ΤΟΠΙΚΑ

Ετσι στήθηκε η απάτη του αέρα…

ετσι-στήθηκε-η-απάτη-του-αέρα-111826

Νέες αποκαλύψεις για τους μετρητές του τρόμου, που γνώρισε βίαια ο Βόλος – Τι συμβαίνει πίσω από τον παγκόσμιο χάρτη, που μας ήρθε από Πεκίνο

Ο Βόλος λίγο έλειψε να χάσει… από φόβο την ανάσα του, το τελευταίο χρονικό διάστημα, γνωρίζοντας με βίαιο τρόπο τον κινεζικό παγκόσμιο χάρτη του δείκτη ποιότητας αέρα, εισαγόμενο από Πεκίνο. Εμπνευστές ενός οργανωμένου σχεδίου τρομοκράτησης της πόλης, πλάσαραν με εμμονή τα στοιχεία της κινεζικής πλατφόρμας waqi.info – aqicn.org. Σ’ αυτόν τον παγκόσμιο χάρτη, οι Βολιώτες είδαν μετρητές να δείχνουν τιμές του «θανάτου». Φτηνοί και πρόχειροι αισθητήρες καταγραφής αέρα, που αγοράστηκαν και τοποθετήθηκαν από πολίτες σε τέσσερα σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Ρεπορτάζ: ΒΑΣΩ ΣΑΜΑΚΟΒΛΗ

Με αυτές τις αναξιόπιστες μετρήσεις σαν σημαία ορισμένοι επέλεξαν να σπείρουν τον πανικό, εν μέσω μιας ιδιαίτερα κρίσιμης περιόδου εξαιτίας της πανδημίας και να παρουσιάσουν τον Βόλο ως «την πόλη με τη μεγαλύτερη αέρια ρύπανση σε όλη την Ευρώπη»!

Στον κινεζικό παγκόσμιο χάρτη «ανεβαίνουν» οι μετρήσεις από τους φτηνούς αισθητήρες, τα εξαρτήματα των οποίων έχουν αγοραστεί από μια ακτιβιστική ομάδα της Στουτγάρδης, που διαχειρίζεται την πλατφόρμα Luftdaten.info.

Ο Βόλος, λοιπόν, εσκεμμένα όπως όλα δείχνουν, βρέθηκε ξαφνικά ανάμεσα σε Κίνα και Γερμανία ως εξής: Από τη μία η πλατφόρμα του Πεκίνο waqi.info – aqicn.org μέσω της οποίας προβάλλεται ο παγκόσμιος χάρτης της ποιότητας του αέρα και από την άλλη οι πρόχειροι αισθητήρες της Luftdaten από τη Στουτγάρδη με μετρήσεις που «ανεβαίνουν» αυτόματα στον παγκόσμιο χάρτη της Κίνας.

Παρά τις αμφισβητήσεις που δέχθηκαν από πολίτες οι εξωπραγματικές μετρήσεις των πρόχειρων σταθμών στον Βόλο, οι εμπνευστές του σχεδίου τρομοκράτησης δεν έκαναν πίσω.

Δεν άρθρωσαν, όμως, ούτε λέξη απέναντι στα στοιχεία που αποκάλυψε ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ για την αναξιοπιστία των μετρητών που έχουν στα χέρια τους πολίτες, για τις τεράστιες αποκλίσεις τιμών που παρουσιάζουν από γειτονιά σε γειτονιά και για τις μεγάλες διαφοροποιήσεις από τις μετρήσεις των πιστοποιημένων σταθμών αέριας ρύπανσης στον Βόλο. Συνέχισαν προσηλωμένοι στον στόχο τους με επιθέσεις, επιβεβαιώνοντας ότι το σχέδιο είναι οργανωμένο.

Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ συνέχισε την έρευνα για την υπόθεση που ήρθε να ταράξει την πόλη. Μόνο ένα ακόμη μέρος της έρευνας είναι ο άκρως αποκαλυπτικός διάλογος που ακολουθεί μεταξύ του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ και της πλατφόρμας της aqicn.org (Πεκίνο), με επίκεντρο τα όσα συμβαίνουν στον Βόλο. Οι απαντήσεις που δίνονται λύνουν πολλές απορίες ορισμένων και ξεσκεπάζουν αρκετά σημεία, τα οποία εσκεμμένα ορισμένοι φρόντισαν να κρατήσουν κρυφά, θέλοντας να παραπλανήσουν τους πολίτες και να παρουσιάσουν την πόλη ως την πιο «βρομερή ατμοσφαιρικά» στην Ευρώπη.

«Τ»: Πώς ένας σταθμός στον Βόλο (Αργοναυτών) καταγράφει καθημερινά «επικίνδυνες» ατμοσφαιρικές τιμές, ενώ άλλοι σταθμοί με μικρή απόσταση μεταξύ τους χαρακτηρίζουν την ποιότητα του αέρα, την ίδια στιγμή, «καλή» ή «μέτρια»; Μήπως δεν λειτουργεί σωστά;

Ron: Είναι πολύ πιθανό ο σταθμός Argonafton να είναι λάθος.

«Τ»: Μετά την αγορά μετρητή από κάποιον πολίτη, εσείς έχετε επικοινωνία μαζί του για να διαπιστώσετε αν τον λειτουργεί σωστά;

Ron: Ο συγκεκριμένος σταθμός παρέχεται από το δίκτυο luftdaten και αυτό είναι πολύ κακό, διότι δεν γνωρίζουμε ποιος είναι ο «ιδιοκτήτης» του σταθμού.

«Τ»: Ενας πολίτης μπορεί να γνωρίζει τα επιστημονικά δεδομένα σωστής λειτουργίας ενός μετρητή; Αν για παράδειγμα τον έχει εγκαταστήσει σε λάθος σημείο;

Ron: Αυτό είναι πολύ σωστό ερώτημα. Ομως, για το δίκτυο lutfdaten δεν υπάρχει κανένας έλεγχος σε μετρητή. Αυτό όμως δεν συμβαίνει με τους δικούς μας μετρητές.

«Τ»: Απαιτείται ο ιδιοκτήτης του σταθμού μέτρησης να έχει τις απαιτούμενες τεχνικές γνώσεις για την εγκατάστασή του;

Ron: Απολύτως όχι. Και αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα, επειδή βλέπουμε αυτού του είδους σταθμών που παράγουν λανθασμένα δεδομένα.

«Τ»: Στον Βόλο υπάρχει μεγάλη ανησυχία για αυτές τις υψηλές τιμές αέριας ρύπανσης του σταθμού Αργοναυτών. Μήπως δεν πρέπει να ανοίγουμε τα παράθυρα;

Ron: Κοιτάζοντας τους άλλους σταθμούς, δεν προκύπτει κακή ποιότητα αέρα. Θα μπορούσε ίσως ότι ο σταθμός Argonafton να βρίσκεται κοντά σε μια πολύ τοπική πηγή ρύπανση (όπως καμινάδα), αλλά αυτό δεν ισχύει για τους άλλους.

«Τ»: Να προγραμματίζουμε την καθημερινότητά μας με βάση τους μετρητές των πολιτών ή να λαμβάνουμε υπόψη τις μετρήσεις των κρατικών μηχανημάτων;

Ron: Αυτό είναι ένα γενικό πρόβλημα για εμάς: Επί του παρόντος, στην «κύρια» σελίδα, παρέχουμε μόνο τους επίσημους σταθμούς, επειδή γνωρίζουμε τα δεδομένα λειτουργίας τους.

Μπορεί να υπάρξει εμπιστοσύνη, καθώς οι σταθμοί συντηρούνται σωστά από εκπαιδευμένο τεχνικό. Για τους άλλους σταθμούς χαμηλού κόστους, αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Η απάντηση είναι τις περισσότερες φορές ναι και μερικές φορές όχι (και να είναι «πολύ χαμηλά» ή «πολύ υψηλά» δεδομένα).

Για να λύσουμε αυτό το πρόβλημα, εργαζόμαστε με πολλά Πανεπιστήμια για μια λύση που θα μπορούσε να «απομακρύνει τους λάθος σταθμούς» σε πραγματικό χρόνο. Οταν γίνει αυτό, θα ενσωματώσουμε τον «σταθμό πραγματικού χρόνου» στην κύρια σελίδα.

Υ.Γ. Αυτά τα γραφήματα (μπορείτε να τα βλέπετε online) αντιπροσωπεύουν τις τελευταίες 30 ημέρες διανομής AQI. Προφανώς, το Argonafton είναι λάθος.

Τι απαντά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η άλλη πλευρά, η Luftdaten

Στη Γερμανία, τώρα στο ερώτημα που θέσαμε με ηλεκτρονική αλληλογραφία στην luftdaten.info, που προτρέπει κάθε πολίτη να μετρήσει μόνος του τα σωματίδια, απάντηση λάβαμε από τον συνιδρυτή της πλατφόρμας Rajko Zschiegner. Το ερώτημα ήταν γιατί οι σταθμοί στο aqicn.org δείχνουν 300% περισσότερα από τους ίδιους σταθμούς στην πλατφόρμα luftdaten, ιδιαίτερα στις μετρήσεις των PM2,5.

O Rajko Zschiegner απάντησε: «Οι σταθμοί στο aqicn.org είναι επίσημοι σταθμοί που διατηρούνται από τις τοπικές αρχές (το site waqi.info δεν είναι γνωστό σε μένα). Οι σταθμοί που παρατίθενται στο luftdaten.info διατηρούνται από τους πολίτες. Υπάρχει λοιπόν η πιθανότητα να μην τοποθετηθεί ο σταθμός «σωστά», δηλαδή ο αισθητήρας ίσως να έχει τοποθετηθεί κατευθυνόμενος στην αυλή.

Πώς στήθηκε η Luftdaten που πουλάει τους μετρητές

Η ιδέα της luftdaten.info, της πλατφόρμας που χρησιμοποιείται ως βάση αισθητήρων μέτρησης από «πολίτες», δημιουργήθηκε από ακτιβιστές, όπως παρουσιάζονται οι ίδιοι.

Η πλατφόρμα στήθηκε όταν ζήτησαν από κυβερνητικές υπηρεσίες πληροφορίες σχετικά με τη συγκέντρωση σκόνης στη Στουτγάρδη, αλλά τα στοιχεία που έλαβαν δεν ήταν εκείνα που περίμεναν.

Ετσι, ο επικεφαλής, ο Jan Lutz, έδωσε το σύνθημα ότι πρέπει αντί των κυβερνητικών υπηρεσιών να μετρούν οι ίδιοι. Ανέπτυξαν έναν αισθητήρα αέρα. Χαμηλού κόστους, εύκολα συναρμολογούμενο και με εύκολη σύνδεση στο δίκτυο. Μέσω καμπάνιας συγκέντρωσαν 10.000 ευρώ και αγόρασαν τα πρώτα 300 κομμάτια σε έξι εβδομάδες. Σε κήπους, βεράντες και μπαλκόνια σε ολόκληρη τη Γερμανία, ακτιβιστές ξεκίνησαν να συναρμολογούν και να τοποθετούν τους αισθητήρες. Από σπουδαστές μέχρι συνταξιούχοι και από νοικοκυρές μέχρι μηχανικοί τοποθέτησαν στα σπίτια τους αισθητήρες, λέει ο Lutz.

Μήνυσαν τον Δήμο και έχασαν την υπόθεση

Στα δικά τους σύνορα, οι ιδρυτές της luftdaten είχαν δικαστικές περιπέτειες. Ανήσυχοι από τα υψηλά επίπεδα PM10 που κατέγραψαν οι δικοί τους αισθητήρες, δύο κάτοικοι της Στουτγάρδης μήνυσαν τον Δήμο τους. Εχασαν, όμως, την υπόθεση.

Ο σύμβουλος περιβάλλοντος στη Στουτγάρδη, Ulrich Reuter, είπε ότι «όλες οι μετρήσεις μπορούν να βοηθήσουν, ωστόσο, διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με τα δεδομένα που παρέχονται από τους αισθητήρες DIY. «Το πρόβλημα είναι αν οι πολίτες, που έχουν έναν τέτοιο αισθητήρα, τον χρησιμοποιούν σωστά», ανέφερε. «Ένας αισθητήρας μπορεί να τοποθετηθεί στον δρόμο, ένας άλλος μέσα σε ένα κτίριο ή σε έναν κήπο. Φοβάμαι λοιπόν ότι τα αποτελέσματα των διαφορετικών αισθητήρων ενδέχεται να μην είναι συγκρίσιμα», τόνισε.

Η κρατική υπηρεσία για το περιβάλλον και τη διατήρηση της φύσης, LUBW, η οποία συμβουλεύει τη διοίκηση του Μπάντεν-Βυρτεμβέργης (το κρατίδιο στο οποίο είναι η Στουτγάρδη), πραγματοποίησε δοκιμές αποτελεσματικότητας των αισθητήρων και εξέφρασε παρόμοια ανησυχία.

Από την πλευρά του και ο Lutz, ιδρυτής της πλατφόρμας, ανέφερε ότι οι μετρήσεις μπορεί να είναι αναξιόπιστες, αλλά μόνο όταν η υγρασία είναι μεγάλη.

«Οι αισθητήρες δεν φαίνεται να διακρίνουν καλά μεταξύ σταγονιδίων νερού και σωματιδίων PM10», παραδέχθηκε ο Lutz. Μέσω ενός νέου λογισμικού, για τον εκ νέου υπολογισμό της διακύμανσης της υγρασίας, ο Lutz και η ομάδα OK Lab Stuttgart ελπίζουν να αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα.

Ποιοι είναι οι ιδρυτές της Luftdaten

Jan A. Lutz. Ιδρυσε το γραφείο σχεδιασμού στη Στουτγκάρδη το 2007. Ξεκίνησε ως γραφείο επικοινωνιών, με επίκεντρο τις εξωτερικές παρουσιάσεις για εταιρείες με οικολογικά πρότυπα και εκστρατείες για οικο-κοινωνικές οργανώσεις.

Rajko Zschiegner. Συνιδρυτής του OK Lab Stuttgart, ο οποίος μαζί με τον Jan Lutz πωλούν τους σταθμούς και δείχνουν στο youtube πώς να τους κατασκευάζουν με το αζημίωτο φυσικά…

Τις ελεύθερες ημέρες, επίσης με το αζημίωτο, παραδίδουν μαθήματα, μέσω μιας άλλης ΜΚΟ, σε πολίτες για το πώς να κατασκευάσουν έναν σταθμό ή πώς να οργανώσουν ακτιβιστικά κινήματα, με τη συμμετοχή ενός ακτιβιστή, του Bardhyl Jashari. Ο τελευταίος έχει μια ακόμη ΜΚΟ, τη «Metamorphosis Foundation, Mazedonien», δηλαδή το «Ιδρυμα Μεταμόρφωσης της Μακεδονίας»! Παράλληλα, είναι και κατασκευαστές ενός τρικύκλου ποδηλάτου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου