Πεζοί αδιαφορούν για τον Σταμάτη…

Τελευταία ενημέρωση: 2012-11-19, 11:11:14
Πεζοί αδιαφορούν για τον Σταμάτη…
Στην υποθετική περίπτωση που εκτός από τροχονόμους την κίνηση στις οδικές αρτηρίες της πόλης έλεγχαν και… πεζονόμοι, τότε οι «κλήσεις» για παραβάτες των πεζοδρομίων θα έπεφταν βροχή. Έρευνες διαπιστώνουν ότι οι πεζοί στο Βόλο δεν τρέφουν ιδιαίτερης εκτίμησης στον «Σταμάτη» και όταν τον βλέπουν κόκκινο απέναντί τους στον φωτεινό σηματοδότη τον αγνοούν επιδεικτικά, δημιουργώντας κινδύνους πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. 
 
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Βάσω Σαμακοβλή
 
Την ίδια στιγμή, πεζοί αισθάνονται ότι ο χώρος που τους ανήκει για το βάδισμά τους είναι οι δρόμοι και όχι τα πεζοδρόμια… Το τελευταίο καταγράφεται ως συνήθεια ιδίως σε οδούς της πόλης με μικρό κυκλοφοριακό φόρτο. Από την άλλη, πάντως, για τους περισσότερους πεζούς η κίνηση τους κάτω από τα πεζοδρόμια δεν αποτελεί κακιά συνήθεια, αλλά αναγκαιότητα. Και αυτό εξαιτίας της άθλιας κατάστασης των πεζοδρομίων, της πληθώρας των εμποδίων και τις παγίδες ατυχημάτων εξαιτίας της κακής συντήρησής τους.
 
Για τις ανάγκες έρευνας και την εξαγωγή επιστημονικών συμπερασμάτων, στήθηκε δίκτυο παρακολούθησης των κινήσεων πεζών στους δρόμους της πόλης. Η έρευνα των καθηγητών του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Νίκου Ηλιού και Αθανασίου Γαλάνη έβαλε στο… μάτι 1.322 πεζούς. Παρακολουθήθηκε η συμπεριφορά τους τη στιγμή που διέσχιζαν σηματοδοτημένες διαβάσεις σε 12 κύριες αρτηρίες της πόλης και μάλιστα τις ώρες αιχμής, από τις 12 μ. μέχρι τις 2 μ.μ. Η έρευνα κατέγραψε αυξημένη παραβατικότητα των πεζών.
 
Οι παραβάσεις είναι στο φόρτε τους σε οδούς με χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο και ταχύτητα οχημάτων. Σε δρόμους όπως για παράδειγμα η Βασάνη ή η Αθανασίου Διάκου, το 50% περίπου των πεζών, επιμένει να περπατάει στο δρόμο, αποφεύγοντας συστηματικά τη χρήση πεζοδρομίου.
 
Το 85% των πεζών διασχίζουν τις διασταυρώσεις με πράσινο σηματοδότη και το 15% με ερυθρό. Παρατηρήθηκε ακόμη ότι οι άντρες διέρχονται τις οδούς γρηγορότερα από τις γυναίκες, ενώ παράλληλα οι πεζοί άνω των 50 ετών διασχίζουν τις οδούς με χαμηλότερη ταχύτητα σε σύγκριση με τους πεζούς 20-50 ετών και τους πεζούς κάτω των 20 ετών.
 
Η έρευνα διεξήχθη τον Ιούνιο του 2010 και για τις ανάγκες της τοποθετήθηκαν κάμερες, μέσω των οποίων καταγράφηκε η κίνηση πεζών στις διαβάσεις της Ιωλκού και της Κ. Καρτάλη από το ύψος της Γ. Καρτάλη μέχρι την οδό Ιάσονος.
 
Το δείγμα των πεζών αφορούσε σε άτομα ηλικίας κάτω των 20 ετών (ποσοστό 23%), ηλικίας μεταξύ 20 και 50 ετών (50%) και άνω των 50 ετών (27%). Από το σύνολο των πεζών οι 529 ήταν άνδρες (ποσοστό 40%) και οι 793 γυναίκες (ποσοστό 60%), κάτι που δείχνει ότι οι γυναίκες κινούνται σε μεγαλύτερη συχνότητα πεζή στην πόλη.
 
Εξετάζοντας τη συμπεριφορά των πεζών κατά τη διάσχιση των διαβάσεων με φωτεινούς σηματοδότες, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν δύο στους δέκα, περνούν απέναντι με κόκκινο. Από το σύνολο των 1.322 πεζών, οι 1.137 διέσχισαν τη διάβαση με πράσινο, ενώ 185 (δηλαδή το 15% του δείγματος), πέρασε απέναντι με κόκκινο. 
 
Μάλιστα τα υψηλότερα ποσοστά παραβατικής συμπεριφοράς εντοπίστηκαν στις συλλεκτήριες οδούς (δρόμοι με μικρότερο κυκλοφοριακό φόρτο σε σχέση με τις κεντρικές οδικές αρτηρίες (π.χ. Γ. Καρτάλη, 28ης Οκτωβρίου). Εκεί τα ποσοστά παραβατικότητας κυμαίνονται από 8% έως 28% έναντι 4% έως 16% στους κύριους άξονες (π.χ. Ιάσονος, Δημητριάδος).
 
Όσο για το προφίλ των πεζών - παραβατών, η επεξεργασία των καταγραφών στις κάμερες έδειξαν ότι είναι γένους θηλυκού και ηλικίας μεταξύ 20 και 50 ετών: το 63% των παραβατών ήταν γυναίκες και ποσοστό 55% συγκαταλέγονταν στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα.
 
Η παραβατικότητα φαίνεται να επηρεάζει και την ταχύτητα κίνησης των πεζών κατά τη διάσχιση της διάβασης. Οι πεζοί που διασχίζουν το δρόμο με κόκκινο και έχουν επίγνωση του κινδύνου που διατρέχουν φαίνεται να ανοίγουν και να επιταχύνουν τον βηματισμό τους, κινούμενοι ταχύτερα (1.35 μ./δευτερόλεπτο), ενώ όταν ο φωτεινός σηματοδότης δείχνει πράσινο η ταχύτητα μειώνεται στα 1.26 μ./ δευτερόλεπτο.
 
Στο πλαίσιο διδακτορικής διατριβής, στο μεταξύ, ο πολιτικός μηχανικός και διδάκτωρ συγκοινωνιολόγος Αθ. Γαλάνης, μελέτησε την κίνηση των πεζών στο κέντρο της πόλης και στις συνοικίες.
 
Διαπιστώθηκε ότι στους δρόμους όπου οι πεζοί αισθάνονται τον κίνδυνο που διατρέχουν λόγω του κυκλοφοριακού φόρτου, περπατούν από πεζοδρόμια και επιλέγουν να περνούν απέναντι στο δρόμο μέσω διαβάσεων. Μόλις ένα ποσοστό 10% διασχίζει το δρόμο εκτός διάβασης ή περπατά κατά μήκος του δρόμου, κάτω από το πεζοδρόμιο.
 
Η εικόνα όμως ανατρέπεται σε δευτερεύουσας κυκλοφορίας οδούς. Εκεί, τα ποσοστά παραβατικότητας αυξάνονται, με το 30% των πεζών να περπατά στους δρόμους ή να διασχίζει τους δρόμους εκτός διαβάσεων και χωρίς να κινείται κάθετα στην οδό.
 
Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
4
+
2
=