ΕΛΛΑΔΑ

Γραμμή στήριξης 1110: Πολίτες με συμπτώματα κατάθλιψης και γονείς ζητούν βοήθεια

γραμμή-στήριξης-1110-πολίτες-με-συμπτώμα-114144

Ένα μήνα λειτουργίας συμπληρώνει τη Μεγάλη Πέμπτη (16/4) η υπηρεσία υποστήριξης των πολιτών της Περιφέρειας Αττικής και του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών μέσα από την τηλεφωνική γραμμή 1110. Δεκάδες γιατροί όλων των ειδικοτήτων, ψυχολόγοι και έμπειρο επιστημονικό προσωπικό με την τεχνική υποστήριξη της Mediatel απαντούν σε εκατοντάδες κλήσεις καθημερινά και δίνουν πολύτιμες συμβουλές ζωής σε πολίτες που αναζητούν απαντήσεις στα ερωτήματά τους και λύσεις στα προβλήματά τους εν μέσω των σαρωτικών επιπτώσεων που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού.

Από τις αρχές Μαρτίου οπότε και ξεκίνησαν τα πρώτα περιοριστικά μέτρα στην Ελλάδα η Σμαράγδα Χρηστάκη, ψυχολόγος ψυχοθεραπεύτρια σύμβουλος του Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη, ανέλαβε την πρωτοβουλία να οργανώσει και να συντονίσει το πρωτοποριακό πρόγραμμα, καλύπτοντας τις μεγάλες ανάγκες που δημιουργήθηκαν μέσα στην κρίση και γιγαντώθηκαν από την πρώτη ημέρα που επιβλήθηκε η γενική καραντίνα στον πληθυσμό της χώρας.

Μέχρι και 1.500 κλήσεις ημερησίως

Η υπηρεσία του 1110 μπορεί να εξυπηρετήσει μέχρι και 1.500 κλήσεις ημερησίως αν και ο αριθμός των κλήσεων εξαρτάται από τον καιρό, τις ανακοινώσεις που γίνονται για τον κορονοϊό αλλά και τις ημέρες.

«Ξεκινήσαμε την υπηρεσία στις 16 Μαρτίου με την εθελοντική συμμετοχή 110 γιατρών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και έμπειρου επιστημονικού προσωπικού όλων των ειδικοτήτων», λέει στο ethnos.gr η υπεύθυνη του προγράμματος Σμαράγδα Χρηστάκη και συμπληρώνει: «Από τις πρώτες ημέρες που πάρθηκαν τα μέτρα αφουγκραστήκαμε τον πανικό, τις αγωνίες και τις απορίες των πολιτών για να ενημερωθούν για την πανδημία. Οσο περνούσαν οι ημέρες και η καραντίνα γενικεύτηκε οι ανάγκες και άλλαξαν και μεγάλωσαν. Αρχικά μας ρωτούσαν τι πρέπει να κάνουν, πως πρέπει να προφυλαχθούν, πόσο σοβαρή είναι η πανδημία. Σταδιακά οι πολίτες ενημερώθηκαν και στη συνέχεια εν μέσω της καραντίνας αναζήτησαν κυρίως ψυχολογική υποστήριξη αλλά και γνώσεις για το πως θα διαχειριστούν τις κοινωνικές, τις προσωπικές, τις οικογενειακές αλλά και τις οικονομικές επιπτώσεις της καραντίνας».

Οι έξι υπηρεσίες είναι:

Όπως μας εξήγησε, έξι είναι οι βασικές υπηρεσίες του προγράμματος. Όλες υποστηρίζονται από ειδικευμένο προσωπικό, έμπειρους γιατρούς, ψυχολόγους και άλλες επιστημονικές ειδικότητες, ενώ τα επόμενα 24ωρα θα λειτουργήσει και υπηρεσία που θα παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης .

1.Ιατρικές υπηρεσίες.

2.Ψυχολογική υποστήριξη

3.Στήριξη γονέων και παιδιών

4.Κοινωνικά θέματα

5.Καταγγελίες αισχροκέρδειας

6.Υποστήριξη σε πάσχοντες από Αλτσχάιμερ και φροντιστών πασχόντων από Αλτσχάιμερ

*Θα ανακοινωθεί άμεσα υπηρεσία εξειδικευμένης ψυχολογικής υποστήριξης.

«Αρχικά ρωτούσαν για τον κορονοϊό»

Σχετικά με την πρώτη υπηρεσία που αφορά στις ιατρικές υπηρεσίες η Σμαράγδα Χρηστάκη είπε: «Ηταν η υπηρεσία που σήκωσε μεγάλο βάρος των τηλεφωνημάτων τις πρώτες ημέρες της λειτουργίας μας. Οι πολίτες ήθελαν να ενημερωθούν για τα συμπτώματα του κορονοϊού, για το πως πρέπει να προστατευτούν αποτελεσματικά, τι πρέπει να κάνουν στην περίπτωση που έχουν τα συμπτώματα. Εδώ συμμετέχουν γιατροί από όλες τις ειδικότητες. Σταδιακά και μετά την επιβολή της συνολικής καραντίνας το βάρος πέρασε στον τομέα της ψυχολογικής υποστήριξης».

«Συμπτώματα κατάθλιψης, κρίσεις πανικού»

Οπως τονίζει η Σμαράγδα Χρηστάκη η ψυχολογική υποστήριξη και τα κοινωνικά θέματα υποδέχονται το μεγαλύτερο αριθμό των ημερήσιων τηλεφωνικών κλήσεων: «Καλούν πολίτες που γνωρίζουν πως είχαν κάποια προβλήματα αλλά κυρίως καλούν πολίτες που αναζητούν διέξοδο μετά την πολυήμερη καραντίνα. Αναζητούν διεξόδους στην παρατεταμένη συμβίωση, στις ασφυκτικές καταστάσεις που δημιουργούνται μέσα στο σπίτι. Έχουν συμπτώματα κατάθλιψης, κρίσεις πανικού και συμπτωματολογία ήπιων ψυχικών νοσημάτων που όμως χρίζουν υποστήριξης. Κάποιοι προείχαν συμπτώματα, κάποιοι τα απέκτησαν αυτές τις ημέρες. Γενικά η κατάσταση είναι δύσκολη καθώς καταγράφεται έξαρση των συμπτωμάτων».

«Παραπέμπουμε σε τηλεσυνεδρείες»

Οπως είπε ο ρόλος των γιατρών και των ψυχολόγων περιορίζεται λόγω της τηλεφωνικής επικοινωνίας: «Ο ρόλος των ψυχολόγων είναι υποστηρικτικός. Δε μπορούμε να κάνουμε ψυχοθεραπείες. Δίνουμε οδηγίες και συμβουλές για να αμβλύνουμε τα συμπτώματα. Τις τελευταίες ημέρες προχωρήσαμε ένα βήμα ακόμα. Για τις πιο ειδικές περιπτώσεις συνεργαστήκαμε με πλατφόρμα για τηλεσυνεδρίες και όπου το κρίνουμε πως υπάρχει ανάγκη παραπέμπουμε εκεί τους πολίτες και αναλαμβάνουν ψυχίατροι και ψυχολόγοι που είναι εγγεγραμμένοι εκεί για ψυχιατρική εκτίμηση, παρακολούθηση, ψυχοθεραπεία και συνταγογράφηση. Θεωρώ πως ο ρόλος μας είναι καίριος και σημαντικός διότι κάθε μέρα εκατοντάδες συμπολίτες μας αντιμετωπίζουν σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα».

Επηρεάζεται από τον καιρό και τις ειδήσεις

Εντυπωσιακή είναι η στατιστική καταγραφή των τηλεφωνικών κλήσεων καθώς έχει παρατηρηθεί πως ο αριθμός των κλήσεων επηρεάζεται από τον καιρό, την διάθεση που υπάρχει λόγω των θετικών ή αρνητικών ειδήσεων για τον κορονοϊό αλλά και τις ημέρες της εβδομάδας: «Από την πρώτη μέρα λειτουργίας μας μέχρι και σήμερα, ένα μήνα μετά, έχουμε από 500 έως 1.500 κλήσεις ημερησίως. Παρατηρούμε πως το σαββατοκύριακο που η διάθεση είναι πιο θετική οι κλήσεις μειώνονται. Οταν ο καιρός είναι καλός και η διάθεση καλύτερη πάλι μειώνονται. Οταν ο καιρός είναι άσχημος και υπάρχουν άσχημα νέα για την επιδημία οι κλήσεις ανεβαίνουν».

Η εξάρτηση των παιδιών με το ίντερνετ

Μεγάλο ενδιαφέρον και πληθώρα κλήσεων λαμβάνει και η υπηρεσία για υποστήριξη γονέων – παιδιών: «Τα παιδιά και οι γονείς ζουν μία νέα πραγματικότητα και πολλές φορές αυτό δεν είναι διαχειρίσιμο. Καταγράφουμε ερωτήσεις και αγωνίες γονέων σχετικά με την επιθετικότητα και υπερκινητικότητα των παιδιών και ειδικά των εφήβων που έχουν χάσει τις δραστηριότητες τους, το σχολείο τους και περνούν τις ώρες τους μέσα στο σπίτι. Εχουν χάσει τα ωράρια τους στον ύπνο και στη σίτιση και αυτό επιφέρει μεγάλες αλλαγές. Έχουμε αγωνίες γονέων για την υπερβολική έκθεση των παιδιών και ειδικά των εφήβων στους υπολογιστές και στις παιχνιδομηχανές του ίντερνετ. Επίσης υπάρχουν ζητήματα με την υπερκινητικότητα των παιδιών και καταγράφουμε αύξηση και στο πρόγραμμα Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.). Αλλο σοβαρό ζήτημα έχει προκύψει με τις βοήθειες που χρειάζονται τα παιδιά με αυτισμό καθώς έχουν χάσει τις θεραπείες τους και λόγω της ηλικίας τους δε μπορούν να μπουν σε τηλεδιασκέψεις που μπαίνουν οι ενήλικες».

«Αισθάνονται μόνοι και αβοήθητοι»

Σχετικά με την υπηρεσία των κοινωνικών θεμάτων απευθύνονται πολίτες που λόγω αντικειμενικών συνθηκών αδυνατούν να αυτοεξυπηρετηθούν:

«Υπάρχουν συμπολίτες μας που είναι μόνοι τους και λόγω αντικειμενικών συνθηκών όπως για παράδειγμα λόγω ηλικίας, οργανικής ή ψυχικής νόσου βρίσκονται μόνοι τους και αδυνατούν να αυτοεξυπηρετηθούν. Δεν έχουν κάποιον να τους φροντίσει για τα απαραίτητα ή για τα φάρμακα τους και παραπέμπουμε τις περιπτώσεις τους στις κοινωνικές υπηρεσίες μας για να έχουν την ανάλογη υποστήριξη».

Καταγγελίες αισχροκέρδειας και η νέα υπηρεσία

Αρκετές είναι και οι καταγγελίες που γίνονται στο τμήμα αισχροκέρδειας: «Οι πολίτες νιώθουν την ανάγκη πιο πολύ από ποτέ να καταγγείλουν καταστάσεις που τους ενοχλούν ή που θεωρούν πως δεν λειτουργούν σωστά. Καταγγέλλουν περιπτώσεις ακρίβειας σε προϊόντα και υπηρεσίες και καταγράφουμε τις καταγγελίες τους».

Εντός των ημερών θα λειτουργήσει και νέα υπηρεσία: «Δε μπορώ να αποκαλύψω κάτι περισσότερο διότι εντός των επομένων ημερών ίσως και ωρών θα έχουμε την σχετική ανακοίνωση. Γενικά θα πω πως θα είναι υπηρεσία εξειδικευμένης ψυχολογικής υποστήριξης».

«Ενωμένοι θα βγούμε με τις λιγότερες απώλειες»

Συμπερασματικά η υπεύθυνη και συντονίστρια του προγράμματος της γραμμής στήριξης 1110 της Περιφέρειας Αττικής είπε: «Σίγουρα τα όσα βιώνουμε με την πανδημία του κορονοϊού είναι πρωτόγνωρα για όλους μας. Είναι μία κατάσταση που έχει αλλάξει τις συνήθειες μας και τον τρόπο ζωή μας. Πρέπει να είμαστε ενωμένοι και δεμένοι σε κάθε επίπεδο, προσωπικό, οικογενειακό και κοινωνικό για να βγούμε μέσα από αυτή την κρίση με τις λιγότερες απώλειες. Θέλω να ευχαριστήσω τους εθελοντές γιατρούς και το επιστημονικό προσωπικό που συμμετέχει εθελοντικά στην υπηρεσία μας και αφιερώνουν το χρόνο και την ψυχή τους σε αυτή την προσπάθεια. Ευχαριστώ την εταιρεία Mediatel που μας φιλοξενεί στα γραφεία της και όλα τα παιδιά που εργάζονται σε αυτήν και πάνω απ΄όλα τον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη για την υλοποίηση της ιδέας και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών για όλη του τη συνδρομή».

[ethnos.gr]

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου