ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Η εμπορική μας ναυτιλία και ο Scheuble

η-εμπορική-μας-ναυτιλία-και-ο-scheuble-390434

Οσοι διαβάζουν αυτή την εφημερίδα γνωρίζουν ότι δεν πιστεύω στα σενάρια συνωμοσίας που διακινούν διάφοροι πολιτικοί ή και ιδιώτες, βασικά για να αποσείσουν τις δικές τους (μας) ευθύνες για τη χρεοκοπία. Αντίθετα, επανειλημμένα έχω καταγγείλει όσους από άγνοια ή σκοπιμότητα κατασκευάζουν ενόχους για τις πράξεις ή παραλείψεις των πολιτικών μας ηγεσιών και σε μικρότερο βαθμό των πολιτών είτε για την επιπολαιότητα, με την οποία διαχειριστήκαμε τον ξαφνικό και αδικαιολόγητο πλούτο μας είτε διότι επαν-εκλέξαμε ανίκανους ηγέτες.

Παρόλα αυτά η προτροπή τού Γερμανού υπουργού Οικονομικών “φορολογείστε τούς εφοπλιστές σας” μου προκαλεί μεγάλη ανησυχία…

Οταν στη δεκαετία τού 1980 υπερασπιζόμουν μαζί με συναδέλφους τού Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τα συμφέροντα των Ελλήνων πλοιοκτητών έναντι των χωρών τής Αν. Ευρώπης που συνήπταν τότε Συμφωνίες Συνεργασίας με την ΕΟΚ, ενόψει τής προσεχούς ένταξής τους, θυμάμαι με πόσο σεβασμό οι συνάδελφοι των άλλων κρατών μελών αντιμετώπιζαν τα επιχειρήματά μας, προφανώς διότι συναισθάνονταν ότι εκπροσωπούσαμε τη μεγαλύτερη δύναμη στο χώρο τής παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας.

Συν τω χρόνω συνειδητοποίησα ότι το φαινόμενο που λέγεται “ελληνική ναυτιλία” είναι ίσως το μόνο πράγμα για το οποίο εμείς οι νεο-Έλληνες θα έπρεπε να είμαστε υπερήφανοι. Περισσότερο και από τον αρχαίο μας πολιτισμό, αφού αυτόν τον κληρονομήσαμε και μάλιστα κάνουμε τα πάντα για να τον απαξιώσουμε.

Είναι πράγματι εκπληκτικό το ότι μια μικρή χώρα 11 εκατομμυρίων, χωρίς την παραμικρή βοήθεια εκ μέρους του κράτους, ελέγχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο τού κόσμου! Και εάν οι πολιτικές μας ηγεσίες δεν ήταν διαχρονικά τόσο ανίκανες και διεφθαρμένες, σήμερα η χώρα μας θα διέθετε τα μεγαλύτερα ναυπηγεία τού κόσμου, τον τεράστιο αυτό στόλο υπό ελληνική σημαία και όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες κάπου στην Ελλάδα. Αυτό και μόνο θα ήταν η μεγαλύτερη πηγή εσόδων, μαζί με τον τουρισμό μας και ίσως δεν θα χρειαζόμαστε τίποτε άλλο.

Η αλήθεια είναι ότι ενώ παλιότερα η ναυτιλία έδινε ψωμί σε εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικές οικογένειες (θυμάμαι ότι τη δεκαετία τού 1970 το αποκομμένο τότε από τον κόσμο Τρίκερι στην άκρη τού Πηλίου διέθετε Ιονική Τράπεζα λόγω των εμβασμάτων των ναυτικών!), σταδιακά έπαψε, αφού οι Ελληνες εφοπλιστές και πλοιοκτήτες αναγκάσθηκαν να ακολουθήσουν και αυτοί τους ανταγωνιστές τους που χρησιμοποιούσαν το φθηνό εργατικό δυναμικό κάποιων ασιατικών κυρίως χωρών.

Παρόλα αυτά τα έσοδα από τη ναυτιλία συνέχισαν να αποτελούν σημαντική πηγή πλούτου για τη χώρα, ο οποίος όμως σταδιακά άρχισε να αντιμετωπίζεται σαν οιονεί αντικοινωνική δραστηριότητα, επειδή δήθεν οι εφοπλιστές “ζουν προκλητικά χωρίς να πληρώνουν φόρους”. Κανείς πολιτικός δεν νοιάστηκε να εξηγήσει στους εκ φύσεως ζηλόφθονες Έλληνες ότι η φύση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων είναι τέτοια, ώστε η Ελλάδα δεν έχει τη νομική δυνατότητα να τις φορολογήσει και ότι ο μόνος τρόπος να αυξήσει τα έσοδα από αυτές είναι να παραχωρεί προνόμια ευνοϊκότερα από αυτά των άλλων χωρών. Διότι, οι εφοπλιστές (και όχι μόνον οι Έλληνες) νηολογούν τα πλοία τους σε όποια χώρα έχει το μικρότερο φόρο, τα ναυπηγούν όπου οι εργάτες δεν απεργούν έξι μήνες το χρόνο και εγκαθιστούν τα γραφεία τους όπου έχουν τις καλλίτερες συνθήκες ζωής και εργασίας.

Μια κυβέρνηση με στοιχειώδη οικονομική ευφυΐα θα είχε επομένως αναζητήσει τρόπους να προσελκύσει αν όχι το σύνολο, τουλάχιστον μέρος των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα. Ίσως όχι με ριζοσπαστικά μέτρα, όπως λ.χ. με τη μετατροπή ενός από τα νησιά μας σε φορολογικό παράδεισο για τους εφοπλιστές (όπως για παράδειγμα η Μ.Βρετανία), αλλά τουλάχιστον με ευνοϊκές ρυθμίσεις στη φορολογία, προκειμένου να εγκατασταθούν εδώ και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας στους συγγενείς κλάδους.

Αντ’αυτού φημολογείται ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα αυξήσει τη φορολογία, δηλαδή αυτό που προτείνει ο Scheuble! Χωρίς να αναρωτηθεί αυτή τη φορά γιατί αυτός ο “διώκτης τής Ελλάδας” επιμένει σε αυτό. Διότι ο γερμανός υπουργός ασφαλώς γνωρίζει ότι οι έλληνες εφοπλιστές εάν τους επιβληθεί πρόσθετος φόρος θα φύγουν και θα εγκατασταθούν σε άλλες χώρες, οπότε η Ελλάδα θα χάσει και αυτά τα λίγα που εισπράττει από τον κλάδο!

Βέβαια δεν ισχυρίζομαι ότι πίσω από την “περίεργη” αξίωση τού Scheuble κρύβεται κάποια συνωμοσία. Απλά είτε επιδιώκει την περαιτέρω πτώχευση τής χώρας ώστε να οδηγηθούμε στην έξοδο από το ευρώ και να δικαιωθούν οι απόψεις του είτε εξυπηρετεί γερμανικά συμφέροντα, όπως έχει κάθε δικαίωμα να κάνει.
Εμείς όμως τι συμφέρον έχουμε; Και πότε επιτέλους οι πολιτικοί μας θα καταλάβουν ποια είναι το πραγματικό συμφέρον τής χώρας και θα πάψουν να εκμεταλλεύονται τις μικρότητες των ψηφοφόρων τους που κατηγορούν τους εφοπλιστές γιατί ζουν πολυτελώς, οι ίδιοι όμως μόλις κάνουν μια “αρπακτή” σπεύδουν να αγοράσουν μια Cayenne;

Και πότε θα πουν στον κόσμο ότι εκτός από 5-10 εφοπλιστές “πουν ζουν πολυτελώς” υπάρχουν πολλές εκατοντάδες άλλοι που ζουν αθόρυβα και λιτά ανάμεσά μας δημιουργώντας το “θαύμα τής ελληνικής ναυτιλίας”; Και τέλος πότε θα θυμίσουν σε αυτούς τούς μικρόψυχους Έλληνες τι προσφέρουν χρόνια τώρα στη χώρα μερικοί από αυτούς τους εφοπλιστές που κατά τον κ.Scheuble “δεν πληρώνουν φόρους”, όπως για παράδειγμα οι εφοπλιστικές οικογένειες Ωνάση και ο Νιάρχου με τα αντίστοιχα Ιδρύματά τους;

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου