ΤΟΠΙΚΑ

Εκτροχιάζονται τα δημόσια έργα

εκτροχιάζονται-τα-δημόσια-έργα-70112

Με τον κίνδυνο δημόσια έργα, που άρχισαν να εκτελούνται, να «παγώσουν» και άλλα που έχουν συμβασιοποιηθεί ήδη να μην αρχίσουν, βρίσκεται αντιμέτωπη η Περιφέρεια Θεσσαλίας. Σε τεχνικό, αλλά και πολιτικό επίπεδο έχει σημάνει συναγερμός.

Λόγω της εκτίναξης του κόστους των υλικών και της ενέργειας εργολήπτες χτυπούν καμπανάκι κινδύνου. Είτε δεν μπορούν να συνεχίσουν και ζητούν ανακοστολόγηση, είτε δεν αναλαμβάνουν.

Στη Μαγνησία ήδη σήκωσε τα χέρια ψηλά ο ανάδοχος για το οδικό έργο στο δίκτυο της Σκοπέλου, το οποίο είναι προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ και αφορά σε εργασίες συντήρησης του οδικού δικτύου αρμοδιότητας της Περιφέρειας στο νησί, σε συνολικό μήκος 46 χιλιομέτρων.

Οπως επισήμανε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κων. Αγοραστός, αν αποχωρήσει ο πρώτος μειοδότης, θα κληθεί να αναλάβει ο δεύτερος, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού που έγινε.

Ο περιφερειάρχης ενημέρωσε επίσης ότι στη Μαγνησία δεν έχουν κατατεθεί αιτήματα από εργολήπτες για παύση εργασιών έργων που είναι σε εξέλιξη.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορά στα έργα που περιλαμβάνουν ασφαλτικά, όπου το κόστος έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Αυτός είναι και ο λόγος που τις τελευταίες εβδομάδες, έχουν πέσει οι ρυθμοί στα εργοτάξια που βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες σε όλη την Θεσσαλία, αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Πρόκειται για έργα στα οποία οι ανάδοχοι αναδείχτηκαν πριν από περίπου έξι μήνες, έχοντας καταθέσει προσφορές με γενναία έκπτωση. Όμως στο μεσοδιάστημα οι τιμές των δομικών υλικών εκτινάχτηκαν στα ύψη, το εργατικό και μεταφορικό κόστος επίσης, με αποτέλεσμα πλέον να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως τον περασμένο Αύγουστο η άσφαλτος κόστιζε 250 ευρώ τον τόνο, ενώ μόλις προχθές τιμολογήθηκε στα 650 ευρώ τον τόνο. Με τέτοιες ανατιμήσεις μόνο πολύ μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες μπορούν να ανταπεξέλθουν και εκείνες συντηρητικά, προσδοκώντας τα δύσκολα να περάσουν γρήγορα. «Εμείς, πάντως, σε κάθε περίπτωση έχουμε ζητήσει τα έργα να παραδοθούν στους χρόνους που προβλέπουν οι συμβατικές υποχρεώσεις», λέει ο περιφερειάρχης.

Για να κατοχυρώσουν ένα έργο οι μικρότερες εταιρείες καταθέτουν προσφορά με έκπτωση από 20% έως 40%. Μετά την αύξηση του κόστους πλέον ασφυκτιούν.

«Τα δημόσια έργα είναι μια διαρκής μάχη δυσκολιών, ξεκινώντας από τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες δημοπράτησης, τα συνεχή στάδια ελέγχου από τη δημοπράτηση μέχρι την κατακύρωση και την εγκατάσταση των αναδόχων, τις ανατιμήσεις στις τιμές των υλικών», επισήμανε ο περιφερειάρχης στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

Ο κ. Αγοραστός δεν κρύβει ότι είναι ιδιαίτερα προβληματισμένος. Καθημερινά οι τεχνικές υπηρεσίες των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων βρίσκονται σε επικοινωνία με τους εργολήπτες. « Θέλουμε να προλάβουμε τις δυσμενείς επιπτώσεις που έχουν οι ανατιμήσεις στον τομέα των κατασκευών. Ως περιφέρεια δεν έχουμε μεγάλα περιθώρια να δράσουμε, υπό την έννοια ότι δεν εξαρτώνται από εμάς οι ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά που εκτινάσσουν το κόστος στα ύψη», πρόσθεσε ο ίδιος και κάλεσε την Πολιτεία και ειδικότερα το Υπουργείο Υποδομών να υιοθετήσει ένα θεσμικό πλαίσιο που θα συμβάλλει στην επιτάχυνση όλων των διαδικασιών μέχρι την έναρξη των έργων.

Από το υπουργείο Υποδομών έχει υιοθετηθεί ένα σύστημα για τον υπολογισμό της αύξησης του κόστους των υλικών, ώστε να γίνεται η σχετική αναπροσαρμογή για τους αναδόχους και η προοπτική είναι (με βάση σχετική πρόβλεψη στον αναθεωρημένο νόμο 4412) η διαδικασία να αυτοματοποιηθεί.
Ωστόσο είναι άγνωστο πώς η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει το επόμενο διάστημα την αύξηση του συνολικού κόστους των υποδομών που έχουν ξεκινήσει ή θα ξεκινήσουν στο άμεσο μέλλον, έχοντας προϋπολογισμούς προ κρίσης.
Πάντως υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΟΜΕΔΙ σε συνάντηση που έγινε την περασμένη εβδομάδα με τους συνδέσμους των τεχνικών εταιρειών απέκλεισαν το ενδεχόμενο νέας αναθεώρησης των συντελεστών, υποστηρίζοντας ότι οι αυξομειώσεις στις τιμές είναι συνεχείς και δεν επιτρέπουν σπασμωδικές κινήσεις. Αυτό όπως ήταν φυσικό επιτείνει την αγωνία των εργοληπτικών εταιρειών.

ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου