ΤΟΠΙΚΑ

Νέα «γενιά» ληξιπρόθεσμων οφειλών ~ Οι ανατιμήσεις ροκανίζουν το εισόδημα

νέα-γενιά-ληξιπρόθεσμων-οφειλών-οι-115362

Αδυναμία πληρωμής λογαριασμών σε ΔΕΚΟ και τράπεζες καταγράφεται σε έρευνα – «Οι προβλέψεις για το 2022 είναι δυσοίωνες» τονίζει ο Κ. Καουνάς από την Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών στον Βόλο

Οι ανατιμήσεις στα βασικά αγαθά, η ξέφρενη κούρσα τιμών στα καύσιμα, το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο, αποτελούν τους κυριότερους παράγοντες που ευθύνονται για τη νέα «γενιά» ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ΔΕΚΟ και τράπεζες, όπως καταγράφει έρευνα που ολοκληρώθηκε από την Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών πριν ένα δεκαήμερο.

Τα ευρήματα της έρευνας ουσιαστικά αποτυπώνουν επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών και συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, απόρροια των επιπτώσεων που είχε η πανδημία, με τις προβλέψεις να είναι δυσοίωνες και για το 2022. Η έρευνα έγινε λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, άρα δεν έχουν ακόμη αποτυπωθεί οι επιπτώσεις.

Μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο υπεύθυνος του παραρτήματος της Ενωσης Εργαζομένων Καταναλωτών στον Βόλο, Κώστας Καουνάς, δεν κρύβει την ανησυχία του.

«Σκοπός της μελέτης ήταν να αποτυπώσει την κατάσταση που επικράτησε στην αγορά τη χρονική περίοδο που η πανδημία του κορονοϊού εξαπλώθηκε στη χώρα. Αυτό που καταγράφηκε είναι ότι οι καταναλωτές άλλαξαν συμπεριφορά. Δηλώνουν ότι υποχρεώθηκαν να μειώσουν δαπάνες, ενώ επίσης εμφανίζονται πιο αποφασισμένοι να ενημερώνονται για όλες τις πτυχές των καταναλωτικών δικαιωμάτων τους και να διεκδικούν δυναμικά την ικανοποίησή τους, όταν θίγονται αποδεδειγμένα», τονίζει ο κ. Καουνάς

«Πολλά νοικοκυριά δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί. Έτσι μοιραία δημιουργούνται νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές στις ΔΕΚΟ, αλλά και στις τράπεζες», προσθέτει ο ίδιος.

Τα κύρια σημεία της μελέτης

Βασική διαπίστωση της μελέτης αποτελεί η μείωση των εισοδημάτων των καταναλωτών και η αδυναμία εξόφλησης των καθημερινών και πάγιων δαπανών των νοικοκυριών.

Καταγράφεται αδυναμία εξόφλησης ενοικίου σε ποσοστό 87,5% και αδυναμία εξόφλησης λογαριασμών κοινοχρήστων σε ποσοστό 8,3%.

Ακόμη παρατηρείται διακοπή παροχής υπηρεσιών τηλεπικοινωνίας από την πλευρά των παρόχων καθώς οι καταναλωτές αδυνατούσαν να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους σε ποσοστό 12,2%.

Την ίδια ώρα οι ρυθμίσεις οφειλών ανέρχονται σε 22,7%, ενώ ένα ποσοστό 13,6% έχει υποστεί διακοπή ρεύματος και υδροδότησης.

Στην ίδια μελέτη, εξίσου σημαντική παράμετρος αποτελεί η αύξηση των καταγγελιών στην κατηγορία των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Το κύριο πρόβλημα στο οποίο εστιάζουν οι καταναλωτές είναι το δικαίωμα της αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων καταστρατηγήθηκε σε ποσοστό 27,3%.

Το μεγαλύτερο ζήτημα προέκυψε στην κατηγορία προϊόντα – υπηρεσίες την περίοδο 2020 και 2021. Πιο συγκεκριμένα, στον τομέα τον ταχυμεταφορών τα έτη 2020 και 2021 καταγράφηκε ραγδαία αύξηση του όγκου των καταγγελιών που αγγίζει το ποσοστό 95,9% του συνόλου των καταγγελιών στον τομέα αυτόν, με τους καταναλωτές και τους προμηθευτές να αγνοούν τους όρους που διέπουν τις ταχυμεταφορές, όπως ενδεικτικά, ημέρες παράδοσης προϊόντων και αποζημιώσεις απολεσθέντων, κ.ο.κ.

Πονοκέφαλος οι παράνομες χρεώσεις

Εξάλλου, καταγράφηκε ένα μεγάλο ποσοστό που καταγγέλλει παράτυπες χρεώσεις (47,6%) οι οποίες επί το πλείστον αφορούν το κόστος σύνδεσης καταναλωτών στο διαδίκτυο και την τηλεφωνία, ειδικά κατά την περίοδο της εκτεταμένης τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας.

Ακόμη, κυρίαρχο ζήτημα για αρκετούς καταναλωτές ήταν οι δεσμεύσεις χρηματικών ποσών από ακατάσχετους λογαριασμούς. Οι καταγγελίες ανήλθαν τα έτη 2020 και 2021 σε ποσοστό 84,7% του συνόλου των καταγγελιών που έχει διαχειριστεί η Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας στην κατηγορία αυτή.
Τέλος, σημαντική αύξηση σημείωσε ο όγκος των καταγγελιών στην κατηγορία Τουριστικές Υπηρεσίες, γεγονός που οφείλεται στα μέτρα υγειονομικής προστασίας και τις επακόλουθες ακυρώσεις στη μετακίνηση και διαμονή.

«Χρειάζονται δραστικές παρεμβάσεις»

«Μπορεί το κύμα ακρίβειας να σαρώνει εδώ και μήνες τη χώρα μας και να περίμενε κανείς ότι σταδιακά θα εκτονωθεί, όμως ο πόλεμος που ξέσπασε θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Όλοι λένε πως το ενεργειακό κόστος δεν πρόκειται να αποκλιμακωθεί πριν από το τέλος του 2022. Αυτό σημαίνει ότι μας περιμένουν ακόμη πιο δύσκολες μέρες. Οι καταναλωτές εργαζόμενοι πρέπει να προστατευθούν. Υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν όλες τις ανατιμήσεις, που έρχονται να προστεθούν σε εκείνες που έχουν σημειωθεί σε διάφορα βασικά προϊόντα από τα μέσα του 2021», παρατήρησε ο κ. Καουνάς.

Ο ίδιος μάλιστα προτρέπει τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, σε όποιον κλάδο και να απασχολούνται να κάνουν χρήση των δικαιωμάτων που έχουν ως μέλη της Ενωσης Καταναλωτών Εργαζομένων. Μπορούν να επικοινωνούν με το Εργατικό Κέντρο Βόλου (2421024735), είτε για να ενημερωθούν για καταναλωτικά τους δικαιώματα, είτε για να προβούν σε καταγγελίες.

ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου