ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ

Από τη Βουλή στο Βελεστίνο μόνιμα η έκθεση του Ρήγα

από-τη-βουλή-στο-βελεστίνο-μόνιμα-η-έκθ-767583

Η δημοτική αρχή παρέλαβε το υλικό και σχεδιάζει τα επόμενα βήματα για την αξιοποίησή της

Το σπουδαίο εκθεσιακό υλικό της έκθεσης «Ρήγας και Επανάσταση», που φιλοξενούνταν στη Βουλή των Ελλήνων από τον Νοέμβριο του 2018 μέχρι τον περασμένο Μάιο, δόθηκε πριν από λίγες μέρες στον Δήμο Ρήγα Φεραίου. Σύμφωνα με πληροφορίες η έκθεση θα λειτουργήσει πλέον σε μόνιμη βάση στο Βελεστίνο, στη γενέτειρα του Εθνεγέρτη Ρήγα Βελεστινλή. Ηδη η δημοτική αρχή του Δημ. Νασίκα επεξεργάζεται διάφορα σχέδια όσον αφορά στο πώς θα αξιοποιηθεί ενόψει και των εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

Η έκθεση, επιχειρεί να αναδείξει μέσα από τεκμήρια που συγκεντρώθηκαν απ’ όλη την Ελλάδα, το Βελεστίνο, το Ναύπλιο, την Τήνο, το Μέτσοβο, τον Βόλο, τη Χίο, τη Ζαγορά, την Καστοριά, τη Σιάτιστα, τα Ιωάννινα, τους πνευματικούς και ιδεολογικούς όρους που οδήγησαν τον Ρήγα στη μετάβαση από τον λόγιο πατριωτισμό στη ριζοσπαστική επαναστατική δράση, όπως και στη δραματική κατάληξη με τον βίαιο και οδυνηρό θάνατο του ίδιου και των επτά συντρόφων του.

Σ’ ανάρτησή του στο fb ο δήμαρχος Δημήτρης Νασίκας ανακοινώνοντας την «έλευση» του εκθεσιακού υλικού, ευχαρίστησε δημοσίως τον πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα για την ευγενική παραχώρηση. «Ως δήμαρχος Ρήγα Φεραίου θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων Τασούλα Κωνσταντίνο για την άμεση ικανοποίηση του αιτήματος της δημοτικής αρχής», αναφέρει χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές η πρόταση της δημοτικής αρχής είχε υποβληθεί πριν από αρκετούς μήνες και τελικά «καρποφόρησε» μόλις αρχές της εβδομάδας, όταν όλο το εκθεσιακό υλικό δόθηκε στον δήμο.

Ο Ρήγας Βελεστινλής στο 1ο συλλεκτικό μετάλλιο

Το έργο του λαϊκού ζωγράφου Θεοφίλου Χατζημιχαήλ «Αναγεννηθείσα Ελλάδα» απεικονίζεται στον «προπομπό», το συλλεκτικό μετάλλιο με το οποίο ανοίγει η αυλαία του νομισματικού προγράμματος της Επιτροπής «ΕΛΛΑΔΑ 2021», για τη διακοσιοστή επέτειο της Επανάστασης του 1821.

Ο πίνακας του Θεόφιλου, είναι ζωγραφισμένος σε χαρτόνι και χρονολογείται από το 1911. Είναι βασισμένος σε παλιότερη λιθογραφία (περ. 1840) και απεικονίζει μια Ελλάδα «αρχαία» με μακρύ, κόκκινο χιτώνα να στέκει ανάμεσα σε αρχαία σπαράγματα, αλλά και «χριστιανή», αφού όλα συντελούνται κάτω από τον παντεπόπτη οφθαλμό του Θεού ενώ άγγελοι παιανίζουν. Την Ελλάδα υποβαστάζουν δύο εμβληματικές μορφές του προεπαναστατικού Ελληνισμού, ο Αδαμάντιος Κοραής και ο Ρήγας Βελεστινλής. Η φανταστική σύμπραξη των δύο αντρών, που συνέλαβε η λαϊκή έκφραση, δεν οφείλεται τόσο στην εγγύτητα των ιδεών τους, όσο στην αναγνώριση ότι οι πνευματικές διεργασίες που προηγήθηκαν της Επανάστασης είχαν πολύ μεγάλη σημασία για την «αναγέννηση» της Ελλάδας. Αναγέννηση που στον πίνακα αποτυπώνεται με τον φοίνικα, το μυθικό πουλί που αναγεννάται από τις στάχτες του.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου