ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Πώς μπορούμε οι γονείς να υποστηρίξουμε την προσπάθεια των παιδιών μας για μάθηση

πώς-μπορούμε-οι-γονείς-να-υποστηρίξου-139651

Της Δωροθέας Πέρπερα, Εκπαιδευτικού/Αρθρογράφου

Perpera.Online

Για τα παιδιά σχολικής ηλικίας, οι προκλήσεις του σχολείου, οι εργασίες στο σπίτι και τα πολυάσχολα προγράμματα είναι γεγονός και βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Αλλά τα παιδιά δεν είναι οι μόνοι που πρέπει να εργαστούν σκληρά για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις και να πετύχουν στο σχολείο, η καλή σχολική επίδοση είναι μια οικογενειακή υπόθεση. Δεν εννοώ σε καμία περίπτωση βέβαια να λύνει ένας γονιός ή κηδεμόνας τις σχολικές εργασίες του παιδιού του. Η γονική παρακολούθηση είναι στην πραγματικότητα ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες πρόβλεψης της σχολικής επιτυχίας ενός παιδιού. Δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η επιτυχία – ή η αποτυχία – στο σχολείο ξεκινάει από το σπίτι. Πολλές ερευνητικές μελέτες αποδεικνύουν ότι η υποστήριξη της οικογένειας προωθεί ποικίλα οφέλη για τους μαθητές, όπως: βελτίωση της σχολικής ετοιμότητας, υψηλότερο επίπεδο σπουδών, καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες και συμπεριφορά.

Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους από την προσχολική ακόμη ηλικία μπορεί ο γονιός να καθοδηγήσει το παιδί του στην αγάπη για τη μελέτη, όπως λειτουργώντας ως πρότυπο και διαβάζοντας για τον ίδιο πρώτα ή μαζί με το παιδί του διάφορα παραμύθια και ιστορίες. Και πράγματι η αγάπη για τη μελέτη αποτελεί στοιχείο πρωταρχικής σημασίας για την καλή σχολική πορεία.

Ακόμα και όταν βρίσκεται σε μεγαλύτερη ηλικία, ακόμα και τώρα στα μέσα της χρονιάς, όσο επιμελής μαθητής ή μαθήτρια και αν είναι, μπορούμε με τη στάση μας να βοηθήσουμε στη βελτίωση των σχολικών του επιδόσεων. Με το να δείχνουμε πραγματικό ενδιαφέρον, με το να μην εκτελούμε εμείς το έργο του παιδιού, με το να συζητάμε και να αντιμετωπίζουμε μαζί τις εκπαιδευτικές του ανησυχίες ή τα μικροπροβληματάκια του με κάποιους συμμαθητές ή εκπαιδευτικούς και με την παρουσία μας στο σχολείο, οι γονείς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν τώρα και στο μέλλον.

Υπάρχουν απλοί αλλά αποτελεσματικοί και έμμεσοι τρόποι με τους οποίους οι γονείς μπορούμε να υποστηρίξουμε την προσπάθεια των παιδιών μας για μάθηση. Γενικά, οι γονείς δε θα πρέπει να εμπλέκονται άµεσα στη µελέτη των παιδιών τους.

Βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας έχει ξεκουραστεί καλά, είναι φαγωμένο και συναισθηματικά ήρεμο, πριν να ξεκινήσει τη μελέτη.

Η στάση που κρατάτε εσείς απέναντι στη σχολική μελέτη και τις σχολικές εργασίες επηρεάζει σημαντικά και τη στάση του παιδιού.

Πρόθεσή μας πρέπει να είναι η εξασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών για μελέτη. Η δημιουργία ενός ήρεμου περιβάλλοντος στο σπίτι κι ενός χώρου διαβάσματος που θα βοηθά τα παιδιά να είναι έτοιμα και πρόθυμα να μάθουν είναι πρωταρχικής σημασίας.

Φροντίστε να υπάρχει ησυχία και ηρεμία, όταν το παιδί ασχολείται με κάποια εργασία και να υπάρχει στο δωμάτιο που μελετά ένα ρολόι,γιατί βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν την έννοια και το πέρασμα του χρόνου και να τον διαχειριστούν σωστά. Προτείνετε να μελετούν τα δύσκολα μαθήματα, όταν ο εγκέφαλος τους είναι ξεκούραστος και έχουν ενέργεια. Ας αφήνουν τα εύκολα για όταν οι αντοχές τους θα έχουν πέσει.

Ας έχουμε ισορροπημένες και επιτεύξιμες προσδοκίες ανάλογες με τις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες του παιδιού μας.

Ενθαρρύνετέ το στην αρχή, είτε με μια ζεστή ματιά, είτε με ένα γλυκό χτύπημα στον ώμο.

Καλό είναι για να ενισχύσουμε τα κίνητρα των παιδιών για τη µελέτη, να επαινούμε την κάθε προσπάθεια και να βοηθούμε, αν το παιδί μας μάς χρειάζεται, στην εξεύρεση πιθανών λύσεων σε τυχόν προβλήματα αποφεύγοντας την κριτική, την αποδοκιμασία και τα αρνητικά σχόλια, αλλά υπενθυµίζοντάς του προηγούμενες πετυχημένες προσπάθειες.

Δείξτε αληθινό ενδιαφέρον για την εμπειρία του παιδιού στο σχολείο κάθε μέρα και για τη σχολική και για την κοινωνική. Απενεργοποιήστε το τηλέφωνό σας, σταματήστε να στέλνετε μηνύματα και κάντε του ουσιαστικές ερωτήσεις, παρακολουθήστε το και ακούστε το προσεκτικά. Μη μένετε στην εύκολη ερώτηση «Είναι όλα καλά;». Δώστε πλήρη προσοχή σε αυτό που σας λέει το παιδί ή που σας δείχνει. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει να ζητά βοήθεια, όταν κάτι δεν πάει καλά.

Η διαδικασία της συγκέντρωσης δοκιμάζεται σκληρά. Γι’ αυτό να αποφεύγει ο μεγαλύτερος ηλικιακά μαθητής που έχει πρόσβαση στο internet να είναι συνδεδεμένος σε αυτό, ενώ ταυτόχρονα διαβάζει. Όσο μελετάει χρειάζεται το κινητό του να είναι απενεργοποιημένο ή στο αθόρυβο και να το ελέγχει μόνο κατά τη διάρκεια των απαιτούμενων και απαραίτητων διαλλειμάτων του.

Βοηθήστε το σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του να συντονίσει ένα καθημερινό σχέδιο εργασίας που θα λειτουργεί καλύτερα στο συγκεκριμένο παιδί, γνωρίζοντας ότι δεν είναι ο κάθε μαθητής ίδιος με τον άλλο.

Επικοινωνήστε τακτικά με τους εκπαιδευτικούς κι ενημερωθείτε συχνά για την πορεία του κι όχι μόνο όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα ή όχι μόνο όταν το παιδί πηγαίνει στο Δημοτικό αλλά και όταν φοιτά στις άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Προσπαθήστε να συμμετέχετε στις σχολικές εκδηλώσεις και συνεργαστείτε, ώστε να λειτουργείτε όλοι μαζί σαν μια ομάδα.

Θυμηθείτε τέλος πως δεν είναι η δουλειά σας να κάνετε το έργο του παιδιού σας ή να λύσετε τα προβλήματά του αλλά να παρακολουθήσετε και να στηρίξετε το παιδί σας κατά τη διάρκεια της σχολικής του πορείας βοηθώντας το με υπομονή κι ακλόνητη αγάπη στο δρόμο του προς μια ομαλή κοινωνικοποίηση και μια υπεύθυνη ενηλικίωση.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου