηρίων και αυτό απεδείχθη άκρως παραγωγικό και αποτελεσματικό.
  10. Δεν υπήρχε συγκεκριμένος χρόνος φοίτησης στο σχολείο, κάθε μαθητής – μαθήτρια μάθαινε όσο ήθελε και όσο μπορούσε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Υπήρξαν μαθητές και μαθήτριες που αποκτούσαν FCE και Proficiency στα 10, 11 και 12 χρονών.
  11. Μαθητές όφειλαν να σέβονται τους κανόνες του σχολείου διαφορετικά θα μπορούσαν να αποβληθούν και να απομακρυνθούν για ανάρμοστη συμπεριφορά.
  12. Κανένας μαθητής δεν απομακρυνόταν για οικονομικούς λόγους.
  13. Θεατρικές παραστάσεις στα Αγγλικά. Ειδικός Άγγλος ηθοποιός και σκηνοθέτης εκπαίδευε μαθητές και παρουσίαζε στα Αγγλικά στο Δημοτικό Θέατρο Βόλου.
  14. Βιβλία. Αρχίζοντας η προετοιμασία για το περίφημο και πολυπόθητο LOWER, τα βιβλία που διδάσκονταν ήταν ακριβώς τα ίδια που διδάσκονταν σε Αμερικάνικα πανεπιστήμια και Κολλέγια και δεν είχαν καμία σχέση με τα βιβλία του εμπορίου, των διαφόρων εκδοτικών οίκων.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Για πρώτη φορά στην ιστορία της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στην Ελλάδα, αλλά και πανευρωπαϊκά, μαθητές 10, 11, 12, 13 και 14 ετών αποκτούσαν το First Certificate και Proficiency των πανεπιστημίων Michigan και Cambridge. Τα αποτελέσματα των επιτυχόντων δημοσιεύονταν στον τοπικό Τύπο (ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ και ΘΕΣΣΑΛΙΑ) και συνοδεύονταν από το πατρώνυμο και συχνά και με φωτογραφίες των μαθητών, ώστε η αυθεντικότητα και η γνησιότητα να καθίσταται αδιαμφισβήτητη.

Ενδεικτικά το ακαδημαϊκό έτος 1996 – 1997, το σύνολο των επιτυχόντων μεταξύ LOWER και PROFICIENCY ήταν 256 μαθητές, πανελλήνιο ρεκόρ.

ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ – ΣΤΟΧΟΣ, ΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΟ

Οι άνθρωποι δεν πρέπει να εγκαταλείπουν τους στόχους και τα όνειρά τους «επειδή τους συνέβησαν» κάποιες αντιξοότητες, ή επειδή «κάποιοι» ζηλόφθονες θέλησαν να τους βλάψουν.

Όταν οι στόχοι μας είναι ανιδιοτελείς και αφορούν το κοινό όφελος και ιδιαίτερα όταν αφορούν την προώθηση των νέων ανθρώπων, τότε όλοι μας έχουμε, τόσο ηθική όσο και υλική υποχρέωση, να συνδράμουμε με οποιοδήποτε τρόπο μπορούμε, ώστε οι νέοι μας να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις πνευματικές τους αρετές που γενναιόδωρα τους προίκισε η φύση. Πιο συγκεκριμένα:

Α. Διαθέτουμε τη γνώση, την εμπειρία και επιπροσθέτως έχουμε ήδη εξασφαλίσει τον ιδανικό χώρο – σημαντική έκταση για ένα Ελληνοαγγλικό Κολλέγιο, με σχεδόν απεριόριστες προοπτικές ανάπτυξης και επέκτασης. Ο χώρος, ο οποίος επιλέχθηκε αποκλειστικά για την ίδρυση του κολλεγίου προσφέρει τα εξής πλεονεκτήματα:

  1. Έκταση 13.000m², με προοπτική να διπλασιασθεί ή και να τριπλασιασθεί άμεσα με χαμηλό κόστος. Απέχει μόνο 10km από το Δημαρχείο του Βόλου και έχει άμεση πρόσβαση στη θάλασσα της Κριθαριάς, κατάλληλη για κολύμβηση, αλλά και θαλάσσια σπορ. Δίπλα από τη θάλασσα υπάρχουν γήπεδα (μπάσκετ και ποδοσφαίρου) δημοσίας χρήσεως!
  2. Είναι εκτός του αστικού ιστού, αλλά και μακριά από πάσης φύσεως ρύπανση και βιομηχανικών αποβλήτων.

Β. Ένα σύγχρονο σχολείο πρέπει να συνδυάζει εκπαίδευση, αθλητισμό (χερσαίο και υδάτινο), αλλά και πολιτιστικές και καλλιτεχνικές δράσεις, όπως θέατρο, μουσική, χορό, τραγούδι, ζωγραφική και εκμάθηση ξένων γλωσσών σε χρόνο ρεκόρ, όπως αποδεδειγμένα κάναμε και στο παρελθόν.

Γ. Ο συγκεκριμένος χώρος, πέραν της χρήσης του ως εκπαιδευτήρια, θα μπορούσε κάλλιστα να υπηρετήσει και ως Summer Camp, όπου παιδιά, όχι μόνο από τη Θεσσαλία, αλλά και παιδιά των Θεσσαλών της διασποράς, θα μπορούσαν να συνδυάζουν τις θερινές τους διακοπές διασκεδάζοντας, αλλά παράλληλα να μαθαίνουν και ελληνικά και να ενδυναμώνουν τους δεσμούς με τη μητέρα – πατρίδα.

Δ. Το εν λόγω σχολείο μπορεί να ξεκινήσει ως Δημοτικό ή/και Α΄ Γυμνασίου και στη συνέχεια να συμπεριλάβει και Γυμνάσιο – Λύκειο. Θα μπορούσε επίσης να προσφέρει και απολυτήριο Baccalaureate, που δίνει στους κατόχους του τη δυνατότητα σπουδών σε περίοπτα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Στη συνέχεια από πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μπορεί να εξελιχθεί και σε τριτοβάθμια και οι απόφοιτοι λυκείων της Θεσσαλίας αντί να «μεταναστεύουν» στο εξωτερικό, θα μπορούν να αποκτούν ποιοτική εκπαίδευση στον τόπο τους και με πολύ χαμηλότερα δίδακτρα.

Ε. Το πλέον επιθυμητό, αλλά και σύντομο και αποτελεσματικό, θα ήταν μία σύμπραξη ιδιωτικού και δημοτικού εγχειρήματος – project. Μάλιστα μία συνεργασία μεταξύ ιδιωτών και δύο Δήμων, πχ Δήμου Βόλου και Δήμου Καρδίτσας, θα ήταν ό, τι καλύτερο. Δεν αναφέρομαι τυχαία στο Δήμο Καρδίτσας. Ο Βόλος για αρκετές δεκαετίες «φιλοξενεί» αρκετές δεκάδες «μέτοικους» της Καρδίτσας, όπως τους αποκαλούσε ο αείμνηστος και διακεκριμένος Κώστας Λιάπης, ο οποίος στο τεύχος υπό τον τίτλο «ΜΑΓΝΗΣΙΑ», τον Μάιο 2010, έκανε ένα ολόκληρο αφιέρωμα στους «ΚΑΡΔΙΤΣΙΩΤΕΣ ΕΝ ΒΟΛΩ». Από την άλλη πλευρά, ο γράφων υπήρξε ο εμπνευστής, ιδρυτής και πρώτος πρόεδρος της «ΛΕΣΧΗΣ ΚΑΡΔΙΤΣΙΩΤΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ». Αυτή η λέσχη, για κάποιους λόγους, ειλικρινά δεν γνωρίζω για ποιους, τα τελευταία χρόνια έχει κάπως ατονήσει. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει πως δεν μπορεί να επαναδραστηριοποιηθεί και με τη συνεργασία του Δήμου Βόλου και του Δήμου Καρδίτσας να διαδραματίσει το ρόλο που της αρμόζει.

ΣΤ. Ήδη γίνονται προσπάθειες και προσκλήσεις για συνεργασίες με εκπαιδευτικούς φορείς, εκτός Ελλάδος και πέραν του Ατλαντικού.

Ζ. ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΟΥΝ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΟΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΣΤΟ: [email protected].

«ΕΝΑ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΤΟΝ ΒΟΛΟ»

(Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΠΡΟΤΥΠΟ, Τεύχος 1, Βόλος, Ιούλιος 1990)

Ο τίτλος του άρθρου ήταν το θέμα που παρουσίασε ο γνωστός καθηγητής αγγλικής της πόλης μας, κύριος Δημήτρης Αντωνίου, στο Διεθνές Συνέδριο T.E.S.O.L. GREECE. Στην κυριολεξία το ακρώνυμο σημαίνει «Δάσκαλοι Αγγλικής για Ομιλητές Άλλων Γλωσσών». Το συνέδριο έγινε στην Αθήνα στις 31 Μαρτίου και 1η Απριλίου 1990 στο ξενοδοχείο CARAVEL, όπου πάνω από 50 καθηγητές αγγλικής διαφόρων πανεπιστημίων, συγγραφείς αγγλικών βιβλίων διαφόρων χωρών, γλωσσολόγοι, εκπαιδευτές δασκάλων αγγλικής και ιδιοκτήτες σχολών αγγλικής παρουσίασαν τις εργασίες τους και τις έρευνές τους.

Από τον ελληνικό χώρο έντονη ήταν η παρουσία του Βρετανικού Συμβουλίου, των Πανεπιστημίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης στην Αθήνα και διακεκριμένων ιδιοκτητών σχολών αγγλικής της Αθήνας. Ο κύριος Αντωνίου ήταν ο μοναδικός ομιλητής από τον χώρο των ιδιοκτητών σχολών αγγλικής και το θέμα του, οπωσδήποτε πρωτότυπο, στις εκδηλώσεις αυτού του διεθνούς οργανισμού. Έκανε μία εντελώς ασυνήθιστη παρουσίαση που είχε ως άμεσο και σημαντικό αποτέλεσμα να κρατήσει αδιάπτωτο το ενδιαφέρον του ακροατηρίου σε όλη τη διάρκεια της ομιλίας του.

Στην εισήγησή του τόνισε με ιδιαίτερη έμφαση και πειστικότητα πως το μοντέλο σχολείου που θα περιέγραφε δεν ήταν κάποια θεωρία ή ιδέα η οποία θα μπορούσε να εφαρμοσθεί, αλλά μία ζωντανή πραγματικότητα που μπορεί να διαπιστωθεί και να ομολογηθεί από οποιονδήποτε. Πολλοί ήταν εκείνοι που εξέφρασαν την έντονη επιθυμία να επισκεφτούν το Βόλο και να διδαχθούν από τα έργα των πολιτών του. Οι όροι που κυριάρχησαν στη διάρκεια της συζήτησης ήταν: Βόλος, μοντέλο, πρότυπο, επαναστατικό, ιδεώδες.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου