ΥΓΕΙΑ

Γιατί κάποιοι άνθρωποι χάνουν τον έλεγχο όταν πίνουν

γιατί-κάποιοι-άνθρωποι-χάνουν-τον-έλε-228668

Μερικοί άνθρωποι είναι γενετικά προδιατεθειμένοι να εκδηλώσουν παράτολμες και παρορμητικές συμπεριφορές όταν πίνουν έστω και μικρές ποσότητες αλκοόλ, αναφέρουν επιστήμονες από τη Φινλανδία.

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν με 170 εθελοντές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μία γενετική μετάλλαξη η οποία συσχετίζεται ισχυρά με την παρορμητικότητα υπό την επήρεια αλκοόλ.

Η μετάλλαξη αφορά το γονίδιο που είναι υπεύθυνο για την παραγωγή ενός πρωτεϊνικού υποδοχέα στον εγκέφαλο ο οποίος είναι απαραίτητος για την λειτουργία της σεροτονίνης 2b.

Η σεροτονίνη 2b είναι ένας νευροδιαβιβαστής, δηλαδή μία βιοχημική ουσία που χρησιμεύει στην μεταβίβαση πληροφοριών από τον ένα κύτταρο του εγκεφάλου στο άλλο. Αν και ο ακριβής ρόλος της δεν είναι γνωστός, πιστεύεται ότι παίζει ρόλο στην μετάδοση μηνυμάτων που σχετίζονται με τις παρορμήσεις.

Η σεροτονίνη παράγεται κυρίως στον εγκέφαλο, αλλά εντοπίζεται και στο έντερο και αλλού στο σώμα. Τα υψηλά επίπεδά της στον εγκέφαλο σχετίζονται με τη σχιζοφρένεια και την έντονη νευρικότητα, ενώ τα χαμηλά εμπλέκονται στην εμφάνιση κατάθλιψης.

Η ανακάλυψη της νέας μετάλλαξης, που ονομάσθηκε HTR2BQ20*, μπορεί να εξηγεί γιατί μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν να συγκρατηθούν και είναι επιρρεπείς στις ακραίες συμπεριφορές ακόμα και όταν καταναλώνουν σχετικά μικρές ποσότητες αλκοόλ, λένε οι ερευνητές.

Υποδηλώνουν επίσης ότι «οι φορείς της μετάλλαξης είναι εκ φύσεως πιο παρορμητικοί, ακόμα κι όταν είναι νηφάλιοι, και γι’ αυτό έχουν αυξημένες πιθανότητες να παλεύουν μια ζωή με προβλήματα αυτοελέγχου και διαταραχών της ψυχικής διάθεσης», δήλωσε επικεφαλής ερευνητής δρ Ρούπε Τικάνεν, ψυχίατρος Κεντρικό Νοσοκομείο του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι.

Όπως γράφουν ο δρ Τικάνεν και οι συνεργάτες του στην επιθεώρηση «Translational Psychiatry», η παρουσία της μετάλλαξης HTR2BQ20* συσχετίσθηκε με μία σειρά παρορμητικών και ριψοκίνδυνων συμπεριφορών έπειτα από την κατανάλωση αλκοόλ, όπως οι επιθετικές «εκρήξεις», η εμπλοκή σε καυγάδες, η οδήγηση υπό την επήρρεια μέθης κ.λπ.

Με βάση τα ευρήματά τους οι ερευνητές υπολόγισαν ότι το 2,2% του γενικού πληθυσμού είναι φορείς της μετάλλαξης HTR2BQ20* – στην Φινλανδία τουλάχιστον, όπου διεξήχθη η μελέτη τους.

Εκτιμούν επίσης ότι αν επιβεβαιωθεί ο ρόλος της μετάλλαξης αυτής σε μεγαλύτερες μελέτες, θα μπορέσει στο μέλλον να αποτελέσει στόχο νέων θεραπειών που θα ελέγχουν τις ακραίες παρορμητικές συμπεριφορές ή διαγνωστικών τεστ που θα μας προειδοποιούν για τον κίνδυνο να κάνουμε καμιά τρέλα πίνοντας αλκοόλ.

ygeia.tanea.gr