Η καυτή πατάτα του ασφαλιστικού

η-καυτή-πατάτα-του-ασφαλιστικού-147236

Με το μαχαίρι στο λαιμό από τα έξω και σε ασφυκτικό κλοιό διαμαρτυριών και γενικευμένων κινητοποιήσεων από τα μέσα, η κυβέρνηση κινείται τις τελευταίες ημέρες κρατώντας στα χέρια την καυτή πατάτα του νέου ασφαλιστικού. Μια πατάτα… που μπορεί να ζεματάει τώρα, όμως, εδώ και χρόνια άρχισε να σιγοκαίει. Δημοσιεύματα από το 2014 επικαλούνταν τον ασφαλιστικό νόμο που ψηφίστηκε το 2010 και περιέγραφαν τις αλλαγές που θα επέρχονταν το 2015 στον τρόπο που θα υπολογίζονται και θα λαμβάνονται οι συντάξεις από όσους την αιτούνται.

Εκείνα τα δημοσιεύματα του 2014 μιλούσαν για τις ριζικές αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας με έτος ορόσημο το 2015, για τη θέσπιση της «εθνικής σύνταξης» των 360 ευρώ και για τη σύσταση ενός ασφαλιστικού φορέα, ο οποίος θα αποτελούσε «ομπρέλα» για όλα τα ταμεία.

Σήμερα μπορεί η βασική σύνταξη ή αλλιώς εθνική να είναι στα 384 ευρώ -ποσό αδιαπραγμάτευτο όπως διεμήνυε και χθες ο Γ. Κατρούγκαλος με δεδομένες τις ασφυκτικές πιέσεις των δανειστών για μείωση- όμως για τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους προ των πυλών το +24 ευρώ δεν έχει και τόση σημασία. Οι ριζικές αλλαγές μπορεί να είχαν ψηφιστεί το 2010, μπορεί να άρχισαν να βγαίνουν μέσω δημοσιευμάτων στην επιφάνεια το 2014, όμως, τώρα βρίσκονται κατά πρόσωπο με το σύνολο των επαγγελματικών κλάδων, οι οποίοι βράζουν…

Σήμερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των συναντήσεων Κατρούγκαλου με τους ελεύθερους επαγγελματίες, για τη μεγάλη πλειονότητα και των ελευθέρων επαγγελματιών και των εμπόρων, επειδή πλέον η βάση υπολογισμού της ασφαλιστικής εισφοράς είναι το εισόδημα, θα έχουμε ελαφρύνσεις στα χαμηλά εισοδήματα, λέει η κυβερνητική πλευρά. Επιπροσθέτως, κατόπιν συμφωνίας Κατρούγκαλου – Αλεξιάδη, θα προωθηθεί ρύθμιση ώστε να υπολογίζεται η συνολική επιβάρυνση των ελεύθερων επαγγελματιών για ασφαλιστικές εισφορές και φορολογία ως ποσοστό του συνολικού καθαρού εισοδήματός τους. Οι επαγγελματίες ζητάνε συνολικά να είναι περίπου 50%, η συζήτηση από Κατρούγκαλο – Αλεξιάδη είναι να φτάσει περίπου 55-60%. Οι συζητήσεις επί του θέματος συνεχίζονται.

Στην πρόταση για το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, οι ρυθμίσεις του άρθρου 10 ισχύουν ήδη για όσους εισήχθησαν στην αγορά εργασίας μετά το 1993, οι οποίοι αυτή τη στιγμή αποτελούν άλλωστε και την πλειοψηφία των ασφαλισμένων. Από κυβερνητικές πηγές επισημαίνεται σε όλους τους τόνους ότι για μια ακόμα φορά στις νυν καταβαλλόμενες συντάξεις δεν θα προκύψει καμιά απολύτως μείωση. Το ποσό της καταβαλλομένης σύνταξης θα εξακολουθήσει να καταβάλλεται ως ακριβώς έχει.

Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφώς καταγεγραμμένο στην πρόταση του νομοσχεδίου ότι στις καταβαλλόμενες συντάξεις δεν θα υπάρξει ούτε ένα ευρώ μείωση μέσω της καταβολής της «προσωπικής διαφοράς» στους σημερινούς συνταξιούχους, ενώ με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση το κράτος εγγυάται και τις μελλοντικές συντάξεις, ως άθροισμα της εγγυημένης εθνικής σύνταξης και του τμήματος της αναλογικής ανάλογα με το σύνολο του εργασιακού βίου και των καταβληθέντων εισφορών.

Τι γίνεται όμως με όσους θα βγουν από του χρόνου και μετά στη σύνταξη; Εκείνοι σαφώς και θα έχουν χαμηλές συντάξεις, ενώ θα έχουν ήδη πληρώσει υψηλές εισφορές. Πολλοί άλλωστε θα είναι εκείνοι που θα αδικηθούν, διότι θα εργαστούν για περισσότερα χρόνια.

Για την κυβέρνηση, όμως, υπάρχει μια ελπίδα: το σύστημα να επιβιώσει ώστε να μπορεί να δίνει έστω τις χαμηλές συντάξεις και από το 2018 να υπάρξει ανάπτυξη και όχι άλλη ύφεση ώστε να υπάρχει δυνατότητα κάποιας αύξησης στις συντάξεις κάθε χρόνο, αφού θα υπάρχει η «ρήτρα ανόδου του ΑΕΠ».

Το μεγάλο πρόβλημα, πάντως, ακούει στο όνομα αγρότες, οι οποίοι πλέον θα πληρώνουν μεγαλύτερες ασφαλιστικές εισφορές, από το 2019, από ό,τι σήμερα. Διότι θα πληρώνουν με βάση το καθαρό εισόδημα και όχι με επιλογή ασφαλιστικής κλάσης, σαν να είναι επαγγελματίες. Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε ότι συν τοις άλλοις έχουν και έναν πρόσθετο και μάλιστα μεγάλο βραχνά: την αυξημένη φορολογία. Αναζητούνται ισοδύναμα, αλλά είναι αμφίβολο κατά πόσο θα επιτραπούν και σ’ αυτή την περίπτωση.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου