Πώς να καταπολεμήσετε το εργασιακό στρες…

Τελευταία ενημέρωση: 2019-03-24, 12:11:12
Πώς να καταπολεμήσετε το εργασιακό στρες…

Eχετε πιάσει ποτέ τον εαυτό σας να χτυπάει με δύναμη το πληκτρολόγιο του Η/Υ ή να κατεβάζει με ένταση το ακουστικό; Ξεσπάτε στο πρώτο αντικείμενο που θα βρείτε στο γραφείο σας; Σε αυτήν την περίπτωση προφανώς δεν έχετε καταφέρει να μην εξοργίζεστε στον εργασιακό σας χώρο.

Πολύ πιθανό να βρίσκεστε αντιμέτωποι με το λεγόμενο εργασιακό στρες, το οποίο σας βάζει στη διαδικασία να αναπτύσσετε μια σειρά αυτοκαταστροφικών αμυντικών μηχανισμών για να αντεπεξέρχεστε στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της εργασίας σας. Το εργασιακό στρες είναι η ψυχική και σωματική κατάσταση που προκύπτει όταν αντιλαμβανόμαστε ότι οι απαιτήσεις της εργασίας μας - στις οποίες πρέπει να ανταποκριθούμε - είναι μεγαλύτερες από τις δυνατότητές μας.

Πολλές φορές προσπαθούμε και τα καταφέρνουμε να περιορίζουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε με αποτέλεσμα ο όγκος εργασίας και ο χρόνος που χρειάζεται να είναι μέσα στα όριά μας. Όμως πολύ συχνά οι ευθύνες, τα καθήκοντα και οι κάθε μορφής υποχρεώσεις στις οποίες πρέπει να αντεπεξέλθουμε, ξεπερνούν τις δυνάμεις μας, με αποτέλεσμα να δημιουργείται άγχος και αγωνία όσον αφορά την εργασία μας, δηλαδή το στρες.

Το πρόβλημα με το εργασιακό στρες είναι να μπορούμε να το ελέγχουμε και να το αντιμετωπίζουμε σωστά. Το εργασιακό στρες που αντιμετωπίζεται σωστά, μπορεί να μας κάνει παραγωγικούς και ευτυχισμένους. Αντίθετα, αν το στρες που οφείλεται στην εργασία μας γίνει ανεξέλεγκτο, χρόνιο και υπερβολικό μπορεί να μας τραυματίζει συνεχώς, ψυχικά και σωματικά. Ενδέχεται επίσης το υπερβολικό εργασιακό στρες να έχει ως αποτέλεσμα να προσβληθούμε από το σύνδρομο της εργασιακής εξουθένωσης (burnout syndrome) που χαρακτηρίζεται από μια κατάσταση σωματικής, συναισθηματικής και πνευματικής εξάντλησης.

Το σύνδρομο της εργασιακής εξουθένωσης προκαλείται λόγω μακροχρόνιας εργασίας κάτω από ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες. Εργαζόμενοι που αφοσιώνονται πλήρως στη δουλειά τους, που είναι ευσυνείδητοι και δυσκολεύονται να διαχωρίσουν την επαγγελματική τους ενασχόληση από την προσωπική τους ζωή, που αναλαμβάνουν πολλές ευθύνες και προσπαθούν να βοηθήσουν και να ικανοποιήσουν όλους στο περιβάλλον τους είναι πιο εύκολο να προσβληθούν από το εν λόγω σύνδρομο.

Όσον αφορά την ελληνική πραγματικότητα το στρες κατά τη διάρκεια της εργασίας οφείλεται στη λαθεμένη δομή και οργάνωση των περισσότερων εργασιακών χώρων, αλλά και στη λαθεμένη σχέση τόσο μεταξύ προϊσταμένων και υφισταμένων όσο και μεταξύ συναδέλφων σε ένα χώρο εργασίας. Η έλλειψη σωστής επικοινωνίας σε έναν εργασιακό χώρο μας επηρεάζει και μας φορτίζει ψυχολογικά. Επιπλέον, η υπέρμετρη πίεση και οι μη ρεαλιστικές προθεσμίες για την εκτέλεση έργων, η έλλειψη ελέγχου πάνω στην εργασία μας, οι άσχημες εργασιακές συνθήκες, η ύπαρξη πάρα πολλών ή ελάχιστων καθηκόντων, η αίσθηση ότι το επάγγελμα που επιλέξαμε δε μας ταιριάζει, η αίσθηση ανασφάλειας για το μέλλον μας και το ενδεχόμενο να μείνουμε άνεργοι αποτελούν μερικές από τις βασικές αιτίες εκδήλωσης εργασιακού στρες.

Μερικά από τα πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά με τα οποία εμφανίζεται το εργασιακό στρες είναι ότι ο/η εργαζόμενος/η δεν μπορεί να συγκεντρωθεί στην εργασία του/της, απουσιάζει συχνά, φτάνει στο χώρο εργασίας αργοπορημένος/η, φεύγει νωρίτερα και αποφεύγει να απαντήσει σε τηλεφωνικές κλήσεις. Επίσης, ο/η εργαζόμενος/η που πάσχει από εργασιακό στρες μπορεί να πίνει αλκοόλ συχνότερα ή περισσότερο από παλιά. Σε προχωρημένο στάδιο το εργασιακό στρες μπορεί να εκδηλωθεί και ψυχοσωματικά με πόνο στο στομάχι, υπέρταση, πονοκεφάλους και διάφορες άλλες σωματικές ενοχλήσεις (ανάλογα με το πού «χτυπάει» τον καθέναν).

Δυστυχώς, ο αριθμός των εργαζομένων που πάσχουν από εργασιακό στρες ολοένα και αυξάνει δεδομένης της γενικότερης ανταγωνιστικής κατάστασης που επικρατεί σε κάθε είδους εργασιακό χώρο. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορα «συμβουλευτικά κόλπα» τα οποία αν τα ακολουθήσουμε μπορούμε να εργαζόμαστε με μεγαλύτερη ευχαρίστηση και να αποφεύγουμε τη συσσώρευση άγχους.

Επομένως:
• Αξιολογήστε αντικειμενικά πώς συμβάλλετε στην πρόοδο της επιχείρησης/οργανισμού όπου εργάζεστε. Μπορείτε να προσφέρετε περισσότερα ή έχετε εξαντληθεί επειδή αναλάβατε υπερβολικές υποχρεώσεις;
• Μιλήστε με κάποιον που εμπιστεύεστε, είτε στον εργασιακό χώρο είτε έξω από αυτόν, για τα ζητήματα που σας προξενούν άγχος.
• Αξιοποιήστε όλες τις πηγές στήριξης και συμβουλευτικής που είναι διαθέσιμες.
• Εργαστείτε σε τακτικό ωράριο και αξιοποιήστε όλες τις νόμιμες αργίες και διακοπές που δικαιούστε. Εάν η κατάστασή σας επιδεινώνεται, απουσιάστε μία ημέρα από το γραφείο.
• Φροντίστε το σώμα σας ακολουθώντας υγιεινή διατροφή και αφιερώστε λίγο από τον (πολύτιμο) χρόνο σας για να αθληθείτε, να κάνετε ένα περίπατο, να πάτε μια βόλτα.
• Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ και προϊόντων καπνού.
• Μάθετε να χαλαρώνετε.
• Κάντε το χώρο που εργάζεστε πιο άνετο, πιο λειτουργικό και πιο ευχάριστο.
• Μάθετε να εκφράζετε αποφασιστικά την άποψή σας, ώστε να αντιμετωπίσετε τυχόν υπερβολικές απαιτήσεις.
• Συζητήστε το πρόβλημα με τον προϊστάμενο ή το διευθυντή σας. Εάν δεν βρεθεί λύση, μιλήστε με κάποιο ανώτερο στέλεχος.
• Συμπεριφερθείτε στους συναδέλφους σας με το σεβασμό και την ευαισθησία που θα θέλατε να σας συμπεριφέρονται.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
6
+
4
=